K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2009, 17:28   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Folketingets Socialudvalg

Jeg blev i dag ringet op af Folketingets Socialudvalg, som jeg i løbet af weekenden fremsendte min henvisning til artiklen "Ret og rimeligt for borgeren", Socialrådgiveren, nr. 4-2001, side 4-6 og til Socialudvalgets bilag 615, folketingsåret 2000-2001, hvor daværende socialminister Henrik Dam Kristensen udtaler, at uionsborgere og vandrende arbejdstagere med bopæl i Danmark på tidspunktet for tilkendelsen af social ydelse, har ret til fulde sociale ydelser, herunder fuld kontanthjælp og fuld pension.

Daværende socialminister Henrik Dam Kristensen udtalte endvidere, at de eneste bestemmelser kommunerne i Danmark skal overholde og have kendskab til efter EU-retten, er ligebehandlingsprincipperne i art. 7, stk. 2 i EF-forordning 1612/68 og art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71.

Daværende socialminister Henrik Dam Kristensen udtalte samtidig, at en dansk brøkpension skal herefter kun beregnes efter kap. 3 i EF-forordning 1408/71, hvis en unionsborger og vandrende arbejdstager ikke længere bor i Danmark, og dette kapitel i forordningen skal alene varetages af Pensionsstyrelsen.

Mine henvendelser til Folketingets Socialudvalg fra den 19.11., 20.11. og 21.11.2009, samlet under bilag 66, folketingsåret 2009-2010, vil dog ikke blive offentliggjort på Folketingets hjemmeside, fordi de indholder personfølsomme oplysninger.

Men mine henvendelser til Folketingets Socialudvalg er blevet omdelt til alle medlemmer og stedfortrædere af dette udvalg, som så hver især afgør, om de vil stille beskæftigelsesministeren, de spørgsmål, jeg ønsker besvaret, eller andre for den sags skyld, eller om de måske slet ikke vil foretage sig noget overhovedet.

Sekretæren kunne dog godt forstå, hvorfor jeg henvendte mig til udvalget.

Jeg var meget overrasket over, at de alledere samme dag, de lukker op for deres postkasse, har læst mine henvendelser, som faktisk fylder en del sider med tilhørende dokumentation, for jeg havde indtryk af, at sekretæren var godt inde i det, jeg havde skrevet.

Lad os nu håbe, der endelig kommer skred i sagen, som hjælper os alle brøkpensionister, der har ret til fuld pension, men også de stakkels mennesker, som på grund af Ankestyrelsens praksis omkring § 27a i aktivlvoen med principafgørelserne A-18-06 og A-22-07 ikke garanteres et eksistensminimum, hvilket alle andre personer her i landet ellers har ret til efter § 75, stk. 2 i den danske grundlov.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 23-11-2009 kl. 21:32.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2009, 18:40   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Brøkpensionist.

Min dybeste respekt for din måde at arbejde og løse problemer på. Professionelt. Den måde skal vi, der har indsigten og kræfterne, arbejde på. Herligt.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-11-2009, 19:20   #3
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Nu må vi se...

hvad der kommer ud af det, for jeg er ikke den eneste unionsborger og vandrende arbejdstager, der har gjort brug af denne ret.

Spørgsmål nr. 4617, stillet af Folketingsmedlem Pernille Frahm, folketingsåret 2007-2008 til daværende socialminister Eva Kjer Hansen, spørgsmål nr. 344, stillet af Anna Poulsen, samt spørgsmål nr. 400, stillet af Henryka M. Andersen, Socialudvalget, alm. del, folketingsåret 2008-2009, 2. samling, og nuværende beskæftigelsesminister Inger Støjbergs svar til mig fra den 3.7.2009, er bevis på, at efterfølgende ansvarlige ministre ikke retter sig efter, hvad deres forgængere har udtalt, for de henviser unionsborgere og vandrende arbejdstagere efter EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 og personer, der er omfattet af andre bilaterale overenskomster om social sikring, Danmark har indgået med udlandet, til § 27a i aktivloven, selvom de har ret til fuld pension.

Men phhmv skal have mange tak for det store skulderklap.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 23-11-2009 kl. 23:40.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 00:17   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Åhh,....

....hvor bliver det spændende, Brøkpensionist, og jeg tislutter mig Peter og tildeler dig her yderligere roser.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 00:35   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Åhh,....

....hvor bliver det spændende, Brøkpensionist, og jeg tilslutter mig Peter og tildeler dig her yderligere roser.

Der er så vidt jeg ved ca. 1700 brøkpensionister i Danmark, det ville ikke vælte statens budget at de blev behandlet ordentligt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 09:44   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Socialudvalget

Sekretæren for Socialudvalget opfordrede mig til at sende tilsvarende til selveste Beskæftigelsesministeren, og stille hende de spørgsmål, jeg ønsker svar på, selv.

Og det er jeg i gang med nu. Det vil blive sendt til hende i løbet af dagen.

CASA offentliggjorde en rapport om flygtninge på starthjælp i 2006.

Efter denne rapport ligger mit rådighedsbeløb i 2009 for mig og min forsørgerpligt over for min datter på 14 år på niveau med rådighedsbeløbet for en reelt enlig starthjælpsmodtager over 25 år uden forsørgerpligt over for mindreårige børn.

Så jeg er stadig af den mening, at Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07 holder brøkpensionister på starthjælp.

Næsten en skam, at regeringens tilbud om 100.000,00 kr., hvis man vil rejse ud af landet, kun skal gælde for ikke-vestlige-statsborgere, det kunne måske ellers godt have lokket mig til at tage hjem til Sydslesvig.

Det her land er simpelthen ikke til at holde ud længere, men jeg bliver her, for at gøre brug af min ytringsfrihed og for at gøre brug af det danske demokrati, for der er brug for mennesker her i dette land, som tør, hvor andre tier, og der er heldigvis flere end bare mig, der ønsker det samme, og som kæmper en kamp for ligebehandling.

Som f.eks. vores præst, som igen i DR Kirken i år - ligesom han gjorde for 2 år siden -har udtalt sig om Danmarks behandling af mennesker, som kommer hertil i dybeste nød.

Og han har faktisk sagt, at hvis den danske folkekirke ikke vil overholde bibelens dobbelte kærlighedsbud og vise barmhjertighed, så er der ingen grund til at holde gudstjenester, og kirken bør lukkes.

Og I kan tro, at hans ytringsfrihed ikke falder i nåde, for præster, og andre offentligt ansatte, og Dronningen må jo ikke blande sig.

Men jeg synes ikke, at vores præst prædiker politik, han overholder bare bibelens ord og spreder budskabet, og det er det han afgivet præsteløfte om.

Jeg støtter ham 100 %, og det er takket ham, jeg overhodet går i kirke.

Han får selv muslimske børn til at gå til konfirmandundervisning, selvom han ikke formår at omvende dem, for de vil bare gerne være en del af fællesskabet blandt skolekammerater og komme med på konfirmandtur til Tjekkesslovakiet eller Polen.

Ja, det er såden vellykket integration fungerer.

På Polen-turen er der også afsat et besøg i Auschwitz og Birkenau, fordi han mener alle har ret til liv - er formand for foreningen "Retten til liv" - også de handicappede.

Og han har noget at have det i, for han har selv en datter med Down-syndrom.

Vi er er et kristent land, er DF's motto.

Ja godt nok er ca. 90 % medlem af folkekirken og betaler kirkeskat, men når jeg offentligt bekender mig til min kristne tro, så møder jeg ikke ligefrem accept blandt de fleste af disse 90 %.

De fleste er kun medlem af folkekirken, så de kan blive døbt, konfirmeret, gift og begravet.

Amnesty International har lige forelagt Arbejdsmarkedsudvalget deres rapport om starthjælp i Danmark, som også både FN og EU kræver afskaffet, fordi den diskriminerer en bestemt persongruppe i Danmark.

Især er det flygtninge, der lever af starthjælp, som oftest er for syge og for traumatiseret til at kunne påtage sig et arbejde.

Efter pensionsloven kan flygtninge få sidestillet ophold i hjemlandet og fra lande, de er flygtet til, inden de kom til Danmark, med dansk bopælstid, så der er berettiget til fuld pension.

Jeg synes, det er meget besynderligt, at de så skal opfylde et bopælskrav på mindst 7 år indenfor de seneste 8 år efter aktivloven for at være berettiget til kontanthjælp i stedet for starthjælp.

De vil derfor aldrig have mulighed for at komme væk fra starthjælpen, hvis de ikke kan klare et fuldtidsjob i mindst 2 ½ år, og det betyder starthjælp til de overgår til folkepension eller til de dør, hvis de ikke skulle være syge nok til førtidspension, og det samme rammer deres børn.

Der er trods alt forskel på flygtninge og på invandrere.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 24-11-2009 kl. 10:15.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 16:36   #7
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
CASA og Amnesty

CASAs rapport om starthjælp findes under følgende link:

http://www.casa-analyse.dk/files/pdf...tarthjaelp.pdf

Amnestys rapport om starthjælp findes under følgende link:

http://amnesty.dk/sites/default/file...kriminerer.pdf

Ifølge disse rapporter lever jeg og mit barn af starthjælp i dag, fordi vi ikke har ret til ligebehandling, og jeg er blevet brøkpensionist.

Amnesty skriver, at starthjælp svarer til 45 % til 83 % af kontanthjælp.

Min brøkpension på 10.600,20 kr. brutto svarer til 83 % af kontanthjælp, og jeg får ikke noget supplement efter § 27a i aktivloven pga. Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07.

CASA har beregnet det gennemsnitlige rådighedsbeløb for personer på starthjælp efter familietype.

I 2006 havde en enlig starthjælpsmodtager over 25 år et gennemsnitligt rådighedsbeløb på 2.386,00 kr. netto, når rimelige og nødvendige udgifter som husleje o.l. var betalt.

I min sag beregnede Herning Kommune i foråret 2009 mit rådighedsbeløb til dækning af min egen forsørgelse og til dækning af min forsørgerpligt over for mit barn til 2.556,00 kr. netto pr. måned, som ligger godt og vel 1.300,00 kr. netto pr. måned under Herning Kommunes vejledende rådighedsbeløb for førtidspensionister, som ikke har nogen forsørgerpligt over for andre end sig selv.

Og jeg er ikke engang berettiget til hjælp for visse persongrupper efter § 27a i aktivloven, altså supplement til brøkpensionist, netop fordi Herning Kommune mener, at mit rådighedsbeløb er stort nok til mig og mit barn.

For Ankestyrelsen fastslog i A-18-06 og A-22-07, at alene brøkpensionister, der opfyder bopæls- og beskæftigelseskravene i aktivloven, ikke skal garanteres noget eksisitensminimum, som elller andre borgere, der bor i Danmark, har ret til iht. § 75, stk. 2 i den danske grundlov,

Så jeg og mit barn lever af starthjælp i dag, selvom jeg har været arbejdstager i 29 år og 10 måneder af mit liv, inden jeg blev førtidspensionist.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 24-11-2009 kl. 18:35.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 18:37   #8
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Menneskerettigheder

Efter min mening er enhver stat forpligtet til at behandle sine borgere menneskeværdigt, og lukker vi nogen ind i vores land, og giver dem ret til at bosætte sig, så gælder det også dem - uanset hvorfra i verden, de måtte komme fra.

Art. 1 og art. 2 i EU's charta om grundlæggende rettigheder, som Danmark har tiltrådt, har følgende ordlyd:

Artikel 1
Den menneskelige værdighed

Den menneskelige værdighed er ukrænkelig. Den skal respekteres og beskyttes.

Artikel 2
Ret til livet

1. Ethvert menneske har ret til livet.

2. Ingen må idømmes dødsstraf eller henrettes.

Og det er netop det, det dobbelte kærlighedsbud og barmhjertighed i bibelen handler om.

Men jeg glemte også at give en ros til alle herinde på k10, som også gør brug af deres ytringsfrihed, og som kæmper en sej kamp om ret til et værdigt liv og ret til ligebehandling.

Alle I fortjener også et stort skulderklap.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 19:45   #9
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Tak

til kære Ragdoll for din støtte.

Men desværre kan vi nok ikke reducere antallet af brøkpensionister til 0.

Og alle de brøkpensionister, som er folkepensionister eller førtidspensionister efter de gamle regler, de vil jo stadig være underlagt et rådighedsbeløb, der fastsættes af kommunerne efter eget skøn, og dem kan vi heller ikke hjælpe.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2009, 02:08   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg mener....

....jo, at hvis EF-forordning 1408/71 er fra 1971, så må gamle førtidspensionister lige så lidt som nye, straffes fordi de har gjort brug af retten til fri bevægelighed. Og at det supplement der evt skal gives, hvis det da ikke er en fuld pension, må være et supplement der hverken har med aktivlovens § 27 eller Loven om Højeste, mellemste, osv. pension's § 17 stk 2 at gøre.

Nej jeg ved godt at vi aldrig kommer helt ned på nul, da det jo kun gælder fri bevægelighed indenfor EU, og hvis man f. eks. har arbejdet udenfor EU, eller man er kommet til Danmark fra tredieland mens man allerede har nogle år på bagen, så kan man ikke påberåbe sig EU reglerne. Derfor vil der tilstadighed være nogen der er fanget i et hul. Dog som du siger er der nogen der kommer fra lande udenfor EU eller danskere der har arbejdet udenfor EU, der er bedre stillet end, os der har gjort brug af retten til fri bevægelighed indenfor EU, hvilket jeg synes er grotesk.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Folketingets drabforsøg klanst Politik og Samfund 18 10-09-2013 23:50
Folketingets afslutningsdebat buster Politik og Samfund 3 28-05-2009 16:53
Bilag 57 Link socialudvalg rettelse @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 0 19-11-2008 23:44
afsendt flg. til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg FlemmingLeer Fremtiden for fleksjob og førtidspension 16 21-08-2008 18:53
Folketingets Ombudsmand Benny Gerhard Politik og Samfund 1 11-07-2008 13:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension