K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 16:57   #1
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Depression - har jeg ret til sygedagpenge?

Hej

Jeg har nu i timevis klikket rundt på borger.dk og forskellige andre sider omkring dette emne, men kan ikke finde noget, da der åbenbart er flere tolkninger af reglerne. Jeg blev anbefalet at kigge herind af en anden bruger på et andet forum.

Jeg har været ansat som pæd.medhjælper i Århus kommune og opsagde mit job d. 1 dec 2010. Jeg havde 1 md. opsigelse og sluttede så definitivt 1. januar. 2011. Jeg var ansat "i huset" i ca. 1½ år og havde 33timer ugentligt. Jeg var medlem af fag-forening, men IKKE a-kasse.

Jeg startede derefter på VUC d. 3 januar for at læse biologi og kemi, men er nu blevet ramt af en depression angst, som jeg egentlig havde døjet med i lang tid, men som pludselig dukkede op og blev forværret igen.

Jeg har en lægeerklæring fra min læge, og er ikke i stand til at fortsætte på VUC, efter min egen overbevisning. Jeg har endda fået en henvisning til psykolog, som jeg dog uden held har fundet endnu. Jeg har endnu ikke udmeldt mig fra VUC, men jeg har ikke været af sted siden i går (tirsdag d. 22 februar).

Jeg føler at jeg har brug for noget tid til at "heale", og mener ikke jeg er i stand til at arbejde. Som sagt har jeg en lægeerklæring og henvisning til psykolog.

Kan jeg få sygedagpenge eller er det kontanthjælp jeg skal på?


På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Sass
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:21   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Hej

Jeg har nu i timevis klikket rundt på borger.dk og forskellige andre sider omkring dette emne, men kan ikke finde noget, da der åbenbart er flere tolkninger af reglerne. Jeg blev anbefalet at kigge herind af en anden bruger på et andet forum.

Jeg har været ansat som pæd.medhjælper i Århus kommune og opsagde mit job d. 1 dec 2010. Jeg havde 1 md. opsigelse og sluttede så definitivt 1. januar. 2011. Jeg var ansat "i huset" i ca. 1½ år og havde 33timer ugentligt. Jeg var medlem af fag-forening, men IKKE a-kasse.

Jeg startede derefter på VUC d. 3 januar for at læse biologi og kemi, men er nu blevet ramt af en depression angst, som jeg egentlig havde døjet med i lang tid, men som pludselig dukkede op og blev forværret igen.

Jeg har en lægeerklæring fra min læge, og er ikke i stand til at fortsætte på VUC, efter min egen overbevisning. Jeg har endda fået en henvisning til psykolog, som jeg dog uden held har fundet endnu. Jeg har endnu ikke udmeldt mig fra VUC, men jeg har ikke været af sted siden i går (tirsdag d. 22 februar).

Jeg føler at jeg har brug for noget tid til at "heale", og mener ikke jeg er i stand til at arbejde. Som sagt har jeg en lægeerklæring og henvisning til psykolog.

Kan jeg få sygedagpenge eller er det kontanthjælp jeg skal på?


På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Sass
Er ked af at være 'bearer of bad news', men du kan ikke få sygedagpenge
Ikke pgra depressionen, men simpelthen fordi du ikke er medlem af en A-kasse

Du har derfor ikke andre muligheder end kontanthjælp. Men om man giver kontanthjælp i en sygesituation, aner jeg faktisk ikke
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:25   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har selv sagt op, så kan du 100 procent ikke få nogen sygedagpenge
så det hedder kontanthjælp, hvis du alså ikke har formue
du må kun have 10000 kr på din konto
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:32   #4
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er ked af at være 'bearer of bad news', men du kan ikke få sygedagpenge
Ikke pgra depressionen, men simpelthen fordi du ikke er medlem af en A-kasse

Du har derfor ikke andre muligheder end kontanthjælp. Men om man giver kontanthjælp i en sygesituation, aner jeg faktisk ikke
Du er ikke den eneste, som har bragt denne dårlige nyhed - jeg har læst om a-kasse-reglerne. Dog har jeg på flere fora læst, at man har fået sygedagpenge UDEN at være medlem af an a-kasse. Så er det kommunen, som udbetaler dagpengene.

Men folk har åbenbart oplevet noget forskelligt - eller så forskelsbehandler kommunerne bare for groft?

Hvis man ikke er berettiget til sygedagpenge når man er syg, og står uden en a-kasse, men samtidig er ej berettiget til kontanthjælp, hvor står man så? Det kan da ikke passe at man er overladt til sig selv?

Jeg har aldrig bedt kommunen, eller generelt "det offentlige", om noget og har altid betalt min skat. Når man så endelig har brug for en skulder, så bliver man holdt udenfor? Det giver ikke megen mening - ikke hos mig.
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:37   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
velkommen i klubben, har ikke haft nogen offenligt indtægt siden juli 2010
efter 2 år på sygedagpenge
er stadig meget syg og ingen afklaring på min situation
det kan kommunen endnu ikke tage stilling til
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:39   #6
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
velkommen i klubben, har ikke haft nogen offenligt indtægt siden juli 2010
efter 2 år på sygedagpenge
er stadig meget syg og ingen afklaring på min situation
det kan kommunen endnu ikke tage stilling til
Kedelig situation at stå i. Det er jeg ked af.

Hvor lang tid har kommunen brugt på at behandle din sag? Og hvorfor kan du ikke komme på kontanthjælp?
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:41   #7
tlf_dame
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2010
Lokation: Halsnæs kommune
Indlæg: 383
Styrke: 14
tlf_dame er ny på vejen
Hej Sass

Jeg er ked af, at fortælle dig, at hos kommunen skal du ikke regne med nogen skulder til at hjælpe dig, hvis de kan undslå sig.... det er overhovedet ikke som i "gamle" dage, hvor de var til for at hjælpe folk, der er kommet i klemme, idag er det ren og skær kassetænkning og kan de slippe for at hjælpe nogen så gør det det.

Desuden hvis du er gift og din mand tjener, hvad der svarer til det dobbelte af kontanthjælpen, får du ikke en krone, for i har gensidig forsørgerpligt.

Jeg er ked af at skuffe dig, men det er bare de barske regler og de kører på dem helt ud til den yderste grænse og længere hvis de kan slippe godt fra det.

Jeg håber trods alt det bedste for dig.

Knuzzz
tlf_dame
tlf_dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:51   #8
Sass
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 12
Styrke: 14
Sass er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tlf_dame Se meddelelser
Hej Sass

Jeg er ked af, at fortælle dig, at hos kommunen skal du ikke regne med nogen skulder til at hjælpe dig, hvis de kan undslå sig.... det er overhovedet ikke som i "gamle" dage, hvor de var til for at hjælpe folk, der er kommet i klemme, idag er det ren og skær kassetænkning og kan de slippe for at hjælpe nogen så gør det det.

Desuden hvis du er gift og din mand tjener, hvad der svarer til det dobbelte af kontanthjælpen, får du ikke en krone, for i har gensidig forsørgerpligt.

Jeg er ked af at skuffe dig, men det er bare de barske regler og de kører på dem helt ud til den yderste grænse og længere hvis de kan slippe godt fra det.

Jeg håber trods alt det bedste for dig.

Knuzzz
tlf_dame
Tak for svaret.

Jeg bor sammen med min kæreste i en ungdomsbolig. Hun læser medicin, så hun er på S.U. som jeg. Jeg er en 26-årig mand, og bliver desværre ikke yngre. Jeg vil gerne læse optometri, men min depression og angst holder mig tilbage i et jerngreb.

Jeg forstår ikke hvordan kommunen kan undsige sig at forsørge dens borger, som midlertidig har brug for det. Jeg siger ikke, at de skal kaste med penge til højre og venstre, men hvis man har en lægeerklæring på at man er syg, hvordan kan de undlade at gøre noget? Jeg forstår ikke den ideologi.
Sass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:55   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Kedelig situation at stå i. Det er jeg ked af.

Hvor lang tid har kommunen brugt på at behandle din sag? Og hvorfor kan du ikke komme på kontanthjælp?
pågrund af formue og få en indtægt fra min forsikring
de har nemlig givet mig erhvervsevnetab
kun kommunen der ikke kan tage stilling til Førtidspension
cirka 1000 ender uden forsørgelse hvert år, efter sygedagpenge stop

Men Nej du skal ikke forvente nogen som helst hjælp fra kommunen
det kan jeg lige så godt sige med det samme
det er ikke for sjov man er i dette system

min sag har været i 3 år, men det er ingen ting i forhold til så mange andre
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 18:59   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Jeg startede derefter på VUC d. 3 januar for at læse biologi og kemi, men er nu blevet ramt af en depression angst, som jeg egentlig havde døjet med i lang tid, men som pludselig dukkede op og blev forværret igen.
...
Jeg føler at jeg har brug for noget tid til at "heale", og mener ikke jeg er i stand til at arbejde. Som sagt har jeg en lægeerklæring og henvisning til psykolog.
Får du SU nu?
Du kan godt gå sygemeldt fra uddannelse i en periode og samtidig få SU.
Hvis det viser sig, at du ikke kan vende tilbage, må du så udmeldes og søge kontanthjælp.

Hvis du har været sygemeldt på SU (vigtigt MED lægeerklæring) har du mulighed for at få godtgjort SU-klippene for den periode du er syg i tilfælde af at du som studerende på sigt kommer til at mangle klip.
SU-klippene brugt under dokumenteret sygdom kan først godtgøres når det bliver aktuelt at have brug for dem.

Fordelen ved at være midlertidigt sygemeldt fra studiet er, at du så ikke bliver hevet gennem aktiveringsmøllen. Altså vil du have størst ro. Men du må tale med VUC om muligheden for sygemelding og så videre - få en samtale med studievejlederen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Jeg har en lægeerklæring fra min læge, og er ikke i stand til at fortsætte på VUC, efter min egen overbevisning.
Jeg syntes, at du lige skal vente lidt. Få snakket med studievejlederen og tal med din kæreste om plusser og minusser. Det jeg tænker på er, at du jo har valgt at starte på VUC af en grund. Det kan naturligvis ske for enhver at man har valgt forkert retning og stopper en uddannelse, men jeg syntes at det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du har en depression og dine tanker er påvirket af den.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sass Se meddelelser
Jeg bor sammen med min kæreste i en ungdomsbolig. Hun læser medicin, så hun er på S.U. som jeg.
Med mindre du har formue (over 10.000 kr.) kan du få kontanthjælp.

Du får først kontanthjælp fra den dag du søger (hvis altså du er berettiget).
Du må ikke være tilmeldt studiet.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk depression kisser72 Alt det andet 4 13-01-2012 01:13
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49
Depression og flexjob Merje Spørgsmål ang fleksjob 3 15-03-2006 11:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension