K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2010, 09:27   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Bliv sociallæge/kommunelæge

Odense kommune søger læge, jf. stillingsopslag på http://odense.dk/Topmenu/Job/Ledige%...cancyID=373200

Ordlyden er;

Citat:
I forbindelse med 2 sociallægers barselsorlov, søger vi i Socialmedicinsk Afsnit i Odense Kommune 2 læger med erfaring og interesse indenfor et eller flere af områderne socialmedicin, arbejdsmedicin, almen medicin og psykiatri.
Der er tale om vagtfri fuldtidsstillinger i perioden 01.04.10 – 28.02.11 og 15.05.10 – 28.02.11
Funktioner:
Afdelingens læger varetager:

  • Lægefaglig vurdering i sager indenfor sygedagpenge-, revaliderings-, kontanthjælps-, fleksjobs- og førtidspensionsområdet samt indenfor enkeltbevillingsområdet. Dette sker i tæt samarbejde med kommunens sagsbehandlere.
  • Kliniske opgaver i form af afklaring og vurdering af borgerne på kommunens revalideringsinstitutioner (RevaHuset, RevaAktiv, RevaIntegration, RevaSanderum samt projekter).
  • Lægefaglig rådgivning til kommunens sundhedscenter, Sundhedscenter Vollsmose.
  • Udvikling af koordinerende, forebyggende og sundhedsfremmende initiativer.
  • Lægefaglig konsulentbistand til andre kommuner på Fyn, indenfor ovennævnte arbejdsområder.
Hvem er vi?:
Socialmedicinsk Afsnit er en del af Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Odense Kommune, som behandler sager for borgere mellem 18-65 år.
I Socialmedicinsk Afsnit er der aktuelt ansat 2 socialoverlæger, 17 kommunallæger/sociallæger, 7 psykologer og 6 sekretærer. Institutionens drift finansieres såvel af et fast budget som af indtægtsdækket virksomhed.
Socialmedicinsk Afsnits kerneydelser er lægefaglig konsulentbistand til medarbejdere i Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Odense Kommune samt eksterne kommuner. Dertil ydes der læge- og psykologfaglig afklaring/vurdering af henviste borgere til kommunens revalideringsinstitutioner.
Afdelingen er uddannelsesafdeling for speciallægeuddannelsen i samfundsmedicin.
Vi tilbyder:
God løn, gode arbejdstider, et dynamisk, tværfagligt og godt socialt miljø, hvor vi lægger vægt på en god samarbejdstone.
Deltagelse i det faglige fællesskab, mødeaktiviteter, faglig udvikling etc.
Grundig introduktion, oplæring og supervision indenfor de lægefaglige arbejdsområder.


Ansøgers kvalifikationer:
  • Interesse for socialmedicinske problemstillinger.
  • Forståelse for forskellige sociale- og kulturelle baggrundes betydning for helbredsproblemer.
  • Gode kommunikationsevner og lyst til at indgå i et tværfagligt samarbejde.
  • Engagement og gode samarbejdsevner.
Løn- og ansættelsesvilkår:
En ugentlige arbejdstid er 37 timer. Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til overenskomst for kommunalt ansatte læger indgået mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Foreningen af Speciallæger (FAS).
Ansættelsessamtaler afholdes mandag den 22. februar 2010.

Vil det sige, at det er blevet legalt at kommunelæger/sociallæger;
  • Lægefaglig vurdering i sager indenfor sygedagpenge-, revaliderings-, kontanthjælps-, fleksjobs- og førtidspensionsområdet samt indenfor enkeltbevillingsområdet. Dette sker i tæt samarbejde med kommunens sagsbehandlere.
  • Kliniske opgaver i form af afklaring og vurdering af borgerne på kommunens revalideringsinstitutioner (RevaHuset, RevaAktiv, RevaIntegration, RevaSanderum samt projekter).
  • Lægefaglig rådgivning til kommunens sundhedscenter, Sundhedscenter Vollsmose.
  • Udvikling af koordinerende, forebyggende og sundhedsfremmende initiativer.
  • Lægefaglig konsulentbistand til andre kommuner på Fyn, indenfor ovennævnte arbejdsområder
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 12:07   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Lægefaglig vurdering i sager indenfor sygedagpenge-, revaliderings-, kontanthjælps-, fleksjobs- og førtidspensionsområdet samt indenfor enkeltbevillingsområdet. Dette sker i tæt samarbejde med kommunens sagsbehandlere.
Kliniske opgaver i form af afklaring og vurdering af borgerne på kommunens revalideringsinstitutioner (RevaHuset, RevaAktiv, RevaIntegration, RevaSanderum samt projekter).
Lægefaglig rådgivning til kommunens sundhedscenter, Sundhedscenter Vollsmose.
Udvikling af koordinerende, forebyggende og sundhedsfremmende initiativer.
Lægefaglig konsulentbistand til andre kommuner på Fyn, indenfor ovennævnte arbejdsområder

forstå overhovedet ikke det jobopslag.
1 en lægekonsulent må kun oversætte andres lægepapir
2 en lægekonsulent må ikke vudere anderledes i forhold til anden aktør i forbindelse med arbejdsprøving.

I min egen sag, forstå jeg faktisk ikke hvad en lægekonsulenten kan bruges til.
alt er oversat til dansk af lægerne, så selv jeg kan forstå det uden af være læge.
så der burde stå en lægekonsulent ikke må forstå hvad andre læger skriver og skal oversætte det forkert.
Da min sygdom er meget sjælden, ved lægekonsulten nemlig overhovedet ikke noget om mit sygdomsmønster

lægerkonsulenterne skulle afskaffes i forbindelse med sygedagpenge sager og i stedet skulle der en uvildig læge ind og vurdere på være sag, inden tildeling af pension eller flex.
alså en læge med speciale på netop ens sygdom.
det vil give et helt andet billede, men et andet billede end kommunen ønsker.
nemlig afslag på alle de sager de komme af sted med.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 12:37   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
En kommunal....

....lægekonsulent må ikke vurdere, eller tage stilling til ydelser.

Men her er det sociallæger de søger, hvorvidt reglerne for dem er anderledes det ved jeg ikke, men det kan da godt være.

Men mon ikke ofte at det er kommunernes sociallæger der også fungere som lægekonsulenter.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 12:45   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja det gør faktisk sagen endnu mere mistænklig.
man får en fornemmelsen af ved navneskift, kan man lempe lidt på regler.

kommunerne ved udmærket godt ordet lægekonsulent ikke klinger særlig godt

en kommunen burde faktisk intet have med en lægefaglig kompetencer at gøre, den skal være helt neutralt.
de koster også samfundet en masse penge, når de bruger et halvt år på at skrive to ord.

ved godt jeg ikke er helt neutral, men sandheden er at det sker i de fleste sager.
at de ikke vil forstå eller oversætter til kommunes fordel.

så efter min egen korte kamp i dette system, skal man ikke betragte en kommune som med spiller, men modstander.
samt man skal spille som et skakspil, hele tiden holde øje med, hvad bliver det næste træk.

det er vil meningen, en kommunen skal hjælpe de syge. Hvad betaler vi ellers skat til.

Sidst redigeret af MTVRV1; 05-02-2010 kl. 12:55.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 18:16   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Som jeg har skrevet tidligere, og oprettet tråd om (finder den senere), så er lægekonsulent og sociallæge IKKE det samme.

Sociallægen/kommune lægen må ALT!!!

Lægekonsulenten må KUN oversætte lægepapirer.

Og her kommer linket, læs det godt igennem...

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11382

Sidst redigeret af Ninja; 05-02-2010 kl. 18:19.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 10:19   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
I min verden gør det bare sagen endnu være, for Sociallægen kan vil både afvise arbejdsprøvning og andre læger.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2010, 13:14   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er også først nu, at sociallægen har vundet indpas, og jeg tror vi i fremtiden kommer til at høre enormt meget om sociallæger, og at lægekonsulenterne ryger lidt i baggrunden......

Kommunens sociallæge må jo kunsultere klienten/patienten, og lægge planer for klienten hvad angår behandling oa. Så jow, jeg har også på fornemmelsen at det i fremtiden bliver endnu sværre at få fleks eller førtidspension. Men der kommer jo til at gå nogle år, før end vi kan se om der er sket forandringer i tilkendelserne statistisk.....

Jeg synes vi rigtigt har fået et overvågningssamfund. Alle får tildelt en mentor som skal overvåge folk, og det gælder både for studerende til kontanthjælpsmodtagere. Man må ikke fejle i samfundet, men skal guides hele vejen fra start til slut, så ingen fejler og dropper ud (og bliver en økonomisk belastning for samfundet).

Tanken kan både være rar, men også lidt skræmmende. JEG ville ikke kunne klare at have en mentor i røven til at holde mig i ørerne, så ville jeg da først bakke ud.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sociallæge andi1975 Alt det andet 6 20-12-2007 23:15
Møde med sociallæge mokkasine Alt det andet 14 05-12-2007 01:02
Klage sociallæge lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 12-10-2007 10:37
Må en sociallæge gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-07-2007 12:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension