K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2011, 16:48   #1
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Exclamation Generhvervelse af ret til sygedagpenge

Har støt på dette sprøgsmål & svar fra et andet forum fra år 2005 - mon dette stadig er gældende???

Synes faktisk, det er nogen interessante spørgsmål, som mange kunne ha´ gavn, at læse om. Så håber, at nogen her på K10 kan svare på dette

"Spørgsmål
Jeg har i ca. 1½ år været på sygedagpenge. I juni måned stoppede Kommunen udbetaling af sygedagpenge. Mit spørgsmål er nu - Hvor mange timer, måneder el. år skal jeg være i et job, inden jeg igen er berettiget til at modtage sygedagpenge.

Svar
For at generhverve retten til sygedagpenge kræves det ifølge Sygedagpengelovens §22 stk. 4, at du har været arbejdsdygtig i mindst 13 uger. Du regnes for arbejdsdygtig, hvis du har haft 13 ugers arbejde, eller hvis du har hævet arbejdsløshedsdagpenge i 13 uger."


Jeg har så lige et tillægs sprøgsmål:
Synes, at jeg har hørt et eller andet med, at man ikke kan sygemeldes med samme sygdom inden for kort tid - kan det virkelig passe eller er det bare en and ?????

Glæder mig til, at høre hvad i har, at sige til disse spørgsmål
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 22:11   #2
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Er det virkelige ikke nogen der kan svare på dette
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:23   #3
En mere...
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2011
Indlæg: 27
Styrke: 14
En mere... er ny på vejen
Svar
For at generhverve retten til sygedagpenge kræves det ifølge Sygedagpengelovens §22 stk. 4, at du har været arbejdsdygtig i mindst 13 uger. Du regnes for arbejdsdygtig, hvis du har haft 13 ugers arbejde, eller hvis du har hævet arbejdsløshedsdagpenge i 13 uger.

Men ved ikke om hvordan det skal forståes... om man skal være raskmeldt i 13 uger og herefter har ret til sygedagpenge igen eller om der er en eller anden bestemmelse om at man inden for en periode af så og så lang tid skal have haft et antal arbejdstimer ???

En mere... er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 00:51   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Dagpene satsen (dvs også sygedagpenge) regnes ud, ud fra indtækt, dvs har man ikke tjænt noget i de 13 uger, kan man heller ikke få noget udbetalt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 01:35   #5
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Synes i en tåget erindring at kunne huske at der blev vedtaget ændringer af loven bla. i henhold til erhvervelse af retten til sygedagpenge fra 13 til 26 uger. Ændringerne træder i kraft den 2/7 2012.

Ændringerne i henhold til retten til sygedagpenge bliver som følger;

Citat:
Lov om sygedagpenge

Beskæftigelsesministeriets lov nr. 563 af 9/6 2006, jf. lovbekendtgørelse nr. 85 af 7/2 2011, med følgende ændringslove indarbejdet:

lov nr. 283 af 15/4 2009 (Lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven) § 18 – ikrafttræden 1/9 2011, jf. bekendtgørelse nr. 117 af 18/2 2011 § 2 og indarbejdet som kommende lovændring,

lov nr. 1599 af 22/12 2010 (Udvidelse af arbejdsgiverperioden) – ikrafttræden 2/1 2012 og indarbejdet som kommende lovændring.
Citat:
Kapitel 11 – Beskæftigelseskrav i forhold til kommunen

§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed,

4) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov, eller

5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har

1) arbejdet som lønmodtager,

2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 42,

3) modtaget sygedagpenge eller dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,

4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,

5) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,

6) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller

7) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 og plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.

Kommende lovændring


2/7 2012 ved lov nr. 1539 af 21/12 2010 (Ændring af beskæftigelseskravet, afskaffelse af ret til sygedagpenge på søgnehelligdage m.v.) foretages følgende ændringer:

I stk. 1, nr. 1, ændres »13 uger« til: »26 uger«, og »120 timer« ændres til: »240 timer«.

I stk. 2 ændres »13-ugers-perioden« til: »26-ugers-perioden«.

Ændringen af stk. 1, nr. 1, og stk. 2 finder ikke anvendelse på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag ligger før 2/7 2012. Disse sygdomstilfælde behandles efter de hidtil gældende regler.


Vejledninger mv.

Sygedagpenge (Arbejdsdir. vejl. nr. 9300 af 25/6 2008 - Pkt. 32).
SM-ere
Afgørelser
Link til socialjura: http://www.socialjura.dk/index.php?i...39c4835e#34690
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 10:12   #6
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hvis du først er faldet for varighedsbegrænsningen kan du ikke få en ny sygeperiode på samme sygdom, hvis du ikke opfylder beskæftigelseskravet og det er a kassen der afgør dette ved at se på om du har dagpengeret hvis du er medlem ellers er det kommuen og deres beskæftigelses krav

mvh
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 22:10   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Samtidig skal man også være opmærksom på, at man kun har ret til 1 års sygedagpenge inden for 1½ år... Dvs. at det ikke altid er nok at være ude i 13 uger på arbejdsmarkedet, for at have optjent retten igen.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension