K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2011, 12:54   #1
JensJakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
JensJakob er ny på vejen
Sygepengestop, ved ikke hvad vi skal gøre.

Hej her inde jeg håber at i kan komme med nogle gode råd, da jeg virkelig ikke aner hvad jeg skal stille op.

Jeg blev for et lille år siden sygemeldt, og man fandt senere ud af at det var en bindevævssygdom som hedder Sarcoidose. Min sygdom gør at jeg får gigt i alle lede, og er utrolig træt hele tiden.
Sarcoidose er en lidt tricky sygdom, da nogle ikke kan mærke at de har den, og så er der dem der dør af den. ved 80-90% af tilfældende brænder sygdommen ud inden for 1 til 2 år. Men jeg er alvorlig bange for at jeg ikke er en af dem, da min sygdom kun er forværret.

Kommunen har presset mig ud i jobprøvning to gange, og jeg ingen af gangne har kunne holde til det, første gang holdte jeg 3 dage, anden gang holdte jeg små 4 uger.
man mener nu at der ingen grund er til at forlænge mine sygedagpenge, da man ikke mener at jeg vil kunne holde til en revilidering p.t. Så den videre afklaring må forgå på kontanthjælp.

Nu er problemet den at jeg er gift og har 2 børn og et hus. Huset har vi nu sat til salg, pga økonimien, men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvornår den bliver solgt. Så jeg er ikke berettet til kontanthjælp, så vi skal klare os med min kones indtækt, hun får udbetalt 14.000 om mdr, og vi har faste udgifter på 18.000.

Hvad skal vi gøre? kan det virkelig passe at jeg er for syg til at få hjælp? De mener hellere ikke at jeg er berettet til en førtidspension, da man regner med at sygdommen vil på et tidpunkt gå i sig selv.

Sidst redigeret af JensJakob; 01-03-2011 kl. 13:21.
JensJakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 13:10   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JensJakob Se meddelelser
Hej her inde jeg håber at i kan komme med nogle gode råd, da jeg virkelig ikke aner hvad jeg skal stille op.
Jeg blev for et lille år siden sygemeldt, og man fandt senere ud af at det var en bindevævssygdom som hedder Sarcoidose. Min sygdom gør at jeg får gigt i alle lede, og er utrolig træt hele tiden.
Sarcoidose er en lidt tricky sygdom, da nogle ikke kan mærke at de har den, og så er der dem der dør af den. ved 80-90% af tilfældende brænder sygdommen ud inden for 1 til 2 år. Men jeg er alvorlig bange for at jeg ikke er en af dem, da min sygdom kun er forværret.
Kommunen har presset mig ud i jobprøvning to gange, og jeg ingen af gangne har kunne holde til det, første gang holdte jeg 3 dage, anden gang holdte jeg små 4 uger.
man mener nu at der ingen grund er til at forlænge mine sygedagpenge, da man ikke mener at jeg vil kunne holde til en revilidering p.t. Så den videre afklaring må forgå på kontanthjælp.
Nu er problemet den at jeg er gift og har 2 børn og et hus. Huset har vi nu sat til salg, pga økonimien, men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvornår den bliver solgt. Så jeg er ikke berettet til kontanthjælp, så vi skal klare os med min kones indtækt, hun får udbetalt 14.000 om mdr, og vi har faste udgifter på 18.000.
Hvad skal vi gøre? kan det virkelig passe at jeg er for syg til at få hjælp? De mener hellere ikke at jeg er berettet til en førtidspension, da man regner med at sygdommen vil på et tidpunkt gå i sig selv.
Det var dog en skrækkelig situation at stå i. Der kan man virkelig tale om at du falder ind i et hul i systemet

Har du fået stillet en prognose for lige netop dit forløb? Kan det ikke lade sig gøre at vurdere din sandsynlighed for det ene eller det andet?

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan man kan tolke nogle af forlængelsesreglerne i dit favør. Men måske andre kan?

Jeg får tanken at du kun har én mulighed, og det er at gå til højeste sted med det samme; borgmester, Christiansborg, medierne, for jeg tror dette er en problematik, der er mere end, hvad en almindelig sagsbehandler kan håndtere

Jeg håber andre kan melde ind med noget mere konstruktivt, end jeg lige kan komme med
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 13:15   #3
JensJakob
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
JensJakob er ny på vejen
Tusind tak for din sympatit, jeg regner også med at gå til medierne med dette. For jeg føler virkelig at jeg står i et sort hul, og har svært ved at komme op af den. fra 1 april, ved jeg ikke hvordan vi får betalt vores regninger eller hvordan vi får mad, alt sammen pga at far er blevet syg. så meget for den velfærdsamfund.
Jeg kan godt se det fra systemets side, at jeg ikke både kan have hus og andet, men jeg bestemmer jo ikke selv om der er en køber af huset. jeg er virkelig i vildrede, og jeg er bange for at den ryger på tvang når vi ikke kan betale regningerne, og at vi får et kæmpe gæld.
JensJakob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 13:18   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JensJakob Se meddelelser
Hej her inde jeg håber at i kan komme med nogle gode råd, da jeg virkelig ikke aner hvad jeg skal stille op.

Jeg blev for et lille år siden sygemeldt, og man fandt senere ud af at det var en bindevævssygdom som hedder Sarcoidose. Min sygdom gør at jeg får gigt i alle lede, og er utrolig træt hele tiden.

Sarcoidose er en lidt tricky sygdom, da nogle ikke kan mærke at de har den, og så er der dem der dør af den. ved 80-90% af tilfældende brænder sygdommen ud inden for 1 til 2 år. Men jeg er alvorlig bange for at jeg ikke er en af dem, da min sygdom kun er forværret.

Kommunen har presset mig ud i jobprøvning to gange, og jeg ingen af gangne har kunne holde til det, første gang holdte jeg 3 dage, anden gang holdte jeg små 4 uger.

man mener nu at der ingen grund er til at forlænge mine sygedagpenge, da man ikke mener at jeg vil kunne holde til en revilidering p.t. Så den videre afklaring må forgå på kontanthjælp.

Nu er problemet den at jeg er gift og har 2 børn og et hus. Huset har vi nu sat til salg, pga økonimien, men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvornår den bliver solgt. Så jeg er ikke berettet til kontanthjælp, så vi skal klare os med min kones indtækt, hun får udbetalt 14.000 om mdr, og vi har faste udgifter på 18.000.

Hvad skal vi gøre? kan det virkelig passe at jeg er for syg til at få hjælp? De mener hellere ikke at jeg er berettet til en førtidspension, da man regner med at sygdommen vil på et tidpunkt gå i sig selv.
Hej Jens Jakob,

Velkommen til, du skal naturligvis klage over sygedagpengestoppet, jeg har nuppet et indlæg fra vores alle sammens Heidien, hvor hun har beskrevet hvad man reelt skal gøre ved sdp. stop.:

For det første er du varslet om sygedagpenge stop pt altså har du fået det på skrift med alle § nedskrevet og hvorfor du ikke kan forlænges efter disse ?

Er din ressourceprofil opdateret og er der konklusion på ?

Før de kan stoppe dine sygedagpenge så skal de have partshørt dig har de det ?

Ellers skal du bruge denne her
Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.
Og det er ikke nok at din sagsbehandler siger de stopper og at du skal søge kontanthjælp , der skal være en begrundelse for hvorfor du ikke kan forlænges efter div § og der skal være henvisning på hvad din sagsbehandler så mener du kan ...

Prøv lige at læse den her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Den beskriver meget godt hvad det er der skal ske ...

Og husk hvis de vil stoppe dine sygedagpenge så skal det på skrift det skal partshøres det samme skal din ressourceprofil og der skal medfølge en ankevejledning som du naturligvis skal bruge og så skal du anke stoppet med det samme

Det med at få solgt huset betyder ikke nødvendigvis at du ikke kan få kontanthjælp, det er kun hvis I kommer ud med en anseelig friværdi. Har I formue over 20.000 kr. pt. og tjente din kone mere end kr. 28.000 mener jeg det er så skal hun forsørge dig. Men søg frem for alt kontant hjælp og gå i gang med at klage over sdp. stoppet. Sæt dig ind i §27 for reglerne omkring forlængelse, hvis det på et tidspunkt er sagt/skrevet at din arbejdsevne ikke rækker til det ordinære arbejdsmarked så bør du kunne forlænges iht. §27 stk. 4.

Forlængelse af sdp. kræver ikke blot dokumentation for sygdom, men også at ens arbejdsevne afklares, det er den der bestemmer hvor man hører til.

Held og lykke, kom bare retur hvis det er, men sæt mellemrum i dit indlæg så alle kan være med.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 13:23   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen til sygedagpenge hullet
har selv været turen igennem og er uden indtægt
når ens tilstand ikke kan bedømmes varig eller stationær og man når varighedsgrænsen
så kan man ikke få sygedagpenge længere

men lav en klage over dit sygdagpenge stop, men jeg tror ikke du få medhold
udfra det du skriver

der har lige været en udsendelse omkring hullet i dr kontant

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2011/02/15192549.htm
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 13:30   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
velkommen til sygedagpenge hullet
har selv været turen igennem og er uden indtægt
når ens tilstand ikke kan bedømmes varig eller stationær og man når varighedsgrænsen
så kan man ikke få sygedagpenge længere

men lav en klage over dit sygdagpenge stop, men jeg tror ikke du få medhold
udfra det du skriver

der har lige været en udsendelse omkring hullet i dr kontant

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2011/02/15192549.htm
Mtv, hvorfor burde en forlængelse iht. §27 stk. 4 ikke være muligt hvor kommunen beslutter forlængelse såfremt:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Jeg kan altså heller ikke se hvorfor kommunen taler om revalidering i forhold til JJ ? De tør måske ikke sige pension, men §27 stk. 4 burde da være gældende mht. forlængelse her.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 14:24   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej JensJakob!

Hvad siger dine læger om varighed og behandlingsmuligheder m.h.t. sarkoidose?

Hvis læger vurderer, at behandling for sarcoidose vil kunne virke - og gøre dig raskere - så du igen har mulighed for at klare job på ordinære vilkår - evt. med anvendelse af arbejdsmarkeds sociale kapitler - inden for 2 x 52 uger - så bør sygedagpenge forlænges - jf. Sygedagpengelov § 27 stk. 3:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,



Hvis dine læger vurderer gode behandlingsmuligheder for sarcoidose - omend svært angrebet nu - inden for 2 X 52 uger - bør sygedagpenge forlænges efter Sygedagpengelovs § 27 stk. 3!

Det er afgørende hvad læger siger herom i evt. lægeerklæringer om din sarkoidose.


Jeg sender her link til lægefaglig viden om sarkoidose på reumatolog Hans-Jakob Hagas hjemmeside:

http://www.reumaklinikdanmark.dk/da/...arkoidose.aspx


Kontakt evt. Hans-Jakob Haga om støtte i din sag i samspil med kommune m.h.t. dokumentation for behandling for sygdom inden for 2 X 52 uger og med belæg for forlængelse af sygedagpenge herved.

Egen læge kan henvise til Hans-Jakob Haga.


Her på K10 er reumatolog Hans-Jakob Haga - Reumaklinik Danmark i Esbjerg - meget rost som grundig og præcis m.h.t. udredning og vurdering af sarcoidose og fibromyalgi mv. Han har kun kort ventetid, fordi klinik er privat. Egen læge kan som sagt henvise og sygesikring betaler:

http://www.reumaklinikdanmark.dk/da/gigtsygdomme.aspx


Mange har følt sig rigtig godt hjulpet af ham i sager, der før konsultation hos ham ellers var gået i hårdknude.

Læs herom på tråde her på K10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=12903

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13046&page=3

http://www.k10.dk/showthread.php?t=13075&page=11

Sidst redigeret af Katharina; 01-03-2011 kl. 15:26.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 14:32   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Question

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Mtv, hvorfor burde en forlængelse iht. §27 stk. 4 ikke være muligt hvor kommunen beslutter forlængelse såfremt:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Jeg kan altså heller ikke se hvorfor kommunen taler om revalidering i forhold til JJ ? De tør måske ikke sige pension, men §27 stk. 4 burde da være gældende mht. forlængelse her.


"den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger"

netop denne kan kun bruge hvis ens tilstand er dømt varig
derfor er der mange som ikke kan bruge den

kommunerne forlæger kun hvis man er lægefagligt vurderet til ikke at kunne vende tilbage på det ordinære arbejdsmarked
det er der faktisk mange der ikke er
mig selv som eksempel
jeg er dømt varig på mit fysiske og alene af grund ikke kan vende tilbage på arbejdsmarkedet. Men det er først sket efter sygedagpenge stop
nu har kommunen så fokus på det psykiske som ikke dømt varig endnu
alså kan kommunen hverken tage stilling til flex eller pension

så hele problemet er netop man ikke er dømt varig og man aldrig kommer på det ordinære arbejdsmarked
i det øjeblik ens sygedagpenge er ved at udløbe
så er det nemlig man ryger ned i det sorte hul


men sådan er loven desværre
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 22:12   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok det var jeg ikke klar over at ens lidelse skal være varig, det står der jo ikke i bestemmelsen ?? Umiddelbart lyder det logisk, men det er jo mange vi henviser til §27 stk. 4, folk hvis lidelse endnu ikke er afklaret som varig !?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2011, 22:25   #10
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
"den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger"

netop denne kan kun bruge hvis ens tilstand er dømt varig
derfor er der mange som ikke kan bruge den

kommunerne forlæger kun hvis man er lægefagligt vurderet til ikke at kunne vende tilbage på det ordinære arbejdsmarked
det er der faktisk mange der ikke er
mig selv som eksempel
jeg er dømt varig på mit fysiske og alene af grund ikke kan vende tilbage på arbejdsmarkedet. Men det er først sket efter sygedagpenge stop
nu har kommunen så fokus på det psykiske som ikke dømt varig endnu
alså kan kommunen hverken tage stilling til flex eller pension

så hele problemet er netop man ikke er dømt varig og man aldrig kommer på det ordinære arbejdsmarked
i det øjeblik ens sygedagpenge er ved at udløbe
så er det nemlig man ryger ned i det sorte hul


men sådan er loven desværre
Det er korrekt at ens erhvervsevne skal være varigt nedsat til minimum fleksjobsniveau før der kan forlænges efter 27, stk. 1, nr. 4, MEN det er ikke et krav at tilstanden skal være stationær (hvis det bare må lægges til grund at tilstanden aldrig bliver bedre end fleksjob).

Det vil sige, at hvis det kan dokumenteres (svært men ikke altid umuligt) at den uhelbredelige stationære lidelse - fx den fysiske - i sig selv nedsætter erhvervsevnen til fleksjobniveau, så har man et krav på at blive forlænget efter § 27, stk. 1, nr. 4. , også selvom man er under behandling for en psykisk lidelse - og det også selvom behandlingen og forløbet må betragtes som endda meget usikkert.

Problemet kommer i praksis af at det er meget svært at udelukke at en psykisk lidelse ikke har en effekt på en samtidig fysisk lidelse og omvendt.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Slidt og ved ikke hvad man skal gøre. Byggemand Bob Alt det andet 6 19-12-2012 19:41
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Julcha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 105 17-11-2010 12:46
hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke kan få førtidspension ? Fellino Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 22-06-2010 13:43
ved ikke hvad jeg skal gøre nillee At søge førtidspension 11 04-02-2009 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension