K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2010, 16:27   #1
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Hvor er min sag på vej hen?

Er der nogen her som kan hjælpe med sin erfaring (alle input kan bruges da jeg er helt blank):

-Jeg er i virksomhedspraktik.
-Virksomhedspraktik var enten med henblik på fleksjob eller på ordinær arbejdsmarked
-Resultat af virksomhedspraktik er: kan ikke møde op på de almindelige mødetider ved arbejdstids påbegyndelse, kan ikke være i virksomhedspraktik i alle de timer som de ville have mig(mødt op i færre timer end det der stod på kontrakten), min arbejdsindsats og arbejdstempo er meget mindre end hvad man kan forvente i forhold til almindelig arbejdsmarked
-Jeg har kunnet møde op ca 10 timer i alt om ugen
-Jeg er paranoid skizofren og har smerter i ryggen(har lægepapir på alt det)
-Jobcenter har ikke (så vidt jeg ved) anmodet om nogen statusattester.

Er der nogen der ved hvor min sag kan være på vej hen?

Min egen konklusion er at jeg håbede på fleksjob, men tvivler meget på om jeg ville kunne klare det, derfor er jeg begyndt at tænke på førtidspension. Har ikke anmodet om førtidspension endnu, eller nævnt det til jobcenter. Jeg kan bare se at jeg ikke magter arbejde- jeg bliver meget syg især psykisk.
Hvordan kan min sag forløbe herfra? Risikerer jeg at vente i mange år på afklaring mens jeg er på kontanthjælp? Er der noget jeg selv skal huske at gøre eller sige? Hvordan tænker kommunen i sådan en sag, hvad gør de videre med min sag? Jeg føler ikke at de mangler nogle oplysninger om mig- jeg har fortalt dem alt det som jeg selv ved om mine sygdomme. Ved ikke om de så skal indhente nogle nye oplysninger eller få det bekræftet hos en læge... Kan jeg risikere at de sætter min sag på standby, mens de venter på jeg bliver mirakuløst rask? Hvordan er det med jobcenters forventning til alle mine behandlingsmuligheder skal være udtømte i min sag? Hvad kan de finde på sige der i forhold til mine sygdomme og behandlingsmuligheder? Kan de finde på at sende mig i arbejdsprøvning?
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:33   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... mange spørgsmål, men prøv at læse under sygedagpengestop, så er der en masse, du kan få besvaret der (selvom du ikke er på sygedagpenge nu).

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:49   #3
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Hej zuza,
Har lige læst sygedagpenge stop- men det siger mig ikke så meget- fordi den beskriver alt det der burde ske inden min nuværende situation...
Eller er du måske ud på at sige at jeg kan få genoptaget mine sygedagpenge? Jeg kan bare ikke se hvordan, når der nu er gået en længere periode på kontanthjælp?
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 17:06   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1. Du skal få din læge med på banen og sige du påtænker at søge førtidspension, så får du en fornemmelse af om læge er enig. Din læge skal nemlig senere skrive statusprofil til kommunen.

2. Har du en psykiater, så få også denne med på banen, for denne skal senere skrive speciallægeerklæringen til kommunen der beskriver og dokumenterer din tilstand.

Når disse ting er gjort, så ved du også hvordan dit behandlende netværk vil hjælpe dig.

Derefter får du et møde med din sagsbehandler, hvor du fortæller at du gerne vil søge førtidspension, da du har fået det meget værre i løbet af virksomhedspraktikperioden og at du ikke kan hoverer de krav der stilles. Hér kan du måske også fortælle hende hvad din læge og psykiater mener om førtidspensions ideen.

Sig du håber du kan søge førtidspension efter §18 på det bredde grundlag. Så sørger din sagsbehandler for at indhente alle de oplysninger der skal bruges til sagen.
Og resten kommer til at gå pr automatik. Du skal nok igennem en arbejdsprøvning med mindre de kan bruge virksomhedspraktikken som vurderingsgrundlag...

Ved ikke om det var svar nok...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 17:12   #5
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg tror du i 1ste omgang skal bede om AKTINDSIGT ......

det er meget svært for de "proffer" der er herinde og råde og vejlede på den smule du har beskrevet ovenover.

det vil også give dig selv et bedre overblik over din situation, er det i det hele taget beretiget at du er "røget" på K.H.????

jeg syntes du skulle få indsamlet akter, journaler fra diverse læger. etc etc.

få dem læst grundigt igennem, (hvis du har overskud dertil)..... og derefter spørg dig vej stille og roligt i din tråd herinde.

jeg er desværre ikke så garvet jeg kan være synderlig behjælpelig, men kan dog se det uoverskuelige i din situation. og tror § knuserne herinde har lettere ved og tage spørgsmålene i etaper....

mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 17:33   #6
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Tak alle,

Jeg kan jo blive ved med selv læse om forskelligt - men det er ikke sikkert at jeg forstår det...
Den er nemmere for mig, sådan her at høre en andens mening...

Det bliver jo spændende at høre om hvad egen læge +psykiater +sagsbehandler siger når jeg nævner førtidspension... Det vil sige-de skal støtte mig i det, blive enige i at det er den bedste løsning for mig? Gad vide hvad der sker hvis de siger at det mener de ikke jeg skal have...

Mht, aktiindsigt: Jeg er selv ikke i tvivl at jeg er forkert havnet på kontanthjælp. På det tidspunkt var der ingen arbejdsafklaring, ingen ressourceprofil, der blev ikke indhentet oplysninger fra egen læge, kommunen har ikke henvist mig til noget behandling,osv. Sygedagpenge blev stoppet pga 52 uger. Jeg var midt i en psykose da sygedagpenge blev stoppet, og kunne ikke selv søge behandling eller fortælle kommunen hvorfor det e forkert at de stopper mine sygedagpenge. Men hvis kommunen havde sagt at jeg skal i den og den behandling- så ville jeg nok have gjort det dengang. Jeg fik ikke noget behandling fordi det hele var bare op til mig og jeg magtede det ikke.
Men, når der nu er gået så lang tid efter sygedagpenge stop- tror du måske jeg ville kunne få efterbetalt sygedagpenge pga at der ikke er gået mere end 5 år(er der ikke noget med nogle forældelsesfrister)? Er det det du tænker på når du siger jeg skal indhente aktindsigt?
Er der nogen herinde som kender til tilfælde hvor virksomhedspraktik kunne bruges i stedet for arbejdsprøvning, hvad skal der til?

lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 21:31   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har er du stadig tilmeldt fagforening, skal du få disse på banen.

Jo, med en rigtig god begrundelse(som jeg høre du har)kan man godt klage over sygedagpengestop/fratagelse, især har de jo ikke lavet ressourceprofil, trods du var midt i en psykose.

Få fat i fagforening, alternativt evt gratis retshjælp, sygehus sagsbehandler.
Få hjælp, du er ført bag lyset, og det er ikke en lovlig behandling du har fået.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 23:55   #8
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Tak for dit svar.

Har faktisk ingen fagforening, så jeg kan ikke bruge det til noget.
Måske en retshjælp kan jeg forsøge at henvende mig til, det må vi se hvad der kommer ud af det.
Faktisk er der gået lang tid siden klagefristen- så jeg har heller ikke tænkt på denne mulighed for at skulle klage om noget med sygedagpenge(måske kun ende i retten).
Mit spørgsmål her var mere i retning af "sådan som min sag ser ud nu- hvad bagefter"?
Jeg kan ikke selv se hvad jeg vil kunne gøre ved sygedagpenge stop nu, når der er gået mere end de 4 uger som klagefristerne er...Sygedagpenge sagen er pænt lukket jo forlængst- tror I jeg vil kunne få noget ud af hvis jeg gravede i den del af sagen?
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 09:07   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg fik lov at klage over sygedagpengestop af Nævnet 3 år efter, fordi jeg først der blev bekendt med indplacering i kontanthjælpsloven.
Derfor, klag, men få hjælp.

Din ressourceprofil, skulle have været lavet inden sygedagpengestop, da det er den der beskriver videre forløb.
Lægeerklæringer skulle have været indhendtet, for derved at tage stilling til andre afklarene muligheder.
men der er du jo slet ikke, intet er gjordt?

Du skal skriftlig be om sygeopfølgningsplan, og helhedsvurdering, herunder be om at de indhendter lægeligt div steder, og ber og lægeerklæringer fra div steder. Disse skal således sammenholdes med arbejdsevne, for at vurdere fremtiden, og rette ydelse.
Ressourceprofil skal laves.

Du kunne be og afklaring af fleksjob og/eller pension.
Men jeg synes du skal få fagfolk til at se på din sag., først.

Vhpopiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 11:11   #10
lava
På vej til at lære K10
 
lavas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lava er ny på vejen
Tak popiae,

Nu siger du også noget jeg kan tygge på...

Tror så jeg klager og skriver at det er vigtigt for at fastslå hvilken ydelse og retning er korrekt for mig og hvad skal jeg være på. TRor jeg gå i retshjælp og spørger dem om det med klagen om de kan hjælpe med at formulere det.Dvs-jeg skal bagud i sagen- for at afklare fremtiden i min sag?
Og det er slet ikke som jeg troede bare at kigge på sagen nu og så i fremtiden...

mvh
lava er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor mange timer, hvor stort tilskud?? veiergang Spørgsmål ang fleksjob 2 01-07-2008 17:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension