K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2007, 16:56   #1
Kims
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2006
Indlæg: 66
Styrke: 19
Kims er ny på vejen
Kan det virkeligt passe?

Jeg har søgt invalidebil, og går nu, og venter på køreprøven.
Jeg har fået af vide fra kommunen, at hvis kørelægen mener jeg godt kan køre bil med manuel gear, får jeg ikke en invalidebil.
DVS. Jeg kun ka få en bil hvis det er med automatgear.

Der er jo stor forskæld på koblinger i biler nogle er mega hårde og andre er ligesom smør.

Jeg har kikket i loven, og kan ikke finde nogle steder der står, at man kun ka få invalidebil hvis det er med automatgear.

Jeg er godkendt til fleksjob og skal bruge bilen til transport, til og fra jobprøvning og senere fleksjob, da transport tiden med bul vil være på 75 min og ved bil 30 min.

Hilsen Kims
Kims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2007, 18:02   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Kan det virkeligt passe?

nej det tror jeg ikke passer....HEJ KIMS

Jeg har fundet reglerne om invalidebil...der står intet om det ?

http://ryk.dk/tilbud/text/vejnr5



...og et link til...puha ...lang smøre men med masser af god information...

http://ryk.dk/tilbud/text/beknr20
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2007, 19:08   #3
Kims
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2006
Indlæg: 66
Styrke: 19
Kims er ny på vejen
RE: Kan det virkeligt passe?

Hej Stelle

Tak for dit svar

Kims
Kims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2007, 19:50   #4
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Kan det virkeligt passe?

Citat:
Kims skrev:
Jeg har søgt invalidebil, og går nu, og venter på køreprøven.
Jeg har fået af vide fra kommunen, at hvis kørelægen mener jeg godt kan køre bil med manuel gear, får jeg ikke en invalidebil.
DVS. Jeg kun ka få en bil hvis det er med automatgear.

Der er jo stor forskæld på koblinger i biler nogle er mega hårde og andre er ligesom smør.

Jeg har kikket i loven, og kan ikke finde nogle steder der står, at man kun ka få invalidebil hvis det er med automatgear.
Hej Kim

Også jeg havde hørt om tilfælde hvor en invalidebil kun blev bevilget forudsat at den var med automatgear. Der står nok ikke noget i loven om dette "kryterie", men der er jo ikke nogen kobling i en bil med automatgear hvorfor man faktisk ikke er i samme grad afhængig af koncentrations- og koordineringsevne som hvis man kører med manuel gearkasse. Derfor behøver man ikke at opfylde alle tænkelige 100%-krav for at kunne føre sådan en bil med lethed.

Man bruger det nok som et kriterie, at er man i stand til at betjene en manuel gearkasse - er man ikke fysisk/kognitivt medtaget nok til overhovedet at få invalidebil bevilget - gætter jeg mig til.

Hvorfor mener du at et køretøj med automatgear er et problem? Faktisk er det en fornøjelse og skulle man sidde fast i en trafikprop/kø kan man ikke køre i noget bedre idet man bliver ikke det mindste stresset og kan koncentere sig på andet end at passe gearstangen.

Taler af erfaring. Efter 20 års kørsel med manuel gear - har jeg nu i et år kørt med automatgear og faktisk tænker ofte "hvorfor gjorde jeg det ikke noget før?" I nyere biler med automatgear er hurtig accelleration ikke noget problem.
  Besvar med citat
Gammel 16-04-2007, 19:59   #5
Kims
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2006
Indlæg: 66
Styrke: 19
Kims er ny på vejen
RE: Kan det virkeligt passe?

Hej

Biler med automatgear er dejlige at køre med. Jeg har haftf irmabiler med automatgear.

Det jeg tæmker på er, Der står i serviceloven, at man kan få bevillet en "bil" hvis/når man skal bruge den til uddannelse og/eller fleksjob, Der står ingenting om at det skal være med automatgear for at man kan få bilen.

Mit problem er, når jeg skal bruge koblingen meget, så som, når man køre igennem Aalborg, der er altid masser af biler. Den bil jeg ofte låner har en meget hård kobling, så det går venstreben hurtigt kold. EN anden bil jeg låner er koblingen meget let og der går der meget længeretid inden benet går klod.
Kims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2007, 20:27   #6
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Kan det virkeligt passe?

Jamen Kims

Hvorfor så ikke få en bil med automatgear, specielt hvis du skal køre meget i bytrafikken? Der er jo kun et ben du skal bruge til enten gas- eller bremsepedalen.... og kobling er jo automatisk og den behøver du slet ikke bekymre dig om hvis det var....

Men ellers en hård kobling ikke noget problem. En hård kobling i en personbil eller mindre varevogn kan nemt justeres "blødere" på ethvert autoværksted.

Krydser finger for din køreprøve B)
  Besvar med citat
Gammel 17-04-2007, 00:54   #7
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Kan det virkeligt passe?

Synes ikke jeg kan finde noget om, at man ikke kan få bevilget en invalidebil, med mindre den er med automatgear. Er det noget kommunerne bestemmer? I så fald burde det ikke være sådan. Der er jo mulighed for at sætte hele balladen i rattet, så man stadig kan køre med manuel gear, selv uden funktionsdygtige ben. Jason Watt’s bil er et glimrende eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre. Det koster nok en mindre formue vil jeg tro, men hvis man nu ikke bryder sig om automatgear, er det da en mulighed.

Personligt foretrækker jeg manuel gear anytime, jeg kan simpelthen ikke lære at køre med automatgear, og jeg bryder mig ikke det mindste om det. Det er forsøgt, og læreren gav simpelthen op, for jeg er fuldstændig uden for terapeutisk rækkevidde, hvad det angår Så hvis jeg skulle søge om invalidebil, ville jeg bestemt undersøge muligheden for at sætte pedalerne op i rattet.

knus og pøj-pøj
Trylle
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2007, 22:15   #8
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
RE: Kan det virkeligt passe?

Hej Kims
Der må være noget de har misforstået, jeg har selv invalidebil og har haft det i 5 år den er med alm. gear og der er ikke ændret ved bilen på nogen måde.
Hilsen Beani
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2007, 22:20   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Kan det virkeligt passe?

Kims skrev:

Citat:
hvis kørelægen mener jeg godt kan køre bil med manuel gear, får jeg ikke en invalidebil.
DVS. Jeg kun ka få en bil hvis det er med automatgear.
Gad vide, om kommunen mener, at KØRELÆGEN kan "raskmelde" Kims?
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2007, 23:53   #10
austina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2007
Indlæg: 2
Styrke: 0
austina er ny på vejen
RE: Kan det virkeligt passe?

Hej Kims

Jeg har en bil med støtte, altså det som I kalder invalidebil. Fik den i 2006 og den er med manuel gearkasse, både kommunen og amtet var meget vild med at jeg skulle have automatgear p.g.a min situation, men det ønskede jeg ikke og forklarede dem hvorfor jeg mente at jeg godt kunne kører med manuel, men vil sige at den hold også kun fordi jeg ikke kører bykørelse for at komme på arbejde.

Men nu er det jo med forskellige grunde til at man søger støtte til bil, og jeg ved ikke hvad din grund er, men måske er din bedste mulighed for at få en bil med støtte bedre hvis du få noteret at bilen skal være med automatgear, for som der står i § 114. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil. Støtten ydes som rentefrit lån inden for en ramme på 139.000 kr. Man få ikke støtte til en bil uden der er en rigtigt god grund. Så at man spare tid er ikke grund nok.


Der er så fordel og ulemper ved det med automatgear. Det er jo sådanne at man få jo ikke en bil, men få et rentefrit lån på 6 år til køb af bedst billigste egnet bil, det vil så sige at hvis billigste bedst egnet bil er en Hyundai Getz til 115.000, så er det det man få et lån på. Men hvis man så få bevilliget at man skal have automatgear, så er det noget kommune betaler, de betaler op til den vuderede pris for en automatgearkasse (særlige indretning) i den bedst billigeste egnede bil, så de penge kommer oven i de ex. 115.000, jeg mener så at det er sådanne at hvis den særlige indretning (altså i dette tilfælde en automatgearkasse) går i stykker så betaler kommunen repen. Ulempen er så at man kan risikere at kommunen forlanger at man få krav i sit kørekort om at man kun må kører biler med automatgear, hvilket realt vil sige at kørere man i nabo´ens bil med manuale og bliver stoppet, kan man få en bøde.

Din kommune vil nok også sende dig ud på PTU eller Sahva for at finde ud af hvilken billigest bedst egnet bil du kan søge støtte til, de vil så komme med en vudering, med bilmærke, pris og hvis du skal have automatgear, prisen på det. Det er så den sum du få en bevilling på, du kan så købe en anden dyrere bil, men du betaler selv diffirensen og kommunen skal så også lige godkende at du køber en anden end den som blevet anbefalet af PTU/Sahva, for at være sikker på at den opfylder din behov.

Håber det gav dig lidt at støtte dig til og at jeg ikke har virket for hård, men det er ikke lige til at søge støtte til en bil

Jeg svare gerne på flere spg, hvis det er. også på mail hvis det er.

Austina
austina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det er virkeligt svinsk og sørgeligt Abraxus Politik og Samfund 3 26-09-2012 16:44
Kan det virkeligt passe!!!? Chin Spørgsmål ang fleksjob 31 25-01-2012 21:38
Kan det virkelig passe?. Tullee Alt det andet 17 29-10-2010 10:55
kan det virkelig passe !! Garfield Dit og Dat 17 06-10-2010 18:22
kan det virkelig passe? jensen79 Spørgsmål ang fleksjob 34 15-03-2010 14:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension