K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-10-2010, 07:12   #1
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Tidshorisont på ansøgning af førtidsp.?

Hvor længe har det taget for jer inden i fik svar på en ftp-ansøgning? Jeg ved der må gå 3 mdr fra de får fat på den men at den indtil da må ligge i en bunke på ubestemt tid.

Hvad med jer der er blevet afvist og har måtte anke? Hvor længe går der med det?

Min sag er blevet sendt til pensionsnævnet i sidste uge og er meget spændt på hvor længe der mon går. Har hørt om folk der har ventet 8 mdr på et afslag. Er også spændt på hvad der kommer til at ske med alt det nye de har gang i da jeg kun er 31 og dermed under 40. Vil jeg mon stadig være under nye regler (hvis de bliver vedtaget) selvom min sag er sendt afsted men ikke er godkendt endnu?

Puha den her ventetid bliver hård kan jeg mærke.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 07:20   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Når din sag er sendt til pensionsnævnet i sidste uge kan du modtage svar nårsomhelst.

Det er mit indtryk, at pensionsnævnet mødes en eller to gange om måneden, og hvis de i din kommune kun mødes en gang om måneden, og sidste møde f.eks. var dagen før de modtog din, så kan du være heldig at den kommer med om ca. 3 uger.

Du kan risikere, at de har flere sager end de kan nå på ét møde, og så vil nogle af sagerne få lov at vente til næste møde.

Men du kan jo også risikere, at din sag bliver afgjort i dag eller i morgen.

Når din sag er nået så langt som den er, så bliver den afgjort efter de nuværende regler.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 07:34   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Næsebjørn, velkommen til. Ja vente tiden er ulidelig, men det er "vi" vel efterhånden blevet verdens mestre i, i dette system. Du kan jo følge mine arbejdernes tur til overfladen i mens .

Vovse, systemet må vel først henholde sig til de "nye regler", når det er vedtaget som lov forslag ? Hvor langt er det nu og hvornår forventer man at det træder i kraft ?

Man kan dog frygte at behandlere og nævn medarbejdere har ændringen i baglommen når de tager deres beslutninger !!??

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 07:41   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vovse skriver ikke noget om nye regler, men om nuværende regler, som jo er dem der er gældende.....

Ingen ved hvornår der kommer nye regler, men de bliver vel smækket på bordet inden jul, med venlig hilsen.....om God jul og godt nytår!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 07:44   #5
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Ja jeg tænker nemlig også at de vil afgøre efter de nye selvom de gamle i princippet stadig er gældende.

Jeg har været på kontanthjælp i 5 år og er løbende arbejdsprøvet flere gange. Alle behandlingsmuligheder anset for udtømte, yderligere arbejdsprøvninger frarådes på det kraftigste og min tilstand anses som permanent. Det er min sagsbehandler der har indstillet mig og der er opbakning fra div psykriatere, psykologer samt lægekonsulent. MEN -jeg har hørt om folk der er blevet afvist alligevel. Min sagbehandler mente de kunne slå ned på at der i min resourceprofil står jeg er begavet over middel. Også selvom jeg ikke kan omsætte det til noget brugbart arbejdsmæssigt :S Hun vidste ikke hvad der så skulle ske men så skal jeg vel bare fortsætte på kontanthjælp...

Hvordan foregår det. Får man bare en afgørelse tilsendt og så er det det eller skal man indkaldes til samtaler osv osv? De holder vist møder den 20. hver mdr.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 07:52   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man plejer at få brev om, at de har modtaget sagen og vil behandle dem indenfor reglerne om førtidspension, og at de har max 3 mdr til at komme med deres afgørelse.

I min sag gik der omkring 28 dage.

Der bliver i gennemsnit tilkendt 5 førtidspensionen om dagen, så helt døve kan de ikke være

Det de har raslet mest med sablerne over, er de helt unge der meget tidligt får en førtidspension igennem. Seneste har de snakket om, at problemet er størst blandt de 18-40 årige.

Men vi må jo bare se hvad der sker, S og SF har næsten lige udtalt, at de IKKE vil forhandle på området, så vi aner ikke hvad der vil kunne gå igennem og hvad der ikke kan, uden et flertal.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:53   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror lige at vi skal passe på med at gætte på hvornår den nye lov kommer den skal jo igennem forligskredsen først og dernæst skal den vedtages i tinget det vil sige der skal den op tre gange...

Helenekr dit bud er at den kommer inden jul , mit bud er at den ikke kommer på denne side af et valg

Husk det er en reform med store forringelser lyder det til , og der er uenighed mellem div partier alle er enige om en reform men ikke alle er enige om hvordan den skal udformes ...

DF går hårdt ud med at alle under 40 skal beholde en form for tilknytning til arbejdsmarkedet i form af uddannelser eller andet så de kan vende tilbage på et tidpspunkt .. men DF er slet ikke med i det forlig ...

Rv som er med vil også have en reform men de vil have lavet en helt ny form for ydelse ..

SF syntes jeg ikke vi har hørt meget fra på det område men på den smule de har sagt så lyder det godt nok ikke som om det er samme linje som regeringens


Og da det er RV ,V, S, K, og SF der sidder i forlig på området ja så kan jeg da forestille mig at de vil blive mere end uenige når V prøver at bære DF til bords ...

Så sagde den lille u-løkke at et forlig kan ophæves .. ja det kan det men det plejer så at medføre et valg .... (men ok med den mand er intet sikkert ..) men lov før jul den tror jeg ikke på ... man kan være jeg bliver kloger ha ha ... (vi burde sq være spin doktor Helenekr )

næsebjørn du skriver at din sag er sendt videre til pensionsnævnet har du fået brev om at pensionsnævnet har modtaget den ? når det brev kommer så vil de have maks tre måneder til at afgøre den og jeg tror ikke at kommunerne kan sidde og kalkulere i den nye lov det vil tage for lang tid ...

Kommunen ved jo godt at da du er på kontanthjælp og har alle papir i orden så kan du altid gå ind og søge en § 17 på forliggende grundlag uden fare for at miste noget (du er i forvejen på kontanthjælp så ved afslag er det der du fortsætter ) en mulighed er at du skriver til din sagsbehandler og beder om at få oplyst om hvor lang tid vedkommen regner med at det tager og hvor i systemet din sag er nu...

Alt efter hvilke kommune du bor i er der jo også et team der kigger på den først og derefter beslutter hvorvidt den skal indstilles til pension... har den været i sådan et team .. ved at her i min kommune var det ved det team at den lå længst men jeg fik dem igang ved skrivelser ...
  Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 12:02   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Enteneller, hvad mener du med dette:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Vovse, systemet må vel først henholde sig til de "nye regler", når det er vedtaget som lov forslag ? Hvor langt er det nu og hvornår forventer man at det træder i kraft ?
Jeg skrev til næsebjørn: "Når din sag er nået så langt som den er, så bliver den afgjort efter de nuværende regler. "
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 12:58   #9
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Næsebjørn kommer nok en over de regler som er nu. SÅden en lov laver ikke bare i løbet af få dage
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 13:38   #10
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Altså jeg ved at min resourceprofil er godkendt og sendt videre med alle mine papirer til det der pensionsværk. Har ikke forstand på hvad det hedder præcist. Det er søgt efter §18 -det er min socialrådgiver der har indstillet, ikke mig selv selvom jeg er enig i hendes beslutning.

Håber godt nok at det vil kunne nå at gå igennem men kan ikke lade være med at have dårlige nerver over det.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så blev jeg endelig og meget langt om længe, førtidsp Mella Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 25-10-2013 01:51
For rask til førtidsp. for syg til sygdagpenge....hvad nu sara7 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 18-07-2012 02:01
Sidder midt i ansøgning til parkeringsskilt og ansøgning til bil! hboegelund Alt det andet 5 10-11-2010 14:10
Rabatter til førtidsP. eldorado Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 13-03-2008 14:53
Tidshorisont fra indstilling til endelig afgørelse...??? Sulejma Spørgsmål ang fleksjob 3 06-07-2007 09:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension