K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2011, 14:04   #1
momb
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2011
Lokation: Halsnæs
Indlæg: 2
Styrke: 0
momb er ny på vejen
Ikke rask nok til at være syg

Hej alle I kloge mennesker

Jeg er ny bruger her på siden. Jeg blev helt lykkelig da jeg så siden, her er jeg ikke helt alene i verden som det har føltes som længe.

Jeg har haft depression i ca. 8 år nu med meget svære og ind i mellem nogenlunde perioder. De seneste år har der været meget få lyspunkter og jeg kan ikke længere magte et arbejde.

Jeg er kommet i en situation nu, hvor mine sygedagpenge udløber og jeg kan ikke blive sendt i arbejdsprøvning, da jeg vurderes for skrøbelig (jeg knækker sammen ved den mindste smule belastning). Derfor har jeg fået besked på at jeg ikke kan være i sygedagpengesystemet længere.

Denne situation har været et yderligere STORT tungt stykke ved til mit bål. Hvordan klarer I andre jer? er det virkelig rigtigt at man blir kasseret hvis man ikke passer ind under reglerne?

Jeg håber nogen kan gi mig et lille lys?

Kærligste hilsner
momb
momb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 15:15   #2
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Hej momb

Velkommen til K10.

Vi er nok mange, der kan sætte os ind i, hvor frustrerende det kan være, ikke at passe ind nogensteder.
For mit eget vedkommende, er det også yderst gældende.
Jeg er nået dertil, at selvom at kommunen fortæller mig, at jeg ikke længere er syg nok til at være i sygedagpengesystemet, hører jeg stadig til.
Jeg trækker vejret, derfor er jeg stadig et levende menneske.

Kommunen skal ikke fortælle mig, hvordan jeg har det. Det ved jeg udemærket godt selv. At kommunen fortæller mig, at jeg er rask, er ikke ensbetydende med at jeg er det. Det fortæller min hverdag mig.

Jeg finder lyspunkter i menneskerne omkring mig, der kender og elsker mig. Som ved hvilke problemer jeg tumler med. Derudover prøver jeg at fastholde små positive oplevelser, jeg har i løbet at dagen. I øjeblikket er fuglenes forårssang, en kæmpe positiv oplevelse. For snart vil solen varme, og alt vil begynde at springe ud.

Det kan godt ske at det lyder plat, men det har hjulpet mit humør og livsglæde meget, at udelukke alt "skrammel" kommunen sender mig.
Jeg har efterhånden kun hovedrysten til overs for den kommunale sagsbehandling, og det bliver jeg forhåbentlig ved med at ha'. Det stresser meget, at ha' følelsen af, at de ikke "tror" på en.

Læg frustrationen på hylden. Det eneste den gør er at tappe dig for energi.
Håber det kunne hjælpe lidt.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 11:41   #3
Bella67
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 97
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Bella67 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af momb Se meddelelser
Hej alle I kloge mennesker

Jeg er ny bruger her på siden. Jeg blev helt lykkelig da jeg så siden, her er jeg ikke helt alene i verden som det har føltes som længe.

Jeg har haft depression i ca. 8 år nu med meget svære og ind i mellem nogenlunde perioder. De seneste år har der været meget få lyspunkter og jeg kan ikke længere magte et arbejde.

Jeg er kommet i en situation nu, hvor mine sygedagpenge udløber og jeg kan ikke blive sendt i arbejdsprøvning, da jeg vurderes for skrøbelig (jeg knækker sammen ved den mindste smule belastning). Derfor har jeg fået besked på at jeg ikke kan være i sygedagpengesystemet længere.

Denne situation har været et yderligere STORT tungt stykke ved til mit bål. Hvordan klarer I andre jer? er det virkelig rigtigt at man blir kasseret hvis man ikke passer ind under reglerne?

Jeg håber nogen kan gi mig et lille lys?

Kærligste hilsner
momb
Velkommen til K10 momb.

Du er ikke alene om at føle du står i ingen-mands-land, vi er rigtig mange her i samme situation.

Her vil du møde forståelse og empati, rigtig mange fantastiske og kompatente
mennesker der kan vejlede og guide dig gennem din kamp med/mod systemet.

Jeg har selv været i systemet i 15 år, men er ret ny her på K10.

For at hjælpe dig bedst muligt er det vigtigt du kommer med lidt flere konkrete oplysninger i din sag.

* Hvor står din sag lige nu ?

* Har du agtindsigt i sin sag ?

* Har kommunen lægefaglige udtalelser fra behandlere/undersøgelser ?

* Hvem har vurderet du er for skrøbelig til arbejdsprøvning ?

* Har du lægefaglig dokumentation på eks; -varig lidelse, -varig nedsat erhvervsevne, - ingen el udtømte behandlingsmuligheder ?

* Har du fagforening der kan hjælpe dig ?

* Er der nævnt fleks/pension ?


De seje piger/drenge i §§, vil helt sikkert komme på banen og vejlede dig.

Mens du venter, se dig omkring i div. tråde der omhandler de samme problematikker som din sag gør, her vil du helt sikkert finde "tips" du kan bruge.
Du kan evt bruge søgefunktionen i venstre side.

Håber du ikke bare vil finde et lille lys, men et helt lyshav

fra Bella
Bella67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 11:51   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af momb Se meddelelser
Hej alle I kloge mennesker

Jeg er ny bruger her på siden. Jeg blev helt lykkelig da jeg så siden, her er jeg ikke helt alene i verden som det har føltes som længe.

Jeg har haft depression i ca. 8 år nu med meget svære og ind i mellem nogenlunde perioder. De seneste år har der været meget få lyspunkter og jeg kan ikke længere magte et arbejde.

Jeg er kommet i en situation nu, hvor mine sygedagpenge udløber og jeg kan ikke blive sendt i arbejdsprøvning, da jeg vurderes for skrøbelig (jeg knækker sammen ved den mindste smule belastning). Derfor har jeg fået besked på at jeg ikke kan være i sygedagpengesystemet længere.

Denne situation har været et yderligere STORT tungt stykke ved til mit bål. Hvordan klarer I andre jer? er det virkelig rigtigt at man blir kasseret hvis man ikke passer ind under reglerne?

Jeg håber nogen kan gi mig et lille lys?

Kærligste hilsner
momb
Hej Momb,

Velkommen til.

Hvor længe har du været på sygedagpenge og hvordan har forløbet været ?

Er du helbredsmæssigt afklaret og under behandling ?

Før din kommunen kan stoppe dine spd. skal du partshøres. Dvs. at du skal have lov til at komme med indsigelser om hvorfor du syntes at dine sdp. ikke skal bringes til ophør, men bør kunne forlænges.

For at få sine sygedagpenge forlænget skal man kunne komme under et af de flg. pkt. i §27 loven om forlængelse af sygedagpenge efter varighedsbegrænsningen på 52 uger:

Citat:
Flg. er refereret fra K10´s forside under http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Kilde: Lov om sygedagpenge

16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394
Ovenstående vil blive refereret i din partshøring og kommunen vil skrive hvorfor du ikke vil kunne forlænges under disse punkter, det skal de i al fald gøre. Efter flg. er det vigtigt at du ser på dette og senest 4 uger efter sdp. stop, skriftligt, gør indsigelser hvor du "føler"/ved dette måtte gøres i ht. din sag.

Som Bella67 skriver har vi dog brug for lidt flere oplysninger for at kunne hjælpe dig videre. Ikke mindst omkring afklaringen af din arbejdsevne indtil nu og om hvorvidt din(e) lidelser er stationære, samt hvad kommunen har sagt/skrevet til dig som begrundelse for at dine sdp. ikke vil kunne forlænges. Har du evt. andre der kan hjælpe? En fagforening eller lign. er det også guld værd.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2011, 13:35   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
VIGTIGT

Har du fået udarbejdet ressourceprofil hvad siger den og er der en konklusion ?

Hvor længe har du været på sygedagpenge ?

Er du varslet stop af sygedagpenge eller er det bare en der har sagt det til dig, husk tal aldrig i telefon , skriv heller
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunen må gerne Anklage dig for at være rask Hvis du har bagt boller FibroMcs Politik og Samfund 47 27-09-2013 16:45
At være eller ikke være en flæskesteg.. phhmw Politik og Samfund 3 29-03-2012 09:57
Vil ikke være med længere!! jonas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 43 05-02-2012 22:30
At være ung og syg, eksisterer ikke? SmallAngel Din historie 49 21-03-2011 14:44
Er for rask til at være syg men er for syg til at være rask creek Alt det andet 7 25-11-2010 11:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension