K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2010, 22:07   #1
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Asperger/angst/stress og FP

Rapporten fra neuropsykologen er netop kommet i dag, og hans vurdering af mig er helt klar - jeg har Aspergers, angst og kronisk stress

Jeg har før skrevet om min sag i tråden 'Post Commotionel Syndrom', men da min diagnose nu er ændret, og mine spørgsmål ligeså, har jeg oprettet en ny tråd.
Den gamle er her http://www.k10.dk/showthread.php?t=13847

Sagen i korte træk er at jeg har været inde i systemet i 5 år, er ikke blevet taget alvorligt, har fået at vide at kommunen end ikke vil optage en sag om fp, haft den ene ligegyldige sagsbehandler efter den anden.

Efter meget pres fra min mor det sidste halve år, begyndte min sagsbehandler endelig at vågne op. Få dage før jeg røg at sygedagpenge d 31/7 (varighedsbegrænsning) bad hun mig lave en ressourceprofil og sende til hende, og bestilte tid hos en neuropsykolog.
Klage over sygedagpengestop er indsendt, men endnu ingen respons

Men nu har jeg så fået rapporten fra neuropsykologen, og jeg øjner endelig et håb. Han skriver bla at jeg ikke længere har ressourcer til at klare et arbejde, heller ikke på nedsat tid, i ethvert fag. At han ikke kan pege på behandlingsmuligheder, der kan øge erhvervsevnen

Mit spørgsmål er så:

Siger jeres erfaring at dette er nok til at kommunen endelig accepterer realiteterne. Eller kan de stadig finde på at stejle?
Kan det have en betydning at det var kommunen, der sendte mig til ham, fremfor hvis jeg selv havde fået foretaget undersøgelsen?

I mit stille håb om at mit mareridt måske snart kan være forbi, lurer panikken over, hvad kommunen nu kan finde på

Er der nogen, der ved om hvilken holding kommunen har til aspergere som lider af angst og stress - er det sådan nogle man giver fp?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 22:14   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Tassi

Citat:
Men nu har jeg så fået rapporten fra neuropsykologen, og jeg øjner endelig et håb. Han skriver bla at jeg ikke længere har ressourcer til at klare et arbejde, heller ikke på nedsat tid, i ethvert fag. At han ikke kan pege på behandlingsmuligheder, der kan øge erhvervsevnen
Med den rapport fra neuropsykologen, skulle du se at få søgt en pension efter § 17 på det foreliggende grundlag.

Der vil så være 2 muligheder :

1. De bliver tvunget til at få din ressourceprofil opdateret,

og måske bliver nogen SÅ flove, at du indstilles til pension, og den bliver bevilliget.

Fordi :

2. De ved, at du vil anke, hvis de ikke godkender,

og så får de et forklaringsproblem på alle de love, der ikke er overholdt,

overfor Beskæftigelsesankenævnet.

Jeg tror du skkal prøve med den § 17.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2010, 22:31   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Du mener at neuropsykologens ord skulle være nok til at få fp?
Jeg snart ikke ved, hvad der er op eller ned mere, og hvornår kommunen er tilfredse
Kan de ikke forlange jeg skal i arbejdsprøvning igen, fordi han jo ikke har skrevet noget direkte om arbejdsprøvning?

Hvad mener du med opdateret ressourceprofil? Jeg lavede den og indsendte den omkring 25. august - den kan vel ikke blive mere opdateret?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 00:13   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Joe, for nu er der jo et nyt element, da jeg går ud fra, at den rapport ikke er med ?

Mener bare, at i stedet for at lade kommunen trække tiden yderligere,

kan du lige så godt søge selv.

Hvis du får afslag, skal du anke, og så er jeg sikker på,

at der kommer fokus på din kommunens manglende indsats i din sag.

Kan være den oven i købet får en "næse".
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 00:26   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Ja, det er rigtigt, rapporten er netop først kommet i dag, med helt nye oplysninger
Der var heller ikke nogen ressourceprofil da sagsbehandleren tog sagen til lægekonsulenten, som så vurderede, der ikke var grundlag for at starte en sag om fp - den har jeg først lavet efterfølgende (men jeg har ikke hørt noget fra sgsbehandler siden. Skal jeg kontakte hende så den kan blive lavet færdig? For jeg kan vel ikke søge fp uden at sagsbehandleren har været ind over ressourceprofilen?)

Så ja, både ressourceprofil og rapport fra neuropsykolog er nye dokumenter i sagen

Hvis jeg søger efter paragraf 17, skal jeg så selv indhente udtalelser fra diverse læger?
Min nuværende sagsbehandler vidste ikke jeg havde været i arbejdsprøvning sidste år, så noget tyder på de papirer slet ikke er lavet. De papirer skal vel foreligge før jeg selv kan søge? Det eneste 'bevis' der foreligger, er mine dagbogsnotater fra forløbet
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 00:35   #6
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Tassi

Det kan være at andre byder ind med andre gode råd,

men hvis du søger en § 17, så SKAL der laves en helt opdateret ressourceprofil,

også selv om det er "på det foreliggende grundlag".
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 00:44   #7
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Florken - jeg er ikke sikker på jeg helt forstår

Altså jeg lavede min ressourceprofil, som jeg indsendte for ca 3 uger siden til sgsbehandler - så er den vel så opdateret, som den kan blive?

Eller kan man først sige den er opdateret når sgsbehandleren har været ind over den, på den måde hun nu skal?

Jeg mener, er en ressourceprofil noget værd overhovedet, hvis sgsbehandleren ikke har gjort den færdig?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 05:32   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Hej Tassi,


Aspergers syndrom

Først vil jeg sige: Aspergers syndrom opstår ikke fordi man slår hovedet (eller følger heraf: Post Commotionelt Syndrom), men er en medfødt biologisk variant af den "normale" hjerne.

AS angives som en del af det autistiske spektrum og AS giver indehaveren nogle ganske særlige egenskaber, men også vanskeligheder i mødet med en verden, der tænker anderledes end den autistiske hjerne - det er først i det møde handicappet opstår.

Når vi taler om et spektrum, så er det fordi der sker en glidende overgang imellem den "normale" hjerne og den autistiske hjerne. Man kan således godt være "normal" men have et enkelt eller enkelte autistiske træk - det er først, når et menneske hitter på en række nærmere definerede træk, at man siges at tilhøre den gruppe af personer, der får klasket en Asperger label på ryggen.

"Hovedet" hos en Asperger person fungerer normalt ganske udmærket begavelsesmæssigt og ofte ses det endda at fungere over gennemsnittet - du har formodentlig selv et "hoved", der tilhører de 10 % i den øvre ende af begavelsesniveauet.

Til gengæld fungerer et Asperger hoved (og nært neurobiologiske beslægtede tilstande) en kende anderledes end det "normale" gennemsnitlige "hovede".

Sansebehandling og motorik foregår typisk på en anderledes måde end i "normal" hovedet. Den anderledes "databehandling" har nogle sideeffekter, der både kan være positiv og negativ.

Fx kan man have en ekstremt hørelse, syn, lugtesans osv hvilket kan være en ganske god ting i visse sammenhænge, men samtidig kan det betyde en form for "overload" af hjernens databehandling, så man i sidste ende ender med at knække sammen under presset.

Den klassiske historie om overload sker i sammenhænge, hvor der fx er vildt mange mennesker stuvet sammen - hele sanseapparatet bombarderes af informationer, der efterflg. dataforarbejdes på overtid, så man efter endt event er totalt brugt.

Aspergerhjernens evne til om og om, igen og igen at fordybe sig i detaljen er over gennemsnittet - og det er her der kan gemme sig en stor styrke som problemknuser :-)


Men som der var én der engang sagde: Gud h*n giver og Gud h*n tager, så den autistiske hjerne har en medfødt indbygget særlig sårbarhed over for en række psykiatriske lidelser, såsom: depression, angst, stress, OCD, ADHD. Når de tilstande ses sammen med en autismetilstand, kalder man tilstandene for komorbide tilstande.

Det er så at sige "bagdelen af medaljen", at man kan plages af det medløb af tilstande ud over det overload jeg omtalte tidligere.


Det er i forståelsen af de udvidelser og begrænsninger af dine muligheder, du skal forstå dig selv - hvis du ikke er til mange mennesker og megen social kontakt, er det ikke den form for aktivitet du skal sæte alle dine sparepenge på ... det vil næppe give dig en fornuftig gevinst.

En støvet forsker der sidder i bogtårnet og skriver artikler eller roder med forsøg i laboratoriet .... det vil nok være et bedre bud på hvor du skal lægge dine sparepenge, dersom du skulle i job/fleksjob.

Det vigtigste er, at du kan træde ind i "din verden" og forrette dit virke der - du kunne principielt godt undervise, hvis undervisningen omfattede "din verden".


Dit møde med den offentlige forvaltning

Sørg for selv at blive klædt godt på med viden om autisme, herunder AS og diverse komorbiditeter relevant for dig (angst, stress).

Meld dig ind i Aspergerforeningen - formanden Aage Sinkbæk er en tilbagevendende humoristisk livsbekræftigelse, du givet kan få meget ud af :-)

Når du selv (og dine pårørende) er klæt vel på med viden, så del den viden med din sagsbehandler, så vedkommende forstår, hvad det handler om og få lagt materialet ved din sag.

Det er altså ikke dovenskab, manglende vilje eller andet der plager dig, men et livslangt neurobiologisk handicap, der netop kommer til udtryk i dit møde med en ikke autistisk verden.

Som lovgivningen er skruet sammen i dagens Danmark, har du et retskrav på, at få behørig kompensation for dit handicap, således at du kan begå dig i verden på lige vilkår med såkaldte "normale" mennesker.

Kontakt (eller få din familie til at kontakte) Myndighedsafdelingen i din kommune for at få tildelt en støtte-kontakt-person, så du kan få lidt støtte i hverdagen.

Din funktionsnedsættelse skal også beskrives så godt som muligt, og der findes faktisk et såkaldet: samtaleskema (henvisning her på forum ?), der kan bruges til en form for systematiseret oplæg.

Jeg forstår der er lavet en ressourceprofil, men det var før du havde kendskab til Asperger vinklen - så det vil nok, som også andre nævner, være en rigtig god ide at se på hvilke vanskligheder du har i hverdagen set med Aspergerøjne, og så få dem ind i ressourceprofilen.

Mht. pension, så er det svært at få pension i dag - alt skal være prøvet først, og så kan det endda være nogle, der ender med afslag af den ene mere mærkelige end den anden begrundelse - i såfald er der ikke andet at gøre en prøve igen med en ny ansøgning.


Nåh. det blev lidt langt - men hvad pokker - jeg vil blot ønske dig held & lykke med at komme vidre med "din verden" :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 08:26   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tassi,

Du siger at du har været i arbejdsprøvning for nogle år tilbage. Hvad siger den, er den for "god" i forhold til hvad du kunne præstere idag ?

Jeg syntes slet slet ikke at du skal søge en §17 som der lægges op til. Den er din sag ikke sikker nok til pt. Der skal måske foreligges en nyere og mere opdateret arbejdsprøvning. Endvidere kan du "risiskere" at lægekonsulenten mener at der er andre "eksperter" der skal se på din sag for evt. behandlingsmuligheder. Nogle vil måske pege på psykolog samtaler og medicinering i forhold til din stress og angst, så der er noget vej endnu til en evt. ftp. sag.

Hvad siger din sagsbehandler nu ? Hun må jo gå videre med din sag og undersøge om du kan indstilles til ftp. ved at indhente de oplysninger og afprøvninger der skal til herfor.

Er du røget ud af sdp. og hvor længe har du været herpå ? Har du fået klaget til kommunen om stoppet, og mener du at der er/var en forlængelsesmulighed?

Jeg forstår ikke helt hvorfor at kommunen ikke vil undersøge om hvorvidt at du kan/kunne indstilles til pension ? Det har de jo pligt til.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2010, 08:34   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Florken - jeg er ikke sikker på jeg helt forstår

Altså jeg lavede min ressourceprofil, som jeg indsendte for ca 3 uger siden til sgsbehandler - så er den vel så opdateret, som den kan blive?

Eller kan man først sige den er opdateret når sgsbehandleren har været ind over den, på den måde hun nu skal?

Jeg mener, er en ressourceprofil noget værd overhovedet, hvis sgsbehandleren ikke har gjort den færdig?
Tassi, rssource profilen skal gøre færdig ved din sagsbehandler og derefter skal du partshøres i den og skrive den under for din bekræftigelse af dens indhold. Dog er der ikke noget du skal foretage dig heromkring, hvis du følger en §18 hvor din sbér indstiller dig til pension.

Jeg ser også at du var i arbejdsprøvning sidste år, det kunne være godt nok for en videre afklaring af dig i forhold til arbejdsmarkedet. Jeg var selv i ap. i 2008/2009 og pt. er der på mig blevet indhentet 2 psykiatriske speciallæge erklæringer, en status rapport fra min psykiater, læge, psykolog og psyk. skadestue. Lægekonsulenten har lavet 2 vurderinger i min sag og der har indtil videre været 5 sagsbehandlere inde over min sag. Dog er den kun startet op for 2 år siden i aug. 2008, hvor jeg gik i afklaring mhb. fleksjob.

Jeg indsendte mine oplysninger til rp.é sidste år, men den opdateres først når alle info. er på plads og sagen er klar til indstilling til pension. Jeg er ikke på nogen offentlig ydelse, så jeg holder hånd i hanke med mine sbére, men det går ok.

Håber vi kan hjælpe dig videre med en §18 for det klart den sikreste ved til evt. pension for dig pt.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
angst" stress" eller borderline ??? annech Spørgsmål ang fleksjob 7 16-11-2012 20:03
Asperger Pepsi Alt det andet 10 14-10-2011 05:03
angst og stress pist væk- tror kommunen kandelsdorff Alt det andet 8 03-09-2010 23:27
Hvordan er Jeres skånehensyn defineret? (stress/depression/angst) fighteren Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 5 28-01-2009 11:14
Stress, depression, angst og førtidspension fra Ankestyrelsen zuza Nyt om loven 1 14-12-2007 12:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension