K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2007, 09:54   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down Aktivering gør folk mere syge

Jeg gad vide om politikerne vil se LIG PÅ BORDET før der sker noget

Fyens stifttidende 14 august o7

Aktivering gør folk mere syge

Kommunerne er gode til at få psykisk syge og andre svage ledige aktiveret, men mange af dem bliver syge, fordi de ikke kan klare presset
Af Tommy Byrne

Misbrugere og psykisk syge bliver endnu dårligere af at blive sendt på arbejde.

- Vi ser mange eksempler på, at folk bliver tvunget ud i arbejdsprøvninger, som de ikke kan magte, siger Carl Erik Nielsen, der er formand for Landsforeningen for Førtidspensionerede, som også tager sig af langtidsledige, folk på skånejob og andre i arbejdsmarkedets randområde.

Fynske kommuner arbejder, som beskrevet i Stiftstidende i går, hårdt for at få de allertungeste ledige (matchgruppe 4 og 5) i gang på arbejdspladserne. I Faaborg-Midtfyn Kommune overvejer man for eksempel at tvinge alle offentlige virksomheder med over 10 ansatte til at oprette aktiveringspladser.

Men det kan få fatale konsekvenser at presse eksempelvis psykisk syge ud i et job, de ikke kan magte, advarer Landsforeningen for Førtidspensionerede.

Alligevel er det præcis, hvad der sker, oplever foreningens repræsentanter på Fyn:

- De svageste kommer mange gange ud i noget jobtræning, som de slet ikke kan magte. De går simpelthen neden om og hjem på det, siger Arne Dencker, der er formand for den fynske afdeling.

Han er ikke i tvivl om, hvorfor kommunerne presser så hårdt på for at få de tunge ledige i arbejde:

- Det er mange gange kassetænkning. Hvis de kan aktivere disse folk, så er det statens kasse, der betaler det meste og ikke kommunens trængte kasse, siger Dencker.

Foreningen mener, at presset på de ledige kan aflæses i kommunernes sygestatistikker. Det kan man blandt andet bekræfte i Faaborg-Midtfyn Kommune.

- En hel del af dem, vi fik ud på arbejdsmarkedet i 2005 og 2006, florerer nu i vores sygedagpenge-stattistik. De har ikke kunnet klare det pres, det er at komme på arbejdsmarkedet, hvor de måske ikke har været i fire-fem år, siger borgmester Bo Andersen (V).
Førtidspensionering
Kommunen har 814 mennesker på sygedagpenge mod kun 675 for et år siden - det svarer til en stigning på godt 20 procent. Og de ledige har problemer, som man ikke tidligere så:

- Flere bliver sygemeldt på grund af psykiske problemer. Det er cirka en tredjedel af de sygemeldte, siger borgmester Bo Andersen (V).

Han erkender, at det kan blive nødvendigt at førtidspensionere flere:

- Der er altså nogen, der går ned hver gang, de har været ude et år eller et halvt år. Her må vi vurdere, om det måske var bedre at give dem en pension, siger Bo Andersen.

Han gør dog opmærksom på, at en førtidspensionering er en længere proces.
Kommentarer
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 12:53   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lederen i Fyens skriver følgende:

Citat:
Tunge ledige
MAN KAN KALDE det befriende ærligt.

Eller man kan finde det forstemmende, at et tiltag, der skal hjælpe samfundets skrøbeligste mennesker, kun sættes i søen af kolde økonomiske grunde.

Rene ord for pengene, bogstavelig talt, var det under alle omstændigheder, da social- og arbejdsmarkedschef i Faaborg-Midtfyn kommune, Jan Frederiksen, i går sagde følgende til avisen:

- Det overordnede mål med forslaget er at få en ekstra indtægt til kommunen.

PROJEKTET går ud på at sende de kontanthjælpsmodtagere, som ifølge socialrådgivernes sagsmapper ikke kan bestride et job, ud i aktivering.



REGERINGEN har tidligere haft held med at få en del "tunge" ledige ud på arbejdsmarkedet, men dette initiativ afslørede også, at der er en restgruppe på anslået 30-50.000 mennesker, som regulært ikke kan magte et job.
Her er et link til lederen og efterfølgende debat:

http://www.fyens.dk/article/838261
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 17:06   #3
gaxeergud
Hvor skulle jeg ellers være
 
gaxeerguds avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2007
Lokation: Blodense
Alder: 50
Indlæg: 115
Styrke: 17
gaxeergud er ny på vejen
Man får lyst til at kaste op.
gaxeergud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 22:17   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TV2 Nyheder kl. 22.00 fortalte om aktivering, som kunne gøre folk MERE syge.

Carl Erik Nielsen, Landsforeningen af Langtidssyge og Førtidspensionister sagde, at folk i matchgruppe 4 og 5 blev mere syge.

Nu sker der da lidt i nyhederne.

TV2 læser åbenbart Fyens Stiftstidende.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2007, 22:25   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Og de borgerlige i Københavns Kommune er bekymrede for de psykisk syge, de handicappede og de ældre, hvis der skulle bruges for mange penge på skoleområdet. Sagt i tv2-lorry.

Det er da dejligt, at nogle tænker på de områder.

Det er da længe siden, nogen har tænkt på de handicappede osv.

Men et problem er det, at kommunerne ikke har penge nok.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2007, 08:57   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Og de borgerlige i Københavns Kommune er bekymrede for de psykisk syge, de handicappede og de ældre, hvis der skulle bruges for mange penge på skoleområdet. Sagt i tv2-lorry.
Den er for letkøbt i mine øjne, de er bange for at skade de psykisk syge ja right de har ikke bestilt andet de sidste mange år, men kbhs kommune ved jo godt at syge og børn og gamle IKKE er nogen man ser mildt på bliver skadet, så derfor lyder det jo godt at sige sådan når man nedlægger skoler og børnehave , stuver en hulens masse unger sammen på for lidt plads osv ...

for når så forældrene protestere kan man sige at det er dem der er ude på at skade de andre udsatte grupper....

Kbhs kommune har i rigtigt mange år kendt til deres egne problemer men nægtet at handel på dem, og ja de har for lidt penge , men ikke desmindre er der råd til udvalgsrejser, og nye kontore og store middage ...

alene det budget ville være nok til at holde to væresteder igang .

Men hvem har lyst til at melde ud at vi skal tilgodese en svag gruppe (børnene) på en anden svag gruppes bekostning (de psykisk syge, de handicappede og de ældre) så det er en plat måde at unddrage sig sit ansvar
  Besvar med citat
Gammel 15-08-2007, 12:20   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, der er MANGE syge blandt de sidste arbejdsløse.

Det ses igen og igen i pressen overalt i landet.

Kan man forstå, at langtidssyge sygemelder sig, hvis de tvinges i noget, de ikke har helbred til?

Ja, det er jo logik for burhøns.

Se bl.a. her:

Citat:
Sager med langtidssygemeldte vokser i Hjørring
Nordjyske Stiftstidende, s.5, 13. august 2007

Hjørring Kommune har sat flere initiativer i gang for at få bunkerne med sager om langtidssygemeldte ned, men lige meget hjælper det. "Meget tyder på, at vi i takt med at flere af de svageste ledige kommer i job, også får flere sygemeldinger", udtaler udvalgsformand Sven Bertelsen (UP).
Giv dem dog pension og lad dem få ro, så folk ikke både skal slås med elendigt helbred, dårlig økonomi og forringet helbred pga. kommunens ønske om refusion fra staten.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2007, 11:46   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Kronik: Beskæftigelsesministeren svarer igen
Politiken, Side 7, 2. sektion, 17. august 2007
Politiken bringer en kronik, hvori beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) diskuterer de mange angreb, der er rettet mod ham og regeringen, om hvordan ledige behandles. Ministeren mener, at mange af angrebene er uden belæg, hvilket en historisk lav ledighed på under 100.000 personer ifølge Claus Hjort vidner om.
http://politiken.dk/debat/kroniker/article360115.ece


Citat:
Kommuner har svært ved at leve op til regeringens beskæftigelsesmål
Frederiksborg Amts Avis, side 5, 17. august 2007
Kommunerne har svært ved at få de svageste ledige ind på arbejdsmarkedet eller i aktivering. Når det gælder regeringens mål om, at 25 procent af målgruppen skal være i job eller uddannelse, er der i Østdanmark sket en stigning fra 4,1 procent til 9,8 procent i den tid "Ny chance til alle" har været i gang. Heller ikke målet om, at målgruppen skal kunne klare sig selv 15 procent af tiden, eller at den ledige skal være i aktivitet 40 procent af tiden lever nogen kommuner endnu op til. Hillerød kommune er den kommune i Nordsjælland, som har klaret sig dårligst i forhold til regeringens målsætning.



Citat:
Rådet for Socialt Udsatte kritiserer kontanthjælpsreglerne
Information, side 7, 17. august 2007
Rådet for Socialt Udsatte kritiserer i sin årsrapport reglerne for kontanthjælp, som rådet mener, er blevet mere og mere komplicerede på grund af lappeløsninger gennem de seneste fem år. Socialrådgiverforeningen med næstformand Bettina Post i spidsen slutter sig til kritikken. "Der er slet ingen tvivl om, at det er fuldstændig umuligt at gennemskue de regler, der er kommet. Både for de allerdårligst stillede, for andre kontanthjælpsmodtagere og for socialrådgivere. Det er så kompliceret, at man tit kan være i tvivl om, at reglerne er anvendt korrekt", siger Bettina Post. Arbejdsmarkedsstyrelsen er i øjeblikket i gang med et projekt, som skal forenkle reglerne på området.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2007, 12:25   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Beskæftigelsesministeren om RASKE og SYGE.


Citat:
Regeringen har jo ikke strammet reglerne for de ledige for sjov eller for sadismens skyld. Ikke fordi pisken bare smælder så festligt eller ligger så godt i håndleddet. Vi har gjort det, fordi vi tror, at raske mennesker har det bedst med at tage vare på sig selv i stedet for at blive forsørget af det offentlige. Og vi har gjort det, fordi netop det er en forudsætning for, at vi kan tage os af de mennesker, der ikke kan klare sig selv. De, der kan arbejde, skal arbejde. Det er fundamentet for velfærd.
Citat:
Den virkelige kynisme er at lade stå til.
HVOR MANGE SYGE ER PÅ KONTANTHJÆLP?

Jeg synes, det er kynisk at piske syge og handicappede med "at det skal kunne betale sig at arbejde", når ARBEJDET IKKE FINDES!!!

HVEM ER KYNISK, NÅR MAN LADER STÅ TIL OVER FOR HANDICAPPEDE OG SYGE, SOM I ÅREVIS PARKERES PÅ KONTANTHJÆLP MED LOFT MED ORDENE "DET SKAL ALTID KUNNE BETALE SIG AT ARBEJDE", NÅR DE IKKE KAN ARBEJDE, ELLER ARBEJDSGIVERNE IKKE VIL ANSÆTTE DEM, ELLER KOMMUNERNE IKKE HAR RÅD TIL AT TILKENDE FLEKSJOB ELLER PENSION?

http://politiken.dk/debat/kroniker/article360115.ece
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2007, 13:10   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Et af de vigtigste succeskriterier for en beskæftigelsesminister er lav ledighed. Her taler tallene for sig selv: Siden slutningen af 2003 er i ledigheden i gennemsnit faldet med 70 mennesker om dagen. I juni i år kom vi under den ’magiske grænse’ på 100.000 ledige – det laveste tal siden begyndelsen af 70’erne. Det synes jeg er godt gået, og det gør alverdens økonomiske eksperter også. De valfarter faktisk hertil for at studere det danske jobmirakel.
Jamen hvis det går så godt hvorfor er det så at alle dem der feks er ledige flekser , aktiveret på kontanthjælp og andre ydelser ikke er talt med i de statestikker , og mon alle de fine mennesker der kommer på besøg for at se den mest kreative form for mishandling får at vide at de 100.000 ikke er det reelle tal.


Citat:
Det kommer de ikke af sig selv. Det kræver, at vi hjælper dem på vej med opkvalificering, jobsøgning, rummelige arbejdspladser og meget andet. Og så kræver det, at det kan betale sig at arbejde.
med over 12.000 ledige flekser kan man vist ikke sige at det rummelige arbejdsmarked er eksisterende i Danmark , for slet ikke at snakke om alle de mennesker der gerne vil have et skånejob, det rumlige arbejdsmarked er ikke så rumligt endda, det rumlige arbejdsmarked har taget de mest ressourcestærke flekser til sig, og dem der så hænger tilbage i sølet er dem der har så lille en arbejdsevne at det ikke kan betale sig for arbejdsgiverne at ansætte dem, derfor er DA og DI så interesseret i at man får lavet en regel om at flekser skal lønnes for det timeantal de er der (som arbejdsgiveren immervæk stadig skal have tilskud til ) , og for resten skal de så suppleres op til ledighedsydelsen som maks kan være 91 % af højeste dagpenge sats , og det er jo IKKE meget, på den måde vil man baste og binde flekser, de skal stå til rådighed for det rummelige arbejdsmarked men de vil aldrig nogen sinde have en mulighed for at hæve sig om af det økonomiske morads


Citat:
Men var det virkelig nødvendigt? Ja, det var det. Inden loftet blev vedtaget, ringede en tidligere kontanthjælpsmodtager til Beskæftigelsesministeriet. Han overvejede at droppe sit nye arbejde som buschauffør, for nu havde han 2.000 kroner mindre til rådighed om måneden, end han havde på kontanthjælp. Den slags er ikke til at holde ud for en beskæftigelsesminister.
Hvor er det sjovt jeg har sq da aldrig kunne ringe til beskæftigelsesministeren når jeg sender et brev får jeg et brev tilbage fra en embedsmand som lover mig et svar inden for den og den tid, og når brevet så endelig kommer så er det som regel copy og paste fra en eller anden lovtekst som jeg udmærkede kender , og som ikke giver mig svar på det jeg spørger om...

Hmmm gad vide om jeg kan få hans nummer, så ville jeg ikke ringe og brokke mig over at kontanthjælpen var for høj og jeg derfor måtte skippe mit job, næææ jeg ville ringe og brokke mig over at mine lønninger var for lave og jeg derfor ikke kunne blive i min bolig ..

Jeg ville brokke mig over at man henter en masse udenlandsk arbejdskraft til landet uden først at rydde op i egne rækker og søge at få flekser der kan arbejde ud og arbejde.

Jeg tillader mig som søster til en tidligere chauffør og som en der har prøvet at være på kontanthjælpen at tvivle på Hjortens telefon samtale, mon ikke det bare er noget han har drømt ?



Citat:
Heller ikke for de allersvageste ser det så sort ud. Formanden for Rådet for Socialt Udsatte, Preben Brandt, sagde det faktisk meget præcist: »Jeg vil hellere være hjemløs i dag end for ti år siden«.
NÅÅÅ ja klart , der sker da ikke noget ved at være hjemløs for det er bedre i dag en for ti år siden, sikke da en gang pladder, jeg tror nu at ham Hjorten har røget for meget fjolletobak inden det interview for mange til en gang sludder skal man da lede længe efter ...

Jeg ville ikke være hjemløs for ti år siden og jeg vil heller ikke i dag

Men ok hvis Preben Brandt siger det er godt så er det jo nok det (tvivler nu på at det er det han mener )


Citat:
Vi sætter fokus på det, folk kan, i stedet for at dyrke det, de ikke kan. Målet er, at alle uanset deres sociale problemer får en chance for at blive en del af fællesskabet. Alt andet er simpelthen for svagt.
Sætter fokus på det folk kan i stedet for det de ikke kan ...

Hmmm ja det skal jeg love for, folk uden nogen rest evne ,men som røber at de sender en mail til tante Olga i ny og næ, de har lige pludselig store evner inden for computer en god ressource , en der ikke kan stå gå eller sove , får naboen til at handle med for sig..

det er så stort socialt netværk.

alt kan laves om til en stor ressource når det kommer det offentlige i hænde , og uanset deres sociale problemer , det er ikke et socialt problem ikke at kunne gå , eller have dårlig ryg eller have cancer, med de findes alligevel i kontanthjælps systemet og piskes som alle andre ....

så alt i alt syntes jeg sq at Hjortens forsvarstale og selv rosning er for langt ude , og når man så kigger på ham, så kan man i den grad se at manden er LEVEBRØDSPOLITIKKER send ham ud at arbejde har hørt der er en masse dræbersnegle der skal udryddes på Frederiksberg ....
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kongehus vs os dumme syge folk Tzari Politik og Samfund 16 16-07-2012 07:04
Tvungen aktivering gør ledige endnu mere syge gunvor Politik og Samfund 7 19-07-2011 00:20
Sygedagpengeregler gør folk mere syge Webmaster K10 Nyheder 0 18-07-2011 07:00
De mest syge og de mindst syge bliver fritaget for aktivering. Gizmo Politik og Samfund 7 30-03-2011 08:13
Sundhedsprojekt gjorde folk mere syge! buster Politik og Samfund 1 25-09-2010 12:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension