K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2010, 13:20   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Fleksjob/ledighedsydelse - praksisundersøgelse

Så er den nye praksisundersøgelse om fleksjob/ledighedsydelse på banen.

Den er meget nyttig læsning.

Bemærk især, at arbejdsprøvningerne SKAL være relevante, og skal IKKE bruges til at teste, hvad borgeren IKKE kan.

Bemærk også, at Ankestyrelsen undersøger om nogle borgere IKKE skulle have haft fleksjob.

Man tager altså primært hensyn til skatteyderne og ikke til borgeren med nedsat arbejdsevne, for så havde man vel undersøgt om dem, der havde fået AFSLAG på fleksjob var berettiget til det.

Dog har man set på Beskæftigelsesankenævnenes ændringer af kommunernes afgørelser.... selvom det også er formuleret, som om det prioriterer skatteyderne og ikke de syge/handicappede.

Jeg troede, at ankesystemet var til for borgerne i systemet, som kunne sikre, at retssikkerheden blev overholdt, og som tidligere socialminister har udtalt, at det IKKE skulle være nødvendigt med advokat. Og sager kan jo heller ikke komme i retten, før ankesystemet har færdigbehandlet sagerne.

Citat:
"Det er for eksempel ikke hensigtsmæssigt at arbejdsprøve en person, som er syg af stress, i en bankafdeling med kimende telefoner og travle kunder", siger Pernille Fejfer.
Følgende kommuner har deltaget:

Citat:
14 kommuner og 5 nævn har medvirket i undersøgelsen

•Brønderslev
•Esbjerg
•Frederikshavn
•Horsens
•Hvidovre
•Høje Taastrup
•Hørsholm
•København
•Køge
•Middelfart
•Odder
•Roskilde
•Sønderborg
•Århus

Alle 5 beskæftigelsesankenævn har medvirket.
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=1382




Praksisundersøgelsen kan læses her:

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Praks...2010_09_11.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 20:55   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Takker Zuza rykker den lige op så alle kan nå at se den
  Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 22:30   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nu har jeg gennemtygget den, og jeg kan virkelig anbefale alle på vej til fleksjob eller pension at læse den grundigt.

Der er en masse historier med menneskelige "ansigter" på, som nøje beskriver, hvor lidt/meget der skal til for at få fleksjob.

Der er en masse gode beskrivelser af arbejdsprøvninger, hvad man må og ikke må osv. osv.

LÆS DEN!!!!

Og til Hejdien... prøv du også at læse den. Du vil sikkert også få nogle aha-oplevelser.

Jeg fik MANGE af slagsen.

Bl.a. om HVEM og HVORDAN ressourceprofiler skal skrives. Meget interessant.

Og så igen, igen... at det er KOMMUNALBESTYRELSENS ANSVAR, at retssikkerheden overholdes. Og denne SKAL derfor orienteres om denne praksisundersøgelse - og andre undersøgelser.

Og man må naturligvis IKKE "bunke-aktivere". Det SKAL være individuelt tilpassede arbejdsprøvninger, og det kan i visse tilfælde være RIGELIGT MED EEN arbejdsprøvning... igen er det invididuelt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 30-06-2010 kl. 22:32.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2010, 22:31   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
TAK for den zuza -og du kan tro den skal læses!

-kan absolut bruge den lige her og nu, i min bisidder funktion
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 01:31   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har kikket lidt på den, og er noget forundret over, at man stiller spørgsmålstegn, ved retten af fleksjob, fordi kvinden kan passe sine børn??
Andre der undre sig?

Hun skulle også passe hus, og lidt have, men hvorfor var der ikke givet praktisk hjælp til dette istedet??

Men bryder mig ikke om, at der nu lægges op, til at børn skal svigtes, før fleksjob, kan komme på tale.
Ej heller retten til noget alm hjemmeliv??

Hvad siger I andre?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 01:41   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I den konkrete sag stemmer oplysningerne IKKE sammen med de ønskede skånebehov i et evt. fleksjob.

Der er noget, der ikke stemmer.

Citat:
Specialarbejder, senest med hårdt fysisk arbejde, blev sygemeldt på grund af følger efter piskesmæld. Der blev foretaget en meget kort arbejdsprøvning i lettere butiksarbejde med afvekslende opgaver. Arbejdsprøvning i blomsterbutik medførte mange buk og vrid, som gjorde hovedpinen værre. I ressourceprofilen blev indstillet til, at der blev tilkendt fleksjob.

Kommunen gav afslag på fleksjob, da arbejdsprøvningerne ikke med sikkerhed godtgjorde, at arbejdsevnen var nedsat væsentligt. De lægelige dokumenter gav heller ikke tilstrækkelig klar dokumentation.


Citat:
Ægtefællen er førtidspensionist på grund af dårlig ryg og kunne ikke
hjælpe med tunge opgaver i hjemmet. Hun måtte derfor feje eller støvsuge, vaske gulve, selv om hun efterfølgende var helt ødelagt. Hun var også nødt til at gøre lidt i haven.
Som Ankestyrelsen skriver, så mangler der dokumentation, for som det står ovenfor, så harmonerer støvsugning, fejning og havearbejde ikke med de problemer, der var med arbejdsprøvningen... PÅ PAPIRET.

Det er jo muligt, at det virkelig hænger rigtigt sammen.

Men måske nogle kommuner vil "forlange", at man finder en anden bolig, mindre og uden have, så arbejdsevnen kan udnyttes. Man ved aldrig, vel?

Det er jo også muligt, at nogle vigtige lægepapirer "er blevet væk". Det er jo før set, ikke? Og disse kunne jo så netop være dokumentationen, der manglede.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 01:58   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kommer jo an på, om hun netop bliver træt af opgaver, familien, for så vidt KUNNE få hjælp til, af feks hjemmehjælp.
Jeg mener at feks bindevævslidelser, og lign har den konsekvens at man udtrættes hurtigt, dette kan selvsagt afhjælpes.

Man skal vel ikke bare flytte?

Og hvad med børnen? Skal de også bare flytte?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 02:14   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nu er det jo ikke mig, der har lavet loven, men prøver at forstå, hvad der står.

Som jeg forstår det, så er der åbenbart noget galt med dokumentationen, fordi lægepapirerne IKKE dokumenterer nogen problemer. (selvom papirerne måske er "blevet væk"... måske ikke en borger, der har fået aktindsigt og været på k10.)

Så hvis man ikke har lægepapirer, der dokumenterer noget, og hvis man godt kan både feje, støvsuge og arbejde i haven, hvorfor kan man så ikke klare et lettere butiksarbejde?

Men sagen viser, at borgerens egne udtalelser om eks. hovedpine ikke tæller med.

Så hvis lægerne ikke tror på patienten, eller lægen ikke har formuleret sig klart og tydeligt, og hvis lægepapirer "bliver væk", så er man på spanden.

Men jo, der mangler en HELHEDSVURDERING.

Og i disse tider kan man jo ikke "bare" sælge huset, hvis ingen vil købe det, og så er man jo nødt til at holde haven bare nogenlunde.

Og penge til havemand er der jo nok heller ikke råd til.




__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 01-07-2010 kl. 02:16.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 09:55   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, den undersøgelse skal da snarligt studeres, kan jeg høre, hm....

Men som jeg forstår, umiddelbart, ja så er det alfa og omega om borgeren har de RIGTIGE lægelige papirer?

dvs, der skal specifikt stå, udfra lægelig vurdering, hvad borgeren kan eller ej, så det hele kan blive afstemt eller hva?

Hm, lyder jo ikke så godt, for mig bekendt kan man ikke DIKTERE hvad en læge skal skrive

-og iøvrigt, hva så hvis det er lægekonsulenten der udtaler sig, vedkommende er jo kvaksalver

Nå men jeg må i gang, lyder det som
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 11:26   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja jeg går også i gang med den når varmen stopper (altså i aften og solen går ned ... men sidder lige og tænker på at der i forbindelse med fleksjob og job i det hele taget skal tages alt muligt hensyn til at personen kan gøre tingene hjemme og ellers skal de hjælpes feks ved jeg da at da jeg var flekser fik jeg at vide at jeg kunne søge hjælp til rengøring (så jeg kunne komme lidt op i tid ) og jeg kunne få hjælp til transport (for den fjernede jo et par timer om dagen af min arbejdsevne ) så der er jo muligheder inden for loven for at hjælpe en sådan kvinde med tingene hjemme .. meeeen hmmm må heller læse det før jeg blander mig , vender tilbage og blander mig igen he he


hav en god varm dag det er så feeeeedt ... elsker det .... jeg må ud ....
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob - Ledighedsydelse. le cuere Spørgsmål ang fleksjob 16 01-08-2012 18:31
Fleksjob - praksisundersøgelse - Sjælland zuza Nyt om loven 2 11-12-2009 09:50
Praksisundersøgelse - fleksjob zuza Nyt om loven 4 05-07-2009 20:55
Praksisundersøgelse - fleksjob zuza Nyt om loven 0 10-12-2008 11:24
Praksisundersøgelse om fleksjob zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 5 14-08-2008 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension