K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2011, 21:06   #1
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Kommunen lukker for pengene

Jeg har været sygemeldt med STRESS siden november, jeg har været ved egen læge og der menes ikke at jeg vil have gavn af at få piller, men sygemeldning er godkendt af lægen og erklæring skrevet til sagsbehandler.

Jeg blev så efter 2 samtaler hos kommunes sagbehandler aktiveret hos privat aktør, nu slutter denne aktivering snart og sagsbehandler siger at hun vil stoppe udbetaling da jeg ikke er syg mere, det siger hun at hun har kunne læse ud fra det min læge skriver. Jeg mener at det skyldes at man iflg loven ikke kan være syg hvis man ikke er på piller.

Så hvad skal jeg gøre ?

Tage til lægen og sige jeg vil gerne have de piller selv om du mener det ikke er til gavn.

Eller skal jeg melde mig rask med det samme for at undgå at ryge i kontanthjælps hullet helt uden penge.

Hvad er konsekvenserne hvis jeg får stoppet min ydelse af kommunen i forhold til hvis jeg selv melder mig rask ?

Jeg kender simpelthen ikke alle disse regler og det fylder bare så meget i mit sind, jeg føler mig som jagtet vildt og ingen af dem jeg har mødt vil hjælpe mig, de vil kun have mig til en anden kasse og væk fra deres skrivebord.

Jeg håber virkeligt i herinde vil give mig nogle gode råd. Jeg syntes det hele virker så håbløst.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 21:27   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af luffen Se meddelelser
nu slutter denne aktivering snart og sagsbehandler siger at hun vil stoppe udbetaling da jeg ikke er syg mere, det siger hun at hun har kunne læse ud fra det min læge skriver. Jeg mener at det skyldes at man iflg loven ikke kan være syg hvis man ikke er på piller.

Så hvad skal jeg gøre ?

Tage til lægen og sige jeg vil gerne have de piller selv om du mener det ikke er til gavn.
Har du selv set det som lægen har skrevet?

Det kan jo være, at han har sygemeldt dig i 3 mdr. og de så er gået nu.

Ellers så ring og snak med din læge om det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 21:36   #3
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Jeg har bedt om at få det tilsendt, så jeg har ikke set det endnu.

Jeg vil meget gerne vide hvordan jeg skal stille mig med at melde mig rask selv eller hvordan, får jeg vil ikke havne i det kontanthjælps hul.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 21:37   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Luffen!

Velkommen til!

Du skal allerførst søge aktindsigt på dit Jobcenter - din sagsbehandlers udtalelser lyder underlige.

Der er skema på K10's forside til aktindsigt. Du skal have aktindsigten indenfor 10 kalenderdage.

Hvad du selv har af lægefaglige udtalelser, samler du også sammen. Du kan også få journalindsigt hos egen læge og andre i sundhedssektoren, hvis der er noget, du mangler.

Der kommer flere svar til, så bliv hængende her i din tråd :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 22:34   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af luffen Se meddelelser
Jeg har været sygemeldt med STRESS siden november, jeg har været ved egen læge og der menes ikke at jeg vil have gavn af at få piller, men sygemeldning er godkendt af lægen og erklæring skrevet til sagsbehandler.

Jeg blev så efter 2 samtaler hos kommunes sagbehandler aktiveret hos privat aktør, nu slutter denne aktivering snart og sagsbehandler siger at hun vil stoppe udbetaling da jeg ikke er syg mere, det siger hun at hun har kunne læse ud fra det min læge skriver. Jeg mener at det skyldes at man iflg loven ikke kan være syg hvis man ikke er på piller.

Så hvad skal jeg gøre ?

Tage til lægen og sige jeg vil gerne have de piller selv om du mener det ikke er til gavn.

Eller skal jeg melde mig rask med det samme for at undgå at ryge i kontanthjælps hullet helt uden penge.

Hvad er konsekvenserne hvis jeg får stoppet min ydelse af kommunen i forhold til hvis jeg selv melder mig rask ?

Jeg kender simpelthen ikke alle disse regler og det fylder bare så meget i mit sind, jeg føler mig som jagtet vildt og ingen af dem jeg har mødt vil hjælpe mig, de vil kun have mig til en anden kasse og væk fra deres skrivebord.

Jeg håber virkeligt i herinde vil give mig nogle gode råd. Jeg syntes det hele virker så håbløst.
Du skal i alle fald ikke melde dig rask, hvis du ikke er det
Hvilke piller har du fået? Hvad skulle de hjælpe mod?
Er du sygemeldt fra et arbejde, eller i forvejen på kontanthjælp?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 22:55   #6
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Jeg er sygemeldt dagpengemodtager.
Jeg har tidligere fået piller mod depresiion men min læge mener ikke at jeg er så langt nede denne gang og derfor sygemeldt med stress nu.
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2011, 23:19   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis du er syg, skal du naturligvis ikke raskmelde dig selv, det er jo det samme som at sige at du ikke er syg.
Er man ikke syg hører man ikke til i sygedagpemngesystemet, med på et alm arbejde eller KHJ systemet, så med mindre du kan klare et alm job, så vil det være huld i hovedet at raskmelde dig, for lige meget som din SB´er får sin vilje, eller om du raskmelder dig selv, vil du havne det samme sted (med mindre altså at du har et job, og altså kan klare det, for kan du det skal du naturligvis ikke have sygedagpenge) Dog vil forskælden være den gruppe du bliver plaseret i, der er 3 grupper, gruppe 1 er for den raske, der bare skal have sådan et los bag i og se af at tage sig sammen og finde et job, gruppe 2 er dem, som, vurderes til at kunne komme tilbage på arbejdsmerkedet, med en smugle ekstra hjælp, dem hvor der er få men overkommenlige barierre, og så er der gruppe 3, som er for syge der har langt til arbejdsmarkedet, og som har brug for megen hjælp, dem der i stsdet for alm aktivering 37 timer om ugen bør komme ud i ting der afklarer dem i forhold til revalidering fleks eller FP.

Sådet er altså super vigtigt at du ikke raskmelder dig hvis du er´syg, for raskmelder du dig, som syg, vil du blive behandlet som en rask, og det vil selvsagt ikke være nogen fordel for din stress, tværtimod kan du blive mange gange mere syg af det.

Din SB´er kan IKKE raskmede dig, da denne IKKE er læge, det er KUN dig selv og en læge der kan det. En SB´er kan gøre det administrativt, men vil også kunne få ørene rigtig godt og grundigt i maskinen, af det, hvis det forværre din tilstand.

Selv startede jeg med en 3 måneders sygemelding, og fik selv samme som dig, men fik heldigvis forklaret at grunden var den 3 måneders sygemælding udløb, men jeg var ikke rask, så jeg gik til egen læge og bad om en forlængelse af sygemeldingen, og det fik jeg så på ubestemt tid.

Senere er jeg blevet sygemeldt, sygemeldt (ja 2 gange) altså jeg var i systemet, men administrativt syntes SB´er ikke lige om at jeg var sygemeldt, så administrativt blev jeg raskmeldt, jeg fik bare ikke besked om det (jeg opdagede det via en aktindsigt langt senere) men tilfældigvis faldt den administrative raskmælding sammen med en udtalelse fra min psyk, som altså fortalte at jeg er langt mere syg end først antaget (ny diagnose oven i det jeg havde i forvejen) 1 2 3 var jeg så syg igen (altså syg syg)

Nå men lige gyldigt vil det være fornuftigt af dig at gå til din læge (altså hvis du ikke magter et alm arbejde)

Hum kom lige til at tænke på at det måske kan være aktiveringen der er skyld i at SB´er vil raskmelde dig, altså hvis du har kunnet klare det, uden syg-dage gå hjem før tid, mange eller lange pauser, osv af skånebehov, så er der jo intet at sige til at SB´er kun kan vurdere dig rask nok til at passe et arbejde.
Her er det vihgtigt at huske at ens arbejdsgiver kan få ekstar tilskud til en, hvis man er mere syg en gennemsnittet eller har brug for en lille nedsættelse af arbejdstiden, for at høre under den tæller man i systemet som rask... måske din SB´er har vurderet at det, den § kan give er nok til at du ellers kan passe et job??

Nå men det skulle aktindsigten gerne fortælle dig. Husk kommunen har 10 dage til at få fremsendt aktindsigten (og det er selv om de har travlt sygdom eller ferie, det er ikke dit problem) sker det ikke bør du skrive til jobcenterchefen, og beklage at du endnu ikke har modtaget, og give dem en ny frist på fx 5 dage, og hvis du intet har hørt så ser dig nødsaget til at kontakte borgmester samt kommunalbestyrelse (eller borgerrådgiveren hvis der er en sådan i din kommune)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2011, 11:53   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af luffen Se meddelelser
Jeg har været sygemeldt med STRESS siden november, jeg har været ved egen læge og der menes ikke at jeg vil have gavn af at få piller, men sygemeldning er godkendt af lægen og erklæring skrevet til sagsbehandler.

Jeg blev så efter 2 samtaler hos kommunes sagbehandler aktiveret hos privat aktør, nu slutter denne aktivering snart og sagsbehandler siger at hun vil stoppe udbetaling da jeg ikke er syg mere, det siger hun at hun har kunne læse ud fra det min læge skriver. Jeg mener at det skyldes at man iflg loven ikke kan være syg hvis man ikke er på piller.

Så hvad skal jeg gøre ?

Tage til lægen og sige jeg vil gerne have de piller selv om du mener det ikke er til gavn.

Eller skal jeg melde mig rask med det samme for at undgå at ryge i kontanthjælps hullet helt uden penge.

Hvad er konsekvenserne hvis jeg får stoppet min ydelse af kommunen i forhold til hvis jeg selv melder mig rask ?

Jeg kender simpelthen ikke alle disse regler og det fylder bare så meget i mit sind, jeg føler mig som jagtet vildt og ingen af dem jeg har mødt vil hjælpe mig, de vil kun have mig til en anden kasse og væk fra deres skrivebord.

Jeg håber virkeligt i herinde vil give mig nogle gode råd. Jeg syntes det hele virker så håbløst.
Kære Luffen,

Er du medl. af en fagforening som kan hjælpe dig i din sag ?

Var du i job inden sdp. ? Så få undersøgt om du evt. har noget TAE, tab af erhvervsevne forsikring til udbetaling medens du er syg, dette gælder også når du er på kontanthjælp, men modregnes dog heri.

Det er vigtigt at du reagere på at din sagsbehandler vil stoppe dine sygedagpenge. Du bør formulere en mail til hende/ham om at du er uforstående her overfor, da du jo ikke føler dig i stand til at melde dig ledig. At melde sig ledig kræver at man kan stå til rådighed 37 timer pr. uge på det ordinære arbejdsmarked.

Ligeledes bør du tage fat i din læge og få en kopi af den rapport han/hun har sendt til kommunen. Lægerne har ikke meget forstand på kommunernes tolkning af det de skriver, men det er naturligvis vigtigt at dette kommer op til overfladen så du har noget at handle udfra og evt. anmode om endnu en rapport gennem din læge !!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 01:57   #9
luffen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
luffen er ny på vejen
Jeg har nu læst sags akterne, jeg må nok sige at jeg fik et helt andet syn på den sagsbehandler, man føler sig jo slet ikke som et menneske der er nogen som helst respekt omkring når man læser det de skriver omkring de samtaler vi har haft og som jeg troede gik ud på at hjælpe mig. Det lader til det eneste det går ud på at er tænde stearin lys, lade som om de vil hjælpe en, få en til at tale åbent og så skrive det hele ned i en sag der bliver elektronisk gemt for evigt !!!! og bruge det hele imod en ved en hver given mulighed.

Jeg har fået et brev om at sygedagpenge stopper.

Jeg vil meget gerne melde mig selv rask inden den dato for at undgå at få problemer med min a kasse bagefter, er det en god ide ?

Jeg tror grunden til det som min læge har skrevet til kommunen har gjort at de vil stoppe udbetaling er at det slet ikke er min læge der har skrevet det, min læge er nemlig stoppet og det brev er så skrevet af en helt anden ud fra noget der åbentbart har stået i min journal.
Nu har jeg så fået en ny læge som slet ikke er sat ind i sagen.
Jeg orker simpelthen ikke at kæmpe mere med det nu, jeg vil melde mig rask og søge efter et arbejde, jeg håber jeg kan klarer det, jeg bliver jo nødt til at forsøge. Jeg frygter bare hvis det nu ikke går og jeg ryger helt ned i noget depression igen at kommunen ikke vil tro på det jeg siger og ikke vil hjælpe mig med mindre jeg tager anti dep. piller.
Jeg har haft mange mareridt og kan slet ikke falde i søvn om natten mere her efter jeg fik at vide at de ville stoppe udbetalingen. Jeg sover hele dagen og har rigtigt dårlig mave og smerter i nakken og kæben (mest i højre side).
Jeg ville ønske jeg bare kunne få et normalt liv som alle andre mennesker, med hus og børn og et godt job.
Jeg vil give det et forsøg, men jeg har meget seriøst overvejet at begynde at tage stoffer eller bare ryge hash eller noget, bare for at få det hele til at blive totalt ligemeget, får jeg kan bare ikke se hvad det hele skal til for mere.

Måske lever vi faktisk i et sort hul i et andet univers hvor vi er gået totalt i stampe allesammen..... SUK
http://www.popsci.com/science/articl...scientist-says
luffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 03:19   #10
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Neej, neej dada, ikke noget med at ødelægge dig selv og din fantastiske krop... -for det er jo netop det som den kommunale sagsmishandler vil have dig til -for så kan h*n jo beholde sit job

Men som andre skriver; -få en god og positiv snak med lægen

Husk; -der er kun én som dig


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad fik vi for pengene? Vovse Politik og Samfund 6 26-04-2011 22:14
Hvor bliver pengene `? Odenseaneren Politik og Samfund 4 18-05-2010 21:17
Noget for pengene? Aktiveringskursus? @PerChr Politik og Samfund 7 26-06-2009 00:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension