K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2011, 18:46   #1
Solen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solens avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2010
Lokation: Jylland
Alder: 54
Indlæg: 164
Styrke: 15
Solen er ny på vejen
Praktik kontra arbejdsprøvning??

Hvad er forskellen på en praktik kontra en arbejdsprøvning??

SB snakker om en arbejdsprøvning med henblik på en vurdering af arbejdsevnen i forhold til fleksjob.
Jobkonsulenten snakker om praktik.

Er det det samme?? Er der noget, som jeg skal være særligt opmærksom på?

Min "google-hjerne" er slået fra, og jeg kan ikke finde noget relevant viden.
Solen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 21:27   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solen Se meddelelser
Hvad er forskellen på en praktik kontra en arbejdsprøvning??
Ind i mellem bliver de 2 betegnelser vist brugt i flæng.

Det sidste jeg var igennem hed en praktik, men den fungerede på samme måde som en arb.prøvning.

For en sikkerheds skyld kan du jo spørge, og meget gerne på skrift, om det er det samme de to taler om.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 21:38   #3
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Praktik er det juridiske begreb for arbejdsprøvning. Det var hvad jeg fik at vide, og det er det samme som arbejdsprøvning.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 22:02   #4
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, en arbejdsprøvning er det rigtige begreb i forbindelse med en udredning til fx fleks ???

Og en praktik, kan jo være hvis man har gået ledig meget længe som fx fleksjobber, eller fleksjobberen fx vil afprøve et nyt arbejdesområde osv. ???

Men ja, tit bliver begreberne brugt om det samme, og det er netop derfor, det er så dejligt med denne side

Ps. I nogle tilfælde vil de to begreber jo også kunne dække over det samme... -men sørgeligt at mange sagsmishandlere ikke har styr på begreberne


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 05-01-2011 kl. 22:07. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 22:03   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det vigtig er ikke så meget hvilket navn men metode

http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

alså med de 12 del elementer

den kan du henvise til både din sagsbehandler og Jobkonsulenten
så du er sikker på det er rigtig arbejdsprøvning du skal ud

held og lykke med det

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-01-2011 kl. 22:07.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 22:10   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hmmm, en arbejdsprøvning er det rigtige begreb i forbindelse med en udredning til fx fleks ???

Og en praktik, kan jo være hvis man har gået ledig meget længe som fx fleksjobber, eller fleksjobberen fx vil afprøve et nyt arbejdesområde osv. ???

Men ja, tit bliver begreberne brugt om det samme, og det er netop derfor, det er så dejligt med denne side


.
Jeg fik at vide, at man førhen kaldte det arbejdsprøvning, men at det juridiske begreb idag er virksomhedspraktik. Også selvom det er afklaring til fleks eller pension. Har også selv haft skrevet under på praktikaftaler, selvom det var med henblik på fleks.

Der er også en tråd om det her, hvor Hans har lagt et godt link ind fra retsinformation, der beskriver det godt:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4185

Og så står der også lidt om det her:

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/virksomhedspraktik

De fleste ved hvad der menes, når man siger arbejdsprøvning, men når aftalen så skal laves, så hedder det virksomhedspraktik, fordi det er det juridiske begreb.

Sidst redigeret af gh72; 05-01-2011 kl. 22:13.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 22:31   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej gh72

Jooo, men en arbejdsprøvning bruges vel til at finde ens mulige arbejdstid/skånebehov ??? -og derfor skal den ikke altid føre til en ansættelse
Og det er jo heller ikke nok med kun begrebet virksomhedspraktik, da man også bliver arbejdsprøvet/udredt på fx Reva og anden aktør

Citat:
Formålet med virksomhedspraktik er, at et kort praktikophold skal føre til et job eller til opkvalificering af den ledige.
Hvorfor lige virksomhedspraktik?
Et praktikophold kan føre til fx et job i en privatejet virksomhed eller en ansættelse med løntilskud. Dette vil være både til gavn for den ledige og arbejdsgiveren, da begge parter vil komme til at kende hinanden inden de evt. skal samarbejde.
Den ledige vil kunne finde ud af om den pågældende branche er interessant at arbejde indenfor.
Citat slut.

Men jeg mener faktisk - stort set - det er det samme jeg og Hans skriver som svar


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 05-01-2011 kl. 22:40. Årsag: Tilføjet sidste linie...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2011, 22:40   #8
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej gh72

Jooo, men en arbejdsprøvning bruges vel til at finde ens mulige arbejdstid/skånebehov ??? -og derfor skal den ikke altid føre til en ansættelse
Og det er jo heller ikke nok med kun begrebet virksomhedspraktik, da man også bliver arbejdsprøvet/udredt på fx Reva og anden aktør

Citat:
Formålet med virksomhedspraktik er, at et kort praktikophold skal føre til et job eller til opkvalificering af den ledige.
Hvorfor lige virksomhedspraktik?
Et praktikophold kan føre til fx et job i en privatejet virksomhed eller en ansættelse med løntilskud. Dette vil være både til gavn for den ledige og arbejdsgiveren, da begge parter vil komme til at kende hinanden inden de evt. skal samarbejde.
Den ledige vil kunne finde ud af om den pågældende branche er interessant at arbejde indenfor.
Citat slut.

.
Multe læs her, citat:

Virksomhedspraktik

§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Og her kommer så paragraf 2 stk 1-5:

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:

1) Ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,

Så virksomhedspraktik behøver ikke skulle ende med en ansættelse, men kan også være afklaring. Begrebet bliver bare brugt til flere forskellige grupper med forskellige mål.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 00:10   #9
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ja ja, I kan kalde det hvad I vil... -bare i ikke kalder mig tidlig op i morgen !!!

Og som Hans også skriver; -bliver de to begreber brugt stadigvæk

Og hvis nogen nævner virksomhedspraktik og JURA, bedes de læse dette link: http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2293381.ece


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 06-01-2011 kl. 00:20. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 02:03   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
der er stor forskel.

arbejdsprøvning; afklaring af arbejdsevne. Om der overhovedet er nogen, og evt med hvilke skånebehov?

Hvis det skal bruges til afgørelse om fleks eller pension, skal det selvsagt være fagpersoner, der prøver den syge/tilskadekomne bredt af, og finder evt skånehensyn for fleksjob.

Dette kan ikke gøres i privat virksomhed, hvor det er alm. lønarbejder, eller chef der skal kunne beskrive dette;
Hvilke kvalifiseret faglig beggrund har de for viden og beskrivelse af skånehensyn for sygdom mv.?
INgen, og derfor bliver det næsten umuligt, at få en afklaring.

Virksomhedspraktik; er for at få svage LEDIGE ud, der IKKE har været(eller meget lidt) på arbejdsmarkedet, altså ikke syge/tilskadekomne(som har arbejdet indtil skade/sygdom) der skal afklares, for fleks eller pension.

ps; Virksomhedspraktik; det kan også bruges, der hvor fleksjobbet er tilkendt, men man skal finde en arbejdsplads, der matcher tidligere fundne skånebehov.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 06-01-2011 kl. 02:08.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
praktik v arbejdsprøvning wanttonwu Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 23-02-2013 09:35
Arbejdsprøvning / Praktik Perfektionisten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 23-02-2013 00:58
praktik/arbejdsprøvning minismandag Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 13-12-2012 23:03
Praktik eller arbejdsprøvning johnkjaer Alt det andet 23 27-06-2011 14:08
arbejdsprøvning kontra virksomhedspraktik.. Huldra Alt det andet 10 17-03-2010 12:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension