K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2007, 13:10   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tættere på arbejdsmarkedet

Beskæftigelsesministeren sagde, at der hver 3. måned skal laves opfølgning af ledige fleksjobbere.

Formålet er at bringe de ledige TÆTTERE på arbejdsmarkedet.

Formålet er at få borgere VÆK FRA KONTANTHJÆLP.

Gad vide, hvor mange ledige der har haft den samtale hver 3. måned?

Gad vide, hvor mange der har fået et tilbud, der bringer dem nærmere arbejdsmarkedet?

Citat:
Spm. nr. S 1432

Til beskæftigelsesministeren (19/12 03) af:

Ole Sohn (SF):

»Vil ministeren oplyse, hvorvidt ministeren finder det hensigtsmæssigt eller rigtigt, at personer, der er visiteret til et fleksjob, men hvor kommunen ikke kan eller smøler med at finde et fleksjob til dem, kan risikere ikke blot at gå i stadigt længere perioder på kontanthjælp, men også at gå så længe, at de nye regler om nedsat kontanthjælp træder i kraft

Citat:
opfølgning hver 3. måned med henblik på vurdering af eventuelle tilbud, som kan bringe den pågældende tættere på arbejdsmarkedet. Reglerne skal medvirke til at sikre, at personerne ikke forbliver på kontanthjælp.
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...U/00000001.htm
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2007, 13:23   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Tættere på arbejdsmarkedet

Hvad så med de fleksjobbere der har gået uden for arbejdsmarkedet i flere år og som ikke er på kontanthjælp men ledighedsydelse ?

Hvad med at der ikke er fleksjob til alle dem der er visiteret til fleks ?

HVAD VIL REGERINGEN EGENTLIGT GØRE VED DET ?
skal vi ende vores dage på kontanthjælp ? mange fleksere har ikke ret til fleksydelse når de er 60....er man så lige pludselig til rådighed for arbejdsmarkedet på fuldtidnår man er 60..

Ham der Claus Hjort svarer jo ikke på spørgsmålet !!!!

Er han virkelig så ubeskrivelig kold at han ikke kan forstå nogen som helst der prøver at tale for os ?

De der 3 måneders samtaler fungerer ikke man får bare besked på at tage et kursus eller tage en arbejdsprøvning, som IKKE bringer en nærmere arbejdsmarkedet.

Fleksjobbevis er en by i Langbortistan !

De fleste tilbud der gives er jobsøgningskurser virksomhedspraktik I 3 måneder, og ikke tilbud om fleksjob efterfølgende.

Hvem kan holde det ud ?

De fleksjob der tilbydes i kommunerne er midlertidige jobs på Socialcentrene som telefonpasser I 8 måneder derefter bliver man fyret og de tager et par nye fleksere i 8 måneder igen.

Hvorfor er det kun 8 måneder ?

Gæt selv ?

Som kontanthjælpsmodtager skal man arbejde 9 måneder for at komme over på den højere ledighedsydelse derfor fyrer de efter 8 måneder.


Jeg håber Ole Sohn bliver ved med at stille spørgsmål til Hjorten.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2007, 14:57   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Tættere på arbejdsmarkedet

Jo han svare på det spørgsmål , svaret kan bare ikke bruges til noget, det der spørgsmål kom i forbindelse med at vi (web og jeg ) blev ramt ret hårdt og kontant af kontanthjælpsloftet og dermed mistede vores mulighed for at forsørge vores unger ....

vi kommunikerede med Ole Sohn og han tog på baggrund af det ovennævnte spørgsmål op...

Jeg fik en ubrugelig mail fra Claus Hjorth, en mail der faktisk bare skrev at jeg da bare skulle gå på kommunen og forlange et job de skulle hjælpe mig, det prøvde jeg så i 3 år uden resultat og hvad værre er ...

det spørgsmål er fra 2003 vi skriver nu 2007 og intet er lavet om, der er INGEN respekt for de handicappet hos den sidene regering, handicappeter bare nogen vi skal have igennem livet så hurtigt som muligt og så billigt som muligt ...
Også selv om mange er blevet syge og handicappet for at være med til at bidrage til det velfærd regeringen påstår vi har ....

det der står i mailen med rødt er mine kommentar hertil siden og ikke noget badebolden har fået


først kommer lige spørgsmålet i skrevet for, altså skrevet af Ole Sohn med henblik på en skriftelig besvarelse


Spørgsmål fra Sf Ole Sohn til Claus Hjort Fredriksen ang berettigelsen af at folk der er visiteret til fleksjob, og er på kontanthjælp, rammes af alle de samme sanktioner som kontanthjælpsmodtager da man jo ikke kan side stille dem med en kontanthjælpsmodtager, på den måde at uanset hvor gerne de ville skaffe sig et job, så er det noget svære at gå til en given arbejdsgiver og bede om et job eller tage et vikariat i et vikar bureau når man samtidig er syg, det er nok de færreste arbejdsgiver der ville være interesseret i en sådan person.
Normalen er at det er job konsulenter i kommunen der skaffer fleksjob, og hvad sker der så når job konsulenter ikke kan skaffe disse job, da arbejdsløsheden inden for fleksjobber stiger eksplosivt.

Nedsættelsen af kontanthjælpen i forliget om »flere i arbejde« begrundede dette med, at øget økonomisk armod skulle give de pågældende kontanthjælpsmodtagere et forstærket incitament til at finde et job. Spørgsmålet er derfor, om det ligger inden for denne logik og argumentation også at nedsætte kontanthjælpen for mennesker, der gennem arbejdsprøvning m.v. har fået papir på, at der ikke er muligheder for et job på det ordinære arbejdsmarked, hvorfor de er visiteret til et fleksjob.


Svar (8/1 04)


Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):
Efter § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats sørger kommunen for, at personer under 65 år med varige begrænsninger i arbejdsevnen har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob eller har mulighed for støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed.
Efter § 70 i samme lov skal kommunen give tilbud om fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår.
Kommunen skal foretage opfølgning efter § 10 i lov om aktiv socialpolitik. Dette medfører, at kommunen løbende skal følge en sag, hvor en person er visiteret til fleksjob. Samtidig skal kommunen være opmærksom på, om der er grundlag for at yde andre former for hjælp.
Kommunen skal foretage opfølgning senest 6 måneder efter, at ydelsen eller tilskuddet er udbetalt første gang. Herefter skal opfølgning ske senest 12 måneder efter, at sagen sidst har været vurderet.
Personer, der er visiteret til fleksjob, vil som hovedregel være berettiget til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Kontanthjælpsmodtagere, der visiteres til fleksjob vil dog alene være berettiget til kontanthjælp i perioden, indtil der er optjent ret til ledighedsydelse. Som kontanthjælpsmodtager er man omfattet af de almindelige regler om kontanthjælp, herunder reglerne om nedsættelse af hjælpen til gifte efter 6 måneder. Disse personer er endvidere omfattet af det individuelle kontaktforløb og reglerne om tilbud til personer, der modtager kontanthjælp, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


Og her kommer så hvad han skrev til mig om samme sag ...



Kære xxxx

Tak for Deres e-post af 12. december 2003 om nedsat kontanthjælp til per-soner, der er visiteret til fleksjob.

Undervisningsministeriet har bedt mig om at svare på Deres henvendelse, da reglerne om kontanthjælp hører under mit ansvarsområde.

Grunden til det med undervisningsministeriet står skrevet er fordi at jeg ville være sikker på at blive set
derfor havde vi skrevet til ALLE ministre og ALLLE folketingsmedlemmer jeg ALLE sammen


Jeg skal indledningsvis bemærke, at hverken jeg som minister eller Beskæf-tigelsesministeriet efter loven kan gå ind i behandlingen af konkrete sager. Jeg kan dog oplyse generelt om kontanthjælpsreglerne, herunder når man er visiteret til fleksjob.

Loftet over kontanthjælp er indført pr. 1. januar 2004 ifølge det politiske for-lig om ”Flere i arbejde”. Med vedtagelsen af reglen er der indført et loft for, hvor meget den enkelte i alt kan modtage i kontanthjælp, starthjælp og særlig støtte (efter aktivlovens § 34) og boligstøtte.

Det er regeringens holdning, at det altid skal kunne betale sig at arbejde. Ind-førelsen af loftet har til formål at sikre det økonomiske incitament til at tage arbejde, idet det samlede rådighedsbeløb for modtagere af kontanthjælp så vidt muligt altid bør være lavere, end rådighedsbeløbet ved almindeligt ar-bejde – også på lavtlønsområdet.

Kontanthjælpsmodtagere, der visiteres til fleksjob, vil være berettiget til kon-tanthjælp, mens de venter på et fleksjob, indtil de har optjent ret til ledig-hedsydelse gennem beskæftigelse i et fleksjob. En kontanthjælpsmodtager, som er visiteret til fleksjob, er omfattet af de almindelige regler om kontant-hjælp

Læg godt mærke til denne sætning, for det med at flekser er omfattede de almindelige regler om kontanthjælp, det gjaldt nemelig ikke mere da det kom til at søge kørselsgodtgørelse ved kurser (sidestilles med aktivering) der var begrundelsen til at man ikke kunne få udbetalt kørselsgodtgørelse at man jo var flekser og dermed ikke var omfattede af kontanthhjælpsloven som alle andre ....

det samme da det kom til match ..skulle flekser på kontanthjælp matcehs ??
den ene halvdel af de kloge mente ja den anden halvdel mente nej..

så hvordan de mener vi skal kunne holde rede i deres regler når de ikke selv kan , det er mig en gåde


Dette betyder, at reglerne om loftet for, hvor meget den enkelte i alt kan modtage i kontanthjælp, særlig støtte (efter aktivlovens § 34) og boligstøtte efter at have modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder, også gælder for personer, der er visiteret til fleksjob, men endnu ikke har fået anvist et fleksjob.

vi mistede alt i alt lidt over 2000 kr

Jeg mener, at det også for personer, der er visiteret til fleksjob, skal kunne betale sig at komme i arbejde.

Og det er ikke noget de vil helt af sig selv ?
de skal have økonomiske konsekvenser ?


Personer, der modtager kontanthjælp, har ret til tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter loven sørger kommunen for, at personer under 65 år med varige begrænsninger i arbejdsevnen har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob. Kommune skal give til-bud om fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på norma-le vilkår.

Jeg skal derfor henvise Dem til at rette henvendelse til Deres kommune med henblik på at få et fleksjob eller et andet tilbud, der kan forbedre Deres mu-ligheder for at komme i beskæftigelse.

tja kommunen skaffede ikke mig noget job og de griner endnu

Med venlig hilsen

Claus Hjort Frederiksen


Fjern dog den mand fra magten, folk kan da ikke blive ved at tro på hans løgne

det eneste positive man kan sige om hele den her sag, er at det er den der var en stor medvirkende faktor til at K10 blev lavet
  Besvar med citat
Gammel 21-07-2007, 15:05   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Tættere på arbejdsmarkedet

§ 70 i samme lov skal kommunen give tilbud om fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. ?????

de griner stadigvæk ...JEG HAR ALDRIG FÅET TILBUDT ET ENESTE FLEKSJOB ..eller en eneste samtale med JSV om fleksjob.

Har sågar fået af vide af en sagsformidler herinde at det var kommunen da ikke forpligtet til...selvom det står så flot i fleksjob bogen...:@
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Genoptræning til arbejdsmarkedet... Chas Alt det andet 5 17-02-2012 23:39
Ældre diskrimineres på arbejdsmarkedet Hexi Politik og Samfund 11 20-11-2010 14:46
Opgivet arbejdsmarkedet Mr x Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 19-05-2010 09:17
Så kom jeg lidt tættere på målet :) Bigmum Dit og Dat 3 11-09-2009 18:16
Fleksjobbers kvalifikationer på arbejdsmarkedet. zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 23-05-2007 05:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension