K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2011, 21:41   #1
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Sygedagpengestop men revalidering i fremtiden?

Jeg skriver herinde på vegne af min samlever som den 28 feb. falder for 52 ugers varighedsbegrænsning.

Jeg har tidligere lavet en tråd herinde men overskriften hentyder til noget helt andet så jeg starter en ny tråd for at få afklaret nogle ting.

Link til gammel tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=16503

Vi var i fredags til en sidste partshøring formentlig på kommunen. Vi havde medbragt en socialkonsulent fra mit arbejde som virkelig gjorde et godt stykke arbejde.

Forløbet i korte træk er at manden kommer til skade på arbejde d. 21. dec. 2009. Han får lavet nyt korsbånd i marts og bliver opereret for en diskusprolabs i august. Forløbet efter især knæoperationen har været langt og sejt og består endnu.

Snart et år efter operationen kan han stadig ikke støtte 100 % på benet (f.eks. kan han ikke gå ordentlig på trapper) og han kan jo slet ikke løbe mv.

Det er anerkendt som arbejdsskade med hjælp fra kommunen og der er sat et midlertidigt mentab.

Han har et arbejde hvor pludselig fysisk udfoldelse i form af magtanvendelse er forekommende og er derfor nødt til at være 100 % fysisk i orden.

Arbejdspladsen har indtil videre ventet tålmodigt på han blev klar igen men nu hvor refusionen stopper bliver han fyret har de bebudet.

En speciallægeerklæring på foranledning af ASK fra december vurderer at hans tilstand sikkert først er stationær om et halvt år og hvis ikke kan det indikere en ny operation i knæet. Derfor ser kommunen ingen grund til forlængelse.

Revalidering som ellers er oplagt er også ude af billedet fordi at hverken speciallæge eller egen læge har skrevet at han med sikkerhed IKKE kommer tilbage til hans nuværende arbejde. På trods af lægen skrev varigt skånehensyn for ryggen.

I fredags til mødet blev der bred enighed om at stop var "i orden" men at SB skulle indhente en mundtlig (§6 notat) erklæring fra egen læge at han IKKE mener manden kommer tilbage til nuværende arbejdsområde.

Desuden skulle manden overveje hvilket område han kunne revalideres indenfor for så kunne det sættes igang når han var fyret og opsigelsesperioden udløbet.

Klar overtrædelse af retsikkerhedsloven § 6b synes jeg, men bedre end sendt ud i ingenting.

I dag ringede SB og var klart blevet sat på plads ovenfra for §6 notat var ikke nødvendigt og revalidering ikke muligt.
Han skulle snakke med sin a-kasse når han blev fyret.

Så alle i kloge hoveder herinde hjælp os med at samle sammen til en klage over SD stop.

Undskylder for det lange indlæg men synes alt skulle med. Og dog er det jo tilnærmelsesvis ikke alt så spørg hvis der mangler oplysninger.

Mvh Mariba

Sidst redigeret af Mariba; 14-02-2011 kl. 22:09. Årsag: Manglende mellemrum.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 21:54   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mariba Se meddelelser
Jeg skriver herinde på vegne af min samlever som den 28 feb. falder for 52 ugers varighedsbegrænsning.

Jeg har tidligere lavet en tråd herinde men overskriften hentyder til noget helt andet så jeg starter en ny tråd for at få afklaret nogle ting.

Link til gammel tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=16503

Vi var i fredags til en sidste partshøring formentlig på kommunen. Vi havde medbragt en socialkonsulent fra mit arbejde som virkelig gjorde et godt stykke arbejde.

Forløbet i korte træk er at manden kommer til skade på arbejde d. 21. dec. 2009. Han får lavet nyt korsbånd i marts og bliver opereret for en diskusprolabs i august. Forløbet efter især knæoperationen har været langt og sejt og består endnu.

Snart et år efter operationen kan han stadig ikke støtte 100 % på benet (f.eks. kan han ikke gå ordentlig på trapper) og han kan jo slet ikke løbe mv.
Det er anerkendt som arbejdsskade med hjælp fra kommunen og der er sat et midlertidigt mentab.

Han har et arbejde hvor pludselig fysisk udfoldelse i form af magtanvendelse er forekommende og er derfor nødt til at være 100 % fysisk i orden.

Arbejdspladsen har indtil videre ventet tålmodigt på han blev klar igen men nu hvor refusionen stopper bliver han fyret har de bebudet.

En speciallægeerklæring på foranledning af ASK fra december vurderer at hans tilstand sikkert først er stationær om et halvt år og hvis ikke kan det indikere en ny operation i knæet.

Derfor ser kommunen ingen grund til forlængelse.

Revalidering som ellers er oplagt er også ude af billedet fordi at hverken speciallæge eller egen læge har skrevet at han med sikkerhed IKKE kommer tilbage til hans nuværende arbejde. På trods af lægen skrev varigt skånehensyn for ryggen.

I fredags til mødet blev der bred enighed om at stop var "i orden" men at SB skulle indhente en mundtlig (§6 notat) erklæring fra egen læge at han IKKE mener manden kommer tilbage til nuværende arbejdsområde.

Desuden skulle manden overveje hvilket område han kunne revalideres indenfor for så kunne det sættes igang når han var fyret og opsigelsesperioden udløbet.

Klar overtrædelse af retsikkerhedsloven § 6b synes jeg, men bedre end sendt ud i ingenting.

I dag ringede SB og var klart blevet sat på plads ovenfra for §6 notat var ikke nødvendigt og revalidering ikke muligt.

Han skulle snakke med sin a-kasse når han blev fyret.

Så alle i kloge hoveder herinde hjælp os med at samle sammen til en klage over SD stop.

Undskylder for det lange indlæg men synes alt skulle med. Og dog er det jo tilnærmelsesvis ikke alt så spørg hvis der mangler oplysninger.

Mvh Mariba
Hej Mariba,

Som du måske husker, skal indlæggene på ens tråde helst være overskuelige så vi alle kan følge med og ikke blot zapper videre

Jeg er ikke så meget inde i revalidering, men bl.a kunne flg. udtalelse fra lægen; "På trods af lægen skrev varigt skånehensyn for ryggen." pege på at manden ikke kommer på det ordinære arbejdsmarked igen og derfor bør kunne forlænges iht. §27 stk. 4 som flg:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.


EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 22:07   #3
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Lægen skriver ordret : " Aktuelt forventes det dog at han bliver stabil på træning i løbet af de kommende 6 mdr. og vil kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet igen fra sommeren 2011. Uanset hvordan knæproblematikken arter sig har han fortsat en kronisk rygproblematik og et heraf afledt skånehensyn. Arbejdsprøvning efterfølgende genoptræningen kunne være en mulighed"

Senere " Som nævnt under punkt A har ******** en kronisk rygproblematik med et varigt skånehensyn. " og " Jeg mener en arbejdsprøvning kan komme på tale når aktuelle genoptræningsforløb er overstået juni 2011."

Så ifølge dette er det nok ikke 4) som er relevant. Desuden er han ikke arbejdsprøvet da han har været i genoptræning først med knæ og siden både ryg og knæ og er det stadig.

Og undskyld manglende mellemrum i første indlæg. Skal fluks rette det
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 22:23   #4
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Undskyld at jeg ikke magter at skrive en masse. Men dette er ret væsentligt. Det er ikke umulig tilbagevenden til sit gamle arbejde der afgør om man er berettiget til revalidering.

Det er tilbagevenden til arbejdsmarkedet i almindelighed, dvs.. skønnes det at man vil kunne få job andre steder på ordinære vilkår, eller i dette tilfælde, at det ikke er klart om han kan, er man ikke omfattet af revalideringsbestemmelserne.

Problemet er, at der ikke ligger noget afgjort på knæet... hvis fx lægerne kunne sige at han HELT sikkert ville kunne vende tilbage til ordinær beskæftigelse inden for mindst 2 år, ville der være forlængelsesmulighed. Men den slags garantier kan kun sjældent udstikkes.

Knæproblematikken holder døren åben for at han vil kunne blive rask. Ryggen vil ikke pr. automatik udløse revalidering. Hvis det skønnes at han kan være selvforsørgende i andet job med nuværende kvalifikationer eller i ufaglært job, så er det den vej!

Held og lykke
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 22:23   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Godt vi har redigér knappen, den virker i 6 timer efter indlæg.

Har du selv checket §27 for hvilke punkter der evt. kan give forlængelse af sdp. ? Du kan finde den under sygedagpengestop på forsiden af K10:http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Måske kan han forlænges på §27 pkt. 3, men næppe nr. 1 mht. revalidering, da han jo så "straks" skal i arbejdsprøvning.!!

Hvad siger hans sagsbehandler ?

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 22:34   #6
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
1) er udelukket på grundlaget " Der er ikke tilstrækkelig afklaring til at kunne sige om ****** vil kunne vende tilbage til sit tidligere arbejdsområde eller ej, og om der dermed bliver behov for revalidering"

Meldingen i fredags var ellers at det er en oplagt reva-sag, men det kunne ikke nåes at starte en jobplan op og det var ikke tilstrækkeligt oplyst fra lægens side om han kunne vende tilbage.

Men sådan som vi tolker lægens udtalelse er det da fint oplyst. Så klart som lægesprog kan blive.

Og derfor blev vi enige om at SB foretog en opringning til lægen for at få en klar udmelding. Men det er åbenbart blevet afvist ovenfra.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 21:35   #7
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Empowerment:
Ja det er da helt sikkert derfor det hele er stoppet mht revalidering. Men rask til det ordinære arbejdsmarked!

Manden har en militæruddannelse - fysisk krævende og sin nuværende uddannelse - fysisk krævende.

Så kan han få et ufaglært jo som ikke er fysisk krævende - ja det er da vist en utopi at tro det nogensinde sker.

Især med kronisk rygproblemer som lægen skriver. En diskus opereret og en de lod sidde.

Han kan da sikkert få job alle steder med hans kvalifikationer.

Fantastisk system vi har i DK.

Vi er ved at ruste os til kontanthjælp. Har i dag fået forsikringsselskab til at lave forsikringsbevis så jeg kan "overtage" den gode bil. Budgetkontoen skal også helt i mit navn.

Er der andet som de kan opfatte som formue? Huset er belånt til skorstenen og kapitalpensionen blev sløjfet sidste år. Erstatninger - nu og senere - er der oprettet konto til som er kreditorbeskyttet.

Tak for jeres hjælp indtil videre.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 22:03   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mariba,

Har din mand evt. en tab af erhvervsevne forsikring fra tidligere ansættelse, kan der også være penge og evt. månedlig udbetaling af hente der. Check på pensionsinfo.dk og se hvad han evt. kunne være berettiget til.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2011, 22:53   #9
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Nyt i sagen at vi nu har modtaget referat fra mødet fredag samt meddelse om at de påtænker stop af sygedagpengene.

De har vedlagt hans resourceprofil og bedt ham om at tilbagesende med kommentarer inden 8 dage!!!

Er det fordi de lige skal nå det inden 11. time? Er det ikke normalt at kommentarer indarbejdes sammen med sagsbehandler?

I brevet er alle 7 punkter opsummeret og i ad 1) står følgende:

"ikke sandsynligt at reva vil blive iværksat da resultat af korsbåndsrekonstruktion ikke er vellykket. Der er ikke tilstrækkelig afklaring til at kunne sige om han vil kunne vende tilbage til tidligere arbejdsområde og om der derved bliver behov for reva."

Mener jo stadig at lægen skriver det tydeligt at der ses behov for rygskånende arbejde, hvilket hans arbejde så absolut ikke er.

Desuden er lægekonsulentens lægeskøn vedlagt og han skriver :

" Det må påregnes at der under alle omstændigheder fremover vil være skånehensyn specielt vedr. v. knæ, hvilket vil være hensigtsmæssigt at tage hensyn til ved fremtidig beskæftigelse."

Mener jo klart det skriger til himlen at han skal revalideres!

Vedrørende ad 2) skriver sagsbehandler :

" ikke muligt at pånå yderligere aklaring af arb.evne indenfor 39 uger da helbred ikke stationær. I juni 2011 vil man tage stilling til en ny knæoperation, hvilket kan gå begge veje. Derfor ikke afklaring inden 39 uger."

Jeg ved ikke hvem hun forventer tager stilling til den operation, men udtalelsen om mulig op. hvis ingen bedring kommer fra en speciallæge bestilt og betalt af ASK og han har ingen bemyndigelse til at anbefale en mulig op.

Så kan de bruge det som begrundelse til stop?

I referatet fra mødet står bl.a.

" Gode muligheder for at manden vil kunne få en god tilknytning til arbejdsmarkedet. Men vurderer at der på det foreliggende ikke ses behov for igangsættelse af reva før det er afklaret om han vil kunne stå til rådighed på det bredere arb.marked med en skåneerklæring eller om funktionsnedsættelsen er så stor at der skal kigges på reva-muligheder."

Bør de så ikke alligevel forlænge i forhold til ad 2) for at afklare arbejdsevne?
Rent faktisk var der sat en plan i søen fra hans arb.giver om virksomhedspraktik over 13 uger med forøgende timetal op til fuld tid. Men den kan kommunen ikke støtte af en eller anden grund.

Og skåneerklæring nævnes sidst i brevet, han kan rette henvendelse til a-kasse og få dagpenge med skåneerklæring. Kan det passe at de mener han kan arbejde med skånehensyn, men ikke er afklaret i forhold til rådighed når det kommer til forlængelse efter § 27.

Altså jeg synes der er flere selvmodsigelser, men vi mangler hjælp til hvad vi især skal påpege i en klage.

Og hvad er vigtigt at få med i resourceprofilen? I ved jo af gode grunde ikke hvad der står i forvejen. Men kom med vigtige elementer som skal indføjes.

Sikke en smøre, håber stadig i hænger ved og tak for hjælp og input so far.

Mariba
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 20:21   #10
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Tillader mig lige at rykke lidt op. Havde jo håbet på lidt svar
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop / revalidering Bobsy1974 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 18-05-2012 17:53
Fleksjob i fremtiden? popiae Politik og Samfund 13 22-05-2011 17:41
fremtiden vinterpige Spørgsmål ang fleksjob 2 16-11-2010 17:42
Bange for fremtiden.. Cat 72 Alt det andet 3 17-09-2009 11:52
En dag ude i fremtiden..... amik Politik og Samfund 0 25-11-2007 14:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension