K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2010, 10:13   #1
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
forslag ønskes til godkendte merudgifter

hejsa

jeg har ikke fået medhold i det sociale nævn omkring nogle merudgifter og er således ikke over de 6000 kr årligt, selv om jeg jo har sandsynliggjort mine merudgifter!!! (§100)

jeg har bedt om nyt møde med sagsbehandleren eftersom der er kommet en ny skrivelse om merudgifter i januar 2010.

jeg har brug for input fra jer alle, men kun på merudgifter som jeres kommune har godtaget.

nyt møde bliver ca midt i april

jeg ser frem til jeres imput

her er den nye skrivelse:20100105 skrivelse nr 9003 merudgifter.pdf

hilsen
jan
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 11:03   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Bare fordi de i en kommune godkender en udgift er det ikke ensbetlende med at de vil godkende den selv samme udgift i en anden.
Det er faktisk også grunden til at jeg kan få afslag føre de videre og også der få afslag, mens, jeg fx her inde kan skrive med en som faktisk får dækket selv samme udgift.

Du skal huske på at det faktisk ikke er ret mange sager der kommer videre i systemet, dem der får medhold, kager naturligvis ikke, og dem der får afslag... mange kæmper med meget andet også, og opgiver derfor næsten allerede inden de er kommet i gang med at klage, endnu flere ved ikke at de kan klage. (jeg er selv en af dem som ikke orker døjet, men her laver de også § om, ud af den blå luft selv om at man MEGET tydeligt og flere stedder skriver § 100 merudgifter, foruden at jeg ikke umiddelbart føler behov for at få noget dækket, jeg føler ikke jeg har flere udgifter end jeg altid har haft, men er selvfølgelig også født ADHD´er så klart jeg ikke føler det behov på samme måde som en der fx har fået dårlig ryg senere i livet. Men når der ligger en diagnose på mine unger, så skal der søges til dem, de udgifter vi har der er IKKE normalt, hvor mange har kun deres bukser i 3-4 uger?, det mener eg må være unormalt, når vi kan arve bukser fra en dreng på samme alder UDEN lapper)

Så komme og sige at FX KBH´s kommune giver til X, kan du godt regne med / forvente at din kommune OG ankenævnet er hamrende ligeglad med. I stedet skal du gå ind på ankestyrelsens hjemmeside og søge på § 100 merudgifter, der kan de se hvad folk har fået til (via principafgørelser) gennem tiden, dem med indhold du kan bruge, kan du vedlægge din sag.


På hvilket grundlag har du fået afslag? Jeg spører fordi en af de største problemer er at man ikke tydeligt nok har beskrevet at det man fejler er af indgribende karekter... set at skrive selve diagnosen kan ikke gøre det, man skal beskrive i detaljer. Hvis du fx søger til vinduespudser: Jeg kan ikke selv pudse mine vinduer fordi min dårlige ryg gør det umuligt for mig at komme på på en trappestige.

Mange får også afslag fordi de har børn over 15 kæreste eller mand, så forventes det at de tager over, med fx vinduerne (det er kun intime opgaver og forenings kontingent, ol hvor det ikke forventes at de agere hjemmehjælper og hjælpemiddel) Der skal man gøre det MEGET tydlligt at fx manden af gode grunde ikke kan passe en mens denne også passer job og evt fritidsaktiviteter... han skal vel for pokker også have afslapnings tid og søvn (men noget kan han jo klare, alt efter hvad men fejler)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 14:52   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Der skal jo være 6.000 kr årligt for at få godkendt merudgifter. Det er et krav. Det kan godt være, du har sandsynliggjort dine udgifter, men de er så åbenbart afgjort i det sociale nævn, at du ikke har en så svær funktionsnedsættelse, at du skal have dækket de udgifter, som de anser ikke er nødvendige i din hverdag.

Du kan ellers søge over enkeltydelser i stedet for, dvs. aktivloven § 81/82, ansøgningsskema kan man hente i borgerservice.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2010, 19:55   #4
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Ja det kan jo nemt blive det samme som du selv har søgt til - men
Jeg får §100 - pga medicinudgifter der overstiger et vist beløb - altså dem der er tilskudsberettiget...

Derudover så er jeg lægeordineret noget ekstra D-vitamin. Det er ikke på recept - men det er lægeordineret og derfor er det taget med. Og sidst... så skal jeg pga. mit medicin - have noget til at få maven igang med indimellem - og det er heller ikke tilskudsberettiget - men stadig en merudgift

Jeg får TRANSPORT til behandling med i min merudgifter - og da jeg er både til fys, træning og bassintræning - ja så bliver det jo indimellem mange gange på en uge

Jeg har vinduespudser - og det tages også med i mine merudgifter - men ikke det jeg betaler for vinduespudseren - men efter en takst kommunen bruger - det er vist det de kalder en "håndsrækning" - næste gang jeg skal vurderes - det er snart - så skal jeg huske at skrive på at jeg har fået specielle såler til mine sko. osv osv osv osv.

Håber du kommer igennem - men som en skriver - har du mand, kæreste eller store børn, så kan det jo være de "skal" tage over:
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 09:07   #5
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa

Du skriver, at du får til transport til dine behandlinger m.v. men du er jo også berettiget til transport til ting i din "fritid". Hvis du ikke selv har bil i det daglige, så har du vel også udgifter til fx. frisøren, lægen, tandlæge, venindebesøg, nødindkøb m.v. ja jeg kan blive ved. Hvis du har børn der skal hentes og bringes ind imellem, så kan det også være med.

Jeg bruger selv noget der hedder flex-ture. Det er en slags taxa samkørsel hvor man skal bestille min. 2 timer i forvejen, men til stærkt reduceret pris. Det koster 36 for de første 5-6 km. og der er ingen starttakst. Der er også en anden ordning, hvor du kan søge om handicapkørsel, hvor du via samme ordning så kan få op til 104 ture om året til kr. 29 pr. tur. Men hvis du har hjælper eller en anden person med evt. barn så koster det samme takst for denne. Ved alm. flexture er det kun et par kr. mere.

Nå, men denne ordning bruger jeg. Merudgifter kommunen siger, at de første 104 ture om året skal jeg selv betale, men regner man alle turerne op så er der altså mange flere ture, som jeg så får merudgifter udbetalt for, og det er ikke så lidt skal jeg lige nævne.

Jeg går til behandling og træning 2 gange om ugen = 4 ture, da jeg jo både skal frem og tilbage.
Skriv så et skema med SANDSYNLIGGJORTE ture, fx. frisør x antal gange om året husk kørselstur både frem og tilbage, venindebesøg, kørselsordning, andre undersøgelser, samtaler hos jobcentret, etc.... Det bliver altså til en del ture.

Mht. D-vitamin, mavemedicin, panocil m.v. så uanset om det er håndkøbsmedicin, så bed din læge om at få recept herpå alligevel, så kan de også se, at det er noget lægen har bestemt at du skal have. Gem bonerne herpå fra dine køb, så du kan igen SANDSYNLIGGØRE at du har udgifterne hertil fast. Det var faktisk sagsbehandleren ved min samtale omkring merudgifter der fortalte mig ovennævnte omkring recept på håndkøbsmedicin - ud over dette, kommer fx. panodil nu med over ctr. saldoen og de koster kun en brøkdel af hvad de plejer på denne måde.

Ud over dette, får jeg også medtaget merudgifter på 1000 om året til håndsrækninger.

Desværre kan jeg ikke få merudgifter til rengøring eller lign. da jeg har både mand og barn. Mht. barn, så har jeg også skrevet disse ture på, når mit barn skal til læge og tandlæge, da dette ofte er i normal arbejdstid, hvor min mand ikke kan tage med. Disse ture er også godkendt af kommunen til merudgifter.

Held og lykke

Sidst redigeret af Tutti; 25-03-2010 kl. 09:14.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 09:37   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
panocil m.v. så uanset om det er håndkøbsmedicin, så bed din læge om at få recept
og det gode ved at få det er at man får x antal % afhæng af hvor mange penge man har brugt jeg får ligept 85% rabat på penodil så det er små 20 kr for et stor glas :P
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 15:26   #7
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
er godkendt til §100

hejsa

jo er godkendt til §100 grundet varig nedsat funktionsevne

men slås med kommunen om at få gdkendt udgifter for mere end 6000 kr....

så alle her på k10, jeg skal bruge

- merudgifter i har fået godkendt
- beløb årligt

takker
hilsen
jan
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 15:29   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af shylock Se meddelelser
hejsa

jo er godkendt til §100 grundet varig nedsat funktionsevne

men slås med kommunen om at få gdkendt udgifter for mere end 6000 kr....

så alle her på k10, jeg skal bruge

- merudgifter i har fået godkendt
- beløb årligt

takker
hilsen
jan
Hej brug evt. gerne K10´s søgefunktion. Der har været tråde før, hvor folk har skrevet, hvad de har fået til deres merudgifter § 100.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 20:15   #9
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
k10

hej
fandt faktisk denne udmørkede tråd på k10 http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...=partsh%F8ring
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp ønskes! Nette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 17-04-2011 11:36
Råd ønskes :-) Nullemusen Alt det andet 3 09-06-2010 12:51
134 godkendte behandlere zuza Et godt link! 2 09-09-2008 11:09
hjælp ønskes buster Dit og Dat 2 18-06-2008 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension