K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2007, 11:30   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mail til Lone Møller ang Assens

Her er så den mail jeg har sendt til Lone Møller jeg ved ikke om hun kan gøre noget ved det , da måden jeg kom i kontakt med hende på var da hun fra talerstolen hævdede at der ikke fandt noget der hed midlertidig førtidspension til stor undren for mig, da jeg netop i marts 07 havde været med til en sag hvor vedkommen fik midlertidig pension .
Dengang havde LM fået oplyst af socialministeriet at der ikke fandtes midlertidig pension mere, og det er hun så ved at finde ud af noget omkring nu (men har jo også ferie)

Men jeg sendte mailen til hende i håb om at hun måske ved hvor hun skal henvende sig omkring sådan noget , så det kan blive taget i starten inden flere kommuner finder den geniale måde at spare penge på ...

Hvis nogen af jer andre har kontakt med poliikkere så kan jeg kun anbefale jer også at sende dem en mail, jo flere der ved hvad der foregår jo bedre ...

Men nu er mailen ihvertfald sendt og så må vi se hvad der sker og hvad der sker omkring det LAFS har skrevet og med deres kontakt til arbejdsmarkedsudvalget..

Jeg skriver også til Merete fra LAFS og høre dem om de vil sætte et evt svar fra arbejdsmarkedsudvalget ind her på K10 eller sende det til mig ..
Sådan at jeg kan sætte det ind her på siden, selv om vi jo ikke alle er medlemmer af LAFS engang imellem må man jo lade det gode formål gå frem for hensynet til hvem der er medlem hvor , jeg skriver lige her i tråden om evt svar fra Merete også ..


Hej Lone

Og tak for din mail.

Jeg skriver til dig fordi jeg lige har erfaret gennem side ejeren af Bistandsbums at man nu har fundet en måde at omgås loven omkring mistet refusion pga at man ikke revurdere folk og får dem i arbejde, jeg kopiere en artikel ind fra fyns stiftstidene.
Så kan du selv læse det, netop sådan en artikel er med til at skabe uro hos en hel del mennesker der går og venter på fleksjob i mange mange år.

Men tvivler på rigtigheden af det , det er der ikke nogen der gør da netop flekser ofte oplever at der er trusler fra kommunen om at makke ret, ikke brokke sig , eller stille krav for så ryger man på kontanthjælp.


Jeg håber du har tid til lige at kigge på artiklen som kommer fra assens kommune ...
ejeren af bistandsbums er inde og efterlyse bruger der tør stå frem til et interview med pågældende person, Elisabeth Geday har bedt om at få sendt nogle historie der underbygger det vi påstår om hvordan det er at være fleks visiteret i Danmark, men ingen bruger på K10 har modet på at stå frem med navn og adresse så derfor kan vi ikke rigtig gøre noget.

Dog har en af mine admins kontaktet LAFS som også efter at have kigget på sagen har lovet at prøve at gøre noget ved det og de har da også skrevet et indlæg i Fyns Stiftstidene.
Og Lafs lover ligeledes at kontakte arbejdsmarkedsudvalget

Men det slår mig hvor grotesk det er at man i 2007 i et påstået velfærdsland møder mennesker der er så bange for systemet at de ikke tør at kræve deres ret ...

Jeg håber at du læser artiklen som jeg har linket til, og at det er noget man tager til sig inde på borgen sådan at man ved at det er den måde sanktioner mod kommunerne ,bliver til sanktioner for de syge borgere i stedet for, i håb om at kommunerne bibeholder deres refusion.
Inde på K10 kan du læse nogle kommentar til den artikel
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ghlight=Assens

Og selv artiklen kan du læse som en vedhæftet fil da man ikke længere kan læse den hos avisen uden at have abonnement på den.

Denne mail er også sat ind på K10 hvor jeg har oplyst nogle af brugerne som er meget optaget af det her om at jeg har sendt mailen til dig.

Og jeg håber at høre fra dig af

Med venlig hilsen
og god sommer
xxxx
www.k10.dk
  Besvar med citat
Gammel 02-07-2007, 11:43   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: mail til Lone Møller ang Assens

Det lyder bare godt Hejdien. Du er en perle! Tak for k10!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2007, 12:06   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: mail til Lone Møller ang Assens

Fed skrivelse, Hejdien. Du får også en masse andet godt med.

Tak for indsatsen.B)

Der er i Fyens Stiftstidende sat ANSIGT på en, der har fået frataget sin ledighedsydelse og sat på kontanthjælp.


Citat:
Har gjort rent siden hun var 14 år
Af Bjørn Bertelsen
Susanne Munk Ejlersen har arbejdet med rengøring siden hun var 14 år. Hun har taget turen fra almindelig rengøringsassistent til tilsynsførende og tilbage igen. Jobbet har ført hende vidt omkring. Hun var været tilsynsførende for rengøringen på alle typer arbejdspladser lige fra TV 2 i Odense til Danish Crown-slagteriet. Og hun har arbejdet for alle de store rengøringsselskaber.

- Jeg sluttede som spuler på marcipanfabrikken, helbredet sagde simpelthen stop, fortæller Susanne Ejerlersen.

Det var i første omgang på grund af dårligt hjerte og voldsomme ledsmerter, hun blev sygemeldt. Det var tilbage i 2002. Hendes diagnose er fibromyalgi, der medfører, at patienten får stærke kroniske smerter i led og muskler. Derudover har hun en diskos-prolaps i nakken.

- Jeg ved aldrig hvordan min dag ser ud. Nogen gange kan jeg næsten ikke komme ud af sengen, forklarer Susanne Ejelersen.

Hun har søgt førtidspension, men uden at der er faldet en afgørelse.
http://www.fyens.dk/article/821290

Citat:
Simulantfabrikken i Glamsbjerg
Assens Kommunes Jobcenter flytter klienter fra ledigheds- ydelse til kontanthjælp
Af Bjørn Bertelsen
Susanne Ejlersen tør ikke hente posten ind om lørdagen. - Det er der de grimme breve kommer, siger hun. De grimme breve, er breve fra Assens Kommunes Jobcenter. Det seneste brev var en meddelelse om, at kommunen har frataget hende ledighedsydelsen

Susanne Ejlersen har lige mistet ledighedsydelsen og skal nu til at søge kontanthjælp. Hun lider af fibromyalgi, hjertekramper og en diskosprolaps i nakken og har været sygemeldt siden 2002. Det er ikke lykkedes at skaffe hende et flexjob.
http://www.fyens.dk/article/821450?highlight=JOBCENTER

De FORHINDRER ligefrem folk i at bevare tilknytning til arbejdsmarkedet.

HVORDAN KAN MAN KOMME PÅ ARBEJDE IGEN, HVIS MAN IKKE ENGANG KAN KOMME TIL GENOPTRÆNING?

Citat:
Kør selv til genoptræning
Ensartede regler for genoptræning i hele kommunen
Af Dorte O. Haugaard
Det kan godt være, at du ikke længere har den fulde førlighed og har brug for træning for at holde de evner, du har tilbage, ved lige. Men du må selv og for egen regning finde ud af, hvordan du komme hen træningsstedet.

Sådan bliver Assens Kommunes melding til de, der får ret til vedligeholdende genoptræning.

Et resultat af, at der er indført ensartede kvalitetsstandarder for hele kommunen, forklarer sundhedschef Lone Gøttler.

- Man kan da godt frygte, at nogle af den grund melder det fra, erkender hun.

Omvendt kan Lone Gøttler ikke spå om konsekvenserne endnu. Men hun forsikrer, at det er noget, der vil blive holdt øje med, og at politikerne vil blive kontaktet, hvis de regler, får folk til at holde sig hjemme.

Ved andre former for genoptræning, eksempelvis efter et længerevarende hospitalsophold eller en ulykke, er kørslen dækket.
http://www.fyens.dk/article/821297
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2007, 12:14   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: mail til Lone Møller ang Assens

det MÅ simpelthen ikke ske at kommunerne tager ledighedsydelse fra fleksere :@..DET ER ULOVLIGT...:@ jeg er så vred !

Vi må gøre politikerne fagforeningerne opmærksom på det ..

Hvem skriver til Hjort ?

Thomas Adelskov ?

Aviserne.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2007, 16:14   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: mail til Lone Møller ang Assens



Hej Lone

Og tak for din mail.

Jeg skriver til dig fordi jeg lige har erfaret gennem side ejeren af Bistandsbums at man nu har fundet en måde at omgås loven omkring mistet refusion pga at man ikke revurdere folk og får dem i arbejde, jeg kopiere en artikel ind fra fyns stiftstidene.
Så kan du selv læse det, netop sådan en artikel er med til at skabe uro hos en hel del mennesker der går og venter på fleksjob i mange mange år.

Men tvivler på rigtigheden af det , det er der ikke nogen der gør da netop flekser ofte oplever at der er trusler fra kommunen om at makke ret, ikke brokke sig , eller stille krav for så ryger man på kontanthjælp.


Jeg håber du har tid til lige at kigge på artiklen som kommer fra assens kommune ...
ejeren af bistandsbums er inde og efterlyse bruger der tør stå frem til et interview med pågældende person, Elisabeth Geday har bedt om at få sendt nogle historie der underbygger det vi påstår om hvordan det er at være fleks visiteret i Danmark, men ingen bruger på K10 har modet på at stå frem med navn og adresse så derfor kan vi ikke rigtig gøre noget.

Dog har en af mine admins kontaktet LAFS som også efter at have kigget på sagen har lovet at prøve at gøre noget ved det og de har da også skrevet et indlæg i Fyns Stiftstidene.
Og Lafs lover ligeledes at kontakte arbejdsmarkedsudvalget

Men det slår mig hvor grotesk det er at man i 2007 i et påstået velfærdsland møder mennesker der er så bange for systemet at de ikke tør at kræve deres ret ...

Jeg håber at du læser artiklen som jeg har linket til, og at det er noget man tager til sig inde på borgen sådan at man ved at det er den måde sanktioner mod kommunerne ,bliver til sanktioner for de syge borgere i stedet for, i håb om at kommunerne bibeholder deres refusion.
Inde på K10 kan du læse nogle kommentar til den artikel kortlink.dk/3zmc

Og selv artiklen kan du læse som en vedhæftet fil da man ikke længere kan læse den hos avisen uden at have abonnement på den.

Denne mail er også sat ind på K10 hvor jeg har oplyst nogle af brugerne som er meget optaget af det her om at jeg har sendt mailen til dig.

Og jeg håber at høre fra dig af

Med venlig hilsen
og god sommer
xxxx
www.k10.dk



Rigtig godt brev Hejdien...glæder mig til at læse svaret.

Lone Møller skriver her på sin side...læs.

http://kortlink.dk/3zn3
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2007, 21:56   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: mail til Lone Møller ang Assens

Citat:
Stella skrev:
det MÅ simpelthen ikke ske at kommunerne tager ledighedsydelse fra fleksere :@..DET ER ULOVLIGT...:@ jeg er så vred !

Vi må gøre politikerne fagforeningerne opmærksom på det ..

Hvem skriver til Hjort ?

Thomas Adelskov ?

Aviserne.
Jeg skal nok gå igang med det og sætter alle mail her på siden, men det kommer lige til at tage et par dage eller tre

Kommer andre før mig med en mail til nogle af de efterlyste personer eller medier så smid lige en mail til mig, så vi ikke er flere der skriver det samme...

men først har jeg lige en sindsyg migræne jeg skal kvæle, så hav tålmodighed (selv om det er svært netop omkring det her emne )

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 03-07-2007, 01:55   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: mail til Lone Møller ang Assens

Ret og pligt på dr1 den 2. juli handlede om førtidspension og fleksjob.
Førtidspensionssagen handlede om en, der flyttede til Thailand, da lovgivning og/eller sagsbehandling ikke fungerer.

Sagen om fleksjob handlede om en, der var for syg til fleksjob.

Vi er altså IKKE GLEMT derude.

Linket til udsendelsen er ikke lagt på endnu, men den er helt klart værd at lytte til.

http://www.dr.dk/P1/retogpligt/20050902132728.htm
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2007, 11:47   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: mail til Lone Møller ang Assens

Første skrivelse er sendt af sted til EB, så må vi se om det er noget de overhovdet gider at bekymre sig om

Jeg sætter alle artiklerne på her, så alle ved hvilke det er jeg snakker om, men når jeg laver flere skrivelser hvor de også er med, så kommer de ikke på , da de jo fylder en del


jeg må undres over at man i Ekstra Bladet ikke høre om de ting der foregår i assens kommune, man sætter folk fra ledighedsydelse på kontanthjælp, man beder folk der klager om at trække deres klager tilbage inden for fem dage ...

folk må skilles og gå fra hus og hjem , alt sammen fordi regneringer har lavet en reform der skal gøre at det bliver dyre for kommunen hvis ikke de gør nok for at få folk i fleksjob, i stedet for at det er blevet til en økonomisk sanktion mod kommunerne er det nu blevet en sanktion mod borgerne..

Men kun små lokalaviser tager det op , små hjemmesider sidder og skriver side op og ned til politikkerne for at få det stoppet, for det var jo hvad flekser spåede ville ske da den nye flekslov kom i 2006, men næ nej var politikkernes respons, det sker ikke , flekser er jo stadig syge.

Men kig dog på artiklerne fra Assens og så fortæl mig at det ikke er noget der har andre end fynboernes interesse...
Jeg håber at det er noget i kan og vil gøre noget ved, om ikke andet så kan vi da sige at det har nationens interesse ikk ??

Artiklerne er lange men jeg sætter dem alligevel ved, for jeg kan da ikke forstå at det ikke skulle have den brede interesse.

Jeg sætter samtidig denne skrivelse på hjemmesiden www.k10.dk sådan at bruger og gæster også ved at vi har prøvet at råbe EB op , og så vil vi se hvordan i reagere på det ...

Med venlig hilsen
xxxx
www.k10.dk
fleksjob og førtidspension


ARTIKLER
NR 1
http://www.fyens.dk/article/821450

Simulantfabrikken i Glamsbjerg
Fyens stifttidende 2 juli 07.
Assens Kommunes Jobcenter flytter klienter fra ledigheds- ydelse til kontanthjælp.

Af Bjørn Bertelsen

Susanne Ejlersen tør ikke hente posten ind om lørdagen.

Det er der de grimme breve kommer, siger hun.

De grimme breve, er breve fra Assens Kommunes Jobcenter. Det seneste brev var en meddelelse om, at kommunen har frataget hende ledighedsydelsen. Ledighedsydelsen gives til personer der, på grund af nedsat arbejdsevne, venter på et flexjob. I brevet henvises Susanne Ejlersen til at søge kontanthjælp, fordi kommunen ikke længere skønner, at hun opfylder betingelserne for at få ledighedsydelse.

Susanne Ejlersen mener, at den afgørelse er et godt eksempel på den måde kommunen behandler hende.

Sagsbehandleren havde nemlig truffet afgørelsen uden at tage hensyn til Susanne Ejlersens klage. Af dokumenter i sagen fremgår det, at sagsbehandleren skrev, at hun ikke havde modtaget kommentarer til afgørelsen fra Susanne Ejlersen. Men det var i strid med sandheden.

Jeg havde en kopi af brevet med klagen og en kvittering for modtagelsen i Job-centret, siger Susanne Ejlersen, der fortsætter:
Sådan er det hele tiden. De tror, jeg simulerer syg.

Sagsbehandleren valgte efterfølgende at trække afgørelsen tilbage. Men det var en stakket frist. I torsdags kom der en ny afgørelse: "... vurderes det, at der ikke er fremkommet oplysninger, som har afgørende betydning for sagen... udbetaling af ledig-hedsydelse stopper pr. den 30.06.2007."

Jeg ved ikke, om vi må gå fra hus og hjem eller blive skilt, når jeg ryger på kontant-hjælp, fortæller Susanne Ejlersen.

Der var ikke et job

Årsagen til, at kommunen nu har frataget hende ledighedsydelsen, er resultatet af en arbejdsprøvning på Plejecenter Kildebakken. En arbejdsprøvning, som efterfølgende af sagsbehandler beskrives således: "Arbejdsprøven viser ligeledes på trods af, at den er forløbet godt, at SME (Susanne Munk Ejlersen, red.) fortsat fokuserer på begrænsninger frem for muligheder, hvilket er begrundelsen for, at SME ikke får tilbud om ansættelse i fleksjob efterfølgende".smiley

Altså Susanne Ejlersen kan godt, men vil ikke arbejde. Og som en naturlig konsekvens fratages hun ledighedsydelsen og henvises til at søge kontanthjælp.

Men Susanne Ejlersen kan overhovedet ikke genkende sig selv i den beskrivelse.

Lederen af plejehjemmet var tilfreds med mig. Derfor kommer det helt bag på mig, hvad der stod i sagsakterne, siger Susanne Ejlersen.

Plejehjemslederen vil ikke over for avisen kommentere den konkrete sag, men hun oplyser, at der aldrig har været et flexjob til Susanne Ejlersen. Der var kun tale om en arbejdsprøvning.

Så det er altså et forkert grundlag, kommunen bruger til at tage ledighedsydelsen fra mig, fastslår Susanne Ejlersen, der gerne havde fortsat på plejecentret.
Men hendes klage over det grundlag, som sagsbehandleren havde truffet afgørelsen på, fik ingen betydning.
Assens Kommune afviser at kommentere den konkrete sag.

NR 2

Kritikere presses af kommunen

Assens Kommune forlanger at kritik af en sagsbehandler i Jobcentret trækkes tilbage

Af Bjørn Bertelsen

ASSENS: Assens Kommunes jobcenter er kommet i skudlinjen. Mange af de klienter, der modtager ledighedsydelse, mener, at sagsbehandlerne ser bort fra deres indsigelser, og at sagsbehandlingen ikke lever op til kravene i loven.

Det har i en række tilfælde betydet, at klienterne har klaget over sagsbehandlingen og sagsbehandlerne.

Nu slår kommunen kontra og forlanger, at klagerne trækker deres bemærkninger om en konkret sagsbehandler tilbage inden fem dage.

Mange af klinterne har haft hjælp til deres sag af Anna og Jeppe Schjerning, der har fungeret som bisiddere.

De bemærkninger, som kommunen nu forlanger trukket tilbage, har sit udspring i sagen om Susanne Ejlersen, som vi beskrev i mandagens avis.

I denne sag retter Susanne Ejlersen, med bistand fra Anna og Jeppe Schjerning, en bredside mod en navngiven sagsbehandler. De bemærkninger, som kommunen ønsker tilbagekaldt er, at: Sagsbehandleren er svigagtig, fremsætter urigtige oplysninger, er løgnagtig og måske hævngerrig.

Vi er naturligvis klar over, at det kan virke voldsomt at beskrive en embedsmands udsagn eller handlinger, som vi har gjort det, men vi er nødt til at beskrive virkeligheden med præcise ord - og vi begrunder, uddyber og dokumenterer altid vores udsagn grundigt, når vi påpeger meget graverende fejl. Sammenhængen er vigtig for udsagn af denne type, og derfor bliver kravet om at trække enkelt-stående og løsrevne udsagn tilbage også meningsløs, siger Jeppe Schjerning.

Uacceptabelt

I brevet kalder kommunaldirektør Henning Qvick bemærkningerne udokumenterede, uacceptable og uden nogen som helst sammenhæng med virkeligheden og forlanger, at de tre klagere trækker dem tilbage i løbet af fem dage.

Jeg forstår ikke kommunaldirektørens reaktion. Hvis han havde sat sig ind sagen, så kunne han se, at alle vores påstande er dokumenteret, siger Jeppe Schjerning, der synes, at det er ubehageligt at blive "truet" på den måde.

Klagerne har dog ikke tænkt sig at trække deres bemærkninger om sagsbehandleren tilbage.

I deres svar på kommunens krav om tilbagetrækning af bemærkningerne skriver de, at dokumentationen er tilgået de politikere, der er involveret og derfor: "finder vi jeres henvendelse useriøs, udokumenteret og i kraft af de talrige formelle fejl og fejlcitater som udtryk for en underlødig behandling af de omfattende og dokumenterede klagepunkter, som vi har gjort Assens Kommune opmærksom på". Og brevet slutter: Vi agter naturligvis ikke at trække vores påstande tilbage.

Hvis kommunen ønsker at tage sagen i retten, så står vi frem med åben pande, slutter Jeppe Schjerning.

Avisen har forgæves forsøget at få en kommentar fra kommunaldirektør Henning Qvick, men han er på ferie.



nr 3
Kommunen mister tilskud

Assens Kommune har ikke kunne finde flexjob nok - det koster kommunen over en million kroner

Fyens stifttidende 1 juli 07

Af Bjørn Bertelsen

Førtidspensionen blev reformeret i december 2000. Nu skulle der ses på, hvad klienterne kunne, og ikke så meget på, hvad de fejlede. De skulle ikke på førtidspension men i flexjob. I ventetiden på flexjobbet får klinterne den såkaldte ledighedsydelse. Ydelsen betales af kommunen, men staten refunderer efterfølgende 35 procent af udgiften.

Men for at ordningen ikke skulle udvikle sig til en sovepude, opstillede regeringen nogle krav: Såfremt en klient har modtaget ledighedsydelse i 18 ud af 24 måneder, så mister kommunen statsrefusionen, hvis det ikke kan godtgøres, at borgeren stadig er berettiget til flexjob. Der skal i sådanne sager laves en revurdering, som kræver samme sagsbehandling om den oprindelige visitering til ordningen. Kommunerne skal altså være på tæerne, ellers ryger refusionen.

Det har Assens Kommune ikke været. I dag er der 115 klienter i Assens Kommune, der venter på et flexjob, af dem har mange ventet i flere år. Det betyder, at Assens Kommune nu mister refusion fra staten. I budgettet for 2008 regner kommunen men at miste 1.274.000 kroner i refusion fra staten.

På kontanthjælp

En af måderne til at afhjælpe problemet er at flytte klienterne væk fra ledighedsydelsen. Det oplever flere af de klienter, som har ventet så længe på at få et flexjob, at kommunen har mistet refusionen fra staten.

Det har vist sig svært for Assens Kommune at foretage de lovpligtige revurderinger - og dermed at dokumentere at de mange på ledighedsydelse fortsat er korrekt visiteret, derfor forsøger kommunen nu at få flyttet klienter væk ledighedsydelse, mener Anna Schjerning, der har fungeret som bisidder for flere af de klienter, der er ved at komme i klemme.

Klienter, der flyttes væk fra ledighedsydelsen, opfordres til at søge kontanthjælp. For mange af klienterne har det alvorlige økonomiske konsekvenser.

En anden måde at løse problemet på er at oprette kommunale flexjob. Og det er kommunen nu i fuld gang med. Kommunaldirektør Henning Qvick oplyser, at Assens Kommune lige nu arbejder med en model, der vil give 20 - 25 flexjob i kommunen. Kommunaldirektøren betegner det som ærgerligt at miste refusion og ser hellere pengene anvendt på en styrkelse af den aktive beskæftigelsespolitik.

Problemet er ikke isoleret til Assens Kommune. Den stort anlagte reform har ikke virket efter hensigten. Siden 2000 er der kommet 29.000 ekstra flexjobbere, 11.000 flere på ledighedsydelse og 244.000 er sendt på førtidspension. Der er 34.000 flere personer på de tre ordninger, end forudset. Noget der har medført en uforudset udgift på omkring seks milliarder kroner for regeringen.
  Besvar med citat
Gammel 29-07-2007, 13:37   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg skriver i min mail til Lone Møller at hun kan følge debatten om Assens kommune her på siden , men men , desværre er det ikke alle link der er de samme mere da vi jo har skiftet Hjemmeside system, så hvis man ønsker at følge den anden debat er linket lige her igen og rettet så det passer

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ghlight=Assens

og intet nyt fra Lone Møller LAFS eller andre om denne problematik , de holder nok ferie
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Per Stig Møller- Sygedagpenge 5dia Politik og Samfund 7 17-02-2011 21:46
Assens: Protest mod Jobcenter Assens zuza Dit og Dat 5 18-12-2008 15:51
Samtale med Lone Møller socialdemokratiet. Hejdien Politik og Samfund 4 26-05-2007 04:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension