K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2011, 22:54   #1
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Erfaring - sygdgp stop afklaring???

Hej k10'ere

Jeg har undret mig lidt, for de mennesker, som bliver tabt når de falder for varighed uge 52.. hvad sker der egentlig med dem????

bliver de så afklaret, tabt eller??? går det langsommere??

hvad er jeres erfaring???

hvorfor er der en frist på hvor længe borgeren må være syg når kommun ikke har en frist med hvor længe den må være om at behandle borgerens sag?????

det var to i en haha

Glæder mig til at høre fra jer

ha en dejlig tid!!!

mvh

Ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 23:03   #2
Spørgeren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2011
Indlæg: 10
Styrke: 14
Spørgeren er ny på vejen
Min oplevelse er at de får en utrolig langsommelig, udmygende og nedværdigende sagsbehandling, og mange ender efter 10 år, med at få førtidspension, ikke grundet deres oprindelige årsag til sygemelding, men fordi de er blevet system-invalide! tankevækkende.

Desværre oplever mange, at når de nærmer sig de 52 uger på sygedagpenge, bliver deres sygedagpenge sag afsluttet fordi deres sag ikke er tilstrækkeligt afklaret til at kommunen kan træffe afgørelse om forlængelse af sygedagpengene, selv om det er kommunens pligt, at de skulle have oplyst sagen tilstrækkeligt, inden afgørelsen, har det ingen indflydelse på et sygedagpenge stop, med begrundelsen at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst fra kommunens side.

§ 7 a. senest 2 uger før en erhvervsrettet(eks sygedagpenge) foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarked.
Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation m.fl. inddrages.

(denne § er ofte ikke kendt/brugt/glemt i kommunerne, den kan være nyttig at bruge i en klage over sygedagpenge stop, eller såfremt du nærmer dig de 52 uger og ikke er tryg ved behandlingen af din sag og kommunen lægger op til at du ikke vil kunne forlænges efter punkterne ved § 27 i sygedagpengeloven. Denne § betyder at kommunen ikke uden videre må stoppe dine sygedagpenge, uden at have taget stilling til om du vil kunne hjælpes på anden vis, eller har behov for et andet erhvervsrettet tilbud for at hjælpe borgeren med at komme tilbage til arbejdsmarkedet og såfremt kommunen skønner der er behov for andre tilbud, skal disse sættes igang umiddelbart efter den erhvervsrettet foranstaltning ophører)

Retssikkerhedsloven § 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.

(ved denne lov forståes også sygedagpenge, dvs. at det er kommunens pligt at få klarlagt din sag, så du kan få en afgørelse)

Ved retssikkerhedsloven § 10 er en erhvervsrettet foranstaltning også sygedagpenge, selv om mange kommuner forsøger sig med at det ikke er gældende for sygedagpenge, det er ukorrekt.
Spørgeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 20:21   #3
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
hej,
mange tak for dit svar
Og ja jeg nærmer mig varighed, og som jeg pt ser det har jeg ikke en chance.
Kommunen har virkelig sørget for at jeg står skakmat... men jeg har klart tænkt mig at anke - for kan kun sige at netop min kommune har været så sløv at de burde skamme sig alt lå klart på bordet til dem og de har bare lallet sig igennem og klattet tiden væk!
synes seriøst det er så utroligt at der ikke bliver grebet ind... vores skattepenge fosser ud på LAL!!!

- den 7a.. kan den bruges til at hjælpe en??? altså er der en bitte chance for netop den kan forlænge en?

mvh
ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 20:25   #4
Spørgeren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2011
Indlæg: 10
Styrke: 14
Spørgeren er ny på vejen
Du kan forsøge, men nok bedst inden et sp stop!
Spørgeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 11:06   #5
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Hej,
Det vil jeg så gøre
JEg har jo fået at vide at jeg skal vente til jeg får endelig afgørelse fra kommunen til at sige noget, men den tanke har jeg det lidt svært ved, for skal jeg gøre noget er det vel inden? ellers er det jo for sent vel?
mvh ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 11:16   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Kommunen skyder sig selv i foden.

Nessa 12 spurgte bla.

Jeg har undret mig lidt, for de mennesker, som bliver tabt når de falder for varighed uge 52.. hvad sker der egentlig med dem????


Hej Nessa12...

Hvad der sker med dem..

Tja.. De tabes på gulvet.. Men en anden taber er kommunen..

Er du røget på kontanthjælp og senere er heldig, at få lov at blive flekser, så kommer du måske ALDRIG i arbejde mere.

Hvis du er så "heldig" at bo på landet, langt fra alt, er du ofte afhængig af at have egen bil til rådighed. Her hos os er vi tvunget til 2 biler. Der køre een bus kl 7 morgen, og een tilbage kl 3 eftermiddag.. Ingen i weekend og på helligdage. Ej heller på skolefridage og ferier. Cykel er udelukket. I hvert tilfælde om vinteren. Der ryddes jo heller ikke længere sne på landet.

Konsenkvensen af at ryge på kontanthjælp, er næsten stensikkert at bil nummer 2 skal væk.
Så er det slut med muligheden for at kunne tiltræde et evt. ledigt fleksjob, medmindre det er hos din nabo..

Det er altså at skyde sig selv i foden. Ja, og rigtig dum kassetænkning af kommunen.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 11:54   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg får ikke en krone efter sygedagpenge stop i juli 2010 og konmmuen fik medhold i min anke

har brugt tiden på ydeligere dokumentation af min tilstand
min fysisk tilstand er dømt varig, mens min psykiske tilstand ikke er dømt varig endnu
grunden til kommunen ikke kan tage stilling til noget som helst
alså om det skal være revalidering flex eller pension'

når du er uden ydelse, gør kommunen ingen ting og man bliver heller ikke indkaldt til samtaler
fordi aktivering vil bare være en udgift når kommunen ikke kan få redusion
i mit tilfælde er jeg havnet i det sorte hul, som desværre er i loven
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 12:36   #8
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Hej
tak for jeres svar, ja tænkte nok det var sådan det ville komme til at foregå....

Men har MEGET svært ved at forstå at kommuner har "lov" til at være så langsomme i sagsbehandlingen - min sag lå klar fra start af og de kunne bare gå igang, men de havde travlt med ALT muligt andet - aktivering bla bla bla bla

Det er det vildeste SJUSK og synes det er grotesk at vores alle skattepenge bliver brugt på den måde! - så kom det lige ud af systemet...

mvh

ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 12:52   #9
anniss
Elsker at være her på K10
 
annisss avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Vejle
Alder: 53
Indlæg: 64
Styrke: 15
anniss er ny på vejen
Hej Nessa.

Jeg er en af de heldige, der lige er blevet bevilget førtidspension efter §18, (i 5 år). Inden da var jeg sygemeldt fra d. 4.1.07 til d. 1.4.10. I alle 168 uger fik jeg sygedagpenge. Hvordan det lykkedes mig og alle mine sagsbehandlere at opnå det, ved jeg faktisk ikke. Men det må ha været nogle ildsjæle, jeg har haft ved min side + en stor potion held. Og fra d. 1.4.10 til 1.3.11, har jeg fået ledighedsydelse, da jeg blev visiteret til fleksjob. Du kan læse min tråd; "Kommende kæmpende førtidspensionsansøger", hvis du skulle få tid og lyst...
Jeg håber, at alt vil lykkes for dig i sidste ende...

anniss
anniss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2011, 16:52   #10
Nessa12
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Indlæg: 74
Styrke: 14
Nessa12 er ny på vejen
Hej,
Og stort tillykke
Det er dejligt når der er fantastiske historier imellem
Jeg håber også snart min sag vil flyde i stedet for at stagnere... 1 år er jo lang tid, men bliver tiden ikke udnyttet så det jo kort tid g..
Jeg prøvede at finde den, men kunne ikke finde den tråd er for træt nu så jeg prøver evt i morgen
mvh
Ness
Nessa12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen erfaring hanne7 Politik og Samfund 24 23-09-2013 15:01
Erfaring med ASK ladytass Alt det andet 9 24-09-2012 12:32
Reumatolog erfaring? Monni Alt det andet 1 14-02-2011 14:53
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Erfaring søges !! doggerbanke66 Alt det andet 16 12-01-2011 11:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension