K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2010, 20:10   #1
endnuEN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
endnuEN er ny på vejen
Opgivende ...

Er end på kontanthjælp efter mange års kamp for mit barns specialstøtte.

Er totalt udbrændt men klassificeret Match 2 (startede som Match 4 ...)

Oplyst jeg intet psykologhjælp kan få via jobcentret da de ingen penge har til sådan noget. Nu vil hun have jeg skal til psykiater ... jeg sagt der er massiv ventetid så sagt hun der er ikke og jeg skal med det samme som om hun har en der står klar! Hvad er planen aner jeg ikke.

(Jeg har nu kæmpet at få en tidligere psykolog bevilling overført fra min tidligere kommune, men det sker ikke, jeg kan jo ikke gå til psykolog uden penge - den var givet via børn og unge og i min ny kommune sylter de sagen. Jobcentret var anklagende over at jeg ikke bare tager afsted til psykolog)

Odense Kommune er ikke lige nogen jeg føler jeg kan pråle af. Hvem hjælper i sådanne sager?

Sidst redigeret af endnuEN; 11-10-2010 kl. 22:54.
endnuEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 16:10   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Hvad med at få henvisning til psykolog fra din egen læge. Der får du jo 60 % i tilskud fra Regionen. Hvis du ikke kan betale din egen andel, kan du måske prøve at søge det som enkeltydelse. (man kan hente et ansøgningsskema i borgerservice).

Man kan desværre ikke få en bevilling fra tidligere kommune. Det er altid den kommune, man bor i, som vurderer.

Men start evt. med at tage til lægen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 09:00   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du SKAL forlange at de laver den lovpligtige helhedsvurdering.

Den skal laves inden for 8 uger på kontanthjælp.
Denne kan du klage over, hvis du er uenig.

Den vil hjælpe både dig og kommune i det videre forløb.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2010, 06:52   #4
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
*
Matchgruppe 1: Jobklar. Borgere, der er parate til at tage et ordinært arbejde, så de kan være ude af beskæftigelsessystemet inden for de næste tre måneder.
*
Matchgruppe 2: Indsatsklar. Borgere, der ikke er parate til at tage et ordinært arbejde, så de kan være ude af beskæftigelsessystemet inden for de næste tre måneder, men som kan deltage i en beskæftigelsesrettet indsats med aktive tilbud.

*
Matchgruppe 3: Midlertidigt passiv. Borgere, der har så alvorlige problemer, at de i øjeblikket hverken kan arbejde eller deltage i en beskæftigelsesrettet indsats med aktive tilbud, fordi de fx er alvorligt syge.
Dette er de match grupper, taget i brug i første kvartal 2010.

Citat:
Matchgruppe 1: Matcher arbejdsmarkedets krav.
(Har gode faglige kvalifikationer og ikke helbredsmæssige og/eller sociale problemer).

Matchgruppe 2: Matcher kravene i væsentlig grad.
(Har færre faglige kvalifikationer og ikke helbredsmæssige og/eller sociale problemer).

Matchgruppe 3: Kan varetage job, der i et vist omfang eksisterer.
(Har ingen særlige faglige kvalifikationer, men vil sagtens kunne passe et almindeligt ufaglært job).

Matchgruppe 4: Kan ikke umiddelbart klare almindeligt job.
(Her bliver det straks mere indviklet, for det kan der være rigtig mange årsager til - fra sygdom over manglende dansk-kundskaber til alvorlige misbrugsproblemer. Blot for at nævne et par af dem).


Matchgruppe 5: Har aktuelt ingen anvendelig arbejdsevne.
(Også en broget gruppe, hvor der tidligere ofte blev visiteret til førtidspension af "sociale årsager, men ikke mindst af helbredsmæssige)
Citat:
Matchgruppe 2: Indsatsklar. Borgere, der ikke er parate til at tage et ordinært arbejde - Matchgruppe 4: Kan ikke umiddelbart klare almindeligt job
Der er ikke de store forskelle på ny match 2 og gl.match 4. For begge er gældende at kommunen også skal yde hjælp for at få borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.

Helhedsvudering Skal de lave. Skriv et pænt brev, og aflever til din sagsbehandler. (husk kvittering.) Hvor du pænt be´r om en påbegyndelse af din helhedsvudering. Spørg pænt til sidst i brevet om en skriftlig redegørelse for hvornår du modtager denne.

Husk at få kvitteringer for alt hvad du aflevere og få alle svar på skrift. Kommuner har det med at løbe fra deres løfter og få papirer væk. Tag kopi af alt hvad du aflevere, så du kan genfremsende det hvis det bliver væk!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 09:31   #5
endnuEN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
endnuEN er ny på vejen
Helhedsvurdering? mmm jeg surfer lige her og ser hvad det er for noget ... links til info om dette er velkom.

Tavshedspligt? Hvad må jobkonsulenten fortælle socialrådgiveren i vores socialsag?

Hun fortæller jeg intet nedsat tid kan få osv. da det ikke er noget hun kan vurdere eller gå ind i.

På det andet side oplyser hun den rådgiver i vores børnesag om ALT vi taler om - det siger hun at hun skal? Hvorfor skal hun dette hvis der ingen hjælp er til at få ift. nedsattid udefra familiens behov?

Hvad må hun vidergive og til hvem? Jeg synes ikke jeg kan finde retningslinier til dette.
endnuEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 09:45   #6
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg mener kun der er 3 mach grupper idag.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 21:01   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis jeg var dig, ville jeg straks gå til egen læge og forklare situationen, at du ikke har penge til selv at betale, og at du ønsker at få en henvisning til en psykolog på nærmeste psykiatriske hospital. (det er GRATIS)

Dog er det svært at få, lægerne er ikke så begejstrede for at henvise der til, men vil din læge ikke så beder du i stedet om psykiater på psyk-sygehus, så skal de nok sørge for at du kommer videre til en af deres psykologer, når de vurdere at du er klar til det.

En af grundene til at sagsbehandler siger psykiater er helt sikkert medicinsk behandling, det kan en psykolog ikke give (de må heller ikke anbefale et bestemt præparat) Og de alm læger... de har yderst sjældent forstand nok på tingene, de burde slet ikke side med muligheden for at udlevere psykofarmaka, man burde over en psykriater, da det høgner chancen for den rigtige diagnose.

En anden ting der er i det for dig, er at en psykologs udtalelser ikke kan bruges til en fløjtende fis i forhold til din sag, det skal være en der er læge udd´et og det er psykologer altså ikke (det er psykiatere) det noget bureaukratisk bævl, men sådan er det altså, psykologer har bedre forstand på at hjælpe, men igen de er ikke læger, og så dur det bare ikke.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 09:15   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal kikke under lov om aktiv kontanthjælp.

Der står i §11 og/eller §12. Både vedr årsag og pligter, dvs at du skal have helhedsvurdering, samt indplacering, og PLAN for tilbagevenden til arbejdsmarked, med skriftlig begrundelse. Herunder henviser rertsikkerhedsloven §6 til dette.

Dernæst skriver du mail eller brev(ved brev, husk stempel på kommune, samt kopi til dig selv)og ref. dit afslag på psykologhjælp. Husk at skrive at du får at vide at job-centret ikke har penge til den slags. Dette klager du videre til statsforvaltning, om nødvendigt, hvor du endvidere anfører §5 i retsikkerhedsloven(kommunen har pligt til at sikre om anden lov kan bruges).

Match 2(ny lov) er stort set det samme som gamel match 4.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 12:27   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du skal kikke under lov om aktiv kontanthjælp.
Det er der ikke noget der hedder.........

Til endnuEN:
Her står noget om helhedsvurdering:
http://www.socialjura.dk/index.php?id=11035

Ang. det du spørger om tavshedspligt - mellem jobkonsulent og en som behandler din social sag. Jeg er ikke helt med. Den sociale sag, som er sat i gang, hvad for en sag? Lige nu tænker jeg på, om du er ved at søge Tabt arbejdsfortjeneste grundet nogen problemer med dit barn? Det kunne f.eks. være tabt arbejdsfortjeneste ved barnets sygdom/handicap.

Din jobkonsulent, sidder hun i jobcentret og har din sag vedr. sygemeldning eller lignende? Hvis ja og du har en sag hos f.eks. socialforvaltningen, så har denne jobkonsulent fra jobcentret INTET at sige til din sag i socialcentret/socialforvaltningen. Din jobkonsulent fra jobcentret har inet med sociale sager at gøre, kun udelukkende må arbejde med dig og din sag i jobcentret.

En sag i jobcentret og en sag på det sociale område skal køres adskilt! Nok har jobcentret måske rådgivet dig til at søge hjælp hos f.eks. socialcentret vedr. dit barn, men så er det også kun det. De kan ikke behandle sociale sager, da jobcentret ikke har kompetencen til at varetage sociale sager, KUN sager som vedr. job, sygemeldning osv... som vedr. arbejdsmarkedet.

Håber det hjælper lidt på det. Du kan skrive en skriftlig klage til både din sagsbehandler på det sociale område og til jobkonsulenten, at de har hver deres tavshedspligt, og at du IKKE har givet din jobkonsulent samtykke til at videregive oplysninger til sagsbehandleren på det sociale område....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2010, 20:44   #10
endnuEN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
endnuEN er ny på vejen
takker allesammen - nu gælder det bare om at skrive -

det er noget af et gedemarket

jobcentret siger

intet psykolog men psykiater pga. økonomien da de intet har til dette
intet nedsat tid ift. familiens ISÆR barnets behov da det ikke er en mulighed
ingen holdning til at jeg var igang med udd inden mit barn blev syg og mistede den pga. barnets sygdom ... det er ikke hendes arbejdsområde forklarede hun O_O

men de vil have helbredsoplysninger fra lægen mhp. aktivering

jeg vil gerne se den pille og diagnose en psykiater giver som fjerner stress, en socialsag opstået pga. barnets behov men gruer for det de kun kan finde på er at tvangsfjerne som jeg ser det. Hun forklaret meget grundigt at der ingen hjælp er til den slags er i systemet ...
endnuEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opgivende hobby4me Din historie 7 24-03-2010 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension