K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2007, 20:55   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tidsbegrænset førtidspension

Vil gøre førtidspension til unge tidsbegrænset
Sidste år blev 1.449 unge under 30 år tilkendt førtidspension og dermed sendt permanent ud af arbejdsmarkedet.

Dermed er flere end hver tiende nye førtidspensionist under 30, og det er en stigning på 60 procent siden 1998, viser tal fra Ankestyrelsen ifølge Jyllands-Posten.

To af tre af de nye førtidspensioner for unge under 30 år begrundes med psykiske lidelser.

Stress
Derfor foreslår både arbejdsgivere og psykiatere at gøre førtidspension tidsbegrænset. De peger på, at psykiske lidelser som for eksempel depression forårsaget af stress ikke er en livsvarig tilstand.

- 80 procent af depressioner kan behandles med et godt resultat, og mange psykiske lidelser er bestemt ikke en permanent tilstand, siger formanden for Dansk Psykiatrisk Selskab, overlæge Poul Videbech fra Psykiatrisk Hospital i Århus.

Livskvalitet
Chefkonsulent Erik Simonsen fra Dansk Arbejdsgiverforening er enig.

- Lad os tænke på en anden måde i stedet for at parkere folk livsvarigt. Det handler jo ikke kun om penge, men også om folks muligheder og livskvalitet, siger han.

Kilde http://www.depweb.dk/social_info/
  Besvar med citat
Gammel 22-05-2007, 23:14   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Tidsbegrænset førtidspension

Citat:
80 procent af depressioner kan behandles med et godt resultat
Det kommer vel an på, HVEM man spørger.

Citat:
Genetikken kan være skurken, når 30-40% af patienterne med depression ikke har gavn af antidepressiv medicin
Link til artikel i ugeskrift for læger

EDIT/Link gjort kortere
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2007, 00:03   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Stress og depression kan give hjerneskade

Fra Hejdiens indlæg:

Citat:
depression forårsaget af stress
ikke er en livsvarig tilstand.
Men det kan blive livsvarigt.
Sikke et samfund, hvor næsten alle udsættes for risiko for varige hjerneskader.:@

Man kan få HJERNESKADE af depression, stress og smerter.

Citat:
Tidlig opsporing og behandling af depression bliver derfor vigtig for forebyggelse af hjerneskader

Citat:
Der er således holdepunkter for, at smerter og depression har en delvist fælles patofysiologi. Resultaterne af de i litteraturen beskrevne omfattende dyreeksperimentelle og kliniske undersøgelser støtter antagelsen om, at forandringer i den neuronale aktivitet i 5-HT- og NA-synapserne ændrer smertesensitivitet, stressrespons og depression. Antidepressiv medicin kan derfor reducere symptomer, der både er associeret med depression og med smerte, gennem indvirkning både i hjernen og rygmarven. Mulige årsagssammenhænge er derfor, at depressive symptomer både kan være følger af kroniske smerter og resultatet af en langvarig stress- og belastningstilstand. Det er også muligt, at smerte er et hidtil upåagtet kardinalsymptom i depression, idet den emotionelle bearbejdning af smerte er forandret under depression. Det er endelig muligt, at smerter og depression kan have fælles genetiske faktorer, og at fænotypen er afhængig af en række variabler som køn, alder og somatisk sygdom. Dette er dog utilstrækkeligt belyst. Der er derfor behov for yderligere patofysiologiske og kliniske studier.
Link til artikel

EDIT/Link gjort kortere
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2007, 06:01   #4
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Tidsbegrænset førtidspension

Ja, det er jo rigtigt, at det langtfra er alle, der bliver raske efter depression eller stress. Men som jeg ser det lige nu, er der mange, der bliver mere syge af at skulle presses i sygedagpengesystemet. Du kan kun være syg i 52 uger osv.
Derfor tror jeg, det kunne være en løsning for nogle; få en pause og ikke mindst tid til at blive rask!

Men som vi har diskuteret før, kan kommunerne så administrere dette på en retfærdig og menneskelig vis? Jeg kan se flere problemer i det, men altså også nogle fordele!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2008, 18:30   #5
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs up Flere unge på førtidspension

Jeg har i min tid som psykisk syg flere gange tidligere anmodet om en kortvarig pension for at kunne komme oven på igen. ( En sådan ordning fandtes i tidligere lovgivning. Men den blev desværre ændret i ny lovgivning.)
Man ville ikke give mig en sådan i mine yngre dage (49 år. ) Og det til trods for anbefaling fra spc. og læge.
Og der var jo ej heller udsigt til at få arbejde for os i den aldersgruppe. Svaret var dagpenge / kontanthjælp / Revalidering. Men dette var jeg jo ej klar til på daværende tidspunkt. Men det blæste forvaltningen på.

Men det er da glædeligt at man nu fra beskæftigelsesministerens side vil se på muligheden for en midlertidig pension for de unge. For det tager ski' tid at komme oven på efter at ha' været nede i det dybe sorte hul.

Det skulle ikke være så svært at formidle en sådan ordning. Efter en tildeling af pension til den unge skal han/hun indkaldes til en opfølgning efter f.eks. 2 år på en psykisk pension. Vedkommendes sag revurderes om der skal en forlængelse til eller om der skal udføres en handlingsplan.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tidsbegrænset førtidspension uldjyden Politik og Samfund 8 04-08-2010 09:26
Nyt job/tidsbegrænset viola Alt det andet 8 16-05-2010 18:58
Ingen tidsbegrænset førtidspension - Mella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 27-03-2009 11:44
Arbejdsmarkedskommissionen har ikke foreslået at gøre førtidspension tidsbegrænset Kimse Politik og Samfund 1 08-07-2008 20:47
Er min førtidspension tidsbegrænset?? Sabel Midlertidig Førtidspension 3 13-06-2008 22:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension