K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-11-2009, 20:47   #1
mejer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
mejer er ny på vejen
Question Handicap udstyr

Hej jeg er gift med en ung mand på kun 34 år han har endlig fået sin førtidspansion efter han blev overfaldet på jobbet som så resuteret i at
han nu er lam fra venstre knæ og ned af samt lider af post traumatisk stress..

Nu kommer spørgsmålet så
Hvem skal hjælpe med udstyr vi skal købe sko ca min hver 2 månede da de bliver ødelagt af ved af blive slæbt hend af jorden samt knopper til han,s krykker ?? der er ingen der vil hjælpe os verken kumunen eller hjælpemidsl centralen, da han har svært ved af løfte fødderne ville der være rart men så en plade er trine som man normalt bruger til kørestols bruger men som sagt en dør giver os ikke et svar ...

Håber der er nogle der ude der kænder svaret og eller pøj pøj til jer alle
mejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2009, 23:42   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg håber lidt at Curls ser den her (mener det er hende der arbejder inden for det område ) sko er jeg lidt lost på nemmelig ..

Men jeg ved at her i vores kommune der er det hjælpemiddelcentralen der hjælper med sådanne ting som krykker osv ...

Hvis du blot har ringet til dem (som man jo i og for sig burde kunne ) så kan det ske at du får at vide at der ikke er nogen hjælp at hente derfor er det vigtigt at du SKRIVER til dem, sådan at du tvinger dem ud i en skriftlig afgørelse som du så kan anke , jeg syntes det lyder lidt vildt at han hverken kan få hjælp til rampe eller krykker hvis han som du skriver er lam fra knæet og ned....


men prøv at søge skriftligt og bed evt om at få en samtale med en fra visitationen eller hjælpemiddel centralen .. hvis du ikke ved hvor du skal henvende dig så send mig en pb med hvilke kommune du bor i så skal jeg prøve at finde ud af hvor du skal henvende dig mere præcist ..
  Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 03:45   #3
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Det lyder som om din mand har fået afslag på noget, som han ret til (mener det er servicelovens § 112). Har han fået skriftligt afslag på nødvendige hjælpemidler? Det er 100 % sikkert, at det er en sagsbehandler der skal kontakte hjælpemiddelcentralen, vedr. de behov din mand har. Der kan være mange problemer for ham i hjemmet og et af dem er, som du skriver; at han har svært ved at komme ind i huset, da der er en trappe han først skal forcerer. Problemet kan også være andre steder i huset, fx i bad og køkken (måske også dørtrin). I badet kan han måske ha behov for en bænk, håndtag på væg eller lign..

Hos hjælpemiddelcentralen i din kommune, er der tilknyttet ergoterapeuter. Dem kan du ringe til og de kan gi' dig råd og vejledning i, hvad du skal gøre.

Vedr. sko

Da slidet på hans sko (som er udover det sædvanlige) er en følge af hans handicap, kan han selvfølgelig også få hjælp til det. Om det er under samme §, ved jeg ikke, men i § 112, er der info om "personligt hjælpemiddel", som fx ortopædisk fodtøj. Måske skal han ha lavet et par specialsko, hvor der bliver monteret et ekstra slidstærkt materiale på den sko han slider hurtigst.

Den måde du beskriver din mand er blevet behandlet på, stemmer meget dårligt overens med Statens politik på området:

"Kompensationsprincippet

Det er et bærende princip i dansk handicappolitik, at personer med nedsat funktionsevne i videst muligt omfang kompenseres for følgerne af den nedsatte funktionsevne. De pågældende personer skal kunne fungere så normalt som muligt med de ekstraordinære belastninger, der følger af et handicap.

Typer af kompensation

Der kan stilles naturalydelser* til rådighed, eller der kan kompenseres for væsentlige merudgifter som følge af den nedsatte funktionsevne. Man kan også kompenseres for nedsat funktionsevne via støtte til f.eks. at deltage i aktiviteter, ligesom man kan få hjælp til at praktiske gøremål og træning.

*Jeg tilføjer: (Naturalydelser er fx en rampe, bænk, håndtag på væg og lign. hjælpemidler)

Ved handicapkompensationen bliver der på den ene side lagt vægt på, at man skal afholde den del af udgifterne, som svarer til de udgifter, man selv skulle have afholdt, hvis der ikke havde foreligget en funktionsnedsættelse. Det vil sige udgifter på linie med, hvad alle andre har. På den anden side skal man ikke selv dække de merudgifter, der er en følge af handicappet.

Kilde:Indenrigs og Socialministeriet
http://www.ism.dk/TEMAER/SOCIALE-OMR...der/Start.aspx

Jeg synes du skal skrive en mail til Indenrigs og Socialminister Karen Elleman
([email protected]) og beskrive situationen for hende, det er hende der sidder med det overordnede ansvar.
Hvis ikke du selv er god til at sammensætte en mail til hende, er der helt sikkert en herfra der vil hjælpe dig med det.

Held og lykke fremover

Palle

Sidst redigeret af Pophår; 17-11-2009 kl. 03:54.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 09:30   #4
mejer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
mejer er ny på vejen
Hej mange tak for svaret ja nu er det svært af selv samsætte så en mail da man ikke aldtid er lige god til af formulere sig... *GGG* bor i aalborg kumunen og der er ikke noget der hedder skriflig afslag for du får nemlig ALDRIG noget på skrift her..
selvfølig er der flere problemer end lige dem jeg påpegede men efter min bedømmelse er det de punkter der er det værste problem for min mand og vi har jo søgt ved kumunen og ved hjælpemidlscentralen og de skiftes om af sænde os rundt imellem de 2 instanser,, og helt ærligt kan ikke være rigtigt man skal tage på skadestuen og stjæle bund knopperne på de krykker der bare for min mand har nogle seriøst kumunen giver 10 kr for 30 stk men nej nej vi kan ikke få nogle.. Har ikke forstand på lovgivningen også derfor vi nu har været strandet i det dilemma her i snart 2 år men min mand,s fysik mulighed for af bevæge sig bliver desvære kun værre.. vil prøve med den maill og ellers mange tak herfra
mejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 10:07   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Jeg vil foreslå at der skal søges efter § 100 merudgifter, da der er tale om slid på skoene. Jeg mener ikke i hans tilfælde, at der kan søges efter § 112, da det er ikke er lidelse i fødderne, som gør, at hans sko slides. Og efter § 112 kan man kun få sko hvert 18. måned, så det duer ikke.

Der er en vejledning eller bekendtgørelse vedr. serviceloven § 100 merudgifter som siger, at ekstraordinært slid på skoene kan bevilges efter § 100. Hvis man søger § 100 merudgifter, skal der være udgifter svarende til 6000 kr. årligt, og det kan man måske godt sige, at hvis han skal have nye sko hver 2. måned, at det kan dække.

Søg derfor efter § 100 merudgifter. Du kan gå i borgerservice. Jeg ved ikke, hvilken kommune, I bor i. Men I skal finde frem til dem, som sidder med det. Det er ikke nødvendigvis hjælpemidler-team.

Der er flere ting, man kan søge under § 100. Læs mere her:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Søg og hvis de giver afslag, så kræv at få afslaget skriftligt!

- Så lige, at I bor i Aalborg kommune. Har tjekket ud på deres hjemmeside. Det hedder Bevillingsenhed Voksen Handicap, som I skal kontakte. Her er et direkte link. Der er derinde også et link, hvor der kan hentes et ansøgningsskema:
http://www.aalborgkommune.dk/Borger/...rudgifter.aspx

Ellers kan man hente et ansøgningsskema i borgerserivce. Det skal hedder § 100 merudgifter.

Sidst redigeret af curls; 17-11-2009 kl. 12:14. Årsag: Opdagede lige, at I bor i Aalborg :-)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 12:19   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
For det første er der ikke noget der hedder ikke noget på skrift , der er en forvaltningslov som Aalborg skal overholde nøjagtigt som alle andre ...

Derfor vil jeg da klart anbefale dig at søge via offentlige veje det vil sige du søger på skrift og forlanger at få svaret på skrift ...

du kan se her hvordan det fungere i din kommune
Citat:
I Handicapafdelingen bevilges og leveres kompenserende ydelser og tilbud til borgere med handicap. Her på siden kan du læse mere om tilbud og ydelser i Aalborg Kommune. Samarbejdet med andre kommuner gennem rammeaftalerne
Og dem du skal have fat i er dem her



Citat:
Bevillingsenheden Voksen Handicap

I Bevillingsenheden Voksen-Handicap bevilges ydelser til borgere med Handicap i Aalborg Kommune. Det kan være tilbud eller ydelser, som kommunen selv er leverandør af. Men det kan også være tilbud som drives af andre kommuner, regioner eller private leverandører.

Bevillingsenhedens rådgivere tilbyder rådgivning og vejledning til borgere med handicap. det er også bevillingsenheden der har ansvaret for at følge op på de tilbud borgeren med handicap modtager.
http://www.aalborgkommune.dk/Om_komm...-Handicap.aspx

Og som jeg kan se det så er den en Marianne Mortensen du skal have fat i , du skal simpelthen have en ergoteraput hjem og snakke med din mand sådan at de i fællesskab kan finde ud af hvad han har brug for af hjælp og hvordan han får det, det lyder langt ude det du beskriver , ved at her i kommunen der ringede vi blot til handicap centralen og sagde der var brug for krykker de spurgte til diagnosen og dagen efter stod der krykker ..

så lad dig ikke spise af med at der ikke er noget der hedder skriftlig svar ...

hvis det er så sæt evt mail du vil have af sted på her i tråden , så kan du se om vi andre har indput eller andet til den som du kan tage med ... og nej selvfølgelig skal i ikke hugge tutter på skadestuen ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning og udstyr Diablo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-10-2011 14:20
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Handicap og kommune jeanette41 Dit og Dat 4 18-01-2009 17:24
vedr. handicap bil jane 69 Din historie 20 19-12-2008 15:49
Musikinteresse er et handicap zuza Dit og Dat 2 04-07-2007 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension