K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2010, 01:38   #1
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Post Hjælp mig!!

Kære alle på K10!

Jeg skriver dette indlæg for en bekendt, da hun ikke selv har tiden og overskudet. Hun er en kvinde på 32 år, der har følgende sygdomme: Discus degeneration + discus prolabs og chondromalaci (begge knæ) samt morbus addison. Hun er på kontanthjælp, da hun på grund af rygsmerter og træthed ikke kan klare at arbejde samtidig er hun alenemor til en 6 årige pige der muligvis har ADHD. Hun har meget svært ved at klare dagen gøremål og er fuldstændig udbrændt, da der er MEGET STORE problemer med kommunen.

1. Hun har fået afslag på flexjob og pension samt hendes egen læge nægter at sygemelde hende. Kommunen smider hende rundt i aktivering, trods hendes tilstand.

2. Hendes datter kræver meget, da hun muligvis har ADHD samtidig er hun så dårlig at hun knap nok magter sin datter og må nøjes med at vaske op etc. Over flere dage - trods det får hun ingen hjælp fra kommunens side (hun har ingen familie, venner, naboer eller bekendte der kan hjælpe hende med pasning, indkøb,rengøring osv.)

3. Hun er på kontanthjælp, men de basale månedlige udgifter rækker pengene ikke til, så hver måned kommer der overtræk samt hendes gæld vokser måned for måned.

4. Hun har et medicin forbrug på cirka 15.000-16.000 kroner årligt, men kommunen har givet afslag på at hjælpe med at dække disse udgifter. Deres begrundelse var at hendes diskusprolaps ikke påvirkede hendes dagligdag, hvilket er løgn! Det er jo på grund af smerterne, at hun ikke kan arbejde.

Hun var her for nogle uger siden færdig med hendes sidste aktivering og hun skulle til møde på kommunen med hendes sagsbehandler, men på grund af meget voldsomme rygsmerter på grund af menstration som gør at hun slet ikke kan være til og intet smertestillende kan mindske disse smerter i ryggen, skyndte hun sig på dagen, at ringe til sagsbehandleren. Der var desværre kun telefonsvarer på, men hun indtalte en besked til sin sagsbehandler, at hun kunne ikke komme på grund af smerter i ryggen. Hun beder sagsbehandleren om at ringe tilbage så de kan aftale en ny tid. Sagsbehandleren ringer dog ikke tilbage, men få dage senere modtager hun et brev hvor der står følgende:
Du er udeblevet fra jobsamtale fra jobcenteret den. 03.12.2010.

Du har idag kl. 10 lagt besked på min telefonsvarer om, at du ikke kan møde til samtale på grund af rygproblemer. Der er ikke helbredsmæssige oplysninger i din sag om rygproblemer der kan begrunde, at du ikke kan møde til en samtale. Du betragtes dermed som udeblevet fra samtale.

Din udeblivelse giver anledning til tvivl, om du fortsat opfylder betingelserne om at udnytte dine arbejdsmuligheder, hvilket kan få konsekvenser for udbetalingen af kontanthjælp jf. lov om aktiv socialpolitik § 13.

Inden jobcenteret tager stilling til, om der er grundlag for at fortage en indstilling til juridisk udbetalingsenhed i hillerød kommune om sanktioner, skal du iflg. forvaltningsloven § 19 have mulighed for at kommenterer de oplysninger der lægges til grund.

Osv osv sov.
Hun ringede så omgående op og fik igen fat i hendes tlf.svare, hvor hun så indtalte at hun altså havde fået sin mens. og at hun ikke kunne forstå hvad hun havde gang i, da hele begrundelsen for at hun var arb´s løs, var at hun har haft dårlig ryg i mange år.

Hun hørte ikke fra hende, så hun besluttede at ville tage ud på kommunen når de åbnede kl 10. og få fat i en som kunne hjælpe hende.
Men kl 9.30 ringede hun så endelig op.
Hun sagde at hun jo var udeblevet fra flere slags undersøgelser også, og at det ikke kunne fortsætte og at i de nyeste papir hun havde på hende, står der intet om hendes ryg.
Og at de blev nødt til at sanktionere mig, for at hun kan forstå at hun skal møde op til ALT.
Hun sagde hun skulle komme til møde igen i denne her uge.

HJÆLP!! HJÆLP!! HJÆLP!!

ALLE RÅD, VEJLEDNING OG KOMMENTAR MODTAGES MED KYSHÅND. HVIS DET VAR JER HVAD VILLE I SÅ GØRE???

mvh den bekymrede bekendt.

P.s. Har fået tilladelse af min bekendte til at skrive dette indlæg.




4.
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 02:07   #2
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Kommunen skal udsyres med de lægelige oplysninger om rygskaden, så det kan dokumenteres at der er rygproblemer og sansynliggøres at det var årsagen til manglende deltagelse... en anden gang vil det være vigtigt at ringe til lægen også når en aftale absolut ikke kan overholdes.

Hvad er det kommune ikke vil hjælpe med i forhold til børnene? Er familieafdelingen inddraget? Hvis ikke skal de det... aflastning lyder som en god idé for begge parter. Forældre så vel som omgivelser kan lave en indberetning vedr. et barns trivsel.

Som bekendt har alle faktisk pligt til, både moralsk og i henhold til lovgivningen at kontakte kommunen hvis der er bekymring for et barns trivsel.

Som forældrer kan man starte ud med en rådgivende samtale med familieafdelingen. uden der startes en sag op. Tag i mod en rådgivende samtale og få lagt kortene på bordet. Alle! Der er ingen vej uden om hvis der skal ske forandringer og alt andet er uansvarligt over for alle parter.
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 03:58   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
4´ren ankede hun vel forhåbentlig? Hvis ikke er det i gang med at søge §100 merudgifter (igen) og så anke afslaget. Hun skal huske alle relevante lægelige papirer, som billag, og huske at søge aktindsigt ved anken, så hun er sikker på de lægelige dokumenter er med.

Har hun dem ikke selv, er det aktindsigt hos alle relevante lægehuse/sygehuse.

Aktindsigt i hendes egen sag skal hun også få, og så få fulgt op på de papirer kommunen mangler (gerne aflevere dem mod underskrift)

Har hun en RP? Hvis ikke skal hun kræve at få sådan en lavet, og hun må gerne være så næsvis at skrive: Har jeg intet hørt des andgående senes den xx/xx-10 (giv dem 14 dage-4 uger) betragter jeg det som et afslag på at få lavet RP.
Når/hvis hun intet hører er det igen af sted med en anke.

Hun bør også skrive til dem at hun grundet det og det og det (skavanker) ønsker at få afprøvet hendes arbejdsevne, via en arbejdsprøvning.

Og så skal du edder rønme have hende stoppet med det telefon snakkerri NU! helst i går, det kan ikke gå for langsomt. Brev/mail, uden har hun ingen beviser, og de kan sige hvad som helst af løghistorier, og skrive hvad som helst i notaterne uden hun har en jordisk chance for at modbevise det.
Hun skal huske at der kun er EN der har ret, til det modsatte er bevist, og den ene er altså kommunen.

Lige så bør hun skifte læge, snarest, den læge er da ikke meget bevendt, og så skal hun venne sig til at fortælle lægen ALT, selv de mest tossede oplysninger, dvs må hun tage hjem pga smerter ring til lægen, må hun ligge en hel dag i sengen, lægen, har hun en dag måtte undlade medicin (evt pga økonomi) lægen, har hun fået en bullen finger, lægen osv osv... ALT! Det handler om at dokumentere, og det ok hun fortæller lægen at hun er en plage fordi sådan og sådan.
Noget af det første hun gør er at bede lægen om at blive udredt for ADHD, det faktisk ret vigtigt at få konstateret hvis hun er det, fordi det gør hende ekstra følsom over for psykisk belastning, hun kan blive MEGET syg af systemet hvis der ikke tages hånd om det fra proffer, og altså hun er ADHD´er det langt fra sikkert hun er, for langvarig stres dårlig søvn og kost kan give ADHD symptomer, og datteren kan sagtens have arvet det af faren, lige som alkohold (selv meget små mængder) fostervandsforgiftning for tidelig fødsel, gå over tid (ja alt der kan give nedsættelse af ilt tilførslen under graviditeten) er også syndere når vi snakker ADHD.
Tro mig jeg ved hvad jeg taler om, når jeg siger man kan blive meget syg af en ubehandlet ADHD og samtidig blive udsat for en bæ´et kommune strategi.

MHT verserende sag, så det alt lægeligt der dokumentere hendes grunde til udeblivelse, alle breve mails osv der dokumentere meddeles til kommunen om det hun skal have fundet frem. Hun kan godt nævne at hun ringer hver gang, men ikke forvente at det føre noget med sig, for hun kan ikke bevise hvad hun har sagt under samtalerne, kun bevise via telefon udskrift at hun har ringet.

Sammen med må hun meget gerne beklage sig over at hun ikke er blevet vejledt om at det er nødvendig for HENDE at sørge for at kommunen får relevante lægepapirer (det nemlig deres opgave, både at vejlede OG indhente alle relevante papirer) har de fået papirer på hendes diagnoser, beklager hun sig da også lige over at hun ikke er blevet oplyst om at de skal fornyes, samt at det tilsyneladende er hendes hovedpine at få det gjort. Hun skal huske at få med at sagsbehandler i tlf. oplyste at de NYESTE lægepapirer bla bla (ved at beklage... hun kan også undre sig *ss* sig det nok at foretrække... over det, stiller hun sig selv stærkere, netop fordi, det IKKE er hendes opgave, men kommunens)

I fremtiden skriver hun dagbog og fører smerteskema når hun er ude i noget, aktivering som arbejds prøvning kursus ja hvad som helst de forlanger hende ud i (se under nyttige links) og så foranger hun at få det vedlagt hendes sag (og har selv kopi´er... det dokumentation, bevismateriale)

Og lige noget lidt andet... hun har nogen, du skriver selv i er veninder

Hvad jeg ville gøre, ud over det jeg har skrevet, vil jeg spørge sagsbehandler: Hvad er formålet med den aktivering? og er der taget hensyn til mine skånehensyn, jævnfør RP´en? (har sagsbehandler ikke lavet en liste, skal din veninde selv gøre det, meget gerne 2: En der KUN bygger på lægelig fakta (dvs skånebehov lægerne har skrevet ned hun har) og gerne hendes egen personlige liste hvor også de udokumenterbare skånebehov kommer på, der må evt skånebehov der er beskrevet som generelle for lige den sygdom, gerne komme med, hvis hun vil kan hun også lave de lister for sig alla: Generelle skånebehov for Discus degeneration beskrives af den gense lægevidenskab for bla, bla, bla (og så grene kilde på sammen med)

Og så vil jeg beklage, klage og anke, stort set alt jeg kommer i nærheden af at kunne gøre det med, og naturligvis sætte mig ind i lovene, så jeg har noget at kæmpe med (biblioteket er et udmærket redskab både med internet, men også love hun kan låne med hjem hvis hun ikke selv har internet)
Lige så vil jeg ALDRIG gå til en samtale med kommunen alene (kan du ikke gå med?)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 08:49   #4
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Ang medicin kan man max have en egenbetaling på 3500, men der er mulighed for at søge kroniker tilskud. det er noget lægen skal hjælpe med.

Ellers har jeg desværre ingen råd.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 09:03   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hm tullepigen, de øvrige ærede medlemmer har givet dig/veninde nogle gode råd så jeg har ikke så meget at tilføje

OG dog, jeg undrer mig over at hendes egen læge ikke er mere aktiv end vedkommende er, hvis altså jeg har forstået dig korrekt?

Vil sige at i næsten det hele er det alfa og omega at hun har en god kontakt til egen læge, vedkommende skal jo være hendes "talerør", så at sige, i rigtig mange situationer.
For mig skal vedkommende være der for MIG og jeg skal kunne stole på vedkommende, hvis du forstår.

Hvis ikke din veninde føler hun får denne opbakning ja, så mener jeg seriøst at hun skal SKIFTE LÆGE!

Egen læge vil jo fx også være den der kan være aktiv i forhold til din venindes barn.

Egen læge skal vide hvordan tingene IKKE hænger sammen på hjemmefronten og denne skal evt sætte et samarbejde med kommunen i værk(børne, familie afd mfl) hvis det er det der er behov for, osv...

Kort sagt, brug egen læge, det er derfor de er der OG SKIFT LÆGE hvis ikke hun føler en gensiddig tillid og respekt. (min erfaring)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 09-12-2010 kl. 09:06.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 09:11   #6
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Tjaa

for mig at se er forvaltningen ude i konsekvenspædagogik. Hun skal lære konsekvenser af hendes handlinger og verden af i dag rummer ikke synd for paragraffer.

Ud fra det du skriver

- lægen vil ikke sygemelde hende
- barnet har muligvis ADHD
- møder ikke på kommunen p.g.a mens og de deraf følgende smerter

Hendes diagnose får jeg en fantasi om er selvstillet.

Alt i alt får en den tanke at her er tale om en mor med ondt i livet og det er nok der der skal sættes ind.

Hvor efterlader det så dig som veninde - ja du skal ihvertfald passe på dig selv. Den er vanskelig hvis jeg har ret og din veninde årsagsforklarer med selv opfundne diagnoser.

Der skal proffesionelle til at afdække hvori hendes belastninger ligger som nødvendiggør at hun tager en identitet som syg.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 09:41   #7
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Først og fremmest skal hun gå til sin læge og bede om at få det med ryggen på skrift. Vil han ikke det må hun skifte læge.

Det er i dag muligt at se de diagnoser man har fået på sundhed.dk

Dernæst skal hun bede om en ny sagsbehandler, fordi de snakker forbi hinanden.

Det er hårdt at have et barn med adhh og det er hårdt at have ondt i ryggen. Og der kan være mange årsager til at man ikke kan møde op. Men når man indblander mens, så lyder det utroværdigt. Med mindre hun har dokumentation for at hendes mens er så slem at hun er sengeliggende.

og som de andre skriver. Kronikertilskud og aflastning til barnet.
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2010, 02:09   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hvis man har så stærke smerter ved mens, så tænker jeg endomentrise.. eller hvad det hedder.. den sygdom hvor man danner livmoderslimhinde udenfor livmoderen..

tjek op på det også evt.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2010, 10:18   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg kan desværre se at det er Hillerød kommune.

Desværre, som "UKKEN" skriver, er det Hillerød Kommune der har ondt i livet, og har deres helt egen opfattelse, af borgeres sygdomme/handicap mv.

Jeg vil dog anbefale at der bliver skiftet til en læge, der sørger for rette undersøgelser, og iøvrigt bakker sin patient op i dette forløb.

Jeg vil også anbefale at hun får hjælp og støtte, alle de steder hun kan, evt gratis retshjælp, duhk, osv. Bla brug denne hjemmeside flittigt.

Vedr. sanktionen. Da hun HAR henvendt sig samme dag, er det svært at se, hvordan de vil sanktionere.

Men flere oplysninger er nædvendige.
Er der lavet ressourceprofil?
Hvad er konklusionerne på div aktiveringer?
Hvorfor får hun ikke en rigtig arbejdsprøvning, hvor arbejdsevnen afklares bredt?(her reva-trollesbro).
Hvad med lægepapir, er tilstanden ordentlig afklaret?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2010, 16:40   #10
Engel
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2010
Indlæg: 137
Styrke: 14
Engel er ny på vejen
Der er mange ting i det, der bliver skrevet i det oprindelige indlæg der virker mystiske !

Bla. er der INGEN i dette kongerige der har egenudgift til tilskudsberettiget medicin, ud over 3400 kr !
Når man når den grænse, skal man via den læge der ordinererr medicinen, søge kronikertilskud, det er en formssag, og foregår hos lægemiddelstyrelsen !

Er det datterens sygdom, der påvirker moderen, så har det jo i princippet ikke noget med moderen at gøre, men hjælpen til datteren skal søges via datteren.

Og endelig så er chondromalaci, altså noget der kan behandles, eller man kan leve med det, det skulle jo ikke være så frygteligt svært at undgå at sidde med bøjede ben, når man sidder ned.
Har det selv, ja "biografknæ" hedder det også, og det er en tilstand der kun bliver bedre af at sidde korrekt og bruge benene naturligt, til det går væk !!!

Hvis der er for mange små diagnoser, der ikke rigtig er noget, som spænder ben for diverse, kan det da godt være nærliggende at tro, at kommunen ikke er for villige med hjælp.

Sidst redigeret af Engel; 12-12-2010 kl. 16:43. Årsag: stavefejl
Engel er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension