K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2010, 07:28   #1
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
Ny skrivelse nr 9003 - §100 merudg.

hejsa

jeg har i nyeste PTU medlemsblad læst om karen ellemanns skrivelse nr 9003 a 5 januar 2010 til kommunerne.

nyt er at hele ens merudgift ansøgning skal ses ud fra et helhedssynspunkt, ja sådan har det jo været hele tiden ved funktionsevne metoden som ligger til grunds for §100 ansøgningen

det nye er at også de sandsynliggjorte merudgifter skal vurderes ud fra et helhedssynspunkt.

hvad betyder det?

et eksempel, min egen §100 ansøgning fra maj 2009 er endt hos det sociale nævn for kommunen har flere sandsynliggjorte merudgifter de ikke vil godkende. kommunen vil som regel kun anerkende jobrelaterede og visse andre, men nu er det slut.

ud fra skrivelsen så skal der netop medtages sandsynliggjorte merudgifter som har med job, privat, ens hverdag, hjemme, ude, når der handles, socialt, familie osv.......altså merudgifter som har med alt at gøre i ens liv og dagligdag.

vender tilbage med mere info når jeg har hørt fra det sociale nævn

hilsen
jan

download her:
Vedhæftede filer
Filtype: pdf 20100105 skrivelse nr 9003 merudgifter.pdf (61,4 Kb, 858 visninger)
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2010, 17:33   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tak for den, shylock og det bliver interessant at se svaret fra Det Sociale Nævn

-man kan jo håbe at de vil definere lidt bedre hvad det reelt betyder.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2010, 18:10   #3
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Har skrevet til kommunen at jeg gerne vil have min ansøgning vurderet ud fra skrivelsen.

Bliver spændende at se hvad de siger til det.

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2010, 19:19   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, der sker meget nu og i fremtiden. Det vi især skal holde øje med er de såkaldte "hyrdebreve" som ministerierne udsender.

Det er stadig ikke de politiske mål som sidder over lovgivningen.

§100 Merudgifter hvad er det? Opfriskning. http://www.scleroseforeningen.dk/da/...-handicap.aspx

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 09:19   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Ang. § 100 så er den kun for nye førtidspensionister. Jeg vil gerne spørge om hvorvidt der findes en tilsvarende § eller regel for gamle førtidspensionister?

Hvad jeg finder interessant med §100, er at hustandsindkomsten ikke synes at skulle tages i betragtning, ej heller hvorvidt mand er gift, og der skal ikke forelægges kvitteringer, udgifterne skal bare være sandsynliggjorte. Og har man mere end 500 per måned som kan sandsynliggøres så er man som ny førtidspensionist berettiget : http://www.gigtforeningen.dk/om+gigt...er/merudgifter

Citat:
§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Læg mærke til at der står skal yde dækning, ikke kan eller bør

Jeg bliver især i vintermånederne så fysisk dårlig at jeg ikke kan overkomme rengøringen af mit hjem, dvs. at vi nu ikke har fået gjort ordentligt rent, vasket gulve, osv. siden midten af november. Så vidt jeg kan se er min eneste mulighed for at søge hjælp en §17 stk 2 efter gammel lov, og den får jeg afslag på da jeg er gift. Min pension er på 8.125 kr brutto om måneden, min mand er på Voksen SU.
Jeg ville ønske at der var en lignende paragraf for gamle førtidspensionister. Jeg har fået afslag på alt hvad jeg har søgt, eller fået at vide at det kan jeg godt glemme.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 10:30   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Ang. § 100 så er den kun for nye førtidspensionister. Jeg vil gerne spørge om hvorvidt der findes en tilsvarende § eller regel for gamle førtidspensionister?
Hej, førtidspensionister på den gamle ordning kan søge om varmetillæg, helbredstillæg, personligt tillæg osv. Det kan førtidspensionister ikke få på den nye ordning.
Her kan de få dækket tilskud til f.eks. tandlægebehandling,fodbehandling, medicin, briller osv.
Her er et link til de forskellige tillæg, man kan få:
https://www.borger.dk/Emner/pension-...r/default.aspx

Sidst redigeret af curls; 28-02-2010 kl. 10:32.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 12:34   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja det er netop svært at definere hvem kan søge om hvad og i henhold til hvilke § ?

Tja, jeg må jo sige at jeg syns det er lidt af et puslespil at finde ud af herhjemme for som sagt, jeg er på den gamle ordning og min mand er på den nye, og så er vi jo officielt gift

Så, hvem skal søge hvad og hvordan -kan i se problematikken!

Curls, det er rigtig at vi på den gamle ordning kan søge iflg det du har lagt ind HVIS man altså modtager/er bevilget et PERSONLIGT TILLÆG -hedder det -og det er jeg så lige IKKE!

Min mand derimod BURDE jo kunne søge under § 100(når ikke denne er husstandsindtægts bestemt) -men vil tro at ansøgningen bliver afvist....

hm, vi har endnu ikke forsøgt at søge noget for tror simpelthen ikke vi får noget ud af det og ja, jo mindre vi har med kommunen at gøre jo bedre !!!
-og det er jo så vores valg, af bitter erfaring

lad os holde debatten i gang for vi kan jo alle kun blive klogere
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 14:46   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja Buster, det er rigtigt det kommer an på, hvor meget tillægsprocent, man har.

Ellers er der mulighed for at søge efter Aktivloven § 81/82, det vil sige enkeltydelser. Her er det alle, der kan søge. Denne paragraf er ligesom de sidste udvej, når det drejer sig om at søge tilskud til medicin og lignende.

Førtidspensionister på den gamle ordning kan KUN søge efter § 100, hvis de, som der står på ministeriets hjemmeside:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Personer, der modtager førtidspension, som er tilkendt indtil 1. januar 2003, er ikke omfattet af servicelovens § 100, medmindre de også har fået bevilliget en hjælpeordning efter servicelovens § 96.

Sidst redigeret af curls; 28-02-2010 kl. 14:52.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 10:21   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej, førtidspensionister på den gamle ordning kan søge om varmetillæg, helbredstillæg, personligt tillæg osv. Det kan førtidspensionister ikke få på den nye ordning.
Her kan de få dækket tilskud til f.eks. tandlægebehandling,fodbehandling, medicin, briller osv.
Her er et link til de forskellige tillæg, man kan få:
https://www.borger.dk/Emner/pension-...r/default.aspx
Hej Curls,

Der eksistere en eller anden misforståelse om at "gamle" førtidspensionister kan søge i øst og vest, om alt muligt til alt muligt.
Og sådan ser det da også ud når man læser lovene og vejledningerne, men virkeligheden er en helt anden.
1) Man opgraderede ikke den "gamle" pension, med netop den undskyldning at en "gammel" FPer kunne søge alle disse tilskud, ja det var jo nærmest et slaraffenland af tilskud der kunne søges.

2) en "gammel" førtidspension ligger mellem 2.000 og 3.000 lavere i bruttoindkomst end den nye FP. Uanset om du er gift eller enlig.

3) Det vil sige at med §100 i hånden er nye istand til at få om ikke alle så ihvertfald nogle af de udgifter betalt som vi fik at vide at vi kunne få dækket gennem §17 stk2, og at vi derfor ikke havde behov for at få samme beløb i pension.

4) Virkeligheden ligger langt fra lovene. Jeg er på gammel førtidspension, jeg er gift og på brøkpension, min brutto indkomst per måned ligger på 8.125 kr (netto ca. 6.400), enhver ansøgning jeg har lavet, eller forespurgt om har fået et blankt nej. Om min mand tjener gode penge, døm selv, han er på voksen SU. Som sagt kommer det an på ens tillægsprocent, som i mit tilfælde, der på grund af min mands SU, betyder at den er på 0%. Jo vi har det godt på den gamle FP.

Undskyld, men jeg kan godt blive lidt sur over at der stadig er nogle der tror at vi gamle FPere har det som blommen i et æg.

Nå, men tilbage til §100, jeg vågnede i morges, og i det øjeblik jeg slog øjnene op, blev det mig bevidst at §100 er ikke for "Nye" FPere, nej den er for alle mellem 18 og 65 år uanset om man er på førtidspension eller ej:

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Læg mærke til at der ikke står noget om FP. Den kan også søges af den kørestolsbruger, der er uddannet revisor, med eget firma og som tjener 2,5 millioner om året, §100 er nemlig ikke trangs eller behovsbestemt. Derfor kan alle med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse uanset anden indkomst, søge §100 hvis de kan godtgøre at de har ekstraudgifter på grund af deres funktionsnedsættelse, og læg mærke til at der står ikke at kommunen kan men at de skal yde et sådant tillæg, hvis man kan sandsynliggøre merudgifter på mere end 500 kr. per måned.

Når jeg siger alle, så er det dog ikke helt rigtigt, for som der står lidt længere nede i stk 5:

Stk. 5. Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.

Det vil sige at førtidspensionister, på den "gamle" ordning som de eneste her i landet ikke kan søge hjælp efter §100, men er igen igen henvist til §17 stk2 i den gamle pensionslov, efter hvilken der kun gives støtte efter en vurdering af hustandens samlede indkomst, og gæt igen, i de allerfleste ansøgninger efter §17 stk2, skønner kommunen at FPeren selv er istand til at klare udgiften, ellers kan man jo forsøge om man kan få et banklån, som var den besked jeg fik.

Aktivlovens § 81 & 82 er igen paragraffer, hvor der kun ydes hjælp efter en individuel trangs og behovsvurdering.

Det skurer godt nok af forskelsbehandling så det batter i mine ører.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 01-03-2010 kl. 10:29.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 14:52   #10
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
TAK ragdoll, for din fine og saglige fremstilling af gamle og nye ftp ordning

Ja, kan kun tilslutte mig din udtalelse om at der huserer en eller anden udbredt misforståelse om at borgere på den gamle ordning kan søge til hvad som helst, hvornår som helst!

Lad os få manet den misforståelse i jorden og blot konstatere at der ER forskelsbehandling på ftp, ingen tvivl om det!

Var det ikke på tide med forandring?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Uopfordret skrivelse fra psykiater - erfaring søges Tassi At søge førtidspension 22 08-03-2011 10:38
Åben skrivelse til foreninger mfl. om socialpolitik @PerChr Politik og Samfund 9 20-08-2009 15:10
Åben skrivelse til folketingets mdl. @PerChr Det er da strengt ! 7 26-04-2009 19:40
Hjælp til skrivelse... Lund Dit og Dat 6 03-11-2008 21:31
Skrivelse til Civilstyrelsen lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-09-2007 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension