K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2010, 16:32   #1
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Merudgifter §100

I dag har min mand fået sin afgørelse på §100. Det var et afslag.. ØV

Det sociale nævn har godkendt ham til at tilhører personkredsen, men afvist den pga beløbet for merudgifter ikke overstiger 6000 kr. årligt.

Min mand har været ude for en arbejdsulykke og kommet svært tilskade med ryggen. Har fået tilkendt førtidspension uden arbejdsprøvning mm.

Han modtager personlig pleje og har manuelkørestol samt el-scooter samt bevillliget nedstolet minibus.

Der udover er jeg selv langtidssygemeldt pga. smerter i hele højreside, fra top til tå. Ingen kan forklare disse smerter, men jeg har gået sygemeldt så længe at jeg har mistet sygedagpengene. Jeg er igang med en afklaring mht. min arbejdsevene.

Nævnet afviser at dække udgifter til håndrækninger, da vi har en søn på 15 år som ville kunne, male huset, rydde sne, græsslåning, rengøring, pudsning af vinduer, rengøring af bilen mv.

Det skal også lige nævnes at vores søn har gået på efterskole på fyn i skoleåret 09/10 og har derfor ikke været hjemme ret meget. Vores søn lider ligeledes af bl.a. græsallergi og har astma.

Jeg har talt med ankestyrelsen, tidligere på året. Hvor jeg forspurgte om hvad man kunne forvente at sine børn. Ankestyrelsen nævnte at man ikke kunne forvente at børn under 18 år deltog i nævnte håndsrækninger. Man forventer at børne selv holder deres værelse, dvs også gøre det rent. Være med i de alm daglige gøremål, så som tømme opvaskemaskinen, dække bord. Vores børn deltager i forvejen i meget mere en man kan forvente af børn, hvis man sammenligner med andre almindelig familier.

Jeg har haft kontakt med dukh.dk, den uvildig konsulentordning på handicap området. Dukh har ydet vejledning igennem hele forløbet. Dukh nævnte at det var en meget stram afgørelse kommunen er kommet med og har da også en aftale om at de få afgørelsen ind til gennemsyn, efter at nævnte har sagshandlet den.

Har ligeledes under hele forløbet haft tæt kontakt med ptu, som også har ydet rådgivning.

Er der nogen som har gode råd og nogen som har oplevet ikke at få dækket nogle håndsrækninger overhovedet.
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 16:54   #2
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
ja jeg fik også afslag på håndsrækninger m.m.
er også i personkredsen men også afslag på grund af jeg ikke nåede 6000

men jeg har klaget og klagen ligger pt. på statsforvaltningen og der har den været i 4 mdr. nu så der må da snart komme noget
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 17:32   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Til Molly-1.
I skal endelig ikke opgive her. Klag til ankestyrelsen over den afgørelse der foreligger om at det ikke er almindeligt at en søn på 15 år skal varetage hele familiens praktiske gøremål. Det sociale nævn, vil sikkert give afslag igen, men så ender sagen i ankestyrelsen, som måske ender med en anden konklusion.

Ved det er en lang og opslidende proces. Jeg ansøgte om dækning af merudgifter tilbage i november 2007, og har netop modtaget besked fra ankestyrelsen om at de har valgt at antage sagen. Så nu ser jeg frem til mindst 5 mdrs yderligere sagsbehandlingstid.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 22:48   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fulgte der ikke nogle men- og/eller erstatningspenge med for arbejdsulykken, som dækker ekstra udgifter resten af livet?

Det undrer mig, hvis I ikke har fået det, så det ikke er kommunens kasse, der skal dække.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2010, 20:12   #5
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Min mand har fået udbetalt fra sin ulykkesforsikring. Den højste mengrad man kan få på en ødelagt ryg 12 %.

En erstatning er til at forsøde tilværelsen lidt og ikke til ekstra udgifter.

Min mand var selvstændig og havde lejet noget matriel som så gik istykker. Udlejningsfirmaet har ikke anmeldt ulykken til deres forsikring, til trods for at vores advokat har bedt firmaet om det. Firmaet eksistere ikke idag. Vi har efterfølgende fundet ud af at firmaet havde en gældende forsikring på ulykkestidspunktet.

Der er en lovgivning som omhandler:

§ 100 - Bekendtgørelse om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse

Formålet med ydelsen er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede på samme alder og i samme livssituation.

Merudgiften skal være en nødvendig følge af den nedsatte funktionsevne. Dvs. at de udgifter, som kan dækkes, er udgifter, som den pågældende ikke ville have haft, hvis der ikke havde været tale om en nedsat funktionsevne.

Kom gerne med flere gode råd

Vi giver ikke op, vil klage og forhåbenlig vil ankestyrelsen taget den. Har haft kontakt til ankestyrelsen og sprugt ind til principafgørelser. Bl.a. håndrækninger når ægtefælle også går sygemeldt, men der findes ingen pricipafgørelser og et par andre forespørgelser, hvor der heller ikke findes nogle principafgørelser.

Min søster sidder i kommunalbestyrelsen i vores kommune. Hun oplyser at man skal spare og giver flere afslag, netop for at få dem afprøvet i ankesystemet.

Den uvildig konsulentordning, DUKH.dk har set vores klage som er sendt til kommunen. Deres umiddelbare indskyldelse var at det er en meget STRAM afgørelse at kommunen er kommet med.

Skal have talt med dem igen. Dukh samt PTU har givet råd og vejledning gennem hele forløbet.
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2010, 07:56   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
At bruge lidt erstatningspenge til at købe noget hjælp er absolut også at forsøde tilværelsen, det anbefaler Whiplashforeningen i et af deres (gamle) medlemsblade at man gør, så man ikke "spilder" sit liv med f.x unødige smerter og bekymringer. Merudgifter til "kun" håndsrækninger på 6000 kr. årligt er ret meget at skulle dokumentere.

Du kunne jo evt. søge en § 100 selv, når du selv er syg og ikke magter ret meget - i din ansøgning kan de ikke bruge dèn at din mand forventes at kunne stå for rengøring og vedligeholdelse. Du behøver ikke at være afklaret hos kommunen for at søge selv, også i din ansøgning skal der laves et funktionsevneskema. Dèt får måske kommunen ud af starthullerne.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2010, 04:41   #7
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Ingrid du skriver:
Citat:
Du kunne jo evt. søge en § 100 selv, når du selv er syg og ikke magter ret meget - i din ansøgning kan de ikke bruge dèn at din mand forventes at kunne stå for rengøring og vedligeholdelse. Du behøver ikke at være afklaret hos kommunen for at søge selv, også i din ansøgning skal der laves et funktionsevneskema.
Men er det ikke en forudsætning at lidelsen er varig ?

Det har de skrevet i mands afgørelse. Jeg tror, at får, at kunne være med i personkredsen... så kræver det at lidelsen er varig.

Er der nogen som kan hjælpe med at få klarhed på ovenstående

Ellers ville det være nærliggende at søge til mig også... men jeg er ikke helt afklaret iforhold til mit helbred endnu. Er igang med en udredning.
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2010, 09:08   #8
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Der står jo ikke at det skal være livsvarig. Ordet varig tolkes lidt forskelligt i lovgivningen. Nogle steder tolker man det som en lidelse der som minimum varer 3-5 år, hvilket også svarer til længerevarende.

Hvis jeg var dig ville jeg søge og så lade det være op til sagsbehandleren at konkludere om du har en varig lidelse.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2010, 10:02   #9
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Molly-1 Se meddelelser
Ingrid du skriver:


Men er det ikke en forudsætning at lidelsen er varig ?

Det har de skrevet i mands afgørelse. Jeg tror, at får, at kunne være med i personkredsen... så kræver det at lidelsen er varig.

Er der nogen som kan hjælpe med at få klarhed på ovenstående

Ellers ville det være nærliggende at søge til mig også... men jeg er ikke helt afklaret iforhold til mit helbred endnu. Er igang med en udredning.
Jo, det er en forudsætning at en lidelse er varig - det er min fejl at jeg ikke var opmærksom på at du ikke endnu er helt helbredsmæssigt afklaret.

Men det er i det mindste positivt, at det er anerkendt at din mand tilhører personkredsen i forholdet til en ankesag. Har i medicinudgifter med i hans ansøgning om § 100 f.x, den del der er egenudgifter? Samt at i er opmærksomme på, hvad håndsrækninger angår, at han måske skal have hjælp til f.x biblioteksbesøg med at få båret bøger o.l, samt varer når han er ude og handle tøj til sig selv m.m eller købe en fødselsdagsgave til dig, bare som et eksempel på, at din mand måske har behov for håndsrækninger i dèn retning - fordi i er gift har din mand måske alligevel brug for at være uafhængig af familien i nogle retninger, hvem hjælper ham når han er ude f.x med vennerne, eller bare ude for sig selv.

Så måske skal i kigge mere bredt på, hvad behovet kan være for din mand, så han kan leve en tilnærmelsesvis normal tilværelse - så de merudgifter også kommer til at handle om andet end hjælp til de praktiske ting som rengøring og græsslåning, som familien formodes at kunne.

Med sådan en genstridig kommune, så skal i nok ud i en ankessag - og måske søge igen, når du er helbredsmæssigt afklaret.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension