K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2011, 15:57   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Post ny regel-forlængelse af sygedagpenge

Ny regel giver forlængelse af sygedagpenge
Borgere kan fa? forlænget udbetalingen af sygedagpenge, men kun na?r kommunen har konstateret, at ordinært arbejde er udelukket

Ankestyrelsen har i en række afgørelser fastlagt rammerne for en ny bestemmelse i sygedagpengeloven, der giver mulighed for en forlængelse af sygedagpengene ud over varighedsbegrænsningen pa? 52 uger.

Forlængelsen efter den nye bestemmelse kræver, at kommunen i ressourceprofilen har fastsla?et, at den pa?gældende borger ikke længere har mulighed for at opretholde et ordinært arbejde.
Det afgørende er altsa? hvad den opdaterede ressourceprofil siger. Sagerne forventes derfor at ende med fleksjob eller førtidspension. Pa? forlængelsestidspunktet er det bare ikke afklaret, hvilken af de to det bliver.

Ordinært arbejde skal være udelukket
Sygedagpenge er en korttidsydelse, som en borger som udgangspunkt kun kan modtage i 52 uger. Der er dog gennem a?rene kommet forskellige muligheder for forlængelse af udbetalingen. Den 6. juli 2009 blev der indsat endnu en bestemmelse i sygedagpengelovens § 27.
Ankestyrelsen har fortolket bestemmelsen sa?ledes, at det afgørende er, at kommunen ved anvendelse af arbejdsevnemetoden har fundet, at ordinært arbejde er udelukket. Ifølge lovbemærkningerne har bestemmelsen et snævert anvendelsesomra?de. Beskæftigelsesministeriet regner sa?ledes med, at kun cirka 500 personer a?rligt vil være omfattet af bestemmelsen.

lcl
KL nyt

18/03/2011 13.35
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 16:09   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Østerbro
men kun når kommunen har konstateret, at ordinært arbejde er udelukket

Ja det er bare hele problemet i sygedagpenge loven

netop grunden til de fleste ikke kan forlænges, fordi det endnu ikke er udelukket med ordinært arbejde
selvom man har lægeerklæringer og været i arbejdsprøvning, som udelukker ordinært arbejde
det har jeg selv, men lægekonsulenten var ikke enig på det tidspunkt mine sygedagpenge udløb
sådan er det desværre i de fleste sager
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 16:09   #3
doggerbanke66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 49
Indlæg: 145
Styrke: 14
doggerbanke66 er ny på vejen
Tak for oplysningen
doggerbanke66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 16:16   #4
Mølgaard
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mølgaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2007
Lokation: Almind, Kolding
Indlæg: 161
Blog Indlæg: 103
Styrke: 17
Mølgaard er ny på vejen
Kan du ikke ligge et link her ind, hvor du har fundet det henne??
__________________
Vh Maj-Brit M. Nielsen
Skriver i Blogs

Førtidspensionist d. 1/4-13
Mølgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 16:18   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Principafgørelse om: sygedagpenge - forlængelse - fleksjob - førtidspension

Lov:
Lov om sygedagpenge - nr. 85 af 7. februar 2011 - § 27, stk. 1, nr. 4


Resumé:
Sygedagpengeperioden kunne forlænges, idet kvindens arbejdsevne var nedsat i en sådan grad, at hun ikke ville kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde bl.a. vægt på, at kvinden var helbredsmæssigt udredt, og at der ikke var behandlingsmuligheder, der kunne bringe hende tilbage på det ordinære arbejdsmarked, samt at de objektive fund svarede til de subjektive klager.

Beskæftigelsesudvalget vurderede endvidere, at det ikke var endelig afklaret, om kvinden ville være berettiget til fleksjob, eller om der skulle rejses sag om førtidspension. En sådan afklaring vurderedes at ville kunne finde sted inden for en periode på 26 uger.


Afgørelse:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i sag om afklaring af betingelserne for forlængelse af sygedagpenge, herunder fortolkning af bestemmelsen i sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4.

Resultatet er

• NNs sygedagpengeperiode kunne forlænges efter lovens § 27 stk. 1 nr. 4 efter den 30. november 2009.

Vi er således kommet til samme resultat som Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen Y.

Vi har ikke herved taget stilling til, om NN er berettiget til fleksjob eller førtidspension

Der var enighed på mødet.

Begrundelsen for afgørelsen

Forlængelsesgrunden i sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4 var på tidspunktet for standsning af NN’s sygedagpenge opfyldt.

Vi har vedrørende sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4 lagt vægt på, at bestemmelsen kun kan bruges, hvis det er fastslået, at den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, men at det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension.

Vi har lagt til grund, at NN er uddannet lærer, og at hun i januar 2007 pådrog sig en diskusprolaps i nakken og siden har haft følger efter dette.

Vi har vurderet, at NN arbejdsevne er nedsat i en sådan grad, at hun ikke vil kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at hun helbredsmæssigt er udredt, at der ikke er behandlingsmuligheder, der kan bringe hende tilbage på det ordinære arbejdsmarked, samt at de objektive fund svarer til de subjektive klager.

Vi har endvidere lagt vægt på, at der er sket arbejdsprøvning på planteskole, som har vist, at NN ikke magter at udføre selv ganske kortvarige, fysisk lette arbejdsopgaver, før hendes smertegrænse er overskredet, og der derved opstår andre fysiske problemer ud over voldsomme smerter, f.eks. synsforstyrrelser og balanceproblemer. Hendes arbejdsmaksimum har ligget på to timer dagligt til trods for stor arbejdsvilje.

Der er herudover lagt vægt på, at det ikke kan udelukkes, at NN kan vende tilbage til lærerområdet på fleksjobvilkår med skånehensyn. Pensionsudvalget i kommunen har vurderet, at der bør foretages revalidering/arbejdsprøvning inden for det pædagogiske område f.eks. som pædagogisk støtteperson i forhold til handicappede.

Beskæftigelsesudvalget vurderer, at betingelserne for forlængelse af sygedagpengeperioden efter sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4 er opfyldt, idet NN ikke kan opnå beskæftigelse på normale vilkår på det ordinære arbejdsmarked. Vi vurderer desuden, at det endnu ikke er endelig afklaret, om NN vil være berettiget til fleksjob, eller om der skal rejses sag om førtidspension. Det vurderes endvidere, at en sådan afklaring vil kunne finde sted inden for en periode på 26 uger.

Bemærkninger til klagen

A Kommune har i forbindelse med klagen oplyst, at de ønsker at få afklaret, hvad der konkret menes med formuleringen ”endeligt afklaret” i lovteksten til sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4, og om § 27 stk. 1 nr. 4 giver hjemmel til at iværksætte arbejdsprøvning med henblik på visitation til fleksjob eller pension.

Vi bemærker, at formuleringen ”… men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension…” efter Beskæftigelsesudvalgets opfattelse skal forstås sådan, at det er konstateret, at den sygemeldte ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men der er tvivl om, hvorvidt den sygemeldte skal tilbydes et fleksjob, eller om der skal rejses sag om førtidspension. Det skal således være åbenbart, at den sygemeldtes arbejdsevne varigt er betydeligt nedsat, men at det endnu ikke har været muligt at konstatere, hvor betydelig nedsættelsen er. Dette har kommunen 26 uger til at afklare, og iværksættelse af arbejdsprøvning kan være en del af denne afklaring.

Vi henviser til, at Ankestyrelsen i principafgørelse A-30-06 har fastslået, at der er mulighed for iværksættelse af tiltag, mens en person venter på fleksjob. I den nævnte sag var der iværksat revalidering med henblik på beskæftigelse i fleksjob, og det vil på samme måde være muligt at iværksætte arbejdsprøvning med henblik på at kvalificere til fleksjob.

Oplysninger i sagen

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen

• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 6. maj 2010
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...ar/025-11.aspx

http://www.dknyt.dk/index.php?kat=4

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Nyt_f...2011_09_17.pdf

Sidst redigeret af østerbro; 28-03-2011 kl. 16:26. Årsag: link indsat
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 16:56   #6
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Rart at vide, da jeg selv står mellem fleks og førtidspension Tak
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2011, 20:22   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hmmm, nu har jeg ikke læst alle detaljerne, men har det ikke været sådan længe?
Jeg mener det er den Tassi er blevet forlænget efter.


Se evt. 1. indlæg her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=17239
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 12:32   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
kan man finde et sted hvor der præcist står hvad et ordinært job går ud på.. altså uden skånehensyn og sådan..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 16:19   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Det "nye" forlængelses punkt østerbro omtaler er netop §27 stk. 4:

Citat:
Flg. er refereret fra K10´s forside under http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394
Den blev tilføjet sdp. loven i 2009, men er endnu ikke skrevet ind heri. Alting tager jo sin tid.

Jeg tror at der er rigtigt mange der forlænges i henhold til denne, men det kræves at ens lidelse er stationær og at man arbejdsevne mæssigt kun står mellem fleks eller pension.

Ved ordinær beskæftigelse vil jeg tror at man skal kunne tilgå det almindelige/ordinære arbejdsmarked på samme vilkår som alle andre. Og der kan jo være nogle fiks fakserier at komme efter der !!??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2011, 21:31   #10
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hmmm, nu har jeg ikke læst alle detaljerne, men har det ikke været sådan længe?
Jeg mener det er den Tassi er blevet forlænget efter.


Se evt. 1. indlæg her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=17239
Jo, det er den, jeg er forlænget efter
Og jeg kan også konstatere at jeg åbenbart har været meget heldig, da jeg har læst at kun et fåtal får denne forlængelse (jeg fik den så heller ikke uden kamp)

Ikke at det så har betydet noget alligevel, da kommunen har meddelt, at de har tænkt sig at afvise visitation til fleksjob, stoppe mine sygedagpenge, og lukke min sag
Den accepteres selvfølgelig ikke, så kampen fortsætter...

Som Enteneller siger, har den eksisteret siden 2009 - det er bare web der ikke har fået opdateret den her på siden
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forlængelse af sygedagpenge. Kid2 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 29-08-2012 19:14
forlængelse af sygedagpenge kao1205 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 17-11-2011 18:26
sygedagpenge forlængelse brønshøj Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 04-03-2011 18:58
Forlængelse af sygedagpenge Betina1953 Alt det andet 28 28-10-2010 17:20
Sygedagpenge forlængelse ihogåh Alt det andet 4 19-01-2010 12:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension