K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2010, 22:23   #1
Tina1983
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Tina1983 er ny på vejen
Sagsbehandleren forstår ikke!

Hej Alle sammen, håber at i kan hjælpe mig lidt.

Jeg er en pige på 27 år som døjer med meget kraftige rygsmerter pga. skæv lændsøjle samt underlivssmerter. Går til regelmæssige undersøgelser hos lægen, men de har endnu ikke fundet ud af hvad der er galt med underlivet.

Jeg er desværre ikke istand til at klare et "normalt" arbejde, da jeg ikke engang kan hænge vasketøj op, da jeg så er nødsaget til at ligge mig ned pga smerterne.

Jobcenter sagbehandleren er indforstået med at jeg har fysiske problemer som hun så fint kalder det, men alligevel prøver hun ihærdigt med at få mig ud i aktivering, selvom jeg har fortalt hende om mine helbredsmæssige problemer, det er hun helt ligeglad med.

Sagsbehandleren truer nu med at stoppe min kontanthjælp hvis jeg ikke kan fremvise beviser for at få passet min datter, enten i børnehave eller privat. (Fordi vi lige er flyttet) Da man skal stå tilrådighed for arbejdsmarkedet for at modtage kontanthjælp, (Vi er to forældre i huset ). Syntes ikke selv at jeg kan stå til rådighed da jeg ikke engang er istand til at fuldføre et normalt arbejde pga mine kraftige smerter.

Denne sagsbehandling er noget der gør mig godt gal i skralden, hvad skal jeg dog gøre? Kan jeg overhovedet søge førtidspension?

Håber i kan guide mig den rette vej.
Tina1983 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 22:28   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tina1983 Se meddelelser
Hej Alle sammen, håber at i kan hjælpe mig lidt.

Jeg er en pige på 27 år som døjer med meget kraftige rygsmerter pga. skæv lændsøjle samt underlivssmerter. Går til regelmæssige undersøgelser hos lægen, men de har endnu ikke fundet ud af hvad der er galt med underlivet.

Jeg er desværre ikke istand til at klare et "normalt" arbejde, da jeg ikke engang kan hænge vasketøj op, da jeg så er nødsaget til at ligge mig ned pga smerterne.

Jobcenter sagbehandleren er indforstået med at jeg har fysiske problemer som hun så fint kalder det, men alligevel prøver hun ihærdigt med at få mig ud i aktivering, selvom jeg har fortalt hende om mine helbredsmæssige problemer, det er hun helt ligeglad med.

Sagsbehandleren truer nu med at stoppe min kontanthjælp hvis jeg ikke kan fremvise beviser for at få passet min datter, enten i børnehave eller privat. (Fordi vi lige er flyttet) Da man skal stå tilrådighed for arbejdsmarkedet for at modtage kontanthjælp, (Vi er to forældre i huset ). Syntes ikke selv at jeg kan stå til rådighed da jeg ikke engang er istand til at fuldføre et normalt arbejde pga mine kraftige smerter.

Denne sagsbehandling er noget der gør mig godt gal i skralden, hvad skal jeg dog gøre? Kan jeg overhovedet søge førtidspension?

Håber i kan guide mig den rette vej.
Hej, det er din læge, som kan være med til at afgøre, om du overhovedet må arbejde i din nuværende tilstand. Hvis du mener, at din læge siger, du ikke må, så må sagsbehandleren sørge for at få noget statusattest eller andet skriftlig fra din læge på, at du ikke må arbejde.... Du kan f.eks. indhente journaloplysninger hos din læge, hvis din læge har skrevet deri, hvor meget du er i stand til at arbejde... Men søg støtte hos din læge. Det var mine tanker...

Det er surt sådan noget...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 22:39   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tina1983 Se meddelelser

Sagsbehandleren truer nu med at stoppe min kontanthjælp hvis jeg ikke kan fremvise beviser for at få passet min datter, enten i børnehave eller privat. (Fordi vi lige er flyttet) Da man skal stå tilrådighed for arbejdsmarkedet for at modtage kontanthjælp,
Din sagsbehandler har fuldstændig ret i, at man skal stå til rådighed for arb.markedet for at modtage kh.
Vi kan godt blive enige om, at det kan virke skørt når du alligevel ikke kan arbejde, men sådan er reglerne.

Du skriver at i er 2 forældre i huset, går den anden forælder hjemme, og af hvilken grund?
Hvis den anden forælder f.eks. er arbejdsløs skal han/hun jo også stå til rådighed for arb.markedet.

Er der ikke pasningsgaranti i jeres kommune?
Under alle omstændigheder er det institutionskontoret du skal have fat i for at løse dette problem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 22:45   #4
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tina1983 Se meddelelser
Sagsbehandleren truer nu med at stoppe min kontanthjælp hvis jeg ikke kan fremvise beviser for at få passet min datter, enten i børnehave eller privat.
Den del forstår jeg ikke helt. Hvad er grunden til at din sagsbehandler ville have det bevis?.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 23:19   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Din sagsbehandler har helt ret i, at du SKAL være i aktivering hvis du skal modtage kontanthjælp. Sådan er det bare, og du kan ikke få kontanthjælp og så ellers bare passe dig selv.
At "stå til rådighed for arbejdsmarkedet" betyder ikke nødvendigvis at man skal være i arbejde eller praktik 25 timer om ugen.

Personligt er jeg tilknyttet et sted der hedder Projekt Springbræt, og derigennem har jeg samtaler/coaching en-to gange om ugen og personlig træner i et fitnesscenter to gange om ugen. Der er søgt og fået dispensation for reglen om at man skal være aktiveret 25 timer om ugen.

Tingene er sådan, fordi bare det at møde op til de ting er svært for mig, og vi håber, at det forløb vil give mig noget mere overskud mentalt samt træne andre færdigheder, fx. sociale. Mine problemer er psykiske, og dem tages der stort hensyn til i denne forbindelse, og jeg har haft rigtig god gavn af forløbet indtil nu.
Jeg ved godt, at sådan et forløb overhovedet ikke er aktuelt for dig pga. dine smerter, men jeg fortæller det for at vise, at der er alternativer til det man umiddelbart tænker på som aktivering.
Der må givetvis være en form for aktivitet som du kan være tilknyttet, hvor der tages hensyn til DINE problemstillinger.

Jeg tror, at kommunikationen mellem dig og din sagsbehandler simpelthen er gået galt. Jeg syntes, at du til næste møde skal prøve en helt ny indgangsvinkel. I stedet for at være bange, undvigende og se hende som din fjende, så prøv med åbent sind at spørge ind til, hvilke muligheder der er for en som dig med smerter. Sig, at der må være en af kommunens leverandører der har erfaring med borgere som dig. Hvis hun ikke ved det, så bed om, at hun undersøger det til næste måde, og spørg hvilken form for lægepapirer hun har brug for.
Det er slet ikke sikkert, at hun er "helt ligeglad med" dine problemer. Hun har simpelthen ikke lov til at lade dig undgå aktivering uanset hvor ondt du har.

I vil helt sikkert tale meget bedre sammen og begge få langt større udbytte af samtalen hvis I kan indgå i en afslappet dialog. Hun skal få forståelse for hvor svært du har ved selv de mindste gøremål til dagligt, og hun skal komme med forslag til hvilken form for aktivering du kan være tilknyttet. Du skal til gengæld være åben over for de forslag hun har at tilbyde.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 23:37   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
der står tydeligt i kontanthjælps loven/bistans loven man skla stå til rådighed for arbejds market for at modtage kontanthjælp derfor siger hun kan du ikke komme med papir osv på du ikkek an arbejde er det desvære ehdne ret efter loven og tro mig de gør det sgu de røvhulde.men lad var med at sige nej eller hendtyde til en nej alt hvad de troer kan tolkes som et nej tager de som nej og så smækker de kassen i
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2010, 23:41   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Prøv at tjekke lovgivningen på området under nyttige links.

Jeg mener, men er ikke sikker på, at man, hvis man er skrevet op til daginstitution, og hvis der er ventetid, sagtens kan få kontanthjælp, indtil der er en ledig plads til barnet.

Og så er en god snak med egen læge en god ting.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2010, 00:08   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hvis du er for syg til at arbejde eller bare aktivering, så er du nødt til at have lægen med dig, og blive sygemeldt. og sygemeldt fra aktiveringen. men desværre bestemmer du ikke selv, du er nødt til at have læge med dig.
du er nødt til at have pasning af din datter. så det er bare at skrive hende op. hvis I er lavtlønnet begge to, er der evt mulighed for at søge tilskud til prisen for pasning i vuggestue,børnehave.
Vejen er lang, hård og føles uretfærdig som syg og smerteplaget. men du er nødt til at følge med.
jeg har været sygemeldt siden januar 06, og siden aug 08 har jeg været sygemeldt på kontanthjælp. uden aktivering. min sag har været i beskæftigelsesankenævn, derfor har de ikke gået videre med min sag i kontanthjælpsafd skriver de. udover det er de bare så langsomme til at reagere.
spørg endelig os alle igen og igen hvis du har spørgsmål til det vi skriver.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2010, 07:24   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja din sagsbehandler gør faktisk intet forkert. Hvis du ikke har lægepapir på du er syg
så lige som de andre søg læge med det samme og komme i gang med en udredning af din sygdom. Det kan udmærket tage mange år og selv været igennem hele turen
men læge dokumentation er den eneste vej, for at undgå aktivering.
samt komme videre i systemet
det kan virke uretfærdig, men sådan er loven lavet og for at undgå nogen snyder.

held og lykke og håber de finder ud af hvad du fejler.
har som sagt selv været i situation i gennem flere år og der er ikke noget værre.
man har svært ved at hænge sammen og ingen tror på en.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2010, 16:12   #10
Tina1983
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Tina1983 er ny på vejen
Tak til alle for deres svar.

Beklager måske er det mig der forklarer forkert, så det virker uforstående for jer.

Jeg er totalt indforstået med at man skal stå tilrådig for arbejdsmarkedet, ville også hellere end gerne i en slags arbejdsprøvning for at afprøve hvad jeg kan, også for at bevise overfor Jobcenteret at jeg kan det jeg kan. men ved da også at det ikke bliver nemt pga. smerterne. Kan jo ikke bare ligge mig ned på et job. Har arbejdet i en del år ved landbruget, køkken kantine m.m. så er ikke bange for at lave noget.

Lægen ønsker ikke at sende mig videre til special undersøgelse på Hospitalet selvom han ved at jeg har en skæv rygsøjle, han siger at jeg ikke må få smertestillende piller da jeg vil blive narkoman plus han siger jeg er ung (unge mennesker kan åbenbart ikke fejle noget.) Han siger at vi nok skal vente 10 år med at søge om førtidspension. Nu er jeg ny tilflyttet til byen så valgte lægen tættest på, men ønsker nu at skifte, da lægen ikke virker særlig dygtig, han taler mere om psykiske ting end at direkte undersøge en.

Min samlevende er ny startet selvstændig, tjener ikke mere end kontanthjælps satsen p.t. Men er jo på vej opad hver måned. Min samlever er også min datters far, som passer hende som en far skal, samt når jeg har det dårligt eller er til div. samtaler med kommune, m.m. Vi er ikke istand til at modtage tilskud til børnehaven, datteren skal alligevel starte i skole midt August så derfor er hun ikke skrevet op til 1-2 md. i børnehaven til 1800,- per. md. Pasningsmulighed er der!

Det kan Sagsbehandleren da ikke stoppe min kontanthjælp for?
Sagsbehandleren kan da ikke tvinge os til at opskrive datteren til 2 md´s børnehave.

Hvis jeg skal i arbejdsprøvning står jeg da fuldt til rådighed for det, da Datterens far er istand til at passe hende, med de arbejdstider samt ferie han har indtil skolestart. Så aner ikke hvorfor jeg skal fremvise noget som helst for sagsbehandleren. Måske har sagsbehandleren misforstået noget, så må tage en god snak med sagsbehandleren omkring hvordan tingene reelt er, inden de stopper kontanthjælpen.

Sagsbehandleren tilmelder mig endda til fitness, med instruktør på, bare fordi hun mener det skulle være godt for mig. Der måtte jeg slå i bordet for at fortælle at jeg gerne selv vil bestemme hvilke fritidsaktiviteter jeg vil gå til. Jeg kunne helt sikkert finde nogle gode aktiviteter til sagsbehandleren, efter mine synspunkter.

Aner faktisk ikke hvad en Sagsbehandler må eller ikke må, ved godt min arbejdsmæssige vej går imod førtidspension, ikke fordi jeg ønsker det. Også derfor jeg spørge jer alle her, da jeg ikke aner hvordan tingene foregår.
Tina1983 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forstår det bare ikke! Mumrik Spørgsmål ang fleksjob 32 10-01-2012 21:17
Hjælp Kan ikke forstår det ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 26 10-04-2010 20:25
Jeg forstår ikke helt?? N.N Dit og Dat 11 14-05-2009 17:19
der er noget jeg ikke forstår Huldra Dit og Dat 4 04-03-2009 13:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension