K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2011, 21:39   #1
BerlingoFar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
BerlingoFar er ny på vejen
Udsættelse af afgørelse

Hej
Jeg er ny på dette forum, men kan finde mange gode informationer, og desværre mange historier om mærkelig sagsbehandling fra kommunernes side. Jeg har dog lige lidt spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på:

Min hustru falder for varighedsbegrænsning med udgangen af marts. Kommunen har så valgt at udætte afgørelsen i en periode på 3-4 uger, hvilket jeg kan se på ankestyrelsen at det åbenbart er orden. De skriver at de mangler lægeoplysninger som har afgørende betydning. Her kommer så mine spørgsmål.

- Jeg kan ikke finde nogle steder der er beskrevet i hvilke tilfælde kommunen må udsætte afgørelsen, hvor finder de hjemmel til den praksis?

- Efter opkald til kommunen fandt jeg ud af at de ikke ville indhente nye lægeoplysninger, men de venter på udtalelse fra deres egen lægekonsulent om de lægeoplysninger der allerede (både fra egen læge og behandlende speciellæge) er i sagen. Jeg fik det indtryk at det er almindelig praksis i vores kommune. Nogle der ved om denne praksis er lovlig?

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Mvh BerlingoFar
BerlingoFar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 21:50   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af BerlingoFar Se meddelelser
Hej
Jeg er ny på dette forum, men kan finde mange gode informationer, og desværre mange historier om mærkelig sagsbehandling fra kommunernes side. Jeg har dog lige lidt spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på:

Min hustru falder for varighedsbegrænsning med udgangen af marts. Kommunen har så valgt at udætte afgørelsen i en periode på 3-4 uger, hvilket jeg kan se på ankestyrelsen at det åbenbart er orden. De skriver at de mangler lægeoplysninger som har afgørende betydning. Her kommer så mine spørgsmål.

- Jeg kan ikke finde nogle steder der er beskrevet i hvilke tilfælde kommunen må udsætte afgørelsen, hvor finder de hjemmel til den praksis?

- Efter opkald til kommunen fandt jeg ud af at de ikke ville indhente nye lægeoplysninger, men de venter på udtalelse fra deres egen lægekonsulent om de lægeoplysninger der allerede (både fra egen læge og behandlende speciellæge) er i sagen. Jeg fik det indtryk at det er almindelig praksis i vores kommune. Nogle der ved om denne praksis er lovlig?

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Mvh BerlingoFar
Jeg tror, det er helt normalt. Det skete også for mig, og jeg kan konstatere også for andre. Jeg har dog ikke lige overskud til at finde ud af, hvad loven siger (en anden kan nok)
I mit tilfælde - og andres - går der over 4 uger. Kender en, som lige nu venter på 7. uge - uden at have modtaget en afgørelse (er så også Silkeborg kommune, så ingen overraskelse her)

I kan ikke gøre andet end at vente, og sørge for at presse på, hvis I ikke har modtaget afgørelsen når de 4 uger er gået

Hvis det er et afslag, skriver du igen herinde, så vi kan hjælpe jer der
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 22:16   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Jeg fristes til at spørge, om det er Silkeborg kommune, for jeg har nemlig fået præcis samme udsættelsesgrund - alle papirer forelå fra læge mv. men de afventede afgørelse fra deres egen lægekonsulent.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 22:29   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg tror bare det skal ses som et udtryk for at kommunen ikke har gjort deres arbejde, og ikke kan træffe afgørelse om forlængelse, før de relevante papirer er indhentet og lægekonsulent har udtalt sig - og jeg ved at der er meget pres på lægekonsulent i Silkeborg kommune - så meget at de har måttet købe sig til ekstern hjælp

Egentligt utroligt, når man tænker over det. Det er jo ikke fordi enden på de 52 uger kommer som en overraskelse for kommunen

I mit tilfælde fik jeg brev 3 mdr før sygedagpengestop, om de oplysninger, de skulle have indhentet før sygedagpengestop. Da mine sygedagpenge stoppede havde de stadig ikke indhentet alle oplysninger
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 22:35   #5
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Ja det er da uden tvivl fordi kommunen ikke har gjort sit arbejde og du har helt ret i, at det næppe burde komme bag på dem.

Jeg kunne også mistænke dem for en vis grad af strategi - når de trækker det så længe er det ikke muligt at udsætte afgørelsen yderligere for evt. at indhente yderligere/supplerende oplysninger, fordi afgørelsen jo så SKAL falde grundet udsættelsen, og de kan dermed blot afvise en forlængelse....og så kan borgeren så gå uden forsørgelse mens de klager og sagen går igennem BAN
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 00:19   #6
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Ja det er da uden tvivl fordi kommunen ikke har gjort sit arbejde og du har helt ret i, at det næppe burde komme bag på dem.

Jeg kunne også mistænke dem for en vis grad af strategi - når de trækker det så længe er det ikke muligt at udsætte afgørelsen yderligere for evt. at indhente yderligere/supplerende oplysninger, fordi afgørelsen jo så SKAL falde grundet udsættelsen, og de kan dermed blot afvise en forlængelse....og så kan borgeren så gå uden forsørgelse mens de klager og sagen går igennem BAN
Det giver jeg dig helt ret i

Jeg ved snart ikke, hvor mange gange, jeg har sagt til mig selv, at nu skal jeg altså lade være med at begynde at få konspirationsteori-ideer. Men i min graven i Silkeborg kommune, kan jeg jo konstatere at ting bliver gjort med fuldt overlæg - så denne her skulle heller ikke overraske mig
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 09:42   #7
Linuzmor
Hjemmevant på K10
 
Linuzmors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 229
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Linuzmor er ny på vejen
Min kommune Gladsaxe modtog special lægeerklæring den 29.01 2011, altså for 8 uger siden. Min sagsbehandler siger at det er fordi og jeg citerer:

"Erklæringen er vedhæftet. De strukturelle fejl vedrører opbygningen af dokumentet, som officielt skal foregå efter en ganske bestemt skabelon. Ligeledes forholder din psykiater sig visse steder ganske kritisk til hvorvidt arbejdsprøvning er meningsfuldt. Dette har han strengt lægefagligt ikke belæg for at gøre vurderer man. Vi skal sådan set bare have den rent lægefaglige vurdering fremhævet, så jeg forestiller mig ikke at det bliver et kvalitativt nyt dokument. "

Forstår simpelthen ikke at kommunerne ikke skal overholde fristen, når vi andre bliver frataget hjælp pga deres fejl. Min pskyjiater har ivørigt skrevet kontraindiceret mht arbejdsprøvning. Troede ikke at "de" kunne gå imod det. ?

Linuzmor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 19:25   #8
BerlingoFar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
BerlingoFar er ny på vejen
Hej Igen
Tak for alle svar, rart at vide at man ikke står alene i verden med sin frustration - men selvfølgelig trist at så mange bliver dårligt behandlet.

jeg bor ikke i Silkeborg Kommune, men nabokommune dertil, så de kan være det er noget de har lært der?

Når jeg engang forhåbentligt for overskud vil jeg prøve at kontakt BAN eller ombudsmanden for at høre om de kan forklare mig hvordan den praksis er lovlig. Overvejer at indbringe sagen for ombudsmanden, for hvis det er en konskvent praksis fra kommunens side på den måde at tilsidesætte god forvaltningsskik må det være en sag for ham. Jeg tør dog ikke gøre det før vi har den endelige afgørelse om evt. forlængelse. Måske fjollet, men man bliver lidt paranoid i det her system.

Til Linuzmor: En lægeerklæring er ingen garanti, og kommunen kan vælge at være uenige i den og trodse lægens anbefaling. Men når det er sagt har jeg flere gange set ankenævnene lægge stor vægt på lægeerklæringerne, især hvis de er meget tydelige.
BerlingoFar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2011, 21:05   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej BerlingoFar!

Jeg citerer lige Andersine, som er socialrådgiver, og nogen gange svarer på spørgsmål som dit:

"En kommune må godt udsætte en afgørelse i en rimelig periode, hvis der mangler vigtige oplysninger i sagen, som kan komme borgeren til gunst.
F.eks. helbredsoplysninger og sådan. Fordi det ikke skal komme borgeren til last, hvis man f.eks. har en læge der har været sygemeldt, er langsom, eller hvis det endelige "bevis" kommer lige to dage efter varighed.

Der er så lige kommet en principafgørelse, som siger, at en rimelig periode er under 4 måneder, og som tommelfingerregel kun 4 uger.

Derefter skal man have den endelige afgørelse.

Hvis der så træffes en afgørelse til gunst for borgeren, så får man sygedagpenge med tilbagevirkende kraft."


Ovenstående svar er nr. # 7 i denne tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14442&page=2


Og her er link til afgørelse for denne praksis: D-02-08:

http://www.socialjura.dk/index.php?id=12890


Læs også i denne tråd om afgørelse D-02-08 i svar nr. # 34 - 50:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=16847

Held og lykke - med forlængelse af sygedagpenge - efter midlertidigt stop af sygedagpenge i 3 - 4 uger - med tid til at kommunen kan indhente vigtige lægefalige oplysninger til dokumentation videre i din kones sag - ps. din kone har ret til at søge kontanthjælp i periode med midlertidigt sygedagdagpengestop om evt.

Sidst redigeret af Katharina; 30-03-2011 kl. 23:41.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udsættelse af afgørelse - Hvor længe? Perfektionisten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 07-11-2012 11:08
Udsættelse af afgørelse om sygedagpenge Betina1977 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 12-09-2012 17:09
Udsættelse af udsættelse.. Jøsses HJÆLP! MariaVejle Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 02-09-2011 12:31
udsættelse af afgørelse af stop for sygedagpenge? henriettej Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 08-08-2011 21:46
Udsættelse af afgørelse om forlængelse af sygedagpenge bsk Spørgsmål ang fleksjob 10 11-11-2010 23:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension