K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2010, 04:46   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ansatte presses til ulovligheder - ressourceprofiler

Hold da op... jeg troede, det var helt på plads, at kommuner gerne måtte overdrage ressourceprofiler til private, hvis der lå en særlig tilladelse til det.

Men det mener HK åbenbart IKKE!!!

Så nu skal der åbenbart køres en sag på det.

Bemærk, at denne kommune kører med et PRIVATISERET jobcenter. Derfor problematisk.

Citat:
Ansatte presses til ulovligheder

de ansatte bliver presset til at lave såkaldte myndighedsopgaver, som ifølge loven kun må laves i kommunalt regi. Det drejer sig blandt andet om udarbejdelse af ressourceprofiler, som beskriver den arbejdsløses stærke og svage sider og danner grundlaget for vurderingen af den enkelte person og hvad vedkommende har ret til.

det første år med det privatiserede jobcenter har været voldsomt hårdt for de ansatte, som er blevet presset ud over alle grænser.

Oprindelig have politikerne i Gribskov håbet på at få dispensation fra den nuværende lovgivning, som forbyder, at myndighedsopgaver overdrages til et privat firma. Men de fik afslag på ansøgningen.

http://arbejderen.dk/index.aspx?F_ID...S_ID=1&C_ID=37

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2010, 12:40   #2
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
privat firma?

ER de ikke alle de andre undtagen Jobcenter- en privat firma?
Alle dem som laver vores ressource profiler, hvor vi skal møde op et andet sted- for at de kan lave en RP?

Jeg skulle møde op hos en anden firma, og min RP var ikke lavet på Jobcenter... Nu forstår jeg ingenting...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2010, 15:50   #3
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
En RP er en myndighedsopgave og må derfor KUN laves af en myndighed. Myndighedsopgaven kan ikke sendes videre til en privat virksomhed med mindre det direkte fremgår af loven eller der er givet dispensation (hvilket der meget sjældent bliver).

Her i lille Danmark er det f.eks. kun politiet der har myndighed til at give en parkeringsbøde. Så findes der jo alle de private parkeringsfirmaer - de kan IKKE give en bøde, så der har man fundet på at kalde det en parkeringsafgift, så var man fri for at skulle lave en masse dispensationer eller lave loven om.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2010, 17:26   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... det er jo netop spørgsmålet, for jeg fandt denne paragraf.

Citat:
Kapitel 6

Opgaver, der overlades til private

§ 42. (Ophævet).

§ 43. Når en kommune eller en region betaler for at få udført opgaver efter den sociale lovgivning, skal myndigheden tage stilling til, hvorledes der skal forholdes med formue, som kan opstå i denne forbindelse. Dette gælder dog ikke formue, som opstår i forbindelse med drift af privatinstitutioner efter § 19, stk. 4, og § 51, stk. 4, i dagtilbudsloven, og formue som friplejeboligleverandøren opnår i forbindelse med levering af service og pleje i friplejeboliger.

Stk. 2. Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel og lov om social service til andre end offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres. Dette gælder også for privatinstitutioner, jf. § 19, stk. 4, og § 51, stk. 4, i dagtilbudsloven og for friplejeboliger.

Stk. 3. Ved opgavevaretagelsen, jf. stk. 2, er videregivelse og indhentelse af oplysninger vedrørende enkeltpersoner omfattet af forvaltningslovens §§ 27, 29, 31 og 32. Dette gælder også for selvejende institutioner, der efter aftale udfører en opgave for en kommunalbestyrelse eller et regionsråd.
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126303#K4

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2010, 18:23   #5
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
De omtalte paragraffer gælder udelukkende i forhold til tavshedspligt, men lovligheden kan jo mangle hvis ikke virksomheden findes berettiget af datatilsynet til at indhente og behandle data iht. lov om persondata.
Man kan sagtens overholde 1 lov og bryde en 2-4 andre jo Så måske er det derfor de ikke kan lave myndighedsopgaver. Artiklen er godt nok noget uklar om hvad præcis der er ulovligt.

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2010, 18:47   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja, Neurosmølf... Det er meget interessant og vigtigt, så måske vi skulle "se" lidt nærmere på, hvad der foregår.

HK ser på arbejdsløse og ressourceprofiler, og Hjort siger, at loven ER ændret, og vil udvide den, så det også gælder sygemeldte.

Som jeg læser det, så er det åbenbart ok, at myndighedsopgaver udliciteres.

Se her, hvad Hjort har svaret på det.

Citat:
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Som det fremgår af aftalen om nedbringelse af sygefraværet, vil der i det lovforslag, der udmønter aftalen, være en bestemmelse, som giver jobcentrene større mulighed for at benytte andre aktører i sygeopfølgningen.

Som det er almindeligt kendt, er det regeringens holdning, at andre aktører skal inddrages, hvor det er relevant, og hvor de kan bidrage med særlig ekspertise for f.eks. at hjælpe den enkelte syge tilbage til arbejdet. Andre aktører kan, som lovgivningen er nu, kun varetage myndighedsopgaver i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Kommunerne har peget på, at det er uhensigtsmæssigt, at der ikke er mulighed for en myndighedsoverdragelse til en anden aktør i anden lovgivning, f.eks. i lov om sygedagpenge. Efter gældende regler i lov om sygedagpenge kan andre aktører ikke træffe afgørelse og forpligte den syge til at møde til samtale eller deltage i en indsats iværksat af andre aktører. Kommunerne har peget på, at lovgivningen forhindrer, at de kan bruge en anden aktør til at følge op over for og give tilbud til sygedagpengemodtagere - og det til trods for, at de har gode erfaringer med at bruge anden aktør til netop de opgaver, bare over for de sygemeldte kontanthjælpsmodtagere.

Der er ikke i dag i sygedagpengeloven hjemmel til, at andre aktører kan udføre de myndighedsopgaver, når det gælder sygedagpengemodtagerne. For at rette op på den skævhed vil der i det lovforslag om nedbringelse af sygefravær, som jeg fremsætter i slutningen af februar, være et forslag om, at anden aktør kan varetage myndighedsopgaver efter lov om sygedagpenge. Lovforslaget udmønter regeringens aftale med arbejdsmarkedets parter og kommunerne samt finanslovaftalen, og der er altså tilslutning til at inddrage andre aktører i indsatsen.

Når andre aktører udfører opgaver for kommunerne, skal de have adgang til oplysninger, der er nødvendige i forbindelse med opgavens varetagelse, og de vil naturligvis være underlagt de samme regler som kommunen ved behandlingen af personfølsomme oplysninger.
Citat:
Tak til ministeren for svaret. Igen vil jeg spørge: Hvordan vil ministeren sikre, at borgernes retssikkerhed ikke bliver krænket i forhold til persondataloven, når anden aktør får mulighed for at udarbejde ressourceprofiler, der alt andet lige netop indeholder personfølsomme oplysninger?

Citat:
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Jeg vil gerne sige, at andre aktører, der udfører opgaver for kommunen, skal overholde de samme regler som kommunen, herunder forvaltningsloven og offentlighedsloven. Andre aktører har derfor samme pligter, som kommunen har, og det gælder tavshedspligt, og det gælder pligt til at begrunde afgørelser og også pligten til at give klagevejledning.

Den sygemeldte kan klage til kommunen over at blive henvist til andre aktører. Den sygemeldte kan også klage til kommunen over de afgørelser, andre aktører træffer, f.eks. om et aktivtilbud. Og de afgørelser, som kommunen så træffer, kan den sygemeldte klage over til Beskæftigelsesankenævnet på nøjagtig samme måde, som hvis anden aktør ikke havde været inde i billedet.

Så jeg mener, at vi på den måde har givet nogle rigtig gode retssikkerhedsmæssige garantier.
Citat:
Niels Christian Nielsen (S):

....udarbejdelsen af borgernes ressourceprofiler i forbindelse med sygedagpengesager er en myndighedsopgave.
Citat:
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Jeg vil bare sige, at kommunen ikke kan give ansvaret fra sig ved at lægge opgaver ud til andre aktører. Det er fortsat kommunen, der har det overordnede ansvar for indsatsen og for, at lovgivningen overholdes. Herudover har kommunalbestyrelsen efter retssikkerhedsloven pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, uanset om opgaverne udføres af andre aktører eller af kommunen selv. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, som opgaverne udføres på.

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok....S953/index.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2010, 16:28   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
reglerne omgås let ved at lade anden aktør lave profilen med bogeren,sende den til sags behandler der så sammen med bogeren går pumterne igemmen ,tilføjer evt kommentar igen,også er den pluslig underskrevet af komunnens sagsbehandler.....sådanne blev min til denne gang.og guhjælpeme om der ikk også blev sendt hjem til mig en gang til til gemmen læsning,jo de går til den gør de...Men Men da jeg spurte i for kontoret ,hvad er hun så lige job konsulent eller sagsbehandler,kikkede hun på en liste og sagde konsulent... Så selv om men ber om at det skal være en uddannet sagsbehandler ,så tager de åbenbart røven på en alige vel...men er da stadig godkendt til flex..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 24-01-2010 kl. 16:35.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ulovlige ressourceprofiler zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 145 02-08-2010 22:01
Borgerinddragelse i ressourceprofiler zuza Nyt om loven 11 19-02-2008 14:23
Ingen undskyldning for ulovligheder zuza Nyt om loven 0 29-01-2008 04:01
ressourceprofiler Flisbeth Alt det andet 4 04-11-2007 00:45
Konsekvenser af ulovligheder zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 3 02-07-2007 22:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension