K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2010, 18:06   #1
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Brøk pensjon

Hei igen. En lille opdatering i min sag, ang det at jeg bor i norge, men er dansk statsborger og har boet i Danmark til jeg 21 år.

Jeg har fået godkjent norsk pensjon, men jeg har så fået redusert trygdetid. Da jeg blev syk i en veldig tidlig alder. Lidt over 2 år efter jeg ankommer Norge.

Jeg har prøvet og gjort de opmerksom på de regler i har skrevet her inne. Men får bare til svar at eftersom jeg har begrenset faktisk og fremtidig trygdetid i Norge, er det nok rigtig efter folketrygdens regler at min pensjon skal reduseres tilsvarende. De kan ikke se at eøs-bestemmelsene endrer folketrygdlovens beregningsregler.

Ka skal jeg gjøre, og hvem kan jeg henvende mig til

Mvh. Musen1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2010, 21:52   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Der er kun en ting...

Der er kun en ting, du kan gøre, og det er at klage over afgørelsen om brøkpension, for du har ret til en minimunspension, hvis Norge garanterer en minimumspension.

Er den norske pension en social pension, har du ifølge art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71, som også gælder i Norge, ret til denne sociale minimumspension på lige fod norske statsborgere, der ikke har gjort brug af retten til frit at færdes og tage ophold og af arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor Fællesskabe.

Er den den norske pension derimod en pension, som kun kan være omfattet, fordi man har været arbejdstager, så skal du have et tillæg til din brøkpensionsindkomst efter art. 50 i EF-forordning 1408/71.

Jeg vil i denne sammenhæng henvise til EU-dommene sag C-307/89, sag C-132/96, sag C-65/92, sag 22/81 og sag 64/77, som klart og tydeligt fastslår, at såfremt en medlemsstats lovgivning garanterer mindsteindkomster/minimumspensioner/minimumsydelser eller et mindsteniveau for pensionsindkomsten ved invaliditet og alderdom, skal bopælsmedlemsstaten yde et eksportabelt tillæg op til fuld pension efter art. 50 i EF-forordning 1408/71, hvis summen af den tilkendte brøkpension fra den pågældende medlemsstat og evt. tilkendte brøkpensioner fra andre medlemsstater indenfor Fællesskabet efter EF-forordning 1408/71 er lavere end den efter lovgivningen i bopælsmedlemsstaten garanterede mindsteindkomst/minimumspension/minimumsydelse, og som endvidere fastslår, at bopælsmedlemsstaten allerede skal tage hensyn til dette eksportable tillæg på tidspunktet for tilkendelsen af bopælsmedlemsstatens pension, samt at dette eksportable tillæg skal svare til forskelsbeløbet mellem bopælsmedlemsstatens minimumsydelse/minimumspension og den eller de tilkendte brøkpensioner, som blev beregnet efter EF-forordning 1408/71, hvorfor dette tillæg simpelthen ej heller kan være underlagt nogen trangs- eller behovsvurdering.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 08-01-2010 kl. 22:15.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 21:45   #3
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
brøkpensjon

Citat:
Oprindeligt indsendt af brøkpensionist Se meddelelser
Der er kun en ting, du kan gøre, og det er at klage over afgørelsen om brøkpension, for du har ret til en minimunspension, hvis Norge garanterer en minimumspension.

Er den norske pension en social pension, har du ifølge art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71, som også gælder i Norge, ret til denne sociale minimumspension på lige fod norske statsborgere, der ikke har gjort brug af retten til frit at færdes og tage ophold og af arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor Fællesskabe.

Er den den norske pension derimod en pension, som kun kan være omfattet, fordi man har været arbejdstager, så skal du have et tillæg til din brøkpensionsindkomst efter art. 50 i EF-forordning 1408/71.

Jeg vil i denne sammenhæng henvise til EU-dommene sag C-307/89, sag C-132/96, sag C-65/92, sag 22/81 og sag 64/77, som klart og tydeligt fastslår, at såfremt en medlemsstats lovgivning garanterer mindsteindkomster/minimumspensioner/minimumsydelser eller et mindsteniveau for pensionsindkomsten ved invaliditet og alderdom, skal bopælsmedlemsstaten yde et eksportabelt tillæg op til fuld pension efter art. 50 i EF-forordning 1408/71, hvis summen af den tilkendte brøkpension fra den pågældende medlemsstat og evt. tilkendte brøkpensioner fra andre medlemsstater indenfor Fællesskabet efter EF-forordning 1408/71 er lavere end den efter lovgivningen i bopælsmedlemsstaten garanterede mindsteindkomst/minimumspension/minimumsydelse, og som endvidere fastslår, at bopælsmedlemsstaten allerede skal tage hensyn til dette eksportable tillæg på tidspunktet for tilkendelsen af bopælsmedlemsstatens pension, samt at dette eksportable tillæg skal svare til forskelsbeløbet mellem bopælsmedlemsstatens minimumsydelse/minimumspension og den eller de tilkendte brøkpensioner, som blev beregnet efter EF-forordning 1408/71, hvorfor dette tillæg simpelthen ej heller kan være underlagt nogen trangs- eller behovsvurdering.
Takker for at du gad skrive alt dette til mig. Det sætter jeg stor pris på. Men jeg syns bare det høres mærkelig ud, deres svar til mig, fra forvaltning, ikke engang papirer med som jeg kunne anke og hvordan jeg skulle gå frem. Normalt skal man jo klage innen et vis tidspunkt, her satser de vel på at jeg gir op.

Mvh. Musen 1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2010, 22:04   #4
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Afgørelse

Du har helt ret i, at du skal have en afgørelse over din beregning af din norske pension, også over en brøkpension med tilhørende klagevejledning, så jeg synes, du skal have fat i din kommune og bede om en sådan.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2010, 13:39   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Musen1

Der er oprettet en facebookgruppe for brøkpensionister der ønsker at være støtter og medunderskrivere af et andragende til EU-parlamentets præsident.

Så hvis du er brøkpensionist vil vi bede dig om at tage et kik på gruppen og vi vil også gerne invitere dig til at blive medlem.

Gruppen finder du her.

http://www.facebook.com/home.php?#/g...d=237892404604



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 19:02   #6
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Hei Jeg takker for info om face book. Men jeg bruker ikke det.

En lille opdatering. Jeg har sendt inn klagen på avgjørelsen, og henvist til ganske mye i forhold til eøs reglerne. Og jeg bad om oplysning i forhold til rettigheter og forventet og få et brev om at de har modtatt mit brev, og om forventet saksbehandling. Så bliver det spendenes og se ka de svar. Jeg har også henvist de andre pladser i systemet hvis de forsatt står på sitt
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 19:14   #7
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Held og lykke

Jeg ønsker dig held og lykke med din klage mod brøkpension i Norge.

Og hvad angår facebook-gruppen, så henvender den sig faktisk til brøkpensionister i Danmark, der er omfattet af EF-forordning 1408/71.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 19:25   #8
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Et link

Her er et link til dig ang. norsk lovgivning i forhold til EF-forordning 1408/71:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/...html?id=338658

Sidst redigeret af brøkpensionist; 12-01-2010 kl. 20:34.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 19:58   #9
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Tusen tak for denne linken.

Denne havde jeg ikke set på. Den skal jeg sørme printe ut.
Der stod jo absolut alt det jeg har kigget efter.

Tusen tak for den.

Ha en fin kveld.

Mvh. Musen1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2010, 20:34   #10
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Endnu et link

Her er endnu et link til den norske trygdeloven:

http://www.lovdata.no/all/nl-19970228-019.html


Jeg kan ikke se forskel på den norske og den danske måde at tilkende trygdepensjon/social pension på, og derfor holder jeg fast ved, at du efter art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71 har ret til en fuld norsk trygdepensjon, fordi du på ansøgningstidspunktet om norsk trygdepensjon har haft (og nok stadig har) fast og lovligt ophold i Norge.

En brøkpension skal de norske myndigheder derfor kun beregne for unionsborgere, der er flyttet til en anden medlemsstat indenfor Fællesskabet, inden personen søgte om norsk trygdepensjon, hvilket f.eks. fremgår af Arbeidsdepartementents vejledning om norsk lovgivning i forhold til EF-forordning 1408/71 under afsnittet omkring eksportabilitetsprincippet i forordningen, hvor der står:

"Når det gjelder kontantytelser som for eksempel pensjoner, innebærer eksportabilitetsprinsippet at et beløp som svarer til den pensjonen som er tjent opp, skal sendes til den som har tjent opp pensjonen, i den EØS-staten der vedkommende bor."

Du er derimod muligvis berettiget til brøkpensioner fra de lande indenfor Fællesskabet, hvor du har opholdt dig som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller student, som skal tillægges dine norske pension.

Endvidere fremgår det af Arbejdsdepartementets vejledning om norsk lovgivning i forhold til EF-forordning 1408/71 under afsnittet om sammenlægningsprincippet, hvor der står:

"Som en illustrasjon kan vi nevne at den norske folketrygdloven gir grunnpensjon bare til en pensjonssøker som har bodd i Norge i minst tre år i tiden fra fylte 16 år og til og med det året vedkommende fyller 66 år. For rett til tilleggspensjon kreves det tre år med pensjonspoeng. Etter sammenleggingsprinsippet skal man ta hensyn til pensjonssøkerens opptjeningstid i de andre EØS-statenes pensjons- og trygdesystemer når man skal undersøke om treårskravet i den norske folketrygden er oppfylt. I praksis betyr dette at en pensjonssøker som har vært medlem i en eller flere EØS-staters pensjons- og trygdesystemer i til sammen to år, vil få pensjon fra den norske folketrygden når vedkommende har vært medlem i folketrygden i ett år. Da er nemlig treårskravet oppfylt."

Det vil sige du er berettiget til grunnpensjon og til tilleggspension efter 3 års bopæl i Norge, men hvor Norge skal sammenlægge 2 års bopæl i andre medlemsstater indenfor Fællesskabet, så du kan skal have boet i Norge i mindst 12 måneder for at være berettiget til grunnpensjon og tilleggspensjon, hvis du ikke har boet 3 år i Norge.

Jeg henviser i denne sammenhæng også til EU-dommene sag C-326/90, sag C-456/02, sag C-184/99, sag C-224/98 , sag C-85/96 og sag 122/84, som alle klart og tydeligt fastslår, at det er ulovligt at stille en unionsborger, der er omfattet af EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 dobbelte betingelser om forudgående bopæl og beskæftigelse i opholdsmedlemsstaten for ret til en social ydelse efter opholdsmedlemsstatens sociale lovgivning, og at det derfor er ulovligt at nægte unionsborgere fulde sociale ydelser efter opholdsmeldemsstaten samtlige sociale lovgivning som f.eks. fuld kontanthjælp som garanteret eksistensminimum, fuld førtidspension som garanteret mindsteindkomst for invalide, fuld folkepension som garanteret mindsteindkomst for ældre og fulde familieydelser, fordi unionsborgere, der er omfattet af EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 ikke skal tåle en nedsættelse af en social ydelse, fordi de har gjort brug af retten til frit at færdes og tage ophold og af arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor Fællesskabet.

Derfor synes jeg du skal henvise din bopælskommune i Norge til disse EU-domme, inden de afgør din klage mod norsk brøkpension.

Og jeg synes du også skal henvise til Den Nordiske Konvention om social sikring, som giver ikke-erhvervsaktive nordiske statsborgere ret til opholdsmedlemsstatens fulde grundpension.

Og derfor skal du vel ikke straffes for at have været vandrnende arbejdstager efter EF-forordning 1408/71, når ikke-erhvervsaktive nordiske statsborgere efter Den Nordiske Konvention om social sikring kan begunstiges med en fuld grundpension.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 12-01-2010 kl. 23:45.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøk ftp og evt. konsekvenser for folkepensionen foetsie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 06-08-2013 16:31
Brøk ftp Vej86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-08-2013 22:05
(M) Brøk-pension (F)sygedagpenge KIWI57 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-05-2013 08:27
Brøk pension musen1 Nyttigt at vide for Førtidspensionister 20 03-12-2009 10:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension