K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2010, 11:58   #1
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
reform fp dr1

Er der slet ikke nogen der så magasinet Penge igår, hvor der i den grad blev lobbyet for en førtidspensionsreform?

Jeg synes det er ret imponerende hvor selektiv journalistikarbejde programmet var baseret på.

Er det blevet helt forbudt at tænke selv i de danske medier?

Hele programmet var tilrettelagt sådan at det fuldstændig kritikløst støttede regeringens ide om en reform. Det var faktisk for dårligt at det ikke var sket for flere år siden.

Tilkendelse af førtidspension blev fremlagt på en sådan måde, at det virkede som om de blev uddelt i flæng.

Og igen blev det total latterlige argument fremført "at alt for mange psykisk syge unge bliver tildelt fp"
OK. Men hvis der gør det, så find ud af hvorfor og hjælp de unge mennesker til en uddannelse, job, flex eller midlertidig fp.

Det kan da ikke være et argument for at reformere så stort et område, men det er det helt ukritisk blevet nu.

Jeg er målløs over hvor ensporet man har lov at være. Det blev fremlagt som om at alle der fik førtidspension på en eller anden måde snød sig til offentlig forsørgelse.

Og igen den gamle traver om at ALLE skal arbejde. Jamen, så afskaf dog førtidspension fuldstændig.

Politikkerne har jo bestemt sig for, at der ikke er noget der hedder kronisk sygdom.

Jeg ville give en arm, for at være normal og have et job, så jeg føler mig bare total mejet ned lige nu, når den generelle holdning i landet er "at man bare skal tage sig sammen"

En vis lille hr. Hitler ville have frydet sig over denne udstødelse af de svage i samfundet. Hvornår mon det bliver tilladt at drive offentlig klapjagt på de syge, svage og handicappede, og med god samvittighed smide os ud af vores lejligheder og tage vores ting?

Det kan da kun være et spørgsmål om tid.

vh en rasende Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 12:28   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Vi var næsten lige hurtige med at oprette samme tråd

Jeg synes det er ret imponerende hvor selektiv journalistikarbejde programmet var baseret på.
Er det blevet helt forbudt at tænke selv i de danske medier?
er helt enig

Synes næsten det ligende et bestillings arbejde.
med den gode hjælp til førtidspension og hjælp til at få folk i arbejde.
kommunerne vil stort set ikke give flexjob, fordi det koster.
en ny reform må ikke koste flere penge.
skal en psykolog til at arbejde gratis

syge skal se mulighederne, Ja tak men hvor er lige hjælpen til mulighederne.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 12:32   #3
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg har lige set programmet på nettet, og ja, det var meget ensidigt, men lidt rigtigt synes jeg også der er. For der kan jo godt være mennesker der får det bedre, der gerne vil have hjælp til at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Men det er helt sikkert, at der skal være et godt alternativ og ikke bare ledighed, som det jo er for mange med nedsat arbejdsevne idag.

Men det er et meget svært emne, for det er helt sikkert, at man jo har brug for hjælp til at komme videre, hvis man ikke har været på arbejdsmarkedet i mange år på grund af sygdom. Og så er spørgsmålet, om kommunen er villig til at yde den hjælp, og det er også et stort spørgsmål om der overhovedet ér arbejde til de, der ikke kan klare at arbejde 100%??? Alt for mange fleksjobbere går jo ledige, så det var måske mere passende først og fremmest at se på den store gruppe og sørge for at hjælpe dem i arbejde, inden man skyder på pensionisterne??

Sidst redigeret af gh72; 04-03-2010 kl. 12:35.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 12:36   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men problemet er hjælpen til de syge.
den skulle de nok lave et nyt program om hjælpen og hvor god den er i kommunerne.

men det tror jeg aldrig kommer

folk kæmper i årevis for at få et flexjob de kan klare, men sidder fast i kontanthjælp.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-03-2010 kl. 12:38.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 13:09   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
jo frida.
Eller jeg så noget af det sidste og det var meget ensidigt.

Det skræmmende for mig er, om de følger den hollandske model, for den er godt nok vildt barsk.
Alle fp'ere blev set efter i sømmene, mange mistede helt pensionen eller deres indkomst blev nedsat, så de var nødt til at arbejde ved siden af.
Læste på nettet, at pensionen fra den ene dag til den anden for manges tilfælde blev nedreguleret, fordi de kører efter, hvad man tjente FØR man blev FP'er.

Så ja. Endnu en gang trækker der mørke skyer over os på FP.
I sær os med psykiske lidelser.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 13:20   #6
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Har også lige set programmet på nettet.
Det er jo et helt forrykt billed af virkeligheden, der er ikke noget at sige til, at raske mennesker tror det er så nemt at få ftp, det er jo programmer som dette, der gør at folk tror man er fuld af løgn og latin, når man forsøger at fortælle dem at sådan hænger virkeligheden ikke sammen.

Og nej, jeg synes heller ikke det var det bedste eks af en ftpèr de viste, jeg ville være lykkelig, hvis jeg kunne have bare halvdelen af det overskud hun havde, men om hun bare havde fået ro fra systemets klapjagt, ved jeg jo ikke.

De burde have brugt et par timer på k10, inden de optog den udsendelse, men spørgsmålet er om de overhovedet ved, at den eksiterere, det tvivler jeg på.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 13:34   #7
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Må indrømme, at jeg bliver som syg i systemet helt panisk over sådan en udsendelse og den fremlægning de kommer med.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide hvad hende førtidspensionisten mener om den måde hun blev fremstillet på! For mig at se, blev hun fremstillet som en taber-historie og tjenereleven som en vinder-historie.

Jeg synes det er hammerflot at han kæmpede for ikke at komme på pension, men dermed ikke sagt at ALLE har det sådan!

Jeg er 37 og alligevel føler jeg mig truet af den udsendelse.Jeg føler vi som syge bliver mistænkeliggjort.

Det kan godt være at flere med psykiske lidelser kunne komme ud og arbejde senere, hvis de fik den rigtige behandling og ro på. Problemer er jo bare at man får bare ikke den ro og tid til det! Man føler sig jagtet, mistænkeliggjort, nedgjort... ting som nedbryder i stedet for at opbygge.

Jeg kan da for mit eget vedkommende sige, havde Odense Kommune behandlet min sag anderledes da jeg blev syg i 2005 og blev fyret, så havde højst sandsynligvis ikke siddet i den suppedas jeg gør i dag. I stedet er jeg psykisk blevet mere sårbar af at blive kastet rundt i systemet, jeg bruger oceaner af tid på at sætte mig ind i regler, kæmpe for at forstå og overleve et system som ikke er særlig menneskevenligt.

Hvornår mon medierne tager at se det fra de syges side og ikke altid bare ud fra et pengespørgsmål?!
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 14:27   #8
Cille
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2009
Alder: 42
Indlæg: 16
Styrke: 15
Cille er ny på vejen
Som en af de unge (28 år) der i øjeblikket kæmper bravt for bare at få sat gang i de indledende undersøgelser der leder op til en ftp-sag, blev jeg ligesom andre herinde fuldstændig panisk over den udsendelse. Den hollandske model er nok til at give mig kvalme.

Jeg har været on/off systemet i ca. 10 år, og har i perioder været så træt af at blive behandlet som en byrde og et problem, at jeg hovedkuls har overbevist mig selv om jeg bare skulle tage mig sammen (det var jo dét jeg fik at vide af dem der burde have forstand på det). Så har jeg gået ud og fået job, som har holdt alt fra 1 dag til et halvt år - og er så blevet sygemeldt igen og kunnet starte forfra.
Hvis jeg nu skal tjekkes op på hver 5. år selvom jeg får den ftp, så er pointen fuldstændig tabt for mit vedkommende.

Jeg er efterhånden overbevist om at min bedring hænger sammen med at jeg får en ftp, fordi det vil give mig ro til at finde ud af hvem jeg egentlig er og hvad jeg kan bruges til. Det har jeg simpelthen ikke overskud til at finde ud af sålænge jeg bliver kastet frem og tilbage og hånet og talt ned til. Jeg tør ingenting længere.

Det gjorde mig ondt at høre at en medvirkende i programmet udtalte at man som ftp'er bare går derhjemme og laver ingeting og at det ikke kan gavne nogen. Det er en påstand jeg også er stødt på utallige gange hos min kommune, og det er da klart at en ftp virker som en dårlig løsning hvis de tror at man bare sidder og piller i sin navle.
Cille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 14:38   #9
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cille Se meddelelser
Som en af de unge (28 år) der i øjeblikket kæmper bravt for bare at få sat gang i de indledende undersøgelser der leder op til en ftp-sag, blev jeg ligesom andre herinde fuldstændig panisk over den udsendelse. Den hollandske model er nok til at give mig kvalme.

Jeg har været on/off systemet i ca. 10 år, og har i perioder været så træt af at blive behandlet som en byrde og et problem, at jeg hovedkuls har overbevist mig selv om jeg bare skulle tage mig sammen (det var jo dét jeg fik at vide af dem der burde have forstand på det). Så har jeg gået ud og fået job, som har holdt alt fra 1 dag til et halvt år - og er så blevet sygemeldt igen og kunnet starte forfra.
Hvis jeg nu skal tjekkes op på hver 5. år selvom jeg får den ftp, så er pointen fuldstændig tabt for mit vedkommende.

Jeg er efterhånden overbevist om at min bedring hænger sammen med at jeg får en ftp, fordi det vil give mig ro til at finde ud af hvem jeg egentlig er og hvad jeg kan bruges til. Det har jeg simpelthen ikke overskud til at finde ud af sålænge jeg bliver kastet frem og tilbage og hånet og talt ned til. Jeg tør ingenting længere.

Det gjorde mig ondt at høre at en medvirkende i programmet udtalte at man som ftp'er bare går derhjemme og laver ingeting og at det ikke kan gavne nogen. Det er en påstand jeg også er stødt på utallige gange hos min kommune, og det er da klart at en ftp virker som en dårlig løsning hvis de tror at man bare sidder og piller i sin navle.
Enig... jeg er så enig. Jeg har været i systemet siden jeg blev sygemeldt i 3 måneder fra mit job tilbage for 7 år siden, men jeg har altid kæmpet med de problemer jeg har. Jeg har bare dækket over det, fået at vide jeg skulle tage mig sammen osv. Og det har jeg gjort. Nu kan jeg ikke mere... jeg tør ingenting mere.. ligesom dig.

Du forklarer det SÅ godt omkring det med FP og bedring, jeg har det på akkurat samme måde, og jeg føler at folk ser det som man er doven når man siger sådan, at det behøver man sgu da ikke en pension til.

Stort herfra.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 15:55   #10
Poeten
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2009
Indlæg: 13
Styrke: 15
Poeten er ny på vejen
Også jeg blev skræmt fra vid og sans over dette program og også jeg synes at det var en dybt ensidig form for journalistik. Desuden stejlede jeg over påstanden om at førtidspensionister MINDST får 197.000 kr om året. Det er jo det rene løgn!

Jeg har skrevet om emnet på min blog:
http://lailaammitsboel.smartlog.dk/o...ist-post204010
Poeten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mod nye ftp-reform Chas Fremtiden for fleksjob og førtidspension 11 05-07-2012 19:22
Reform jensen79 Politik og Samfund 9 01-07-2012 22:54
Reform KLUMPFODEN Politik og Samfund 41 16-05-2012 14:17
Den nye reform KatrineB Fremtiden for fleksjob og førtidspension 2 10-05-2012 21:10
Den nye reform jassie Politik og Samfund 3 01-03-2012 15:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension