K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-03-2011, 10:57   #1
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Cykel eller scooter? Hvad skal jeg vælge?

Jeg er på fp om et par uger pga modic og hypermobilitet i lænderyggen og jeg er ret instabil i ryggen. Jeg kan næsten ingenting fysisk, men vil rigtigt gerne kunne komme lidt omkring uden altid at skulle bruge bilen, så jeg tænker over at købe en elcykel eller en elscooter (2-hjulet).

Mine tanker går på, om jeg er stabil nok i ryggen til at kunne håndtere en cykel eller en scooter, så jeg vil spørge om nogle af jer har erfaringer? Hvor svært er det at styre en elcykel og en 2-hjulet el-scooter?

PS: jeg betaler selv...
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 11:02   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
At køre en el cykel er som at køre en alm cykel og du får så bare hjælp til at træde ellers er der ikke den store forskel .. de fleste cykelhandlere har en du kan prøve og det ville jeg da gøre hvis jeg var dig ...
  Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 18:09   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke udtale mig om din tilstand, men dog komme med det råd, at hvis du på nogen måde kan klare en el-cykel, er det det, du skal

Det er bare så vigtigt at få styrket kroppens muskler. Os, der har været sygemeldte i årevis, kan jo mærke den hurtige nedbrydning af kroppen, og den stopper jo ikke, medmindre man gør noget ved det

Jeg snakkede med en ældre herre her forleden, som ikke har været i stand til at cykle i årevis pgra KOL. Han anskaffede sig en elcykel, og cykler nu på livet løs. Selv lange, stejle bakker klarer han. Og han kan helt klart mærke det på hans overordnede helbred

Ingen motion er blot vejen til en hurtigere død

(siger jeg, der ikke har været i stand til at motionere i flere år)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 19:47   #4
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Kan ikke rigtig råde, men Jeg købte mig også en elcykel efter mine knæ var ødelagt pga. overanstregnning på arbejdsprøvning.
Jeg er SÅ glad for den.
Nu kan Jeg cykle uden smerter, sådan nogenlunde.
Jeg kan sagtens dreje rundt og får rørt mig, men at skulle bruge kræfter, som en alm. cykel kan Jeg ikke.

Jeg har så desværre også tider/perioder med svimmelhed, og så......
Kan også bliver lidt forvirret/difus når jeg skal dreje og kigge tilbage, så.....

Det er et fantastisk transportmiddel.
Prøv de forskellige rundt omkring før Du køber. Der er stor forskel.
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 19:49   #5
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej har selv en 2-hjulet el-scooter pga kronisk ryg sygdom, før jeg fik el-scooter var jeg afhændig af min far som kørte mig rundt.
Det er det bedste der er sket for mig at jeg fik en tilkendt af kommunen, har haft den i snart 3 år nu og kan bestemt ikke undvære den og er ude at køre i alt slags vejr , personligt synes jeg overhovedet ikke den er svær at styre
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 20:46   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg vil anbefale dig....

Kære PiaL

Hvis du vælger el-cykel så check om styrpinden kan justeres. Spørg cykelhandleren. Hvis ikke den er standard så bekost en justerbar styrpind, således at du kan justere din kørerstilling 100% nøjagtig.

God tur.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-03-2011, 21:06   #7
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Du kunne evt henvende dig på hjælpemiddelcentralen og få råd og vejledning af en terapeut med et vis kendskab til begge løsninger. Dog ved jeg ikke, om du skal helt til Haderslev for at afprøve. Det er, så vidt jeg husker, ikke alle steder, hvor du kan afprøve og hvor der er kørebane osv.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 13:47   #8
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Tusind tak, allesammen! Jeg tager fat i hjælpemiddelcentralen i første omgang - og så tager jeg de gode råd med i tasken, når jeg skal ud og investere!
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 01:13   #9
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej pial

Lige et spørgsmål til dig. Har du prøvet at søge om et el-køretøj som forbrugsgode hos kommunen?

Jeg har søgt og er tilkendt et. Der er forskellige regler men kommunen giver som udgangspunkt tilskud til et standart produkt dog max 8500 kr. Men pga. mine rygsmerter skal jeg have et el-køretøj med ekstra affjerding samt ekstra hjælpemidler. Har så fået af vide af visitator at jeg max. kommer til at betale 8500 kr. og kommunen betaler resten.

Fik af vide af visitator at der var et godt sted i Rødekro, Jørgen Iversen http://www.ji.dk/ (kan se du er fra Sønderborg)

Knus Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2011, 03:01   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg har scooter, og vil ikke leve uden.

Nu kan jeg så godt cykle, men jeg har ikke kørekort, og det er så DER den store forskel er for mig, jeg kan selv komme rundt, også over pænt lange afstande.

Så det kommer altså også and på hvad formålet med dit køretøj det er, er det motion, og/eller er det til kortere afstande, skal du klart vælge cyklen, mens hvis meningen er at skal langt, er scooter/knallert langt mere bevendt.

Cyklen er for mig et hygge transport middel (fuldstændig lige som at gå en tur) mens scooteren er en praktisk ting på lige linje med en bil.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad skal jeg vælge anja8800 Alt det andet 7 17-11-2012 00:55
hvad for en psykolog skal man vælge skivehansen Spørgsmål ang fleksjob 0 15-12-2011 12:48
Har man lov til selv at vælge, når man skal i fleksjob? Ahgs Spørgsmål ang fleksjob 4 07-06-2007 09:00
Hvad skal man vælge.... Metro Dit og Dat 11 12-03-2007 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension