K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2011, 23:31   #1
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Question Har brug for jeres hjælp.

Her min historie. For 14 md. siden blev jeg sygemeldt pga. udbrændthed og stress, som udviklede sig til en svær depression. Dette er ikke første gang, jeg ryger ned med en depression.

Jeg har været til psykolog 10 gang, som jeg selv betalte.

Har været ude i en slags arbejdsprøvning (det var det i min verden), men ikke ifølge min daværende sagsbehandler. Det var bare for at komme lidt ud!!! Jeg gik helt ned og arbejdsgiverne stoppede mit forløb, efter kun 1½ uge. Begrundelse var, at det ville være uforsvarligt for mit helbred, at fortsætte.

Herefter sendte min sagsbehandler mig så til speciallægeundersøgelse hos en overlæge i psykiatri. Denne undersøgelse sagde bl.a. ”tilbagevendende depressiv tilstand samt generaliseret angst, som har fulgt mig hele livet”. Overlægen, som laver denne undersøgelse på mig, kom frem til at jeg skulle tilbydes kognitiv terapi forløb samt medicin ændring,” for at undgå, at tilstanden bliver kronisk. På trods af dette kan man forvente, at jeg på sigt, vil have skånebehov af varig karakter, da jeg har en personlighedsstruktur, der er skrøbelig og derfor meget sårbar”.

Jeg p.t. i kognitiv terapi, som løber frem til marts md.. Jeg har også fået justeret min medicin. Men der er desværre ikke, meget fremgang at spore.
Mine sygedagpenge er blevet forlænget, i det min egen privatpraktiserende læge, på daværende tidspunkt (sept. 10) mente, at jeg ville kunne vende tilbage til arbejdsmarked på normale vilkår = forlængelse ifølge § 27 stk. 3.

Jeg har nu været til møde med min nye sagsbehandler på kommunen. Mødet gik ikke specielt godt, da jeg brød totalt samme. De møder er så angst provokende for mig. Jeg kunne bare ikke styre mine følelser. Jeg græd og græd. Tror hun blev meget chokeret over mig. Sagsbehandleren gav udtryk for, at hun mente jeg var for syg til, at modtage sygedagpenge, i det jeg jo er blevet forlænget i for holdt til § 27 stk. 3. Tænk at man kan være for syg til at modtage sygedagpenge! Jeg spørg ind til hvad der så vil ske med mig. Hun væver og siger, at det var lidt svært, da jeg jo ikke havde været arbejdsprøvet, for det ville et evt. flex/pensions nævn kræve.

Jeg panikker, betyder det at du stopper mine sygedagpenge. Nej ikke lige nu. Hun vil først indhente nye udtalelser fra min psykiater samt fra hospitalet, også må vi se hvad de skriver om mig. **** det er bare ikke til, at holde ud, at mit økonomiske liv ligger i andres hænder.

Nu kommer så mine spørgsmål til Jer.

Kan mine sygedagpenge blive stoppet, hvis min psykiater & hospitalet skriver: kronisk eller kun meget lille fremgang eller hvad de nu skriver???

Jeg har jo aldrig ifølge min første sagsbehandler være i en arbejdsprøvning. Har jeg ikke krav på at blive afklaret via en arbejdsprøvning???

Har læst flere steder her inde, at man skal ha lavet en recurse profil. Sådan en har jeg ikke fået lavet, i så fald, er det uden min viden. Synes også jeg har læst, at jeg skulle skrive under på en sådanne recurse profil og det har jeg med 100 % ikke skrevet under på.

Det hele køre rundt i mit hoved. Kan jeg risikere, at de stoppe sygedagpengene? og hvad så men min/vores økonomi???? Jeg er gift, børn & hus. Ja min mand tjener godt, men vi har jo sat tæring efter næring og ikke efter om en af os, på en tidspunkt skulle blive syg! SÅ det vil slet slet ikke være til, at overskue hvis kommune stopper mine sygedagpenge. Jeg har rigeligt at slås med – hvis i forstår.

Hvad skal/kan jeg gøre og hvad er mine rettigheder? ??

Uha, det blev en langt indlæg – sorry. Håber i der ude, kan hjælpe mig?

Lille mig
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 02:48   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Kan mine sygedagpenge blive stoppet, hvis min psykiater & hospitalet skriver: kronisk eller kun meget lille fremgang eller hvad de nu skriver???
Intet er sikkert når det kommer til sygedagpengene så ingen kan sige til dig at det kan de eller det kan de ikke
det der skal stå er stationær det betyder at du ikke kan blive helbredt , men også der kan det være et problem og nogen sb tager ordet kronisk som stationært så det kommer meget an på sb og andre omstændigheder
Citat:
Jeg har jo aldrig ifølge min første sagsbehandler være i en arbejdsprøvning. Har jeg ikke krav på at blive afklaret via en arbejdsprøvning???
Jo de skal afklare dig og krav på en arbejdsprøvning det ved jeg ikke lige om man kan kalde det men normalen er at man arbejdsprøver hvis det er muligt , men afklare dig det skal de ...

Læs evt her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

der er det meget godt forklaret hvad der skal ske

Citat:
Har læst flere steder her inde, at man skal ha lavet en resurse profil. Sådan en har jeg ikke fået lavet, i så fald, er det uden min viden. Synes også jeg har læst, at jeg skulle skrive under på en sådanne resurse profil og det har jeg med 100 % ikke skrevet under på.
De skal inden de stopper dine sygedagpenge lave en ressourceprofil den skal laves i samarbejde med dig og din sagsbehandler og den skal partshøres af dig (og underskrives ) det ville være rigtig smart hvis du allerede nu skyndte dig at søge om aktindsigt (erklæring finder du her http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf) så kan du se hvad de har liggende omkring dig og om din sagsbehandler evt har lavet noget ressourceprofil (hvad du så skal klage over hvis det er aktuelt ) du skal være med og du skal kommentere den ..

Citat:
Det hele køre rundt i mit hoved. Kan jeg risikere, at de stoppe sygedagpengene? og hvad så men min/vores økonomi???? Jeg er gift, børn & hus. Ja min mand tjener godt, men vi har jo sat tæring efter næring og ikke efter om en af os, på en tidspunkt skulle blive syg! SÅ det vil slet slet ikke være til, at overskue hvis kommune stopper mine sygedagpenge. Jeg har rigeligt at slås med – hvis i forstår.
Igen nej de burde ikke kunne stoppe dine sygedagpenge når de ikke har afklaret dig , desværre er der mange kommuner der ikke overholder de gængse love så ingen kan love dig noget...

Citat:
Hvad skal/kan jeg gøre og hvad er mine rettigheder? ??
Allerførst er det aktindsigt så du kan se hvad der er i din sag, og så skal du rykke på skrift for en afklaring af din sag , du skal bede om at der bliver udarbejdet en ressourceprofil og laves en afklaring af dig, lige som det er vigtigt at du hele tiden følger med i din sag, sætter dig ind i ting som sygedagpenge stop og andre ting ...

Så vender du tilbage hertil efterhånden som du finder ud af tignene og så tager vi det et skridt af gangen , der er flere ting og flere muligheder ...

En ting er meget vigtig at huske og det er at inden de kan stoppe dine sygedagpenge skal du partshøres og varsles og her er det vigtigt at du får skrevet alle mangler ned .. (afklaring, ressourceprofil evt lægepapir der ikke er indhentet )

Hvis du vil hjælpe dig selv lidt på vej så kan det være en god ide at bede om aktindsigt ved div læger på den måde får du selv fat i dine papir og kan sende kopi til sb og på den måde være på forkant med tingene og sørge for at de får alle lægepapir som de evt har "glemt" at indhente ...

Det hele kan godt være lidt overvældene det kan vi alle snakke med om , men jo mere aktiv du selv er og jo mere du sætter dig ind i tingene jo større chance er der for at det går rigtigt til

Citat:
Uha, det blev en langt indlæg – sorry. Håber i der ude, kan hjælpe mig?

Lille mig
Ja de indlæg kan godt blive lidt lange men men der er jo meget på hjertet og meget man skal spørge om så bliv endelige ved med at spørger heller spørg for meget end for lidt
  Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 17:58   #3
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Exclamation Afklaring - hvordan

1000 tak for du tog dig tid til at svare mig.

Jeg roder rundt i det er k10

Jeg skal lige ha noget på plads. Du skriver, at kommune skal ha afklart mig. Er de udtalser som min sagsbehandler vil indhente fra min psykiater samt fra hospitaler, nok til at jeg er blevet afklaret ?

Min sagsbehandler sagde, at når hun modtager udtaleserne, vil hun tage kontakt til kommunens lægekonsulent. Jeg har allerede på en tid i engang sidst i mart, for så mente hun at udtaleserne var kommet retur og hun havde fået tid til, at tale med lægekons.

Kan jeg overflyttes fra § 27 stk. 3 til stk. 2??? For så kan jeg jo blive arbejdsprøvet.
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 17:15   #4
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Nu er det snart tid til møde på kommunen igen. Gud ved hvad de nu finder på? Ved at de udtalser kommunen har bedt om bl.a. siger at jeg er alt for skrøbelig og anbefalder flexjob, arbejdsprøvning og at jeg ikke skal tilbage til mit fag. Håber at kommunen denne gang lytter.

Er stadig pisse bange for, at jeg ikke kan overflyttes til en anden forlængelse §. Håber virkeligt at jeg kommer i arbejdsprøvning

Ked af hvis jeg er meget negativ, er bare langt nede for tiden........

Tak for du tog dig tid til at læse dette.

Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 17:44   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Lægepapirene er ikke nok til at du er afklaret.
Første skridt på vejen er dog at de bliver indhentet og forelagt lægekonsulenten. Lægekonsulenten "oversætter" dem for sagsbehandleren. Det skal vurderes hvorvidt der er yderligere behandlingsmuligheder. For er der udsigt til at du vil få det bedre, så står du formodentlig i stampe...
Nu har du jo været i kognitiv terapi og ændret medicin som det blev foreslået sidst, jeg vil tro at det vil konkluderes at der ikke er mere at gøre.

Dermed er det tid til at afklare din arbejdsevne.
Det skal der en arbejdsprøvning til, for I skal finde ud af hvor meget du kan klare - om noget.
Det vil sige hvor mange timer og om du har nogle særlige behov.


Lige et spørgsmål til de andre:
Er der ikke noget med, at sygedagpengene ikke må stoppes så længe det ikke er afklaret om man skal have flex eller pension?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 18:01   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Lige et spørgsmål til de andre:
Er der ikke noget med, at sygedagpengene ikke må stoppes så længe det ikke er afklaret om man skal have flex eller pension?


ja, men i de fleste sager hvor man stopper ens sygedagpenge
er hvis det endnu ikke er 100 procent fastlagt, man aldrig kommer tilbage på ordinere vilkår.
denne sag er ikke anderledes og derfor siger sagsbehandleren
nemlig man er for syg til modtage sygedagpenge
for det er endnu ikke afgjort i denne sag om man kan komme tilbage på fuldtid tid
der er jo også blevet forlænget en gang tidligere
sygdagpenge er en kort ydelse, hvor man i en periode kan få det
når der er udsigt til man kommer tilbage på ordinere vilkår

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-03-2011 kl. 18:15.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 19:05   #7
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
§ 27 stk. 4 ????

Har netop fået svare retur fra en socialrådgiver på spørgsmålet om kommunen kan stoppe mine sygedagpenge og svaret lyder sådan her:

Hvis de nye lægelige oplysninger beskriver, at du alligevel ikke kan forventes at vende tilbage indenfor de yderligere 2 gange 52 uger, kan kommunen stoppe dine sygedagpenge. Medmindre du opfylder en af de andre muligheder for forlængelse, som så i stedet kan bruges.

Det skal lige siges at det ikke er min sagsbehandler på kommunen, der har givet mig dette svar.

Jeg mener selv, at jeg opfylder § 27 stk. 4=

Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,«

Hvad mener i????

& takker herfra
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:18   #8
Lille mig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2010
Indlæg: 72
Styrke: 14
Lille mig er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Lige et spørgsmål til de andre:
Er der ikke noget med, at sygedagpengene ikke må stoppes så længe det ikke er afklaret om man skal have flex eller pension?


ja, men i de fleste sager hvor man stopper ens sygedagpenge
er hvis det endnu ikke er 100 procent fastlagt, man aldrig kommer tilbage på ordinere vilkår.
denne sag er ikke anderledes og derfor siger sagsbehandleren
nemlig man er for syg til modtage sygedagpenge
for det er endnu ikke afgjort i denne sag om man kan komme tilbage på fuldtid tid
der er jo også blevet forlænget en gang tidligere
sygdagpenge er en kort ydelse, hvor man i en periode kan få det
når der er udsigt til man kommer tilbage på ordinere vilkår
§ 27 stk. 4 ????

--------------------------------------------------------------------------------

Har netop fået svare retur fra en socialrådgiver på spørgsmålet om kommunen kan stoppe mine sygedagpenge og svaret lyder sådan her:

Hvis de nye lægelige oplysninger beskriver, at du alligevel ikke kan forventes at vende tilbage indenfor de yderligere 2 gange 52 uger, kan kommunen stoppe dine sygedagpenge. Medmindre du opfylder en af de andre muligheder for forlængelse, som så i stedet kan bruges.

Det skal lige siges at det ikke er min sagsbehandler på kommunen, der har givet mig dette svar.

Jeg mener selv, at jeg opfylder § 27 stk. 4=

Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,«

Hvad mener i????

& takker herfra

Kan i se dette indlæg???? Tror jeg gør noget forkert
Lille mig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:50   #9
anniss
Elsker at være her på K10
 
annisss avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Vejle
Alder: 53
Indlæg: 64
Styrke: 15
anniss er ny på vejen
Hej Lille mig..

Jeg har lige fået ftp. her fra d. 1.3.11. Jeg har siden 1994 været ramt af stress, angst og depression og er på medicinen "Cipralex". Har fået medicin i 13 år. Jeg blev sygemeldt d. 4.1.07 - 31.3.10 og fik sygedagpenge i ca. 168 uger. Derpå kom jeg på fleks/ledighedsydelse fra d. 1.4.10 - 28.2.11. Så det kan lade sig gøre at komme igennem mange år med penge fra kommunen. Men jeg kan se og høre, at jeg hører til en af de få heldige. Min tråd hedder "Kommende kæmpende førtidspensionsansøger", hvis du skulle få tid og lyst til at læse den. Håber at alt kommer til at gå dig vel. Men det ER hårdt mens det står på. Men kæmp det du kan.

anniss
anniss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 00:41   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man burde kunne forlænge dig efter stk 4.

Du skal selvsagt prøve.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brug for jeres hjælp Susan Kuhre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 17-11-2012 22:30
Jeg har brug for jeres hjælp ladytass Alt det andet 27 21-05-2012 21:42
har brug for jeres hjælp :) chica Spørgsmål ang fleksjob 5 01-02-2012 09:46
Beder om jeres hjælp..! ViviJe Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 26-08-2011 16:58
Hejsa jeg har brug for jeres mening kristella Spørgsmål ang fleksjob 6 16-06-2010 09:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension