K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2011, 14:18   #1
bhsas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
bhsas er ny på vejen
værd at vide når du er flexjobber

Hej
Jeg har fået en ny viden som jeg tænker kan være godt for andre at vide. Jeg har været ansat i en kommune i flexjob. Da jeg blev ansat fik jeg at vide at jeg automatisk ville få en pensions ordning i PFA. Denne orientering giver min fagforening og leder.
Der går nogle år og da jeg begynder at tænke på at søge pension fordi mit helbred ikke er godt mere, undersøger jeg min økonomiske situation hvis jeg går pension. Der kommer en rådgiver fra PFA som fortæller mig at jeg vil få et engangs beløb og ca. 3300 kr mdl. med det i mente så kan jeg se at økonomien kan hænge sammen og jeg søger. Mens denne proces er igang finder PFA ud af at man IKKE kan skadedækkes når man er i flexjob. Det betyder så at jeg ikke vil få et engangs beløb eller de 3300 kr mdl. Jeg forlanger møde med PFA og min fagforening og resultatet er at PFA får ret og at de igennem flere år har lavet fejl og som sådan også min fagforening får ingen konsekvenser for nogle af dem, den der betaler prisen er mig. Jeg får bevilget min pension meget hurtigt og er gået fra nu. Så bad jeg igen om udbetaling fordi en fra PFA fortalte mig at det kunne man godt. Og i de sidste mange mdr. har jeg talt med rigtig mange fra PFA hvor de i dag fortæller. At jeg kan få en mindre rate pension de næste 10 år og når jeg bliver 60 år kan jeg få livslang pension som rate beløb 1x årligt. Nu er det sådan at man førtidspensionist ikke kan have sådanne indtægter uden at de fratrækkes ens førtidspension. Det betyder så at den pension jeg rent faktisk har været med til at betale og det samme med min arbejdsgiver, får jeg intet ud af. Hvis jeg nu ikke var syg så havde jeg fået både engans beløb og mdl. ydelse når jeg blev 60. Så det at have en pension på sit arbejde når man er i flexjob er ingen gevinst hvis man går på førtids pension. Jeg er så skuffet og vred over at igen at jeg som handicappet skal lide og alle andre kan lave fejl det koster dem intet. Så skal du have jo så vær opmærksom på disse regler......
bhsas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 15:46   #2
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bhsas Se meddelelser
Hej
Jeg har fået en ny viden som jeg tænker kan være godt for andre at vide. Jeg har været ansat i en kommune i flexjob. Da jeg blev ansat fik jeg at vide at jeg automatisk ville få en pensions ordning i PFA. Denne orientering giver min fagforening og leder.
Der går nogle år og da jeg begynder at tænke på at søge pension fordi mit helbred ikke er godt mere, undersøger jeg min økonomiske situation hvis jeg går pension.

Der kommer en rådgiver fra PFA som fortæller mig at jeg vil få et engangs beløb og ca. 3300 kr mdl. med det i mente så kan jeg se at økonomien kan hænge sammen og jeg søger.

Mens denne proces er igang finder PFA ud af at man IKKE kan skadedækkes når man er i flexjob. Det betyder så at jeg ikke vil få et engangs beløb eller de 3300 kr mdl.

Jeg forlanger møde med PFA og min fagforening og resultatet er at PFA får ret og at de igennem flere år har lavet fejl og som sådan også min fagforening får ingen konsekvenser for nogle af dem, den der betaler prisen er mig.

Jeg får bevilget min pension meget hurtigt og er gået fra nu. Så bad jeg igen om udbetaling fordi en fra PFA fortalte mig at det kunne man godt. Og i de sidste mange mdr. har jeg talt med rigtig mange fra PFA hvor de i dag fortæller. At jeg kan få en mindre rate pension de næste 10 år og når jeg bliver 60 år kan jeg få livslang pension som rate beløb 1x årligt.

Nu er det sådan at man førtidspensionist ikke kan have sådanne indtægter uden at de fratrækkes ens førtidspension. Det betyder så at den pension jeg rent faktisk har været med til at betale og det samme med min arbejdsgiver, får jeg intet ud af.

Hvis jeg nu ikke var syg så havde jeg fået både engans beløb og mdl. ydelse når jeg blev 60. Så det at have en pension på sit arbejde når man er i flexjob er ingen gevinst hvis man går på førtids pension.

Jeg er så skuffet og vred over at igen at jeg som handicappet skal lide og alle andre kan lave fejl det koster dem intet. Så skal du have jo så vær opmærksom på disse regler......
Hej, jeg lavede lige lidt afsnit, for ellers er der flere der ikke kan overkomme at læse dit indlæg...
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 15:49   #3
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Da jeg fik fleksjob i kommunen for 2 år siden blev der også lavet en ret god pension, men den kan heller ikke komme til udbetaling ved evt. førtidspension, hvis årsagen til pension er den samme som til fleksgodkendelsen....
De er sgu snue i det offentlige når de ansætter flekser og laver pensioner...
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 22:21   #4
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Pfa

Øhm........En der gider skære det ud i pap for mig??? Jeg aner ikke hvor og hvad jeg har indbetalt pension, men ved at de er gået ind på en konto jeg har oprettet. Altså den arbejdsgiverbetalte pension.....Er det penge jeg kan/vil få udbetalt? OG FÅR JEG NOGET UDBETALT når jeg engang ender på¨FP....???? Eller bliver det trukket fra FP? For så er det da omsonst at betale til pension???? Kan jeg bede en arbejdsgiver om IKKE at betale til min pension-men give mig det mere i løn, da jeg jo ikke får en pind ud af det hvis de bliver trukket fra FP??

(håber der fndes FP ordninger om 10-20 år nå jeg skal væk fra arbejdsmarkedet )
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 22:27   #5
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 15
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hypermobil Se meddelelser
Øhm........En der gider skære det ud i pap for mig??? Jeg aner ikke hvor og hvad jeg har indbetalt pension, men ved at de er gået ind på en konto jeg har oprettet. Altså den arbejdsgiverbetalte pension.....Er det penge jeg kan/vil få udbetalt? OG FÅR JEG NOGET UDBETALT når jeg engang ender på¨FP....???? Eller bliver det trukket fra FP? For så er det da omsonst at betale til pension???? Kan jeg bede en arbejdsgiver om IKKE at betale til min pension-men give mig det mere i løn, da jeg jo ikke får en pind ud af det hvis de bliver trukket fra FP??

(håber der fndes FP ordninger om 10-20 år nå jeg skal væk fra arbejdsmarkedet )
Nej du kan ikke bede din arbejdsgiver om at udbetale det til dig nu... det er et led i en overenskomst med pensionsordning..

Du får et brev med årsoversigt 1 gang om året fra dit pensionsfirma.. og der kan du se hvad der står og hvad du får osv osv..
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 22:37   #6
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 15
Lunasdatter er ny på vejen
Hej bhsas og velkommen her til siden...

Jeg har fået førtidspension her pr 1-4 .. og før det da fik jeg ledighedsydelse.. - blev visiteret til fleksjob i 2008 .. men fandt aldrig et...
Blev sygemeldt i 2005 .. og har så ikke betalt ind til Pensam siden aug 2006 hvor jeg stoppede på mit arbejde...

Da jeg fik brevet om pension da kontaktede jeg pensam om jeg fik noget nu hvor jeg blev f. pensionist..
De undersøgte det og ringede tilbage...

Jeg kunne få et stort engangsbeløb hvor der ikke skulle betales skat eller afgift af .. og så et beløb hver mdr... samtidig kunne jeg få et engangsbeløb når jeg til næste år fylder 60 år...

Grunden til at jeg kunne få de ting var at jeg ikke havde været ude at arbejde siden jeg blev sygemeldt..
Hun spurgte flere gange om jeg havde været i arbejde .. og jeg svarede nej hver gang.. på det tidspunkt anede jeg jo ikke lige hvad det betød.. men jeg fik brev om det for et par dage siden...

Jeg fatter så bare ikke at du er stillet ringere end jeg er .. jeg har jo ikke betalt ind til min pensionskasse siden 2006 .. og du har betalt ind mens du har været i fleksjob...

KNus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 22:41   #7
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Nej du kan ikke bede din arbejdsgiver om at udbetale det til dig nu... det er et led i en overenskomst med pensionsordning..

Du får et brev med årsoversigt 1 gang om året fra dit pensionsfirma.. og der kan du se hvad der står og hvad du får osv osv..
Knus Lone

Erhm....altså jeg har ikke modtaget nogen oversigt fra noget firma-udover Danske bank hvor min pension er gået ind???

år jeg så nul og nix ud af det eller
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 23:12   #8
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 15
Lunasdatter er ny på vejen
Jo hvis du har en pensionsordning der hvor du arbejder... Jeg betalte 4% og min arbejdsgiver betalte 8%..

Du kunne evt høre en af dine arbejdskollegaer hvor I har jeres pension henne.. eller din fagforening..

Der er også et sted på nettet hvor man kan logge ind med NEM-ID .. det hedder http://www.pensionsinfo.dk
Jeg har aldrig været derinde .. men har set det i reklamer

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2011, 23:23   #9
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej bhsas

Tak for virkelig relevant information... -det sætter da gang i de små grå

.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2011, 19:45   #10
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
aaah tak lunas datter

Jeg kan så se at jeg kun har indbetalt til kapitalpension via danske bank. Intetet firma
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det pengene værd at annoncerer sig ??? mik16 Spørgsmål ang fleksjob 3 24-05-2012 15:14
Gode råd guld værd CHNEVIDE Spørgsmål ang fleksjob 9 29-06-2009 23:27
Værd at vide, fra social og indenrigsministeriet (velfærdsministeriet) Razmo Politik og Samfund 13 27-04-2009 23:21
Nok værd at følge med i Hejdien Dit og Dat 0 20-06-2008 02:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension