K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2011, 12:11   #1
Titina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
Titina er ny på vejen
Raskmelding kontra psykiatrisk speciallægeundersøgelse

Jeg har været sygemeldt med stress/PTSD i godt et år. Mine sygedagpenge stopper den 28. februar. Jeg har haft det meget skidt; har haft massive søvn- koncentrations- og hukommelsesproblemer, ikke magtet at gå udendørs (især ikke i dagslys), ikke taget telefonen, ikke gået i bad, børstet tænder, lavet mad, åbnet post, gjort rent, vasket tøj. Jeg har fået hjælp fra familie og venner til at klare mig igennem de værste perioder.

Min sagsbehandler, som ikke virker specielt venligtsindet, er utilbøjelig til at forlænge mine sygedagpenge, når jeg ikke kan give hende en konkret dato(!) på, hvornår jeg er rask. Hun har derfor rekvireret en psykiatrisk speciallægeundersøgelse. Undersøgelsen skal foretages af Nils Balle Christensen, og så vidt jeg kan se på dette fantastiske forum, er han generelt et behageligt og kompetent menneske.

Nu er jeg så i mellemtiden kommet i den herlige situation, at jeg har fået det bedre, meget bedre. Siden nytår er det kun gået fremad, og jeg kan efterhånden overkomme både social kontakt og at holde mig selv og mine omgivelser i stand.

Jeg er derfor fristet til bare at raskmelde mig den 28., så jeg undgår risikoen for, at resultatet af undersøgelsen forfølger mig resten af mit liv. Der er næsten tre uger til, og jeg ved selvfølgelig ikke, om jeg er 100% klar til den tid. Jeg føler mig allerede 80% klar, men jeg må også indrømme, at jeg har svært ved at huske, hvordan det er at være rask. Samtidig er det at fungere stadig så nyt for mig, at jeg ikke helt tør tro på, at det varer ved.

Min sagsbehandler har så også sagt, at det ikke er sikkert, at a-kassen vil acceptere min raskmelding. Jeg er derfor meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Nogen, der har noget input?
Titina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 12:33   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Du skal passe lidt på. Når du har haft det som du har, er du stadig skrøbelig. Men du kan selvfølgelig gøre et forsøg med raskmelding og håber på at det går godt. Jeg kan godt følge, at A-kassen måske ikke var acceptere det, når du har været så syg som du har været. Men igen; du kan jo prøve...

Hvad i alverden mener du med, at undersøgelsen skulle forfølge dig resten af dit liv?????????????????????????
Nu er det jo ikke sådan at psykiatriske journaler fungerer som en straffeattest.
Kan på ingen måde forstå hvad du mener.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 13:34   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det lyder rigtigt godt at du har fået det bedre, men dette er måske ikke ens betydende med at du er super klar til et fuldtids job på 37 timer eller at være aktivt jobsøgende.

Vi vil ikke tage optimismen fra dig, men som Anna skriver er du nok stadig skrøbelig og kan måske risikere tilbagefald. Har du ikke en psykiater du kan tale med om din situation og hvad han vil råde dig til ?

Jeg har selv fået lavet 3 psykiatriske speciallægeerklæringer og dem er jeg glad for, forstår heller ikke lige hvad du mener med at en sådan erklæring eller rapport vil kunne følge dig resten af livet ??

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 13:40   #4
Titina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
Titina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hvad i alverden mener du med, at undersøgelsen skulle forfølge dig resten af dit liv?????????????????????????
Nu er det jo ikke sådan at psykiatriske journaler fungerer som en straffeattest.
Kan på ingen måde forstå hvad du mener.
Tak for svar! Jeg skal prøve at forklare lidt tydeligere.

Det, jeg er bange for i forbindelse med undersøgelsen, er, hvis lægen tager fejl og fx. siger, jeg ikke fejler noget, eller at jeg fejler noget andet, end det jeg gør. Jeg har læst flere skrækhistorier af den art i dette forum. Og selv en dygtig, kompetent og lyttende læge kan vel have svært ved at danne sig et komplet overblik over ens situation på den relativt korte tid, der er sat af til undersøgelsen.

Når først den undersøgelse ligger hos kommunen, så bliver den liggende. Også hvis jeg skulle blive syg igen - og også, hvis jeg skulle komme til at fejle noget andet.

En af mine venner fik foretaget en lignende undersøgelse for en del år siden. Hun kæmpede med bl.a. piskesmæld og andre fysiologiske symptomer, men af undersøgelsen fremgik det, at hun led af skizofreni (en diagnose, som hverken hun eller hendes omgangskreds overhovedet kan genkende). Det resulterede i, at offentlige myndigheder fra da behandlede alle hendes symptomer som værende psykiske vrangforestillinger, og hun fik ingen hjælp til sine fysiske problemer.

I øvrigt kan en psykiatrisk journal udmærket fungere som straffeattest. Den er i hvert fald ingen fordel, hvis man fx. vil adoptere; heller ikke, selv om den er mange år gammel.
Titina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 13:58   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
stress/PTSD i godt et år
hvordan ved du det når du ikke er undersøgt til bunds eller fået lavet en psykiatrisk speciallægeundersøgelse

men hvis du er rask, er det jo bare at komme tilbage på arbejdsmarkedet
gid vi andre kunne sige det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 14:13   #6
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Kære Titina, der er noget der ikke stemmer. For det første skal du passe på med, at sammenligne dig med din ven/veninde, som i alle mener har fået en forkert diagnose.

Som du beskrev dit sygdomsforløb har du haft en svær depression - inden over det kan der være andre diagnoser.
Hvordan har du fået de diagnoser du skriver om f.eks. ptsd?

Hvis du har været så syg, som du skriver skal du jo finde ud af hvorfor, du blev det.
Samtidig kan lignende ske igen. Det er ren statestik. Derfor er det måske meget godt, man kigger på det i forbindelse med adaption. Der findes ikke en luge, hvor man levere barnet tilbage, hvis det ikke går.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 14:14   #7
Titina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
Titina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Det lyder rigtigt godt at du har fået det bedre, men dette er måske ikke ens betydende med at du er super klar til et fuldtids job på 37 timer eller at være aktivt jobsøgende.

Vi vil ikke tage optimismen fra dig, men som Anna skriver er du nok stadig skrøbelig og kan måske risikere tilbagefald. Har du ikke en psykiater du kan tale med om din situation og hvad han vil råde dig til ?
EE
Tak for svar!

Jeg har kun min praktiserende læge. Jeg har lige skiftet læge (den gamle læge kastede piller efter mig og mente, at stress kan arbejdes væk...), så jeg har kun set hende en gang. Men jeg har bestilt tid igen.
Titina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 14:27   #8
Titina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
Titina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hanna Se meddelelser
Som du beskrev dit sygdomsforløb har du haft en svær depression - inden over det kan der være andre diagnoser.
Hvordan har du fået de diagnoser du skriver om f.eks. ptsd?

Hvis du har været så syg, som du skriver skal du jo finde ud af hvorfor, du blev det.
Tak for svar!

Jeg har desværre ikke haft meget hjælp fra min gamle læge, så ptsd og stress er noget, jeg officielt kun har fra en enkelt lang konsultation hos min nye læge. Ingen læger har villet/kunnet henvise mig videre, og jeg har ikke penge til selv at betale psykolog.

Jeg har i frustration over mine symptomer selv gravet rundt i bøger og på nettet, og ptsd/stress passer meget godt. Det kom efter et trafikuheld, jeg var involveret i.

Jeg kom igennem en depression for snart 10 år siden, og det var en helt anden oplevelse, selv om mange af symptomerne ligner. Derfor vil jeg også gerne passe ekstra godt på mig selv, så jeg ikke vælter lige ud i tilbagefald igen.
Titina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 14:36   #9
Titina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 9
Styrke: 0
Titina er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Det lyder rigtigt godt at du har fået det bedre, men dette er måske ikke ens betydende med at du er super klar til et fuldtids job på 37 timer eller at være aktivt jobsøgende.

Vi vil ikke tage optimismen fra dig, men som Anna skriver er du nok stadig skrøbelig og kan måske risikere tilbagefald. Har du ikke en psykiater du kan tale med om din situation og hvad han vil råde dig til ?
EE
Tak for svar!

Jeg har kun min praktiserende læge. Jeg har lige skiftet læge (den gamle læge kastede piller efter mig og mente, at stress kan arbejdes væk...), så jeg har kun set hende en gang. Men jeg har bestilt tid igen.
Titina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 15:20   #10
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Du behøver ikke at tale i nedsættende vendinger om medicin i retning af: "at kaste piller efter dig."
I dag har lang god forskning gjort, at man kan medicinere rigtig mange psykiske lidelse, så man får det bedre og bedst muligt.

Det er lidt svært at hjælpe dig, det lyder mere som om, du har vedtaget at alle er imod dig.
Min klare holdning er, at hvis man har det slemt nok, skal man nok spise medicin. Personligt har jeg villet indtage medicin i rå mængder uanset, hvad det har været lavet af...
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
speciallægeundersøgelse sussie63 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-02-2013 14:57
Speciallægeundersøgelse Sørensen70 Alt det andet 5 25-10-2011 15:37
Speciallægeundersøgelse leonore Dit og Dat 8 17-05-2010 21:45
Psykiatrisk speciallægeundersøgelse. Rådvild Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 08-03-2010 23:34
Speciallægeundersøgelse velcro Dit og Dat 4 05-01-2009 19:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension