K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-06-2007, 21:07   #1
helle2440
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
helle2440 er ny på vejen
Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Jeg har søgt førtidspension i min kommune, men er der nogen der kan svare på hvornår man modtager førtidspension (hvis den bliver tildelt)? Er det fra den dato jeg har ansøgt om pensionen (med tilbagevirkende kraft) eller fra den dag førtidspensionen godkendes?
Det har betydning da min sagsbehandler kører mig rundt og rundt i manegen og der går lææænge mellem at hun handler på mine vegne, jeg er på kontanthjælp på 7 år og har gledet ud og ind af sygdom uden at få oplyst mine rettigheder om evt. førtidspension, har talt med speciallæge der har skrevet til min sagsbehandler at : min arbejdsevne er yderst begrænset, måske til det ubetydelige.
helle2440 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2007, 22:18   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Du er berettiget til førtidspension fra den dag du er tilkendt det og altså ikke med tilbagevirkeden kraft ...

Du skriver at din sagsbehandler trækker rundt med dig hvad mener du med det ?
Kommunen har tre måneder til at behandle din sag fra du har søgt førtispension og hvis ikke de gør det så skal de informere dig om det samt hvorfor de ikke når det ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-06-2007, 12:00   #3
helle2440
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
helle2440 er ny på vejen
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Tak for det hurtige svar. Jeg er blevet kørt rundt i manégen, forstået på den måde at jeg er henvist til revalideringsafdelingen da jeg ikke er istand til at arbejde på alm. vilkår (kommer fra kontanthjælp)eftersom jeg er psykisk syg. Bukker let underfor arbejdspres. Selvom sagsbehandler er klar over dette fra psykologers udtalelser har hun gentagne gange sendy mig i jobtræning med det resultat at min sygdom er blusset op og jeg er gået ned med sygdom. Alligevel hart hun sendt mig afsted igen og igen og endda spurgt om jeg ikke kunne arbejde lidt flere timer? så søgte jeg fleksjob og bad hende om at ansøge om det på mine vegne, hvilket hun gerne ville, det var i august 2006, ½ år senere ringer hun så til mig og siger at hun ikke har fået gjort noget ved det men straks vil gå igang. Jeg kommer til psyk. undersøgelse og psykiateren skriver at min arbejdsevne er begrænset til det ubetydelige. Til mig foreslår hun førtidspension og det var en kæmpelettelse for mig. Og her skulle jeg måske bare lade sagen gå sin gang. Men-men jeg sender en skriftlig ansøgning om førtidspension til sagsbehandleren, da jeg er bange for at ende i skrivebordsskuffen endnu engang. Men er det dumt af mig selv at ansøge? Og jeg ringer ikke til hende for jeg bliver så ked af det hver gang jeg har snakket med hende fordi jeg bliver behandlet så arrogant. Som jeg forstår dit svar, så vil min sag blive behandlet indefor 3 mdr. Mvh helle2440
helle2440 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2007, 12:07   #4
helle2440
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
helle2440 er ny på vejen
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Vil lige tilføje at hvad hjælper det at jeg ansøger hos sagsbehandleren, hvis hun ikke sender ansøgningen videre? Kan jeg klage over min sagsbehandler og bede om en anden?
Mvh helle2440
helle2440 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2007, 12:35   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Hvis du selv søger, og hvis du søger på det foreliggende efter §17, så har kommunen tre måneder til at komme med en afgørelse.

Hvis de ikke kan nå det, skal de give dig en begrundelse for, hvorfor de ikke kan nå det.

Hvis der søges efter §18 kan der gå meget lang tid, da kommunen så kan vælge at indhente yderligere dokumentation i form af lægepapirer eller arbejdsprøvninger.

Så hvis du vil være sikker på en hurtigere sagsbehandling, kan du skrive, at du gerne vil søge efter §17.

Det løser måske problemet med din sagsbehandler.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2007, 12:48   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Helle2440 hvis det var mig der havde en sagsbehandler af den kaliber så ville jeg heller ikke snakke med hende, jeg ville simpelthen sætte et brev sammen til hende om at alt korrespondance pr efterdags skal foregå via mail eller brev.

Hvad ang at klage over hende så er der altid mulighed for det, du kan vælge at klage til din borgmester og klage over sagsbehandlingen ,og henstille til at du får en anden da du ikke har tiltro til den du har, du skal selvfølgelig nævne at hun "glemmer" dig i en skuffe...

Hvis din sagsbehandler ikke gør noget ved sagen og du ikke får bekræftigelse på at de er gået i gang med at ansøge efter §17 kan du efter tre måneder vælge at anke den ved at sende den direkte til ankenævnet, da det kan formodes at det er et afslag når du ikke høre noget.

Men allerførst ville jeg skrive til borgmesteren ang sagsbehandlingen det plejer at få tingen til at ske ...
hvis du endnu ikke har aktindsigt i din sag så kan jeg også kun råde dig til at få det i en hulens til fart , da det vil være en god støtte for dig i en §17 at vide nøjagtig hvad kommunen ligger inde med af papir på dig, og på den måde vil du også kunne se hvordan hun har behandlet din tidligere søgte ftp

du kan bruge formularen her http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

håber at det hjælper dig lidt

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 16-06-2007, 11:01   #7
helle2440
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
helle2440 er ny på vejen
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

Mange tak for de meget brugbare svar, det er jeg glad for! Jeg skal måske søge efter §18, da jeg gerne vil have sagsbehandleren til at indhente en ny erklæring fra min læge som jeg lige har talt med, der så vil "skære det ud i pap" (at jeg ikke kan klare flere arbejdsprøvninger/jobtræningsforløb ej heller gå i uvished.) Så på den baggrund kan jeg måske ikke søge efter §17?? Men jeg vil følge det gode råd om at bede om aktindsigt og samtidig få sendt en klage afsted vedr. sagsbehandlingen. Håber bare ike at det udsætter min sag endnu mere hvis jeg beder om en ny sagsbehandler. Men på den anden side har jeg det så elendigt over at være i kløerne på denne sagsbehandler at det påvirker min hverdag, hvilket er helt forkert:|
Endnu engang tak for svarene!
helle2440 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 15:53   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

hej jeg har et spørgsmål ? om ansøgning om pension.

KAN MAN SØGE EN § 18 selv ?

DET HAR JEG IKKE FÅET INFORMATION OM NOGEN STEDER ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 16:46   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Førtidspension fra ansøgningsdatoen??

En § 18 er noget kommunen indstiller dig til hvis de mener at du har en sag der kan munde ud i en ftp .

Man kan selvfølgelig gå til kommunen og gøre dem opmærksom på at man har det sådan og sådan og at man mener at man ikke kan arbejde mere, og derefter evt høre dem om ikke man kan søge en §18 , så kan man selvfølgelig være heldig at de siger ok lad os prøve det...

Men det er kun hvis kommunen dømmer at der er en sag,(ifølge loven så skal de jo gøre det hvis de mener at du ikke kommer tilbage i job eller adet igen ) men det er jo så langt fra noget de gør helt af sig selv...

Hvis man derimod selv mener at nu holder den ikke længere ja så har man muligheden for at søge en §17 og det er så på forliggende grundlag, men der har man jo muligheden for at lægge papir ind i sin egen sag det skal man HUSKE en paragraf 17 siger at kommunen behandler på forliggende grundlag, det vil sige at de ikke henter flere oplysninger om dig, derimod kan du selv indhente flere oplysninger og bede om at få dem lagt ind i din sag
  Besvar med citat
Gammel 03-08-2007, 12:22   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question

Helle hvordan gik det ...har du fået din sag behandlet og fik du pension på det foreliggende grundlag...altså en § 17 ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension