K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-02-2011, 18:09   #1
LeneHK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
LeneHK er ny på vejen
Vedr. Sygedagpenge. (haster)

Hej Folkens.
Jeg ville høre lidt omkring sygedagpenge.
Der står inde på krifa's hjemmeside at hvis man er forholdsvis ny i sit job, (under 4 uger for mit vedkommende)
Og har været udsat for en arbejdsskade så er man berettiget til kommunalt sygedagpenge.

Her tænker jeg så, det tager vel tid til at man melder skaden - til man får svar på om hvorvidt det er en reel arbejdsskade eller ikke.
Er det ikke korrekt?
Så hvis jeg går hen og søger sygedagpenge, på det grundlag, at jeg har været udsat for en arbejdsskade - ville jeg så 'godkendes' til at få sygedagpenge?
Eller kan jeg først 'godkendes', når AMS eller hvem end der tager sig af disse skade sager - Har givet en vurdering etc?

I skal alle på forhånd ha tak!
LeneHK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 20:58   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hvis jeg var dig, ville jeg stille spørgsmålet til krifa.. de må vide hvad der menes med deres tekst.

der behøver ikke gå så lang tid med at ASK anerkender en arbejdsskade. i første omgang anerkender de jo bare at det er en arbejdsskade og først senere kommer méngrad og erhvervstab.

du er vel stadig ansat i det firma du fik arbejdsskaden i, og skal da have sygedagpenge derfra. eller er du allerede blevet fyret derfra?

håber der kommer andre forbi med lidt mere viden omkring netop dette.

og så håber jeg allermest du kommer dig over skaden..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 23:28   #3
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Altså ASK arbejdsskadestyrelsen skal afgøre en sag om arbejdsskade indenfor 4 mdr men de må gerne udsætte sagen flere gange. Normalt tager det ca. 12 mdr at afgøre en arbejdsskadesag. Men det afhænger naturligvis af hvad skaden omfatter og hvor hurtigt den er stationær.

Og til orientering så anererkender de normalt ikke før de afgør méngrad, midlertidig eller endelig.

Min "mand" kom til skade i dec. 2009 og den er midlertidig afgjort med minimum midlertidig méngrad pr. 3. dec. 2010. Han er endnu ikke stationær så endelig méngrad fastsættes ikke endnu. Vi venter på neorologisk speciallægeerklæring ca. april.

Erhvervsevnetab tager som regel meget længere tid at få afklaret idet man skal tilbage i ordinær beskæftigelse, alternativt fleksjob eller FTP før den kan fastsættes.

For min "mands" vedkommende er den midlertidige vurdering at den er 0 % idet han stadig er ansat og får løn under sygdom men genvurderes hvis det bliver aktuelt.

Vedr. sygedagpenge skal man vist være ansat min. 8 uger før man har ret til dem, men jeg ved ikke så meget om det så der må andre komme på banen.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 23:43   #4
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Jeg vil tro det er dagpengelovens § 34, du tænker på.


§ 34. En person, der pådrager sig en arbejdsskade omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, og som ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren, har ret til sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag, uanset at personen ikke opfylder beskæftigelseskravet efter § 32.


Heraf fremgår det, at hvis arbejdsskaden er omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, så gælder beskæftigelseskravet ikke.

Ankestyrelsen har med afgørelse SM D-8-08 taget stilling til hvorledes begrebet "omfatter" skal forstås:

Beskæftigelsesankenævnet havde ikke kompetence til at træffe afgørelse efter lovgivningen om arbejdsskade.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg tog udgangspunkt i, at der efter dagpengelovens § 34 ikke gjaldt noget beskæftigelseskrav for personer, der havde pådraget sig en arbejdsskade omfattet af lov om arbejdsskadesikring.

Det var Arbejdsskadestyrelsen, der efter § 40 i lov om arbejdsskadesikring traf afgørelse om alle spørgsmål efter loven, medmindre andet var fastsat.

Dagpengelovens § 34 var en videreførelse af tidligere tilsvarende bestemmelser tilbage til 1972.

Beskæftigelsesudvalget var ikke enigt med nævnet i, at bestemmelsen måtte forstås således, at kommunen og nævnet forudsattes at tage stilling til, om der var tale om en arbejdsskade, før der kunne træffes afgørelse om retten til dagpenge. Ved endelig afgørelse heraf måtte kommunen og nævnet lægge til grund, om Arbejdsskadestyrelsen havde truffet afgørelse om, at der var eller ikke var tale om en arbejdsskade.

Beskæftigelsesankenævnet havde således ikke kompetence til at tage stilling til, om sygdommen kunne anses for omfattet af lovgivningen om arbejdsskade.


Praksis på området må herefter være at man skal have en - af arbejdsskadestyrelsens - godkendt arbejdsskade (og sygemeldingen skal sandsynligvis også være forårsaget af skaden) før kommunen kan se bort fra beskæftigelseskravet.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 15:58   #5
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariba Se meddelelser

Og til orientering så anererkender de normalt ikke før de afgør méngrad, midlertidig eller endelig.

jeg kom selv til skade på job i januar 06 og allerede små 14 dage efter var det anerkendt som en arbejdsulykke.. mengrad kom ca 1 år efter. og erhvervsevnetab som er midlertidig pga jeg ikke er færdig afklaret af kommunen, kom også et års tid efter.. de har sagen oppe og vende ca hvert halve år nu...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 21:07   #6
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Ja så er praksis lavet om siden. Vi har rykket dem flere gange i løbet af 2010 fordi arbejdspladsen ikke ville dække udgifter til fys og medicin mv. før den var officielt anerkendt.

Den besked vi fik var at de først anerkendte ved fastsættelse af méngrad.

Uofficielt fik vi at vide at de nok ikke havde fortsat med at indhendte oplysninger i sagen hvis den lå uden for rammerne af en arbejdsskadesag.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 23:17   #7
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja det er ikke til at vide, måske er der også forskel på typen af ulykken..

og det har jo så ikke hjulpet mig at de var hurtige når nu min kommune er megemeget langsom.. suk...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr. sygedagpenge Nana M Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 19-06-2011 22:06
Spørgsmål vedr: sygedagpenge Tassi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 29-03-2011 11:49
Informationsmøde vedr. sygedagpenge Fjollerik Alt det andet 7 09-09-2010 06:59
Spørgsmålo vedr sygedagpenge. Camille Alt det andet 4 28-05-2009 21:48
Regler vedr. sygedagpenge. TinaB Dit og Dat 5 12-05-2009 02:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension