K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2011, 03:37   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Syge tvinges til at opgive pensionsopsparing

Sådan lyder overskriften i "Tanten" 28. april, men dagens trykte udg. Denne oppionsartikel er skrevet af Helle Kobæk, dir. for PenSam:

Citat:
I PenSam har vi således inden for det sidste halve år fået flere henvendelser fra kunder, der af deres kommune bliver bedt om at genkøbe pensionsopsparingen. Senest har vi modtaget et brev fra Københavns Kommune, som spørger bredt ud i hele branchen for at få afdækket, hvilke pensionsordninger der giver mulighed for dette genkøb.

Tendensen er bekymrende, for den siger noget om en større målrettethed i det kommunale system og systematisk inddragelse af danskernes sikring af alderdommen, hvilket rammer især langtidssygemeldte.

Ser jeg på vore egne langtidssyge pensionskunder, som er ansat på FOA-overenskomster, bliver de på denne måde ramt to gange af »systemet«. Kendetegnet for dem er, at de tit lider af flere sygdomme på én gang, deres lidelser er svære at udrede, og de cirkler rundt i et sundhedssystem, hvor forskellige instanser ikke koordinerer og samarbejder omkring helbredelsen. Disse mennesker får uvægerlig et frustrerende langt sygdomsforløb og ender måske på kontanthjælp. Efter seks måneder, evt. salg af bil og optagelse af lån i huset kan kommunen altså også forlange, at de indløser deres pensionsopsparing, hvis den overstiger 50.000 kroner. Men det stopper ikke der. Et genkøb af pensionen kan samtidig betyde bortfald af de forsikringer – PenSam-førtidspension, dødsfaldssum og/eller individuel børnepension – der er forbundet med pensionsordningen.
Læs den lille oppionsartikel her: http://www.b.dk/kommentarer/syge-tvi...sionsopsparing

Jeg troede "kun" dette gjaldt syge, som var tvunget over på kontanthjælp. Ikke at dette gør metoden bedre, el. artiklen mindre berettiget, måske kan den også være udformet el. forkortet af redaktionen, således at dette ikke er klart.

Pt. kan desværre ikke finde den konkrete henvisning til lovginving omkr. dette, som jeg husker teksten, er den af de svære af slagsen. Ligesom afklaring af hvilke pensionsordninger, der kan genkøbes, hvorfor dette nok er centralt, at få afklaret via pensionsselskab inden kommunen åbenbart sender brede forespørgsler ud.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 08:30   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er dog uartigt.

Syge der måske ender på pension, mister derved deres forsikring, som skal give et mådenlig bidrag til den offenlige pension.
Herunder engangsbeløb ved pensionering.

Den pension der er forhandlet igennem via overenskomster?
Det er sku ikke iorden!

Det er netop de offentlig ansatte, der har deres TVUNGNE pension i bla. Pen-Sam.
FOA medlemmer, hvoraf mange er sosu assistenter, som i forvejen har største risiko har nedslidning og skader.

Det forstår jeg overhovedet ikke, kan være lovligt.

De fleste her ved, at et forløb ofte strækker sig ud over en sygedagpengeperiode, altså kontanthjælp.
Den syge/tilskadekomne har jo ikke en chance, hvis det ender med pension, at genindtjene dette.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 09:36   #3
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 13
Vibbe er ny på vejen
Jamen hvor sindsygt kan det da blive .... ?????

Jeg fik involveret min pensionskasse ret tidligt i mit forløb - og de har forsøgt at støtte mig på alle mulige fronter ! Og en af advokaterne derinde har taget sig at kommunens henvendelser - sjovt nok stoppede det da advokaten henviste til nogle paragraffer og om kommunen havde tænkt sig godt nok om .....
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 10:45   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener at det står et eller andet sted, at kommunen ikke må være medvirkende til at stille den syge dårligere, økonomisk.

Det vil betyde at de kan blive erstatningsansvarlig, hvis en borger dermed stilles uden mulighed for at få udbytte af sin forsikring, og dermed har fået et tab.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 11:47   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Jep, det er mere end uartigt!

Jeg/vi var så én af dem, der havde en TVUNGEN pension forsikringsordning i henholdsvis Pensam og BA.

Disse forsøgte Sorø Kommune og Dianalund Kommune også at tvinge os til at tilbagekøbe.

Dianalund Kommune gjorde os dengang SKRIFTLIGT opmærksom på at ALT der kom over indtægtsgrænsen skulle realiseres = spises op først INDEN vi kunne få nogen hjælp overhovedet!

Sorø Kommune gjorde også opmærksom på, at vi havde pensionsopsparinger, og på daværende tidspunkt over indtægtsgrænsen, og at disse skulle realiseres.

Vi var nødt til, at få et stykke papir hvorpå stod vilkårene for disse TVUNGNE opsparinger da tydeligt fortalte:

1 De er IKKE til at tilbagekøbe

2 KUN hvis man får en Førtidspension kan de opsiges/tilbagekøbes!

(-og lige netop den sidste må siges at være nemesis ikk´)

Popiea, du har da så ganske ret, lovgivningen sir jo netop at man ikke må stilles ringere end før man havde brug for hjælpen, men tror da at lige præcis den § har kommunerne "glemt" i deres fortolkning!!!

Generelt, jo, så handler det MEGET om hvilke pensionsordninger man har, hvordan de er skruet sammen og desværre, er det jo som nævnt, TVUNGNE ordninger for manges vedkommende!

Tror ikke, at da disse ordninger blev lavet, man havde fantasi til at forestille sig, at borgeren kunne blive stillet i en sådan situation, som ovennævnt!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2011, 19:17   #6
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Exclamation

Hej.

Jeg var i den situation dengang jeg var sygemeldt, at jeg ikke havde råd til både fagforening og pensam pensions indbetaling. Jeg valgte fagforening da jeg havde arbejdsskadesag kørende med dem.

Desværre for mig, så var jeg så dårlig at jeg fik førtidspension, og da kunne jeg ikke få løbende udbetaling , da jeg ikke havde indbetalt i flere år.

Hvilket der faktisk var en konsulent fra pensam, som sådan lidt diskret sagde til mig, jeg bare kunne lade være med.

Jeg havde altså ikke pengene på sygedagpenge til at indbetale bare lidt. Denne konsulent forsvandt, lige som min udbetaling løbende. Øv. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2011, 20:08   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hvilket der faktisk var en konsulent fra pensam, som sådan lidt diskret sagde til mig, jeg bare kunne lade være med.

Jeg havde altså ikke pengene på sygedagpenge til at indbetale bare lidt. Denne konsulent forsvandt, lige som min udbetaling løbende. Øv. Kh Indiansummer
1) Ad bondefangeri

I Danmark (og andre sammenlignelige lande) er det åbenlyst "legitimt" inden for visse afstukne rammer af den økonomiske virkelighed, at den "kloge" narrer den "mindre kloge" - og formodentlig efterflg. griner hele vejen til banken ... enten på egne eller arbejdsgivers vegne.


2) Ad tilbagekøb

Den trafik bør definitivt stoppes fra politisk side så længe pensionsstørrelsen holder sig inden for rammer, der ikke bevæger sig væsentlig over hvad der er gennemsnitlig opsparet af hårdt arbejdende mennesker i dette land.

Samtidig skal man hos pensionsselskaberne indføre, at kunden, obligatorisk og retsbindende fraskrives retten til tilbagekøb under bestemte forhold - eller sagt på anden vis: at selskaberne som udgangspunkt laver produkter, der ikke kan tilbagekøbes fx "blot" fordi kunden bliver udsat for en "social begivenhed", hvor kunden efterflg. visiteres til "kontanthjælp".


BTW: Så har jeg set eksempler, hvor mindre begavede medarbejdere, selv på mellemlederniveau, hos forvaltningsmyndigheden ikke har kunnet skelne imellem: forsikringssum, opsparingssum og tilbagekøbsværdi på forskellige ordninger, men "gladeligt" har ladet forsikringssummen ligge til grund for vejen til "det sorte hul" - magen til kreativ fusk eller ren idioti skal man næppe lede længe efter i den offentlige forvaltning ... men det er borgere i dette land givet ganske klar over.

Under den ofte langvarige "morgenkaffe m. brød" (AKA: "at sidde i møde"), har den ene medarbejder sikkert klappet den anden på ryggen og jublende udbrudt: "Fedt, borger X har en livsforsikring på 5 mille, så jeg sendte lige sjoweren i hullet ... glæd dig til lidt fredagshygge med god rødvin & højt belagt smørrebrød".
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2011, 20:48   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Nogle køber hus andre spare op eller sætter til siden til alderdommen i gode tider,og dem der har gjort det har sikkert haft mere end gemmen snittet.

Jeg bliver nok overfaldet og belært om andet men det ok,jeg syntes altså det er rimeligt at man bruger egne penge før man får en overførelse indkomst,hvorfor syntes man det er så forkert ?
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2011, 21:03   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Nogle køber hus andre spare op eller sætter til siden til alderdommen i gode tider,og dem der har gjort det har sikkert haft mere end gemmen snittet.

Jeg bliver nok overfaldet og belært om andet men det ok,jeg syntes altså det er rimeligt at man bruger egne penge før man får en overførelse indkomst,hvorfor syntes man det er så forkert ?
Fordi man har betalt SKAT, mens man har sparet op, købt hus, sparet til alderdommen, mv....
Derfor man få noget i retning af en "dobbelt op" i skat. Derfor er det forkert c.l.e.o
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2011, 22:18   #10
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 15
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hej.

Jeg var i den situation dengang jeg var sygemeldt, at jeg ikke havde råd til både fagforening og pensam pensions indbetaling. Jeg valgte fagforening da jeg havde arbejdsskadesag kørende med dem.

Desværre for mig, så var jeg så dårlig at jeg fik førtidspension, og da kunne jeg ikke få løbende udbetaling , da jeg ikke havde indbetalt i flere år.

Hvilket der faktisk var en konsulent fra pensam, som sådan lidt diskret sagde til mig, jeg bare kunne lade være med.

Jeg havde altså ikke pengene på sygedagpenge til at indbetale bare lidt. Denne konsulent forsvandt, lige som min udbetaling løbende. Øv. Kh Indiansummer
Da jeg blev langtidssygemeldt og derefter fyret i 2006, da stoppede mine indbetalinger til Pensam også.. derefter gik Pensam så ind og betalte for mig...
Jeg fik brev fra dem sådan ca hver kvartal.. om hvordan min situation var osv osv.. og jeg svarede jo helt ærligt...

I 2008 blev jeg visiteret til flex.. og det skrev jeg til dem.. og at jeg nu fik ledighedsydelse istedet for sygedagpenge..

Her april 2011 fik jeg så førtidspension.. og Pensam sendte mig et engangsbeløb.. + at jeg får et beløb løbende hver mdr ved siden af min off pension.. Og til febr når jeg bliver 60, så får jeg et engangsbeløb igen..

Jeg må da vist ha været utrolig heldig....

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Måtte opgive mit fleksjob YingYang Spørgsmål ang fleksjob 43 04-06-2012 08:14
Jeg er ved at opgive livet.. Yasmin Alt det andet 4 05-03-2012 19:12
Alvorligt syge tvinges i træningscenter Webmaster K10 Nyheder 0 16-07-2010 07:12
Psykisk syge skal tvinges i behandling Gadefejer Politik og Samfund 5 14-06-2009 17:42
Pres citronen til den brister. Syge tvinges i arbejde. Stella Politik og Samfund 5 11-03-2008 18:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension