K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2011, 20:53   #1
Bellini
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 14
Styrke: 14
Bellini er ny på vejen
Exclamation HURTUGT SVAR: Frist for bemærkninger til partshøring VS. aktindsigt

Hej

Vi håber på et hurtigt svar, da vi har en frist som nærmer sig hastigt (torsdag d. 27/1).

Det kort af det lange; min kæreste er sygemeldt på 3. mdr, og kommunen har telefonisk og skriftligt meddelt os d. 18/1, at de agter at standse udbetalingen af dagpenge fra d. 1/1-2011. Vi er uenige i denne beslutning.

Vi har i søndags (23/1) fremsendt anmodning om aktindsigt, og i følge loven har de 10 dage til at efterkomme denne anmodning (såvidt vi kan læse). Dvs. de har til og med d. 3/2 til at udlevere dokumenterne. I forbindelse med denne anmodning om aktindsigt, anmodet vi samtidig om at fristen for at vi kan indgive bemærkninger til partshøringen rykkes frem, så vi har rimelig tid til at behandle de udleverede dokumenter (det kunne fx være 10 dage - dvs. fristen rykkes til 13/2).

Spørgsmål 1:
De skal vel efterkomme vores anmodning om aktindsigt, men skal de også efterkomme vores anmodning om at fristen rykkes?

Spørgsmål 2:
Vi har i dag d. 25/1 ikke hørt noget om vores anmodning. Hvordan forholder vi os, hvis ikke de svarer inden vores frist udløber på torsdag?

Bonusinfo: vi har ikke fremsendt anmodningen anbefalet, men selv indleveret det i kommunens postkasse.

Slutteligt og af mere generel karakter: er der noget sted vi kan indhente juridisk bistand/hjælp til denne slags sager? Min kæreste er ikke medlem af en fagforening.

På forhånd tak. :-)

/Bellini

Sidst redigeret af Bellini; 25-01-2011 kl. 20:59.
Bellini er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 22:15   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Bellini.

Jeg forstår ikke helt flg. datoer:
Citat:
kommunen har telefonisk og skriftligt meddelt os d. 18/1, at de agter at standse udbetalingen af dagpenge fra d. 1/1-2011.
Mener I ikke d. 01.02.11?

Citat:
men skal de også efterkomme vores anmodning om at fristen rykkes
Nej, det behøver det ikke!

Citat:
Vi har i dag d. 25/1 ikke hørt noget om vores anmodning. Hvordan forholder vi os, hvis ikke de svarer inden vores frist udløber på torsdag?

Bonusinfo: vi har ikke fremsendt anmodningen anbefalet, men selv indleveret det i kommunens postkasse.
Jeg mangler informationer om flg.: har I fået RP og begrundelse for stop. Finder det lidt mærkeligt, at raskmeldes efter 3 mdr. Dvs. hvad er din kæreste syg af, er prak. læge med i billedet? er der indhentet øvrige lægeudtalelser? Og ikke mindst har I viden om indholdet af disse?

Se flg. tråd, #10 omkr. partshøring og mit ovenfor skrevne. Det er meget svært at råde jer ud fra så sparsomme oplysninger.

Ang. brev til kommunne bør de altid afl. personligt medbringende ekstra eks. hvorpå I får stemplet dato for aflevering samt underskrift fra den person, som har modtaget brevet. Jeg ville derfor ringe for at rykke for aktindsigt og tilbyde i henter den i morgen ons. på bestemt kl.slet.

Ring evt. i morgen for rådgivning DUKH el. SR bistand.

Og bliv på denne tråd og giv flere oplsyninger, således at der kan komme kød på råd herindefra.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 22:16   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bellini Se meddelelser
Bonusinfo: vi har ikke fremsendt anmodningen anbefalet, men selv indleveret det i kommunens postkasse.
Hmmm, ikke smart.

Find sagsbehandlerens mailadresse, den står ofte på brevene, og ellers benyt kommunens mailadresse og adressér det til sagsbehandleren, spørg hvor langt de er nået med aktindsigten.

Men, lad være med at komme med bebrejdelser eller andre negative ting i den mail, formålet er, at få dem til skriftligt at indrømme, at anmodningen om aktindsigt er modtaget.

Hvis i får et skriftligt bevis på, at anmodningen er modtaget, og i ikke hører noget om forlængelse af fristen, så vil jeg mene, at det må regnes for en accept.
Den der tier samtykker.

Fremover bør i aflevere alt, hvad der skal afleveres til kommunen, personligt ved skranken og mod kvittering.
Ting har det med at forsvinde rundt om i kommunerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 22:24   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Vovse skriver:
Citat:
og i ikke hører noget om forlængelse af fristen, så vil jeg mene, at det må regnes for en accept.
Den der tier samtykker.
Det turde jeeg ikke satse på, idet hvis de ikke mener at have accepteret, ja, så mister i muligheden for at vende annonceret SDPstop via partshøringen.

Men det centrale er om I har haft de rette dokumnter sammen m. partshøring, hvis ikke så kan I få udskydt stop pga. dette. Medmindre prak. læge el. anden læge har raskmeldt din kæreste?
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:08   #5
Bellini
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 14
Styrke: 14
Bellini er ny på vejen
FYI: jeg skriver på hendes vegne, da jeg er lidt bedre til det med paragrafer og lovord. Bare hvis I undres. .-)

Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Bellini.

Jeg forstår ikke helt flg. datoer:

Mener I ikke d. 01.02.11?
Nej - jeg mener 1/1. De ringer og skriver den 18/1 og fortæller de agter at stoppe udbetalingen pr. 1/1.

Begrundelsen er, at min kæreste har fremsendt en jobansøgning mens hun har været sygemeldt. Hun er sygemeldt p. gr. af smerte i forbindelse med bækkenløsning og bækkenbetændelse efter sin seneste graviditet/fødsel (hun er blevet scannet, har nu diagnose på det, og er i øvrigt i behandling). Hun er sygemeldt fra sit job som selvstændig erhvervsdrivende indenfor rengøring og hjemmeservice, og søgte en stilling med stillesiddende kontorarbejde. Det fandt vi intet galt i.

Citat:
Nej, det behøver det ikke!
P*S!

Citat:
Jeg mangler informationer om flg.: har I fået RP og begrundelse for stop.
RP? Begrundelse er modtaget; se ovenfor. De mener hun har mistet retten til sygedagpenge, da de betragter hendes ansøgning som en raskmelding. De ser helt bort fra smal og bred vurdering.

Citat:
Finder det lidt mærkeligt, at raskmeldes efter 3 mdr. Dvs. hvad er din kæreste syg af, er prak. læge med i billedet? er der indhentet øvrige lægeudtalelser? Og ikke mindst har I viden om indholdet af disse?
Kommunen har ifl. prak. læge og speciallæge ikke indhentet oplysninger. Og det på trods af. at kommunen flere gange har sagt de ville.

Citat:
Se flg. tråd, #10 omkr. partshøring og mit ovenfor skrevne. Det er meget svært at råde jer ud fra så sparsomme oplysninger.
Vi vil læse.

Citat:
Ang. brev til kommunne bør de altid afl. personligt medbringende ekstra eks. hvorpå I får stemplet dato for aflevering samt underskrift fra den person, som har modtaget brevet. Jeg ville derfor ringe for at rykke for aktindsigt og tilbyde i henter den i morgen ons. på bestemt kl.slet.
Ok.


Citat:
Ring evt. i morgen for rådgivning DUKH el. SR bistand.
Tjekker lige deres hjemmesider. Skal man ikke have været medlem i x-tid før de vil hjælpe?

Citat:
Og bliv på denne tråd og giv flere oplsyninger, således at der kan komme kød på råd herindefra.
Jepper.


/Bellini

Sidst redigeret af Bellini; 25-01-2011 kl. 23:18.
Bellini er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:11   #6
Bellini
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 14
Styrke: 14
Bellini er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej herinde.

Vovse skriver:

Det turde jeeg ikke satse på, idet hvis de ikke mener at have accepteret, ja, så mister i muligheden for at vende annonceret SDPstop via partshøringen.

Men det centrale er om I har haft de rette dokumnter sammen m. partshøring, hvis ikke så kan I få udskydt stop pga. dette. Medmindre prak. læge el. anden læge har raskmeldt din kæreste?
Rette dokumenter? Hvis du tænker på de dokumenter som aktindsigten burde give os, så har vi ingenting p.t. Vi har kun de dokumenter hun har modtaget i forbindelse med sygemeldingen (generel infomation) + det hun netop har modtaget i forbindelse med stop af sygedagpenge.

/Bellini
Bellini er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:16   #7
Bellini
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 14
Styrke: 14
Bellini er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hmmm, ikke smart.

Fremover bør i aflevere alt, hvad der skal afleveres til kommunen, personligt ved skranken og mod kvittering.
Ting har det med at forsvinde rundt om i kommunerne.
Det er noteret. :-)

/Bellini
Bellini er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:35   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hmm, bellini, det ER problematisk at man som sygemeldt ansøger om job, imens sygemeldingen er opretholdt!

Uanset hvordan man vælger at tolke det(næsten) ja så vil det blive betragtet som en raskmelding, sådan er vilkårene.

Man har delvis raskmelding og delvis sygemelding, men er man syg, er man syg eller hva

Ja, det handler også om tolkning
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:43   #9
Bellini
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Indlæg: 14
Styrke: 14
Bellini er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
Hmm, bellini, det ER problematisk at man som sygemeldt ansøger om job, imens sygemeldingen er opretholdt!

Uanset hvordan man vælger at tolke det(næsten) ja så vil det blive betragtet som en raskmelding, sådan er vilkårene.

Man har delvis raskmelding og delvis sygemelding, men er man syg, er man syg eller hva

Ja, det handler også om tolkning
Vores ankepunkt er, at hun INGEN rådgivning har modtaget om dette. Jeg mener ikke de kan antage, at det er klart for enhver.

I øvrigt - efter at have læst lidt på lektien - forstår jeg, at man i de første 3 mdr. af en sygemelding laver en såkaldt "smal vurdering". Dvs., at man i de første 3 mdr, bliver sygemeldt i forhold til det job man besad umiddelbart op til sygemeldingen. I hendes tilfælde var der tale om fysisk hårdt og opslidende arbejde (selvstændig i rengøringsbranchen). Det job hun søgte, var stillesiddende kontorabejde - vi kan ikke begribe, at det skulle være i mod sygedagpengeloven, således at hendes ret til sygedagpenge forsvinder.

Hun er en driftig og aktiv person, så hvis hun kunne/kan finde et job hun kan klare, mens hun bliver behandlet, så vil hun naturligvis det. Det er i alles interesse.

/Bellini
Bellini er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2011, 23:45   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ring til kommunen i morgen.

I har først lagt brevet til dem søndag, og så bliver det saft suseme hurtigt torsdag når det først skal gennem postsortering, til rette skrivebord, tages stilling til, brev sendes og brev nå frem til jeres postkasse.
Og hvis den I har att.'et det til så ikke er der pga. kursus eller hvad ved jeg risikerer I det ikke bliver læst.

Så... RING I MORGEN.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktindsigt, partshøring og borgerindragelse Ricky M. Et godt link! 0 13-12-2011 20:17
svar frist ang.ressourceprofil og journal pedo Alt det andet 12 28-08-2011 20:58
Kan man klage over overskredet frist for udlevering af aktindsigt? Jupiter Alt det andet 17 20-07-2011 07:22
Svar-frist fra forsikringens lægekonsulent Frue.Hansen Alt det andet 3 07-07-2011 13:10
Aflevering af svar til partshøring HeidiAnd Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 23-03-2011 08:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension