K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2007, 22:11   #1
kschou
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2006
Indlæg: 38
Styrke: 18
kschou er ny på vejen
Hvor finder jeg denne §

Hej.

Jeg vil gener høre, om i kunne hjælpe mig ned at finde den paragraf,
som står skrevet herunder.


I visse særlige tilfælde vil førtidspensionssagen kunne påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis.
Det djejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand. Det vil bl.a. være tilfældet i situationer, hvor det ud fra den eksisterende faglige viden om betydelige fysiske og psykiske funktionsevnenedsættelser og om visse alvorlige sygdomstilstande og deres prognoser er helt åbentbart, at pågældendes arbejdsevne er varigt nedsat og ikke kan forbedres væsentlig ved akteverings-revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.


På Forhånd mange tak

kschou
kschou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2007, 22:37   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Hvor finder jeg denne §

Jeg fandt det her foreløbig.

Jeg sætter noget ind, hvis jeg finder en paragraf.

Citat:
Under henvisning til Folketingets brev af 19. juni 2006 følger hermed – i 80 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. S 5504, stillet af Mogens Jensen (S).

Spørgsmål nr. S 5504:

”Vil ministeren kommentere artiklen i HK Kommunalbladet nr. 11 om arbejdsprøvning på revacentre, virksomheder samt eksemplerne i bogen "Syge på tvangsarbejde" af Ellen Ryg Olsen (Forlaget Gyldendal), og finder ministeren det rimeligt, at der skal en arbejdsprøvning

- når en person henvises til revacentret med dropstativ og en plastikslange

- når en person ikke længere er i stand til at stå op

- når en person ikke mere kan holde på sin afføring, fordi nerverne i kroppen

er skåret over

- og når en person ikke kan indtage flydende føde efter en strålebehandling

for kræft? ”

Svar:

Jeg kan henvise til de kommentarer til Ellen Ryg Olsens bog: ”Syge på tvangsarbejde”, som fremgår af svar på spørgsmål 39 (alm. del) af 6. december 2005. Svaret vedlægges.

Jeg kan supplerende oplyse, at det er kommunen, der træffer afgørelse om iværksættelse af arbejdsprøvning, og at dette forudsætter en individuel konkret vurdering.

I reglerne er det understreget, at afprøvning, behandling m.m. skal være relevant, og desuden er det understreget i vejledning om social pension, at en borger naturligvis ikke har pligt til at underkaste sig undersøgelse eller behandling, der kan medføre fare for liv eller førlighed.

Endelig skal det bemærkes, at borgeren kan bede kommunen om, at tage stilling til pensionsberettigelsen på det foreliggende grundlag, hvis vedkommende ikke mener at kunne deltage i arbejdsprøvning – ligesom kommunens afgørelse kan påklages til det sociale nævn.

Eva Kjer Hansen
http://www.folketinget.dk/?/samling/...U/00000001.htm
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2007, 22:53   #3
kschou
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2006
Indlæg: 38
Styrke: 18
kschou er ny på vejen
RE: Hvor finder jeg denne §

Tak for det hurtige svar.

Men det var jo nærmest den § jeg gerne vil have fat i.

Jeg har læst og læst og kikket på flere forskellige sider, men kan bare ikke finde den.
kschou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2007, 22:56   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Hvor finder jeg denne §

Rolig nu... jeg prøver.

Hvor har du prøvet?
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2007, 23:57   #5
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvor finder jeg denne §

Citat:
Påbegyndelse af sag om førtidspension

12. Kommunen skal som hidtil behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning. En ansøgning om hjælp skal behandles bredt ud fra en samlet vurdering af borgerens situation efter reglerne i retssikkerhedsloven.

Påbegyndelsen af en sag om førtidspension forudsætter som hovedregel, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis, og at der foreligger dokumentation for, at arbejdsevnen ikke varigt kan forbedres.

I visse særlige tilfælde vil førtidspensionssagen kunne påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand. Det vil bl.a. være tilfældet i situationer, hvor det ud fra den eksisterende faglige viden om betydelige fysiske og psykiske funktionsevnenedsættelser og om visse alvorlige sygdomstilstande og deres prognoser er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne er varigt nedsat og ikke kan forbedres væsentligt ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

Som eksempler på tilfælde, hvor en afprøvning af arbejdsevnen vil kunne anses for at være åbenbar formålsløs, kan nævnes borgere med en betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt fremadskridende.

Kommunen kan fortsat påbegynde en førtidspensionssag og tilkende førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom, når det er åbenlyst, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres fx på grund af svær kronisk hjerneskade. Kommunens afgørelse om at rejse en pensionssag kan ankes.

Behandlingen af sådanne sager skal også ske efter reglerne i arbejdsevne-bekendtgørelsen.

Kommunen bør, i tilfælde hvor det er åbenbart, at en ung person skal have tilkendt pension, når pågældende fylder 18 år, påbegynde behandling af sag om førtidspension, så afgørelsen kan være truffet og udbetalingen af pension kan ske med virkning fra det fyldte 18. år. Det kan fx være, hvis en ung – eventuelt med ophold på døgninstitution – har en betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning.

Behandlingen af samtlige sager om førtidspension skal uanset efter hvilken regel, sagen er påbegyndt, ske efter reglerne i lovens § 19, dvs. ved anvendelse af den sagsbehandlingsmetode, der er uddybende beskrevet i arbejdsevne-bekendtgørelsen samt i denne vejlednings punkt 19-30. At vurderingsgrundlaget skal udarbejdes efter lovens § 19 indebærer ikke, at sagen skal »overoplyses«. Der skal fortsat kun indhentes de oplysninger om borgeren, som er nødvendige for at træffe afgørelse om førtidspension og begrunde denne afgørelse, se punkt 15-17 og punkt 27- 29 »Indhentelse af oplysninger«.

En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, se bekendtgørelsens § 4, stk. 1. Tidspunktet for sagens overgang til behandling som en førtidspensionssag skal klart fremgå af sagen, og tidspunktet skal meddeles borgeren, da denne dato kan få central betydning bl.a. for udbetalingen.

Se også punkt 33 »Frist for afgørelse«. Borgeren kan klage over kommunens afgørelse om, at sagen overgår eller ikke overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Har kommunen i sin afgørelse besluttet, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der er fastsat af kommunen, se lovens § 20, stk. 1, anses genoptagelsessagen for påbegyndt den dato, der er fastsat i kommunens afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Genoptages en sag om førtidspension før det fastsatte tidspunkt, eller uden at der ved afgørelsen er truffet beslutning herom, anses genoptagelsessagen for påbegyndt, den dato hvor der træffes afgørelse herom, se bekendtgørelsens § 4, stk. 3.

Selvom der ikke er fastsat en dato for kontrol, skal kommunen holde sig underrettet om pensionistens forhold. Kommunen skal bl.a. påse, om der fortsat er ret til førtidspension, eller om der er sket forandringer, der begrunder, at der rejses sag om frakendelse af pension, se lovens § 44.
http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187
  Besvar med citat
Gammel 15-06-2007, 00:17   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Hvor finder jeg denne §

Her er en afgørelse fra Ankestyrelsen om FORMÅLSLØS ARBEJDSPRØVNING.

Citat:
forsøg på revalidering siden 1993 ikke havde gjort det muligt for ansøgeren at få kontakt med arbejdsmarkedet.
Citat:
Ansøgeren havde ret til førtidspension på det foreliggende grundlag. Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøgeren efter en speciallægeerklæring fra september 2004 led af posttraumatisk belastningsreaktion efter udsættelse for tortur. Der var tale om en tilstand, der vedvarende var præget af angst, smerter, isolation og udtrætning. Tilstanden skønnedes at være varig, og ifølge Tværfagligt Smertecenter på Rigshospitalet måtte det anses for formålsløst at gøre forsøg på arbejdsprøvning, da ansøgeren var uden arbejdsevne
.

Citat:
lov om social pension - lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005 - § 20, stk. 1 - § 16, stk. 2
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...de=vis&ID=4230

Håber, det hjalp med en paragraf.

Søgeforslag til Google:

Formålsløs arbejdsprøvning
Undlade arbejdsprøvning

Og tak, Metro. Har netop opdaget, at du fandt noget om det.

Så betragt dette som et supplement.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2007, 17:19   #7
kschou
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2006
Indlæg: 38
Styrke: 18
kschou er ny på vejen
RE: Hvor finder jeg denne §

Mange tak for hjælpen.

Jeg tror jeg kan bruge det til nogrt.

Hilsen kschou
kschou er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2007, 21:39   #8
Socialformidleren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 46
Styrke: 18
Socialformidleren er ny på vejen
RE: Hvor finder jeg denne §

Det er pensionslovens § 17 stk. 1 nr. 2, 2. punktum - umiddelbart, men tror nu mest at den tekst den står i vejledningen til loven, og ikke i selve lovteksten.

Soc.formidleren
Socialformidleren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2007, 12:50   #9
Admin Saturn
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvor finder jeg denne §

Citat:
Socialformidleren skrev:
Det er pensionslovens § 17 stk. 1 nr. 2, 2. punktum - umiddelbart, men tror nu mest at den tekst den står i vejledningen til loven, og ikke i selve lovteksten.

Soc.formidleren
Vil du venligst forklare meningen med dit svar? Mener du at Vejledningen til loven vejer mindre end selve loven? Og i så fald - hvad er formålet med vejledninger til love?

Her på siden er det et krav, at alle påstande begrundes/forklares i videst muligt omfang for ikke at bringe de spørgende i nød eller gøre dem yderligere usikre på deres situation.
  Besvar med citat
Gammel 24-06-2007, 06:48   #10
Admin Saturn
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hvor finder jeg denne §

kschou
Du går bare videre med dit, som du havde planlagt i forvejen B)

Vejledningen til en lov udarbejdes netop for at fjerne faren for bla. sagsbehandlernes misfortolkning af paragrafferne.... Du springer lige over Socialformidlerens "svar" og fortsætter ufortrødent med dit. Kom lige forbi en gang imellem og fortæl hvordan det går B) .
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor finder jeg en bisidder? Snuppi At søge førtidspension 4 19-04-2013 22:07
hvor finder man en søsser98 Alt det andet 12 15-01-2013 16:18
hvor finder jeg paragraffer??? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 21-03-2011 12:06
Hvor finder jeg . . . hobby4me Alt det andet 2 26-10-2010 21:53
Hvor finder jeg... Risa Alt det andet 4 27-07-2008 08:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension