K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven > Nyt fra Ankestyrelsen

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2009, 23:50   #1
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 4 - december 2009

I dette nummer kan du blandt andet læse om Farvel til Nyt fra Ankestyrelsen på papir - side 4 Ankestyrelsen tager et nyt skridt ind i skærmalderen. Fra 2010 vil Nyt fra Ankestyrelsen

Læs mere...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2009, 16:58   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Sidder og læser den...

Synes den her er interessant for dem, som bor i Sverige og havde fleksjob i Danmark.

6.3 Ledighedsydelse i Sverige

104-09 vedrørte en borger, der havde arbejdet i Danmark, men boede i Sverige.
Han havde fået bevilget ledighedsydelse efter loven om aktiv socialpolitik.
Han kunne dog ikke bevare hjælpen under ophold i Sverige efter aktivlovens regler om hjælp
til personer, der midlertidigt opholder sig i udlandet.
Ansøger kunne heller ikke bevare hjælpen i henhold til EU-reglerne.
Ledighedsydelse er omfattet af forordning 1408/71, men der er særregler for anvendelse af
visse medlemsstaters lovgivning, som fremgår af bilag til forordningen. Det følger heraf, at for
arbejdsløse, der rejser til en anden medlemsstat, finder bestemmelserne i art. 69 og 71
anvendelse, når der i den pågældende medlemsstat er tilsvarende beskæftigelsesordninger for
samme kategori af personer.
Det var således en betingelse for retten til ledighedsydelse, at det andet EU-land havde en
tilsvarende beskæftigelsesordning som Danmark.
Sverige havde ikke en ordning, der svarede til den danske fleksjob-/ledighedsydelsesordning.
Derfor var der ikke ret til ledighedsydelse under opholdet i Sverige.


Så er man fleksjobber på ledighedsydelse, må man nok lige undersøge, om landet har noget tilsvarende beskæftigelsesordning, ellers mister man vel retten til ledighedsydelse.

6.2 Fleksjob i et andet land

Ifølge forordning 1612/68 nyder en arbejdstager samme sociale og skattemæssige fordele som
indenlandske arbejdstagere (art. 7, stk. 2, som omtalt ovenfor under punkt 1.1).
NYT FR A ANKEST YRELSEN 2 0 0 9 : 4 47
Det medfører, at en arbejdstager, der bor i for eksempel Sverige og arbejder i Danmark, nyder
samme sociale og skattemæssige fordele som en person, som både arbejder og bor i Danmark.
Efter de danske regler forudsætter retten til fleksjob ophold i Danmark.

Sidst redigeret af curls; 18-12-2009 kl. 17:00.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2009, 15:10   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
curls ja det kan hvem var det nu (en her på K10 )tale med om, han flyttede jo til Sverige med billigelse af kbh kommunen på at han kunne medbringe sin ledighedsydelse med det resultat at kbh fandt ud af at hov det kunne han jo ikke og så røg den ledighedsydelse


Hvis man har job i DK (fleks) og beslutter sig for at flytte til Sverige og arbejde i DK så skal man i den grad være obs på at man ikke har ret til ledighedsydelse hvis man mister sit job
  Besvar med citat
Gammel 19-12-2009, 16:10   #4
mig73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2009
Indlæg: 58
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
mig73 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Sidder og læser den...

Synes den her er interessant for dem, som bor i Sverige og havde fleksjob i Danmark.

6.3 Ledighedsydelse i Sverige

104-09 vedrørte en borger, der havde arbejdet i Danmark, men boede i Sverige.
Han havde fået bevilget ledighedsydelse efter loven om aktiv socialpolitik.
Han kunne dog ikke bevare hjælpen under ophold i Sverige efter aktivlovens regler om hjælp
til personer, der midlertidigt opholder sig i udlandet.
Ansøger kunne heller ikke bevare hjælpen i henhold til EU-reglerne.
Ledighedsydelse er omfattet af forordning 1408/71, men der er særregler for anvendelse af
visse medlemsstaters lovgivning, som fremgår af bilag til forordningen. Det følger heraf, at for
arbejdsløse, der rejser til en anden medlemsstat, finder bestemmelserne i art. 69 og 71
anvendelse, når der i den pågældende medlemsstat er tilsvarende beskæftigelsesordninger for
samme kategori af personer.
Det var således en betingelse for retten til ledighedsydelse, at det andet EU-land havde en
tilsvarende beskæftigelsesordning som Danmark.
Sverige havde ikke en ordning, der svarede til den danske fleksjob-/ledighedsydelsesordning.
Derfor var der ikke ret til ledighedsydelse under opholdet i Sverige.


Så er man fleksjobber på ledighedsydelse, må man nok lige undersøge, om landet har noget tilsvarende beskæftigelsesordning, ellers mister man vel retten til ledighedsydelse.

6.2 Fleksjob i et andet land

Ifølge forordning 1612/68 nyder en arbejdstager samme sociale og skattemæssige fordele som
indenlandske arbejdstagere (art. 7, stk. 2, som omtalt ovenfor under punkt 1.1).
NYT FR A ANKEST YRELSEN 2 0 0 9 : 4 47
Det medfører, at en arbejdstager, der bor i for eksempel Sverige og arbejder i Danmark, nyder
samme sociale og skattemæssige fordele som en person, som både arbejder og bor i Danmark.
Efter de danske regler forudsætter retten til fleksjob ophold i Danmark.
hmmmm...lyder squ spændende for mig...

vil det sig...Jeg bor i Malmö har arbejdet i DK i 13 år (fultid) og sidste 2-3 mdr.har jeg deltids job i DK (suplerendedagpenge fra min a-kasse) hvis jeg bliver langtids sygemeldt få jeg ingen sygedagpemge fra Danmark eller hvad ???
mig73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2009, 16:40   #5
avj
Ved at vænne sig til K10
 
avjs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2008
Lokation: Kalundborg
Indlæg: 22
Styrke: 16
avj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mig73 Se meddelelser
hmmmm...lyder squ spændende for mig...

vil det sig...Jeg bor i Malmö har arbejdet i DK i 13 år (fultid) og sidste 2-3 mdr.har jeg deltids job i DK (suplerendedagpenge fra min a-kasse) hvis jeg bliver langtids sygemeldt få jeg ingen sygedagpemge fra Danmark eller hvad ???
Jamen du betaler vel svensk skat, og derfor må du vel skulle have sygedagpenge fra sverrige eller hvad?

//avj
avj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2009, 17:15   #6
mig73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2009
Indlæg: 58
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
mig73 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af avj Se meddelelser
Jamen du betaler vel svensk skat, og derfor må du vel skulle have sygedagpenge fra sverrige eller hvad?

//avj

jamen jeg betaler Dansk skt der jeg har job i Danmark...
mig73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2009, 18:25   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej sådan kan du ikke konkludere der står jo netop

Det var således en betingelse for retten til ledighedsydelse, at det andet EU-land havde en
tilsvarende beskæftigelsesordning som Danmark.


Sverige har jo en sygedagpenge ordning lige som danmark har men de har ikke fleks systemet derfor kommer dansker med bopæl og fleksjob i Danmark i klemme men jeg ville da helt klar hvis jeg var dig være lidt på forkant med tingene og ringe til fagforening og kommune og høre ind til hvordan jeg var stillet bare for en sikkerheds skyld

Såvidt jeg ved fra dem jeg kender i Sverige er det ikke et problem med sygedagpenge men det skader aldrig at tjekke op på det for en sikkerheds skyld
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 8 december 2010 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 3 21-12-2010 11:11
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 4 - december 2009 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 1 25-03-2010 12:28
Principafgørelser fra Ankelstyrelsen december 2009 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 02-12-2009 14:30
Principafgørelser fra Ankestyrelsen december 2008 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 14-01-2009 10:40
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 5 - december 2008 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 18-12-2008 19:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension