K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-05-2011, 23:34   #1
Teo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2011
Indlæg: 10
Styrke: 14
Teo er ny på vejen
Unhappy arbejdsulykke/ rygskade

Hej
Efter en arbejdsulykke, har jeg fået at vide at jeg har svær intervertebral osteokondrose L5/S1 med modicforandringer type I og II. Der er faktisk også noget modic ved TH10/ TH11 og TH 11/TH12 men de er ikke så gal siger lægen. Arbejdsulykken skete i oktober i 2010 og jeg blev MR scannet i Januar 2011 så sagen er anmeldt til privat ulykkesforsikring da jeg ikke har en arbejdsskadeforsikring. Som mange andre har jeg også bladet meget på nettet om hvad er dette modicforandringer. Jeg har også det stærke smerter som står der konstant, kan ikke gå længe, kan ikke side i stolen/sofaen. Jeg skal bare ligge på ryggen og hvile mig. Er sygemeldt siden januar, for jeg kan simpelthen ikke lave noget. Jeg er selvstændig og har enkeltmands håndværker virksomhed, så efter ulykken videregiver jeg alle arbejde til underentrepenør, og jeg selv får sygedagpenge (sygeforsikringsordning for selvstændig).
Jeg har lidt fornemmelse af fremtiden, efter lægen sagde at jeg ikke kunne forsætte med mit erhverv, og måske kunne arbejde "lidt" i et andet job.
Jeg er 37 år, gift og to børn der går i skole. Hvad kan min sag ende med? Jeg har ingen erfaringer med sådan noget, kan nogen hjælpe?

med venlig hilsen
Teo
Teo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 00:33   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Uhe det er svært at svare dig på, for systemet er lidt som et stort lykkehjul (sådan virker det desværre tit) Men lige gyldigt kan du godt begynde at indstille din partner og vigtigst af alt dine børn, på en meget drastisk ændring af jeres økonomi, det vil komme spørgsmålet er kun hvornår (hvilket til dels afhænger af din kommune og til dels af din sygeforsikring)

Din virksomhed er du nød til at afvikle, med de skader du har, kommer du bare ikke tilbage (uden jeg kender til de skader du holder dig... men for mig siger min kroniske milde bækkenløsning rigeligt om din evne til at fortsætte som håndværker) Men det er jo også hvad lægen har sagt... så ikke flere ordre ind.

Den evt erstatning du får, det er VIGTIGT!!! at du får den sat ind på en lukket konto (husker ikke hvad de hedder, men det er der sten sikkert andre der gør) for ellers risikere du at kommunen vil kalde de penge for en formue I skal leve af før du kan modtage overførselsindkomst (KHJ/ledighedsydelse/FP)

Her er MASSERE af hjælp og erfaring, hvor meget du vil bruge er op til dig, og vi virker nok noget tossede med nogle af de råd du modtager, men de kommer af erfaring, og ikke af nøja, for det er en erfaring alt for mange har gjort sig.

Det vel nok vigtigste af alt er at sørge for at alt kommunikation med din kommune foregår pr skrift (du kan ikke stole på dem over en dørtærskel, og da slet ikke mens du ikke koster dem så meget som en krone, der vil de gerne beholde dig) Ringer de skriver du ned hvad i har snakket om, OG skriver at du forventer at det bliver lagt i din sag, og sender til dem... Systemet handler om beviser uden er det svært at klage/anke og ikke mindst modbevise bæ og latin fra kommunens side, og det får 9 ud af 10 brug for at kunne, tro det eller lad være (hvis ikke så brug 30 min på at læse folks historier)

Det er vigtigt at du forstår at det er din arbejdsevne og ikke dine diagnoser der bestemmer hvilken hylde du havner på, det er KUN kommunen der må vurdere din arbejdsevne (lægerne må vurdere din funktionsevne, men skal holde sig LANGT væk fra arbejdsevnen)

For at kunne hjælpe dig videre er det vigtigt for k10 at vide om du overhovedet har haft kontakt med din kommune, og i så fald hvad der er foregået.

Er du i nogen form for behandling/genoptræning?

Der dukker helt sikkert flere spørgsmål på... håber jeg, for der er lidt andre regler for dig som selvstændig, ting jeg ikke er inde i, men som andre forhåbentlig ved mere om.

Og så ellers velkommen til k10, en fantastisk side, hvor unormalt er normalt, hvor der er stor forståelse for forskellighed, men så sandelig også strygen mod hårene (ærlighed, som kommer af kendskabet til systemet) massere af støtte hjælp vejledning og links til div nyttige love og meget meget mere *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 00:36   #3
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
den konto du skal have oprettet til din erstatning kan gå ind på er en kreditorbeskyttet konto.
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 13:53   #4
Cirkel
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2010
Alder: 49
Indlæg: 52
Styrke: 15
Cirkel er ny på vejen
Smile

Jeg ved ikke ret meget om systemet da jeg selv er ny der, men jeg ved lidt om modicforandringer.
De ses typisk sammen med slidgigt og er meget smertefulde. Det er en form for betændelsestilstand i knoglen Træning som ellers plejer at være vejen frem ved rygproblemer, gør ofte smerterne værre.
Der er således ikke ret meget man kan gøre ved det.

Jeg havde selv modicforandringer inden jeg blev opereret sidste år. Jeg har fået lavet en stivgørende operation af L5-S1.

Jeg håber det bedste for dig, og skulle de tilbyde dig en stivgørende operation, fortæller jeg gerne om det.
Cirkel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 22:18   #5
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Har du talt med nogen om hvorvidt din arbejdsskade er dit eget firmas ansvar eller evt nogen over dig alt efter hvad og hvordan du udførte jobbet i ulykkesøjeblikket? jeg tænker hvis du udførte jobbet som underleverandør eller noget.. her skal lige siges at jeg ikke er ekspert på det område altså... men udelukkende tænker.. er der noget at hente til hjælp for dig og din families fremtid..
har du ikke en erhvervsevnetabsforsikring i firmaet, eller evt i din private ulykkesforsikring?

måske kan du hente gode råd hos arbejdsskadeforeningen.. hvis de også taler med selvstændige og ikke kun lønmodtagere..

men måske er du heldig at kunne klare dig med en evt revalidering og finde et skånsomt job evt som underviser i dit fag på en produktionsskole.. bare en ide...

dette gav måske flere spørgsmål end svar.. men jeg syntes alt skal vendes fra start.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 23:44   #6
Teo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2011
Indlæg: 10
Styrke: 14
Teo er ny på vejen
Tak til jer alle der ville være behjælpelig.

Ja, jeg har haft møde med jobcenter 2 gange indtil videre. Jeg anede ikke noget om at det var jobcenter der noget med dette er at gøre… Jeg fik at vide af kommunen at man får sygedagpenge kun i ét år, hvad gør man så bagefter hvis ikke man bliver rask inden? Og er blevet spurgt om hvad jeg tænker på om fremtiden, som jeg ikke aner noget om det selv… jeg tog lægeerklæringer og resultatet fra MR scanning, som kommunen har vurderet med deres lægekonsulent. Jeg fik da også at vide af kommunen at jeg ikke måtte fortsætte med mit erhverv, men så må jeg lukke forretningen og find noget andet i stedet. Og jeg kan måske arbejde 5-10 timer om ugen i et andet fag.

Men mit problem er, jeg har både slidgigt og modicforandringer type 1 og 2. Jeg kan ikke sove om natten, jeg vågner når jeg vender mig om i sengen, kan ikke gå særlig langt fordi lænden/ ryggen nærmest låser sig. Det er som at stikke i knoglen med en kniv. Jeg spiser 3 forskellige stærke smertestillende piller samt muskelafslappende piller og så skal jeg nu også prøve at sætte Norspan plaser som supplerende.

Jeg har været hos en fysioterapeut, det første han prøvede var akupunktur, men det gør det meget værre. Bagefter begyndte jeg med at træne MC Kenzie øvelse, uden effekt. Jeg træner stadig "lidt" uden at presse for meget, ellers går det helt galt og jeg kan engang rejs mig op.

Efter 3 måneders træning skulle jeg snakke med neurologen igen for at vurdere en evt. stivgørende ryg operation af L5/S1. Det var så sidste uge at jeg snakkede med ham. Han har vurderet at jeg skal undersøges af en reumatolog før vi kan blive enige om operationen. Her må du gerne komme med dine erfaringer Cirkel. For jeg er ikke meget for at blive opereret. En stivgørende operation hjælper vel ikke mod modicforandringer? Eller går modicforandringer væk helt af sig selv efter nogen år? Det sagde nemlig damen der sidder i jobcenteret.

Huldra; Det er vurderet arbejdsskade af neurologen og egen lægen. Arbejdsskadeforening videresendt journalen til privatforsikringen fordi jeg ikke har en arbejdsskadeforsikring. Jeg har både ulykkesforsikring (heltids) og sundhedsforsikring, men de dækker desværre ikke erhvervsevnetab. Økonomien er allerede ødelagt med en store minus i kassekreditten. Der er heller ingen der vil købe firmaet så jeg kan få det ud af mit liv.

Sidst redigeret af Teo; 23-05-2011 kl. 23:52.
Teo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 00:22   #7
Cirkel
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2010
Alder: 49
Indlæg: 52
Styrke: 15
Cirkel er ny på vejen
Jeg har blogget om mine rygproblemer, og du er meget velkommen til at læse:
http://prolaps.blogspot.com/

Det er ret omfattende...

Du er også velkommen til at spørge.

Det meste af modicforandringerne bliver fjernet, for man fjerner facetleddene og en del af knoglen i rygraden så den bliver "ren"
Herefter skrues sammen omkring en klods. Dermed er det ikke modic forandringerne der generer længere.
Cirkel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 00:40   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Din SB´er (sagsbehandler... ja fagre nye verden *ss*) har ikke helt ret i at sygedagpengene stopper efter et år.
Man får som udgangspunkt i 52 uger, disse kan så forlænges hvis man opfylder bestemte kriterier, men også det får en ende, det må du ikke glemme.

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=135357#K9

Opfylder du dem ikke, heder det KHJ (kontanthjælp) til du er afklaret, og der er du desværre i høj-risiko for at ende uden så meget som en krone, fordi din kone?? (gæt) ikke må tjene for meget, i må ikke have en formue på over 20.000, det gælder også likvid formue, dvs er der friværdi i huset, pensionsopsparing, er der penge at hente i bilen osv osv, så klapper fælden. (velkommen til værdfærds DK)

Det træning du har deltaget i, har du nogen form for dokumentation på det?? meget meget gerne hvor der står noget om effekten af det, i så fald SEND! en kopi til din SB´er, MED et stykke om at du forventer det bliver lagt i din sag.

ALT hvad der foregår i forhold til kommunen, skriv det ned (og kopier af ALT du sender og modtager selv konvolutterne) og gem det i din egen private sagsmappe, det vil du få glæde af senere.

På et tidspunkt lidt senere i din sag skal du have fat på en aktindsigt, der vil du kunne læse hvad lægekonsulenten har sagt (rettelse du burde kunne læse det, for ikke alle kommuner gider gøre sig den ulejlighed at overholde loven især ikke over for de borgere som virker til ikke at kende deres rettigheder)

Men lige nu kan du ikke gøre meget andet end at vente på at finde ud af om du skal have OP (operation) eller ej.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 13:21   #9
Teo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2011
Indlæg: 10
Styrke: 14
Teo er ny på vejen
Det er en rigtig trist historie du gik gennem med din ryg operationer Cirkel. Stor respekt for at du kunne holde det ud og jeg håber du bliver ved med det.

Jeg har været hos reumatologen i dag. Han synes at en rygoperation er for tidligt for mig, begrundelsen af at jeg er for ung til det, og ryggen holder måske op med at gøre ondt på langt sigt, når knoglerne vænner sig til irritation. Hvis smerterne bliver værre skal jeg kontakte med lægen igen. Jeg fortsætter pillerne og plasteren.

Med hensyn til modicforandringerne sagde han, at der ikke er noget at gøre. Jeg skal blive ved med at træne ryg og mave musklerne.

Det er altså ret indviklet, hvad der bliver sagt til mig og hvad andre som jer har oplevet. Den nye verden jeg faldet i er ikke til at holde ud.

Jeg har dokumentationer fra fysioterapeut og alle de læger jeg er blevet undersøgt. Så det går kun på papir med kommunen.

Jeg havde aldrig kunne tænke mig at få kontanthjælp, og det gør jeg faktisk heller ikke nu. (så længe jeg er oppe på benene). Men er det min sagsbehandler der vurdere om jeg kan få fleksjob / førtidspension eller man selv søger om det. Jeg vil ikke sidde herhjemme og spekulere hvad jeg skal lave resten af mit liv. Der må være et eller andet måde man kan tackle situationen.
Teo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 08:41   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Måske en revalidering til andet fag?

Men du skal formodentlig igennem en afklaring af arbejdsevne, inden.

Man skal dog passe på, IKKE at komme i klemme der. Hvis din arbejdsevne kun rækker til fleks og/eller du IKKE kan gennemføre en revalidering, havner du efterfølgende på kontanthjælp.

Men her er aftale/plan, meget vigtig. Måske man kan indskrive nogle forbehold.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension