K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2010, 21:47   #1
env58
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2007
Lokation: Vejle
Alder: 65
Indlæg: 11
Styrke: 17
env58 er ny på vejen
Mødeindkaldelse.

Hej.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvem der har bevisbyrden for om et brev er nået frem til borgeren. Jobcenteret eller borgeren?

Det handler om en borger der var på sygedagpenge. Jobcenteret sendte en mødeindkaldelse om opfølgningsmøde. Borgeren har ikke modtaget indkaldelsen.
I sagens natur mødte han ikke op. Dagen efter mødet skulle være afholdt, faldt han for sygedagpengestoppet.
Indkaldelsen var ikke sendt som rekommanderet brev, men som alm brev.
Jobcenteret påstår efter samtale med Postdanmark, at han har modtaget brevet, men det har han ikke.


Med venlig hilsen
env
env58 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 21:51   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja, i sådan en situation har Jobcentret faktisk retten på deres side, det siger en principafgørelse.

Hvis Jobcentret kan bevise, at de har sendt brevet, og postdanmark siger, at der ikke har været uregelmæssigheder i perioden, så går man ud fra, at borgeren må have fået brevet.


Var det varighed han faldt for, eller stoppede de pengene grundet manglende medvirken?
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 22:02   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Derfor er det så pokkers vigtigt, at kontakte postvæsenet skriftligt hver eneste gang man oplever uregelmæssigheder i postomdelingen.

For nogen tid siden sendte jeg mail via postvæsenets hjemmeside, 3 gange med kort mellemrum, fordi jeg i min postkasse modtog ting der var adresseret til andre, og gjorde dem opmærksom på, at den slags fejl er skyld i, at borgere på overførselsindkomst mister deres eksistensgrundlag.

Hvis man ved hjælp af sådanne mails til postvæsenet kan bevise, at der rent faktisk sker fejl i post-omdelingen i ens område, så står man stærkere i en sag med kommunen.

Den har været oppe at vende herinde tidligere, og der mener jeg, at der var en borger der vandt sådan en sag, netop fordi, at postvæsenet havde oplyst til kommunen, at der ikke var nogle fejl i postomdelingen i området, men borgeren kunne bevise det modsatte.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 22:07   #4
env58
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2007
Lokation: Vejle
Alder: 65
Indlæg: 11
Styrke: 17
env58 er ny på vejen
Det var på grund af manglende medvirken.
Jeg mener bare, når et brev ikke sendt som rekommanderet brev er der ingen garanti for at den når modtageren. Det sker at vi modtager breve hvor husnummeret er rigtig men gadenavnet forkert. Jeg har selv været postbud så jeg ved der kan ske fejl.
env58 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 22:08   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Andersine 85...

Borgeren SKAL partshøres FØR sygedagpengestop.

Der kan jo være en grund til udeblivelsen.

Der skal også være klagevejledning.

Desuden trækkes man kun for den dag, man ikke kom - eller indtil man igen dukker op.

Standsning af sygedagpenge af andre årsager er en anden del af lovgivningen.

Så når env58 skriver, at vedkommende dagen efter faldt for sygedagpengestop, så er det 2 forskellige paragraffer.

Så hvis der er flere dage tilbage, før varighedsbegrænsningen træder i kraft, så genoptages udbetalingen af sygedagpengene.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 23:09   #6
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Derfor er det så pokkers vigtigt, at kontakte postvæsenet skriftligt hver eneste gang man oplever uregelmæssigheder i postomdelingen.

For nogen tid siden sendte jeg mail via postvæsenets hjemmeside, 3 gange med kort mellemrum, fordi jeg i min postkasse modtog ting der var adresseret til andre, og gjorde dem opmærksom på, at den slags fejl er skyld i, at borgere på overførselsindkomst mister deres eksistensgrundlag.

Hvis man ved hjælp af sådanne mails til postvæsenet kan bevise, at der rent faktisk sker fejl i post-omdelingen i ens område, så står man stærkere i en sag med kommunen.

Den har været oppe at vende herinde tidligere, og der mener jeg, at der var en borger der vandt sådan en sag, netop fordi, at postvæsenet havde oplyst til kommunen, at der ikke var nogle fejl i postomdelingen i området, men borgeren kunne bevise det modsatte.

ved du forresten hvordan de slap af med atom affald da de lukkede Risø !!!! de sendte det bare med post danmark så var de sikre på det forsvandt
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 23:17   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Zuza... Det er jeg da sådan set godt klar over Men vejleder helst ikke folk, før jeg ved hvad jeg taler (bare sådan nogenlunde) om

Så hvis det handlede om varighed, var der jo ikke noget jeg kunne rådgive med, ifm. mulighed for at få genoptaget sygedagpengene mv.

Men ift. hvad situationen er, så er der desværre nok ikke andet at gøre, end at sige at man medvirker igen, og så få genoptaget pengene derfra... Og selvfølgelig klage, især hvis har mulighed for at bevise noget som helst.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 11:13   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af xlars38 Se meddelelser
ved du forresten hvordan de slap af med atom affald da de lukkede Risø !!!! de sendte det bare med post danmark så var de sikre på det forsvandt
Den tror jeg på.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 15:13   #9
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Som udgangspunkt må man regne med at posten kommer frem og jeg synes ikke det er det bedst sted at klage.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2010, 10:02   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ombudsmanden udtaler om brevafsendelse: http://ombudsmanden.dk/nyt_og_presse...hndtering.pdf/ som er at finde her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=12937

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-07-2010 kl. 10:05.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension