K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2011, 03:09   #1
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Uopfordret skrivelse fra psykiater - erfaring søges

Var hos psykiater forleden og jeg fortalte (igen) lidt om min groteske sagsbehandling (eller mangel på samme). Bla at de bare ikke vil indhente en opdateret status attest fra ham, som derfor bla har resulteret i at lægekonsulent har sendt sagen tilbage med begrundelsen at min sag ikke er entydigt belyst, da min egen psykiater 'tydeligvis' ikke kunne komme frem til samme diagnose som neuropsykolog. Det er noget af en omskrivning af sandheden, da min psykiater bakker op om diagnosen, men forfulgte et andet spor dengang status attest blev indhentet

Han tilbød mig at han kunne sende en skrivelse til kommunen - uopfordret - om at det i væsentlig grad forværrer min tilstand at de bare bliver ved at trække sagen ud. Han er frustreret på mine vegne og ønsker at hjælpe mig. Men kan ikke gøre stort andet når kommunen bare ikke ønsker at indhente ny statusrapport

Er der nogen af jer, der ved, hvordan kommunen vil reagere på en uopfordret skrivelse fra en lægmand? De er vel ikke forpligtede til at tage den med i sagsakterne, eller hur?
Hvad er det, der gør at kommunen ikke vil acceptere at man selv indhenter status attest?
Er der nogle paragraffer et eller andet sted, som omtaler kommunens pligt eller ret til at behandle indkommende dokumenter/udtalelser?

Jeg har selvfølgelig takket psykiater mange gange, og vil også tage imod hans tilbud. Jeg er bare stærkt i tvivl om det overhovedet vil nytte noget
Er det overhovedet en skrivelse, jeg vil blive i stand til at referere til i forhold til min sag? Endsige forlange at de indholdsmæssigt vil tage stilling til?

Jeg håber nogen har erfaring/viden omkring dette
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 07:44   #2
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej tassi,

Du stiller et spørgsmål jeg også gerne vil kende svaret på.

Jeg har ikke fundet noget direkte lovgivningsmæssigt men fik lige den tanke at

Din psykiater kunne give dig en status over dit forløb hos ham.

Og denne status kunne du/din mor aflevere hos kommunen fordi du bla har pligt til at medvirke til din sagsoplysning og derfor ønsker det vedlagt dine helbredsoplysninger.

Også et andet brev hvor i selvfølgelig efterlyser begrundelsen for ikke at ville indhente relevante oplysninger/ underkender en fagpersons arbejde.

Kommunen betaler for indhentelse af erklæringer og status men denne må de få gratis af dig.

Hvis den ikke kan sidestilles med dine andre kommunalt indhentede akter pga eks formkrav så må de jo selv indhente en status.

Ved ikke om du kan bruge dette synes det lyder omstændeligt men kontakt med kommunen kan være meget omstændeligt.

Medmindre andre ved en mere præcis §.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 08:56   #3
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er der nogen af jer, der ved, hvordan kommunen vil reagere på en uopfordret skrivelse fra en lægmand? De er vel ikke forpligtede til at tage den med i sagsakterne, eller hur?
Hvad er det, der gør at kommunen ikke vil acceptere at man selv indhenter status attest?
Er der nogle paragraffer et eller andet sted, som omtaler kommunens pligt eller ret til at behandle indkommende dokumenter/udtalelser?
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Jeg har fået fortalt, af min egen læge, at kommunen fravælger skrivelser fra lægfolk, hvis kommunen ikke selv har bedt om det.
Det sidste jeg hørte var at kommunen ser borgerens egen praktiserende læge, som inhabil. (de ser praktiserende læger, som vi ser kommunens lægekonsulenter)
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 09:02   #4
Spin
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 69
Styrke: 16
Spin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Han tilbød mig at han kunne sende en skrivelse til kommunen - uopfordret - om at det i væsentlig grad forværrer min tilstand at de bare bliver ved at trække sagen ud. Han er frustreret på mine vegne og ønsker at hjælpe mig. Men kan ikke gøre stort andet når kommunen bare ikke ønsker at indhente ny statusrapport

Er der nogen af jer, der ved, hvordan kommunen vil reagere på en uopfordret skrivelse fra en lægmand? De er vel ikke forpligtede til at tage den med i sagsakterne, eller hur?
Hvad er det, der gør at kommunen ikke vil acceptere at man selv indhenter status attest?
Er der nogle paragraffer et eller andet sted, som omtaler kommunens pligt eller ret til at behandle indkommende dokumenter/udtalelser?

Jeg har selvfølgelig takket psykiater mange gange, og vil også tage imod hans tilbud. Jeg er bare stærkt i tvivl om det overhovedet vil nytte noget
Er det overhovedet en skrivelse, jeg vil blive i stand til at referere til i forhold til min sag? Endsige forlange at de indholdsmæssigt vil tage stilling til?

Jeg håber nogen har erfaring/viden omkring dette
Jeg har prøvet noget lignende. Jeg havde fået en diagnose, fra en psykiater stillet på baggrund af een samtale, jeg var mere end et år senere til omfattende undersøgelse hos en psykolog på et sygehus, da jeg ikke følte at denne diagnose var forenelig med min måde at være på. På baggrund at de mange tests og samtaler udarbejdede hun en rapport, og på baggrund af hendes rapport/dokumentation ændrede en psykiater fra samme sygehus min diagnose. Den som kommunen arbejdede ud fra blev altså fjernet, og en ny og helt anden blev i stedet stillet. Psykolog ringer herefter, med mit samtykke, sagsbehandler op, og siger at de bør indhente status, da der var vigtige nye oplysninger vedr. mit helbred. (Den nye diagnose ændrede fuldstændig på prognose, mulighed for behandling osv.) Fra kommunens sagsakter fremgår det, at de har modtaget denne opringning, men at sagsbehandler ikke finder det nødvendigt at indhente status, "da jeg er beskrevet så godt". I stedet indleverer jeg selv rapporten til kommunen og siger at jeg på baggrund af denne, ikke længere har den diagnose de arbejder ud fra. Denne rapport bliver aldrig forevist lægekonsulenten, og den blev ikke refereret til, da "vi må bestemme hvad vi finder relevant".
Kønt ikke?!
Under alle omstændigheder synes jeg at du skal gøre brug af hans tilbud, og også selv modtage en kopi, og også selv indlevere den, samtidig med at du gør krav på at den bliver forevist lægekonsulenten. Om du har held med det ved jeg ikke, men jeg kan ikke se at det på nogen måde kan skade dig.
Spin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 09:08   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære alle 3

Jo, det kan godt lade sig gøre.

Kig på dette link : http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Se på side 44.

LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling

1. Formål
LÆ 165 kan anvendes af læger, der ønsker at kommunen indleder sagsbehandling af det problem,
der beskrives i blanketten, fx pleje af døende i eget hjem, aftale om kronisk sygdom,
kontanthjælp, genoptræning, omskoling, uddannelsesforanstaltninger,
hjælpemidler, hjemmepleje m.m.

2. Hvad skal kommunen?
Kommunen modtager forslag.
Lægen kan til enhver tid uopfordret fremsende forslag til kommunen.
Denne attest kan ikke rekvireres af kommunen,
og kommunen kan ikke anmode borgeren om at henvende sig til
lægen med henblik på udfærdigelse af attesten.

3. Hvad skal lægen?
LÆ 165 anvendes alene på lægens initiativ.
Lægen behøver ikke at begrunde sit forslag,
men det vil ofte kunne mindske sagsbehandlingstiden, hvis lægen giver en forklaring,
så kommunen ikke behøver at indhente supplerende oplysninger.
Lægen kan eventuelt med »X« i et felt under ”Yderligere oplysninger foreslås indhentet” angive,
hvordan supplerende oplysninger bedst kan indhentes.


Denne bruges fortrinsvis af almindelig praktiserende læge,
men spciallæger kan også bruge den.
Måske kender de ikke muligheden, eller ønsker ikke at bruge tid på noget,
de ikke får nogen penge for ?

I min sag fik jeg min egen læge til at kaste en LÆ 165 på bordet,
og det hjalp en del i sagsbehandlingen.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 09:24   #6
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Tusind tak, Florken

Dog kan mine øjne ikke slippe flg.:

"Det er kommunen, der vurderer, om man vil indlede sagsbehandling af det beskrevne problem. Kommunen
kan eventuelt rekvirere supplerende oplysninger ved brug af en anden LÆ-attest, fx Statusattest."


Altså igen er det op til kommunen, om de vil bruge eller ikke bruge oplysningerne.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 09:33   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tassi under alle omstændigheder vil det aldrig skade at have papirer med, jeg har selv fået lagt flere lægepapir ind i min sag og hver gang har jeg skrevet på dem , at jeg fremsender dem og ønsker dem lagt ind i min sag da sagsbehandler åbenlyst har givet udtryk for at der ikke skulle hentes papir om emnet men at det var yderst relevant for min sag...

Hver gang er der sket det at de så alligevel har besluttet at indhente papir alligevel for det er en meget god indikator af ond vilje fra kommunes side, og det ser ikke godt ud i en senere klage sag over sagsbehandlingen ...

Så ville til en start få papir lagt ind i sagen og så tage den derfra ..
  Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 09:43   #8
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er der nogen af jer, der ved, hvordan kommunen vil reagere på en uopfordret skrivelse fra en lægmand?
Hej :-)
Allerførst vil jeg lige rette en ting: din psykiater er bestemt ikke en lægmand. En lægmand er en person, der ikke er fagmand eller ikke har specialviden inden for et bestemt fagområde. Så en psykiater er bestemt en fagmand/professionel. Bare så du ikke bruger ordet overfor kommunen

Dernæst kan jeg fortælle dig, at min sag godt nok ikke ligner din - men der skete dog noget i den, der gør, at jeg giver dig et pip.

Min psykiater skulle give kommunen en statusattest, hvilket han også gjorde. Heri fremgik det, at han havde fundet endnu en diagnose på mig. Han skrev desuden, at der ikke var indikation for medicinsk behandling og at jeg ikke tålte flere arbejdsprøvninger, idet det ville forværre min situation væsentligt. Kort herefter søgte jeg selv førtidspension efter paragraf 17.

Jeg fik afslag på min ansøgning og den fuldmægtige i pensionsteamet, der havde truffet afgørelsen, skrev, at han syntes jeg skulle prøve med noget mere medicinsk behandling. Til trods for, at psykiateren altså skrev det modsatte!

Dette viste jeg til min psykiater, der kom helt op i det røde felt - han var simpelthen rasende over, at en kontoruddannet fuldmægtig desavouerede den behandlende psykiaters arbejde. Han skrev derefter til vedkommende og sagde, at det var ganske uhørt at skrive sådan om en klient som den pågældende fuldmægtig ikke engang havde set - og gå imod den behandlende psykiaters anbefaling, den psykiater, der havde kendt patienten i et år, .

Den fuldmægtige svarede ikke engang. Herefter fik jeg (ikke uventet) afslag på FTP fra Socialforvaltningen - til hvem min psykiater også havde skrevet et brev og luftet sin harme. Til det fik han kun et lille bitte ævlebævlesvar, der reelt set ikke var noget svar.

Men jeg mere end fornemmer, at hans breve og hans berettigede faglige indignation gjorde indtryk, da min sag nåede beskæftigelsesankenævnet. Her vandt jeg sagen og blev tildelt FTP med tilbagevirkende kraft et år tilbage i tiden.

Selvom man ikke kan sammenligne vores sager, tror jeg alligevel, at du står stærkt ved at lade din psykiater skrive et uopfordret brev til kommunen. HUSK at få en kopi af ham (og evt. svar fra kommunen) og tjek via din ret til aktindsigt, at kommunen vedlægger det til sagen. Hvis de ikke gør, så gør du det selv, hvis/når sagen går til Beskæftigelsesankenævnet. Jeg tror, at et brev fra din psykiater kan være et stærkt kort for dig at have på hånden.

Jeg kan i hvert fald ikke se, at du kan miste noget ved at lade din psykiater skrive det brev!

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke!

Mvh

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 10:26   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Min læge udfyldte den LÆ 165 formular som Florken nævner, og der var ingen problemer med at få den ind i min sag. Og der blev også "lyttet" til den på kommunen. Fik at vide af min fagforening, at læger mv. faktisk havde "meldepligt" i sager, hvor de mente, de havde oplysninger, der var relevante for en borgers liv og trivsel. Har dog ikke fundet det nogen steder på skrift...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2011, 10:32   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Tassi
Citat:
Han tilbød mig at han kunne sende en skrivelse til kommunen - uopfordret -
Det er netop til dette formål man bruger LÆ 165
Citat:
om at det i væsentlig grad forværrer min tilstand at de bare bliver ved at trække sagen ud.
Her er det vigtigt, at han formulerer sig korrekt.
Med andre ord, han skal uddybe :
Citat:
Bla at de bare ikke vil indhente en opdateret status attest fra ham, som derfor bla har resulteret i at lægekonsulent har sendt sagen tilbage med begrundelsen at min sag ikke er entydigt belyst, da min egen psykiater 'tydeligvis' ikke kunne komme frem til samme diagnose som neuropsykolog.Det er noget af en omskrivning af sandheden, da min psykiater bakker op om diagnosen, men forfulgte et andet spor dengang status attest blev indhentet
Citat:
Er der nogen af jer, der ved, hvordan kommunen vil reagere på en uopfordret skrivelse
Sagsbehandleren vil blive klar over, at din psykiater har check på,
hvad sagsmishandlingen gør ved dig.
Citat:
De er vel ikke forpligtede til at tage den med i sagsakterne, eller hur?
Det SKAL de.
Citat:
Hvad er det, der gør at kommunen ikke vil acceptere at man selv indhenter status attest?
Det kan ikke lade sig gøre, at man selv indhenter en statusattest.
Den kan kun rekvireres af kommune, som jo også betaler for den.
Citat:
Er der nogle paragraffer et eller andet sted, som omtaler kommunens pligt eller ret til at behandle indkommende dokumenter/udtalelser?
De har notatpligt !
Se §6 i Offentlighedsloven, eller læs dette overskuelige skrift :
http://www.ast.dk/page_pic/pdf/Vejle...2010_13_51.pdf

Citat:
Jeg er bare stærkt i tvivl om det overhovedet vil nytte noget
Som de andre siger, jo mere dokumentation på din situation, jo bedre.
Citat:
Er det overhovedet en skrivelse, jeg vil blive i stand til at referere til i forhold til min sag? Endsige forlange at de indholdsmæssigt vil tage stilling til?
Selvfølgelig kan du referere til indholdet, og de skal tage stilling til det skrevne.
Så tag endelig imod hans tilbud, og få den udfærdiget på en LÆ 165,
se mit link om Socialt-lægeligt samarbejde.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 09-02-2011 kl. 13:06. Årsag: tilføjelser
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring søges! Tullepigen90 Midlertidig Førtidspension 8 18-02-2014 22:29
Erfaring med psykiater Ellen Margrethe Christensen?? Hygeria Alt det andet 15 04-12-2013 23:20
Erfaring søges !! doggerbanke66 Alt det andet 16 12-01-2011 11:11
Erfaring med psykiater Jacob Ulrichsen? Carmen Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2010 16:13
Afslag på hjælpemidler, hjælp søges til skrivelse af klage. Azfalt Alt det andet 4 02-07-2009 13:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension