K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2009, 15:01   #1
Frøken_J
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Frøken_J er ny på vejen
Exclamation § 17 på eksisterende grundlag – hvad skal jeg være opmærksom på?

HJÆLP!

Jeg ser ingen anden udvej end at søge efter § 17 på eksisterende grundlag på min mors vegne – hvad skal jeg være opmærksom på?

Min mors sag har nu været udsat af Visitationsteamet for tredje gang. Jeg har det sidste 1½ år brugt oceaner af tid og kræfter på at komme med indsigelser mv. til ressourceprofil, være bisidder for min mor mv. (min mor har været uarbejdsdygtig i over 20 år), men nu er tilbagemeldingen, at de ikke kan godkende hendes ansøgning (ressourceprofilen er blevet et stort makværk, pga. ekstrem dårlig sagsbehandling, og nu fjerde sagsbehandler på kort tid). Vi kan afvente afslag på påbegyndende ansøgning om førtidspension eller søge efter § 17 lyder beskeden.

Først sagde de at der manglede ny dokumentation for vurdering af arbejdsevne (selvom den fra 2006 kun kan anses for forældet pga. smøl fra deres side!). Min mor kæmpede sig igennem ny arbejdsprøvning 2008, men nu har vi lige fået meldingen om, at de ikke mener, hun er udredet nok, og hendes sydom og evt. udtømning af behandlingsmuligheder dokumenteret nok (de stiller endda spørgsmålstegn ved hendes tidligere læges diagnoser af hende!? MÅ DE DET???).

Jeg er fuldstændig rundt på gulvet af fortvivlelse. Min mor kan ikke klare deres pres mere, og bliver mere og mere syg. Hendes læger og arbejdsprøvninger siger, at hun er for syg til at arbejde, men alligevel fortsætter de!?

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har "naivt" troet at Jobcentret selvfølgelig også er interesseret i at få placeret min mor i det "rigtige" system, i stedet for at bruge penge og ressourcer på at køre hende mere og mere ned, men det er de tydeligvis ikke!!

Jeg frygter seriøst for min mors liv, hvis dette ikke snart stopper.

Har I gode råd til, hvem vi kan kontakte for hjælp?

Jeg orker ikke at vi bliver ved med at cykle rundt i Jobcentrets interne vurderinger. Er det rigtig forstået, at når man søger efter § 17, så er det et nævn udenfor Jobcentret, som skal vurdere sagen?

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis vi vælger at søge efter § 17?
Også så jeg sikre mig, at de papirer, som vi finder vigtige medtages?

Har læst at det kan være svært at få tilkendt førtidspension efter § 17, men hvis man får afslag, kan må så søge om førtidspension igen?

Jeg har fået at vide, at man kan blive hørt i forbindelse med søgning efter § 17. Kan jeg som bisidder få lov at udtale mig på min mors vegne. Hun ville ikke kunne gøre det selv uden at bryde sammen – der har jeg en bedre chance, selvom det efterhånden er svært :..(


Alle gode råd modtages med kyshånd!
Frøken_J er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 15:31   #2
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Frøken_J Se meddelelser
Jeg orker ikke at vi bliver ved med at cykle rundt i Jobcentrets interne vurderinger. Er det rigtig forstået, at når man søger efter § 17, så er det et nævn udenfor Jobcentret, som skal vurdere sagen?

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis vi vælger at søge efter § 17?
Også så jeg sikre mig, at de papirer, som vi finder vigtige medtages?

Har læst at det kan være svært at få tilkendt førtidspension efter § 17, men hvis man får afslag, kan må så søge om førtidspension igen?

Jeg har fået at vide, at man kan blive hørt i forbindelse med søgning efter § 17. Kan jeg som bisidder få lov at udtale mig på min mors vegne.
Hvis din mor søger fp efter §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag, så er det pensionsnævnet der skal tage stilling til, om hun skal have fp, lige som i alle andre fp-sager.

Du skal være opmærksom på, at du får skrevet tydeligt, at det er efter §17 og på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Hvis din mor får afslag, så anker i den selvfølgelig, og hvis den skal i ankenævnet har i mulighed for at få aktindsigt i hvad de har modtaget fra kommunen, og det bør i gøre, da vi før har læst om sager, hvor kommunen kun har sendt det som har været i deres favør.

Jeg mener ikke at der er nogen hindring i at søge igen, men jeg kan være i tvivl om, om der skal gå et vis stykke tid, f.eks. et år.

Jeg må formode, at man har ret til at få foretræde for det sociale udvalg (hedder det vist, og er vistnok det samme som pensionsnævnet) ved en §17, ligesåvel som man har det ved en §18.
Og jeg vil mene, at din mor må kunne udnævne dig til sin partsrepræsentant, og så må du "handle" på hendes vegne.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 15:34   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Først lidt om hvad lægekonsulenter kan og må....

Som du kan se her så må de ikke tilsidesætte andre lægers diagnose, rapporter osv

Citat:
Lægekonsulentens opgave i forbindelse med pensionsmyndighedens afgørelse i førtidspensionssager, er alene at bistå myndigheden med at klarlægge indholdet af andre lægers erklæringer. Lægekonsulenten træffer ikke afgørelser og må ikke tilkendegive selvstændige synspunkter om hvorvidt ansøgeren samlet set opfylder lovens betingelser for at få pension. I begrundelsen for afgørelsen om førtidspension kan der derfor ikke henvises til eventuelle synspunkter fra lægekonsulenten om pensionsberettigelse m.v.
Kilde: Skrivelse med orientering om lægekonsulenters opgaver i pensionssager 1998

Der findes også en nyere version her Skrivelse med orientering om lægers rolle i sager om førtidspension 2003

(Dette link og mange flere finder man under vores Nyttige Links her på siden)

Hvis din mor ikke kan klare denne sag og du evt gerne vil hjælpe hende....

Så har du muligheden for at blive hendes partsrepræsentant....

Man kan blive partsrepræsentant på 2 måder...fuld partsrepræsentant eller begrænset partsrepræsentant...

Du kan læse mere om dette på ankestyrelsens hjemmeside her Hjælpere med fuldmagt

Du kan printer en fuldmagt ud til partsrepræsentant her:

Fuldmagt - Partsrepræsentant - Begrænset

Fuldmagt - Partsrepræsentant - Fuld

Hvis i vil snakke med andre og evt få noget hjælp så kig på DUKH´s Hjemmeside

Ang at udtale sig over for dem der træffe en afgørelse om pension kan du finde her..

Citat:
§ 20 Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om social pension

Når og hvis i vil søge efter §17....så er det super vigtigt at i skriver tydeligt at det skal være på det foreliggende grundlag....

Det er enormt vigtigt at i selv aflevere den skriftligt og husker at få en kvittering med en underskrift og en dato for modtagelse..

Gør alt på skrift og husk at få aktindsigt...

Håber at alt dette vil hjælpe dig lidt videre....

Måske der er andre der lige har et par gyldne korn de vil bidrage med..

EDIT

UHHH du var hurtig Trold ;-)
__________________

Sidst redigeret af Webmaster; 30-10-2009 kl. 15:55. Årsag: Link til fuldmagter lagt på
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 15:42   #4
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Man kan godt søge om førtidspension flere gange, men hvis der ikke
er nye oplysninger i sagen, tror jeg udfaldet vil blive det samme.

Nu ved jeg ikke om din mor har læge-speciallægeerklæringer hvori der
står, at det vil forværre hendes helbred at blive arbejdsprøvet, og
at arbejdsevnen er ubetydelig, og behandlingsmulighederne er udtømte?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2009, 17:37   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Uden speciallægeerklæringer bliver det meget svært. samt et dokument med arbejdsevnen er ubetydelig, og behandlingsmulighederne er udtømte
især når kommunen er imod.
ens egen læge er ikke nok

Men havde nok søgt en §17, når kommunen åbenbart ikke vil hjælpe med noget som helst

(de stiller endda spørgsmålstegn ved hendes tidligere læges diagnoser af hende!? MÅ DE DET???).
har du det på skrift fra kommunen.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 13:49   #6
Frøken_J
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Frøken_J er ny på vejen
Hej Trold,

Tak for input på den eksakte formulering!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Hvis din mor får afslag, så anker i den selvfølgelig, og hvis den skal i ankenævnet har i mulighed for at få aktindsigt i hvad de har modtaget fra kommunen, og det bør i gøre, da vi før har læst om sager, hvor kommunen kun har sendt det som har været i deres favør.
Kan man først efter et evt. afslag få aktindsigt i hvad de har modtaget fra kommunen? Jeg vil helst sikre mig, før det kommer op i pensionsnævnet/det sociale udvalg...
Frøken_J er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 14:05   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Du kan godt bede om aktindsigt ved nævnet allerede når sagen sendes til dem så du har mulighed for at se om det hele ligger der
  Besvar med citat
Gammel 02-11-2009, 14:27   #8
Frøken_J
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 12
Styrke: 16
Frøken_J er ny på vejen
Hej Webmaster.

Tak for de mange gode links.

Mht. lægekonsulenternes udtalelse. Den sidste lavede dog et referat af diagnoserne, men i sin konklusion kommer han med en vurdering, som stikker fuldstædig i den modsatte retning!?
Jeg har selvfølgelig påpeget dette i partshøringen, men jeg er stadig målløs.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Hvis i vil snakke med andre og evt få noget hjælp så kig på DUKH´s Hjemmeside
Hjælper de også, selvom hun ikke har et fysisk handicap?

Mht. at blive hørt.
Bare så jeg er sikker på at jeg ikke misforstår noget, men Pensionsudvalget - det er ikke de samme folk som sidder på Jobcentrets interne Visitationsteam?

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Uden speciallægeerklæringer bliver det meget svært. samt et dokument med arbejdsevnen er ubetydelig, og behandlingsmulighederne er udtømte
især når kommunen er imod.
ens egen læge er ikke nok

Men havde nok søgt en §17, når kommunen åbenbart ikke vil hjælpe med noget som helst

(de stiller endda spørgsmålstegn ved hendes tidligere læges diagnoser af hende!? MÅ DE DET???).
har du det på skrift fra kommunen.
Jeg har det ikke på skrift. Men det var den besked vi fik ved sidste møde (at de ikke mente at hendes tidligere læges diagnose er udredt nok)

Mht. speciallægeerklæring. Så troede jeg egentlig at de løbende undersøgelser og forløb med terapi og psykiater mv. danner grundlag for dette?

Tak Tanja.
Se evt. mit svar til MTV vedr. speciallægeerklæring.

Tak Hejdien!

Vedr. Fuldmagt - Partsrepræsentant.

Min mor har allerede lavet en fuldmagt til Jobcentret om, at jeg har lov til at komme med indsigelser mv. (jeg får dog ikke tilsendt breve på hendes vegne mv.)

Men er det bedst at hun udfylder en "officiel" fuldmagt. Og hvordan sikrer vi os, at andre i sagen fx Pensionsnævnte ved besked om dette?

Sidst redigeret af Stezu; 02-11-2009 kl. 15:10. Årsag: flere indlæg slået sammen - skriv til flere brugere i samme indlæg
Frøken_J er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ombudsmanden om socialt bedrageri: flg. pointer, myndighederne skal være opmærksom på gunvor Et godt link! 2 08-07-2013 10:51
Hvad skal man være opmærksom på viggo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 23-05-2012 18:46
Er i job - søger flexjob - hvad skal jeg være obs på? Livsvilje Spørgsmål ang fleksjob 13 19-05-2012 07:39
Ressourceprofil - hvad skal jeg være obs på? Sivtop Dit og Dat 3 10-03-2010 16:16
Nå, hvad skal mit næste træk være?? Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 08-03-2010 17:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension