K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2009, 11:05   #1
hutti
Føler sig hjemme på K10
 
huttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2008
Lokation: Odense Kommune
Indlæg: 41
Styrke: 16
hutti er ny på vejen
Hej alle I dejlige mennesker!!!

Det er en måned siden jeg sidst har været inde og kigge,- jeg har haft så travlt og jeg er så lykkelig!

Efter at have hængt fast i systemet i over 4 år, har det hele løst sig nu.

Jeg har Ushers Syndrom,- en genetisk sygdom som bevirker at jeg har et kombineret syns- og hørehandicap. Jeg er i dag i den kategori der hedder døvblindbleven.

Jeg kan "høre" idag takket være CI operation og jeg kan "se", omend det er med store vanskeligheder! Jeg må ikke køre bil, kan ikke færdes på egen hånd i mørke ej heller hvis der er for meget lys. Skvatter over ting og sager og vælter kopper osv. Har tunnelsyn, men okay nærsyn. Er mørkeblind, lysfølsom, har nedsat kontrastsyn osv osv osv.

Alle disse vanskeligheder kunne mine skiftende sagsbehandler igennem årene ikke altid lige se det store problem i. Den ene mente sågar at jeg bare kunne få job som rengøringskone i en bank efter lukketid. Så skulle jeg ikke snakke,se eller høre......
Den sidste opgav og skyndte sig at få mig ud af sygedagpenge systemet.

Her vil jeg gerne skelne meget kraftigt mellem sagsbehandlere og jobkonsulenter,- for der er meget stor forskel på hvordan de griber det an.

Jeg har kun mødt jobkonsulenter der har været ydmyge over for mit handicap og har gjort alt hvad de kunne for at hente eksperter ind i kampen, lave arbejdsprøvninger der matchede så godt som muligt.

Ingen har været i tvivl om at der intet er galt kognitivt og har kæmpet for at jeg skulle lave meningsfyldt arbejde.

Sagsbehandlere arbejdede på at få mig ud i ufaglært arbejde og jobkonsulenter samt andre konsulenter arbejdede på at ejg skulle lave noget der var i tråd med min uddannelse og kompetencer.

Da jeg røg på kontanthjælp i foråret valgte jeg at fortsætte min afprøvning på ingen forsørgelse(er gift) simpelthen fordi jeg vidste at jeg var berettiget til en eller anden form for hjælp på den ene eller anden måde. Jeg fik afslag på fleks med begrundelsen at ikke alle muligheder var udtømte. Jeg var ikke afprøvet med alle relevante hjælpemidler osv.

Startede ny afprøvning i august hvor den skulle have alt hvad den kunne trække med hjælpemidler.

Samtidigt blev jeg inviteret til at deltage i en konference på castberggård som omhandlede kommunalreformen her 2 år efter og hvordan virkeligheden så ud for mange. Jeg blev videointerviewet og videoen indgik i en case med efterfølgende paneldebat.

Hvis jeg havde vist hvor stærke reaktioner der ville være kommet så havde jeg gjort det for mange år siden.....Det gav dønninger langt ud over hvad jeg havde forventet.

Jeg blev efterfølgende kontaktet fra hid og did, men var emget tilbageholdende med hvad jeg deltog i, da min sag stadigt kørte og jeg ville nødigt brænde nallerne. Men hvorom alting så var de en virksomhedskonsulent med fra min egen kommune.

Han fik efterfølgende fat i min jobkonsulent og bad om at måtte få et møde med os og mit praktiksted da han havde nogle forslag.

På mødet fremsatte han muligheden for personlig assistance, hjælpemidler og
§56. Da han var færdig følte jeg at jeg havde fået smidt en pose guld efter mig. Han gjorde det meget attraktivt for en en arbejdsgiver at ansætte mig.
Og det var praktikstedet da også interesseret i, men jeg var ikke helt sikker.

Jeg bad om et nyt møde med virksomhedskonsulentetn hvor min mand deltog,- jeg havde behov for at få uddybet noget om den der ordning. Det kunne næsten ikke passe at det var så godt som det lød.

Da vi kom til mødet, blev det ikke til så mange spørgsmål, for han indledte faktisk med at tilbyde mig et job som virksomhedskonsulent, hvor jeg skulle indgå i det team sammen med ham og en anden, der tager sig af bevilling af personlig assistance og hjælpemidler.

Jeg blev pr. 1.11. ansat i Odense Kommune som virksomhedskonsulent/handicapkonsulent, hvor jeg skal varetage bevilling, rådgivning og vejledning, til borgere, virksomheder og ansatte i forvaltningen om det at have handicappede/syge i arbejde med hjælpemidler og personlig assistance.
Jeg er ansat med personlig assistance og hjælpemidler på fuld tid. Det med tiden troede ejg ville blive et stort problem da det har været det i mine afprøvninger, men da jeg har nogen til at gøre det som jeg ikke kan, så giver det mig energi til at gøre det jeg kan.

Det er nemlig sådan at man ikke kan få tildelt fleksjob uden at have afprøvet disse ting og det ved de færreste sagsbehandlere. De kender ikke kompensationslovgivningen. Men det gør jeg!

Så kære venner jeg opfordrer alle jer der søger om fleks at I ikke opgiver men sikrer jer og sørger for at disse ting ER afprøvet.


Det blev en lang fortælling, men jeg håber I er med endnu!

Jeg finder lige et link til kompensationslovgivningen og ligger den ind her

Fortsat god dag til alle

kh heidi

her er et link fra rets-info, hvor selve lovteksten er formuleret.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125905



dette link fra arbejdsmarkedesstyrelsen er forsynet med nogle eksempler

http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...ende-ordn.aspx

http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...spx?sc_lang=da
__________________
Igår er historie, i morgen er et mysterium, i dag er en gave! (ukendt)

Sidst redigeret af Webmaster; 14-11-2009 kl. 18:04. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
hutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 12:00   #2
frklarsen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2008
Lokation: Greve
Alder: 55
Indlæg: 215
Styrke: 16
frklarsen er ny på vejen
Dejligt med sådan en solstrålehistorie, får da lige til tænke at man skal kæmpe videre selvom det ser sort ud.. tak for det
__________________
Hellere komme galt afsted end slet ikke at komme afsted
frklarsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 13:41   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja det har altid været mere 'attraktivt' at have et eller flere handicaps, modsat at være fysisk syg med smerter, hvor arbejdsevnen afhænger af smertestillende og skånebehov der kan være umulige at imødekomme...

Rigtig dejligt du har fundet din plads på hylden, det spreder glæde helt ud til os som læser det. Og jeg er sikker på du kommer til at vokse endnu mere med opgaven og med tiden vil føle dig enormt rig og rigtig heldig. Dejlig historie.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 14:00   #4
hutti
Føler sig hjemme på K10
 
huttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2008
Lokation: Odense Kommune
Indlæg: 41
Styrke: 16
hutti er ny på vejen
Du kan altså sagtens få hjælp efter denne lovgivning, selvom du er syg og ikke handicappet,- du skal blot have en betydeligt nedsat funktionsevne,- og det kan du også have af sygdom og ikke kun af handicap. Det behøver ikke engang at være varigt. Så i denne forbindelse er det lige "attraktivt" som du selv kalder det.
__________________
Igår er historie, i morgen er et mysterium, i dag er en gave! (ukendt)
hutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 14:16   #5
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Sikke en solstrålehistorie.
Det er virkekig godt at høre.

Sidder lige og tænker over om al sygdom ikke kan betegnes som et
handicap, eller hvornår betegnes man som handicappet?

Ved godt at det er langt fra alle, som har behov for hjælpemidler.

Sidst redigeret af Tanja; 14-11-2009 kl. 14:19.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 14:19   #6
hutti
Føler sig hjemme på K10
 
huttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2008
Lokation: Odense Kommune
Indlæg: 41
Styrke: 16
hutti er ny på vejen
jeg skal ikke kunne sige om al sygdom kan betegnes som et handicap....det tror jeg næppe,- men jeg ved at hvis det kan dokumenteres at du har et betydeligt nedsat funktionsniveau,- så kan man komme ind under kompensationslovgivningen...som i øvrigt rummer andet end hjælpemidler og personlig assistance.
__________________
Igår er historie, i morgen er et mysterium, i dag er en gave! (ukendt)

Sidst redigeret af hutti; 14-11-2009 kl. 14:19. Årsag: forkert ord
hutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 14:51   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan ikke sige kompensationslovgivning, uden også at sige forskelsbehandlingslovgivning, for det er dér problemet ligger!!

Kompensationslovgivningen har længe været kendt for at yde særlig støtte til bestemte grupper af borgere med såkaldt usynlige handicap og handicap der ikke 'skræmmer', det er lettere for en hørehæmmet at få støtten, end feks en scleroseramt, og en psykisk syg har næsten ikke en chance...

Der har længe været mudderkast i forbindelse med kompensationslovgivning og forskelsbehandlingslovgivningen, og domstolene fatter heller ikke meget og gør det endnu værre:

http://www.handicap.dk/dokumenter/dh...rev-3-06/kap-5

Men hvor om alting er, så er det da kan glædeligt når nogen kan gøre brug af den, og mit indlæg er heller ikke et ret stort surt opstød. Vi må bare ikke glemme de grupper der ikke kan være med...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lys for enden af tunnelen MTVRV1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 05-03-2011 08:16
enden på mit livslange mareridt kandelsdorff Alt det andet 3 19-09-2010 17:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension