K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2010, 22:40   #1
NKK
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ny lovgivning pr. 1.1.2010?

Hvem ved hvor jeg finder denne lovgivning som jeg har modtaget beskrevet i brev fra sagsbehandler idag?

citat: "Pr. 01.01.2010 byder ny lovgivning, at personer som modtager ledighedsydelse, skal deltage i en form for aktivering enten som virksomhedspraktik eller kommunal aktivering."

Jeg er ny-ledig efter knap 6 år i fleksjob i kommunal regi, med en ugentlig reel tid på 15 timer. Jeg er opsagt pga. kommunens besparelser.

Meldte mig ledig d. 1. okt. via nettet og talte mandag meget kort i telefon med min sagsbehandler, som jeg ikke kender i forvejen. En samtale JEG holdt i et positivt og neutralt leje, mens hun nærmest fremkom med trusler, - ihvertfald var det bestemt ikke nogen rar start på dette.
Er klar over, at jeg har fået netop DEN sagsbehandler der nærmest er berygtet for sin ubehagelige adfærd!

Jeg har som tidligere nævnt så modtaget indkaldelse idag til første møde på mandag. Brevet er sikkert en standard skrivelse, men ikke særlig opmuntrende, da jeg allerede i brevet får talt og påskrevet hvad der forventes af mig mht. at søge job alle mulige og umulige steder!!! OSV OSV

Altså, - kender nogen stedet hvor det præcist står at jeg skal deltage i kommunal AKTIVERING, - her tænker jeg altså ikke jobtræning, erhvervspraktik og hvad det ellers hedder?

Jeg ville meget gerne gå ind i dette i en positiv ånd og deltage i fornuftige ting, - men aktivering, - hmmmmm!

Til info er jeg 52 år og bor i Nordfyns Kommune.
I
  Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 23:03   #2
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
det er forde så længe du er på ledighedydelse mange her inden mener det er en gammel lov men den bryge komurnene nu som ny lov for de kan få retur 65% når det er sagt møder du ikke op ryger ding ledighedydelse for så kalde de det noget med du ikke er intereseret i at komme videre mød op brok dig hjemme hvisj eg huske rigtigt fik jeg sådan et brev ca 1 uge efter første ledighed de kalde det sundsheds aktivering som min knæ ikke syntes om så røg på andet kursus så mød op være glad selvom du kommer ti lat rende til grin bare forde de kan få flere penge retur det er det eneste det handler om og sidst men ikke minst husk søge arbejde er lovligt fri
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 23:08   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej NKK

Du skal bare spørge vedkommende hvilken lov og § hun mener... -og det gælder også fremover spørg, spørg, spørg og du bliver klogere og sagsmishandleren finder ud af at du interesserer dig for din sag osv.


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 06:24   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
alle skal i aktivering 10timer pr. uge.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 08:28   #5
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hvis jeg var dig -ville jeg da skrive tilbage(du ved alt på skrift)
og be om at få på skrift hvilken lovgivning det lige drejer sig om.....


Og husk så - man kan altid skifte mishandler


Go weekend
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 12:29   #6
FCV-J
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2010
Lokation: Ringkøbing Skjern
Indlæg: 53
Styrke: 0
FCV-J er ny på vejen
Hej NKK der er ikke kommet nye regler på området i år. Det der er sket er følgende:
Pr. 04.01.10 modtager kommunerne 65% refussion på din ledighedsydelse, hvis de aktiverer dig. Det har fået den koncekvens, at mange kommuner sender deres ledighedsydelsesmodtagere ud i pipfuglekurser. Det fordi jo billigere kursus jo større andel af det ekstra tilskud bliver i kommunes kasser.

Lovgivningen findes i: Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsat.

Jeg har indsat de gældende regler og markeret det der vedrører ledighedydelsesmodtagere. Det er dem der i målgruppe betegnes nr. 7.

Hele loven kan let findes på ministeriets hjemmeside under gældende love/beskæftigelsesindsats. Her er nu også opslået et emne om ændring af førtidspension og fleksjob regler.
Siden findes på wwwbm.dk

MVH
Flemming

§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:

1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,

2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller

3) ordinære uddannelsesforløb.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2.

Stk. 3. Tilbuddet skal udvikle eller afdække den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencer med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.

Stk. 4. Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, jf. stk. 1, nr. 2, kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 43 tilsvarende anvendelse.

§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til

1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og

4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7.
FCV-J er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 16:52   #7
NKK
Gæst
 
Indlæg: n/a
TUSIND tak for jeres meget hurtige svar. Hold da op hvor jeg føler mig tryg ved at have dette, - og jer - i ryggen!

Tak til Flemming for de uddybende svar. Jeg læser love og regler på nettet, så jeg er grøn i hovedet.

Sammefattet læser jeg jeres svar sådan:
Jeg SKAL deltage i (ifgl. jjson: 10 timer) aktivering!

Hvorfor lige 10 timer???Og er det i hele ledeighedsperioden?

Jeg har RET til at søge arbejde, men jeg SKAL ikke!
( Dette er ret vigtigt, da samtalen mandag bla. fokuserer på hvad jeg selv GØR og har planer om, for at finde arbejde!!! OG der er vist ikke meget at søge. ) Det forventes at jeg til mødet, medbringer dokumentation for allerede søgt arbejde.

Hvis dette er korrekt opfattet, at jeg KAN, men ikke SKAL, kan jeg så afkræves at dokumentere med ansøgninger og lister over disse?

Jeg SKAL deltage i arbejdsprøvning højst 3 gange a´max.1 mdr. varighed.

Det skal siges at jeg virkelig håber at få et nyt fleksjob, ligeså givende som det jeg netop har måtte sige farvel til. Jeg vil naturligvis gøre hvad jeg har pligt til, så langt kræfterne rækker.
Men, - jeg vil ikke løbes om hjørner med, af en sur sagsbehander.

Tak til jer alle, for jeres tålmodighed.
  Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 17:52   #8
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Hvorfor lige 10 timer???Og er det i hele ledeighedsperioden?
som jeg fik det avide var det intil jeg fik nyt flexjob

Citat:
Jeg har RET til at søge arbejde, men jeg SKAL ikke
nej og ja jo mere du selv søger jo hurtigere /heldige er du at fidne arbejde og hvis man har søgt arbejde selv så er der vel ikke noget problem i at vide/bevise man selv gør hvad man kan jo men medmindre din læge kan stoppe kursus/aktivering så er du nød til at møde op ellers tage de desvære din ledighedydelse og huske aldrig give dem noget de kan tolke som et nej for så vil de bruge det som du har sagt nej til arbejde praktik osv også der vil din ydelse ryge
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 18:23   #9
NKK
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ok! Tak for det. Jeg er helt med på det vigtige i, at medvirke til alt der forslås, og ikke sige nej til noget.

Men det er vigtigt for mig, at jeg også selv VED hvad jeg kan eller skal, fordi det allerede nu er min fornemmelse at sagbehandleren vil forsøge sig med uklare vendinger der lægger sig meget op af hvad jeg SKAL.
Tak for hjælpen.
  Besvar med citat
Gammel 08-10-2010, 19:30   #10
FCV-J
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2010
Lokation: Ringkøbing Skjern
Indlæg: 53
Styrke: 0
FCV-J er ny på vejen
10 timer

Kære alle de 10 timer er et krav for, at kommunerne kan modtage 65% refussion i stedet for 35%. Svarende til ekstra ca. 1100. kr om ugen ekstra.
Der er således ikke noget lovkrav om 10 timers aktivering, men kun økonomi og ingen socialfaglige grunde.
Hvis 100 på LY x med 1100. kr - 240. kr pr borger for aktivering, hvad scorrer kommunen så?
MVH
Flemming
fri socialrådgiver
FCV-J er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivning?! simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 19-08-2013 15:12
Lovgivning Vanilje Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-01-2013 17:19
Ny lovgivning 2010 SusanneSjogren Spørgsmål ang fleksjob 17 10-11-2009 00:51
ang. ny lovgivning...01.07... anetta Nyt om loven 0 17-06-2008 12:42
Lovgivning Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 19-04-2008 00:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension