K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2011, 16:29   #1
Heart2breake
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2010
Indlæg: 60
Styrke: 14
Heart2breake er ny på vejen
Efter sygedagpenge stop, hvad skal jobcentret så?

hej

jeg har forsøget at finde svar her og på nettet, uden held, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Faldet for sygedagpengenes varrighedsbegrænsning på 52 uger og Jeg kan ikke få kontanthjælp, da jeg skal forsørges af min mand.

Jeg vil gerne have svar på hvilke regler der gælder for sygemeldte uden sygedagpenge, kontanthjælp eller anden økonomisk ydelse.

Herunder opfølgning og jobcentrets forpligtelse og min ret til at få behandle min sag og hjælpe mig tilbage til arbejdsmarkedet.

Min erfaring er fra min jobcenter, ingenting! Jeg ender i et stort hul som jobcentret helst ikke vil tage sig af.

Selv om jeg har varig nedsat funktionsevne, kæmper jeg for at få behandlet min sag på 11. måned uden penge.

På forhånd tak for hjælpen

Heart2breake
Heart2breake er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2011, 16:43   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du har vil registreret dig på jobcenteret, ellers ryger man helt ud når man ikke kan modtage kontanthjælp
har ikke hørt fra kommuen i et halvt år
er også uden ydelse
den eneste grund jeg snart skal have et møde er pågrund af nye lægefaglige oplysninger
så vidt jeg ved er der ingen lov som siger noget om et jobcenter skal lave nogen som helst opfølgning
kommunen er ligeglade med en, når man ikke koster dem noget

Men havde nok henvendt mig i dit jobcenter og fået fat på en sagsbehandler, det har du hvis du vil at mærke har registreret dig i systemet

du har vil klaget over sygdagpenge stop
har du ikke været til ydeligere undersøgelser og så videre. Der er vil en grund til kommunen, ikke kan lave en bevilling af revalidering, flex eller pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 22-01-2011 kl. 16:59.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2011, 18:02   #3
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
hej heart2breake,

Du skal ind i bekendtgørelse om lov om aktiv beskæftigelsesindsats(se under fanen nyttige links)

I §2 er der beskrivelse af målgrupper, hvor du så må være i gr 10

Så skal du frem til §75a og der kan du se at du tildels hører under reglerne i denne lov som var du i målgruppe 3

men der er nogen begrænsninger ift til omfang af tilbud og variged

jeg kan dog ikke se noget specifikt om krav til kontaktforløbet, så der går jeg udfra du må have rettighed som gr 3

så der skal du læse i §15, 16 og 18


du må kontakte jobcenter og blive registreret hvis du ikke er og ellers få tildelt en sagsbehandler som du kan stile du brev til og spørge til handleplan og kontaktforløb og mulighed for tilbud
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 10:30   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
det jeg synes at du skal søge jobcenter om en afklaring i forhold til arbejdsmarkedet, eller den hurtige, at søge en ftp §17 på det foreliggende grundlag bare for at jobcenter kommer i gang eller den sidste en revalidering, det står i lovene at det skal de gøre:

* Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, § 4 a og 70 a
* Lov om aktiv socialpolitik, § 8 , 46 ,47a, og 74 c, stk. 3
* Lov om sygedagpenge, § 7, 19, og 28
* Lov om retssikkerhed og administration § 16

* Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1402 af 13/12-06 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

* Beskæftigelsesministeriets vejledning nr. 112 af 11/11-02 til bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne
* Arbejdsdirektoratets vejledning om sygedagpenge nr. 9300 af 25.6.2008, pkt. 7.3-7.6 , 28.1

* Socialministeriets publikation af 1/1-01: Arbejdsevnemetode



read moreLæs mere om arbejdsevnemetoden
Arbejdsevnen skal afklares , når jobcentret påbegynder og behandler sager om revalidering, fleksjob og førtidspension. Metoden skal også anvendes i sygedagpengesager, bl.a. ved ophør af sygedagpengene efter 52 uger .

I alle tilfælde benyttes arbejdsevnemetoden . Arbejdsevnemetoden er en metode til beskrivelse, vurdering og udvikling af arbejdsevnen.

Arbejdsevnen defineres som følger: Evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå en indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse.

Kommunen eller anden aktør vurderer arbejdsevnen på grundlag af en ressourceprofil - en samlet beskrivelse og vurdering af borgerens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer sammenholdt med en vurdering af, hvilke konkrete jobfunktioner borgeren kan varetage på arbejdsmarkedet.

Ressourceprofilen
Ressourceprofilen er grundstammen i arbejdsevnemetoden og beskriver borgerens ressourcer ud fra 12 elementer:
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 10:50   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Heart2breake Se meddelelser
hej

jeg har forsøget at finde svar her og på nettet, uden held, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Faldet for sygedagpengenes varrighedsbegrænsning på 52 uger og Jeg kan ikke få kontanthjælp, da jeg skal forsørges af min mand.

Jeg vil gerne have svar på hvilke regler der gælder for sygemeldte uden sygedagpenge, kontanthjælp eller anden økonomisk ydelse.

Herunder opfølgning og jobcentrets forpligtelse og min ret til at få behandle min sag og hjælpe mig tilbage til arbejdsmarkedet.

Min erfaring er fra min jobcenter, ingenting! Jeg ender i et stort hul som jobcentret helst ikke vil tage sig af.

Selv om jeg har varig nedsat funktionsevne, kæmper jeg for at få behandlet min sag på 11. måned uden penge.

På forhånd tak for hjælpen

Heart2breake

Hvorfor er du sygemeldt og kan du ikke forlænges ?
er du afklaret ?
er der ressourceprofil ?

Og hvis du alligevel ikke kan få hverken det ene eller det andet har du så tænkt på at søge ftp på forliggende grundlag § 17 sådan at du tvinger kommunen til at tage stilling til hvad der skal ske med dig og din sag ...

Under alle omstændigheder så skal du holde meget stædigt på retssikkerhedsloven § 7a

Du skal stadig opfølges selv om du ikke er en udgift for kommunen , de må ikke bare lade dig glide ud (at de så gør det er en anden ting ... ) også derfor jeg mener at du allerede inden stop eller når stoppet varsles at du skal sætte himmel og hav i bevægelse for at få dem til at fortsætte din sag, evt ved at søge pension , klage over sygedagpengestop, kræve at § 7a opfyldes osv osv

Men for at kunne sige noget så kræves det at man ved hvorfor er du sygemeldt ? er der lavet opfølgning ? er der mulighed for bedring osv osv ..

Men husk den her

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Kig også her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
  Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 09:30   #6
Heart2breake
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2010
Indlæg: 60
Styrke: 14
Heart2breake er ny på vejen
Hej alle der har svaret

Tusind tak for alle jeres svar.

Det er en ret kompliceret sag efterhånden jeg har hos jobcentret. Har anket og kommunen fik medhold i stop, dog af andre årsager end kommunen.

Har været i afklaring men den blev stoppet da der kom afgørelse fra ankenævnet vedr. dagpengestop. Det er 4 måneder siden. Siden har kommunen forsøgt at stoppe min sag hos dem.

Fik ny sagsbehandler igen. Sagsbehandleren kan måske ikke finde ressourcer og har ikke evne eller vilje til at forstå det der ligger i min sag.

De mener ikke jeg har krav på at blive afklaret eller andet hos dem.

kh

Heart2breake
Heart2breake er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af Sygedagpenge efter d 52 uger morstina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 10-01-2013 13:02
Stop af sygedagpenge efter § 27 stk 1 nr4 GoGo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 180 27-06-2012 12:49
stop af sygedagpenge efter ferie/ orlog flekesubir Alt det andet 1 10-03-2011 23:20
Stop af sygedagpenge efter 3 mdr??? kirsten01 Alt det andet 16 18-10-2010 20:02
Stop af sygedagpenge efter afslag på FTP jandersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 17-02-2010 15:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension