K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2009, 17:18   #1
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Unhappy Visiteret til Fleksjob = Mistet Pensionsstatus.

Hej.

Jeg har tidligere været inde på dette forum, hvor jeg beklagede min nød vedrørende action på mit ønske om at gå fra min Førtidspension til et Fleksjob.

Efter 1½ års indædt kamp med 4 gange praktik, og et forløb, hvor jeg den ene gang efter den anden måtte smide lovstof på bordet blev jeg i juni i år endelig godkendt til et Fleksjob på op til 15 timer om ugen.

Jeg havde faktisk fundet et fleksjob, hos den busvognmand, hvor jeg havde praktik nr. 4. Men det kunne først blive efter skolernes sommerferie.

Da sommerferien var ovre var vognmanden ramt af den financielle krise - fair nok ingen job til mig.

Nu gik turen til Jobcentret: Nu skulle der ske noget. Der er intet sket siden da.

Nu rykkede jeg dem igen. I Dag får Jeg beskeden:

Du kan ikke få et Fleksjobbevis uden at det koster Helbredstilskud og Boligydelse!??? Vel at mærke uden at jeg vil få en krone mere udbetalt!

Er der loven? Eller er det Jobcentret, der render for halv vind?

stjuma.
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 18:12   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Du kan ikke få et Fleksjobbevis uden at det koster Helbredstilskud og Boligydelse!??? Vel at mærke uden at jeg vil få en krone mere udbetalt!


Du skal ALTID have tingene på skrift fra kommunen, så jeg vil anbefale, at du sender en mail, hvor du skriver et referat af det, du har fået at vide - med henvisning til den medarbejder, der har fortalt dig det.
Og så beder du naturligvis om en henvisning til en lov, hvor der står, at det hænger sådan sammen. (for det gør det ikke...he-he)

En kommune SKAL altid give SKRIFTLIGT afslag med klagevejledning, så det beder du naturligvis om.

Det er jo ren afpresning fra kommunens side.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 18:28   #3
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Hej.
Jeg er meget interesseret i den lovtekst, der præciserer overgangen fra førtidspension til Fleksjob. Jeg har forgæves prøvet at finde den, siden mit projekt Fleksjob begyndte i starten af 2007.
stjuma.
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2009, 18:33   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg kan ikke forstå, hvorfor den lov skulle være nødvendig nu, hvis du allerede ER godkendt til fleksordningen.

Men overordnet set, så er loven sådan, at hvis arbejdsevnen forbedres, så skal den udnyttes. Og hvis du kan magte et fleksjob, så er pensionen ikke det rette forsørgelsesgrundlag.

Du kan bl.a. læse det her i pensionsloven:
Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 12:21   #5
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Det er overhovedet ikke det der er spørgsmålet. Spørgsmålet er: Mister jeg Helbredstillæg og Boligydelse, hvis jeg beder om et Fleksjobbevis, truer Jobcentret med at det koster noget/hele mit Helbredstillæg og Boligydelse!
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 13:29   #6
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 15
frupia1 er ny på vejen
jeg tror kommunen her ret.

Du kommer jo til at tjene mere på flex end pension. Og boligydelse er indtægtsbestemt.
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 13:34   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Åh, nu forstår jeg, at du er førtidspensionister efter den gamle ordning.

Der er jo ikke helbredstillæg og boligydelse efter den nye ordning.

Der er kun evt. boligsikring, som beregnes efter anden lovgivning.

Der må jeg blive dig svar skyldig.

Ellers må du forlange at få den "afgørelse" på skrift, så du kan klage over den.

Men kommunen har altså VEJLEDNINGSPLIGT, så den bør skriftligt vejlede dig, om konsekvenserne.

Men jeg forstår dog IKKE logikken i det, kommunen siger.

Hvis du allerede ER fleksvisiteret, så har fleksbeviset INTET med dine ydelser at gøre.

Det er jo kun selve fleksvisitationen, der påvirker ydelser.

Så umiddelbart, så har fleksbeviset INTET med boligydelse og helbredstillæg at gøre.

Det er vigtigt at skelne mellem de to ting.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 13:58   #8
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Nej jeg er IKKE visiteret - kun godkendt!
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 14:03   #9
stjuma
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2008
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 20
Styrke: 16
stjuma er ny på vejen
Jeg tjener jo ikke en krone mere fordi jeg bliver visiteret og får et Fleksjobbevis - først når jeg får et Fleksjob!
stjuma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2009, 14:05   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det lyder, som om din kommune har "parkeret" dig mellem to stole.

Den har åbenbart ladet dig forblive førtidspensionist, men gider IKKE hjælpe med at skaffe dig fleksjob.

Det må være ren kassetænkning, for med en fleksvisitering risikerer kommunen at miste en hulans masse refusionspenge fra staten, fordi den ikke kan hjælpe dig, og skal også lave opfølgning, tilbyde 6-ugers uddannelse, privat aktør osv.

Så du er sikkert billigere at have parkeret på førtidspension.

Derfor har du nok fået det svar, du har fået.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Visiteret til fleksjob Fru Vinther Alt det andet 3 21-08-2013 08:59
Efter jeg visiteret til fleksjob Jøsses Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 20-10-2012 14:18
Visiteret til fleksjob. Rikkesejer Spørgsmål ang fleksjob 7 16-12-2010 09:34
Visiteret til Fleksjob Vendel Spørgsmål ang fleksjob 4 20-01-2009 10:26
Er visiteret til fleksjob men!!!! Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 18 26-10-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension