K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2010, 11:27   #11
Loppen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2009
Indlæg: 69
Styrke: 16
Loppen er ny på vejen
Lærere

Arbejdsforholdene for lærere har nu også ændret sig meget bare i løbet de seneste 5 år, så jeg undrer mig slet ikke over det høje antal, eller over at det er så kraftigt stigende.
Klasserne skal i dag tage imod elever, der egentlig havde ret til specialskole/special-undervisningstilbud, (måske et udslag af at disse undervisningstilbud er sparet væk?)
Derfor sidder der i klasserne ofte børn med ret "tunge" diagnoser, børn der ikke kan læse i en alder af 12 år, børn der er voldelige og truer de andre børn og læreren, børn der saboterer undervisningen for de andre børn.... osv.

Nogle lærere får ikke "kun" stress, men ender med at få PTSD, og er man først kommet dérud, er det ikke bare sådan liige at vende tilbage til job eller bare livet. Og mukke, du har fuldstændig ret i, at stress kan invalidere i og med at det kan ødelægge hjernen.

Sidst redigeret af Loppen; 23-05-2010 kl. 11:34.
Loppen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 15:53   #12
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jeg er ikke i tvivl om at det er psykisk hårdt at være skolelærer , og at man kan blive invalideret i en grad så tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umuligt.
Men dokumenteret uarbejdsdygtighed fra diverse speciallæger og psykologer udløser jo ikke nødvendigvis førtidspension i Danmark , det er der stakkevis af eksempler på.
Det var mit indtryk at sygdomme som stress , depression og angst næsten aldrig udløste en førtidspension medmindre det var i forbindelse med anden sygdom.
Jeg lider selv af tilbagevendende depressioner og angst. Dog ikke i en grad så jeg ikke kan passe mit arbejde ( endnu ). Men både depressionerne og angsten er blevet værre med årene , særligt angsten. Derfor frygter jeg for fremtiden , og lytter med interesse på afgørelser inden for disse områder.
Hvis der er folk der har fået tilkendt førtidspension med depression og angst som begrundelse må de meget gerne skrive det , også gerne om det var efter de nye eller gamle regler.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 16:04   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Næ, du har ret, Halse. Papirer fra læger er ikke nok - uanset diagnose.

Det er arbejdsevnen, varighed og manglende behandlingsmulighed, der tæller.

Så det kan der desværre gå mange år med at undersøge, da varigheden også spiller ind. Der er INGEN definition af varighed, så det er en meget variabel størrelse.

Det, der kan forvirre, når der står om læreres pension, er, at man kan få pension fra sit forsikringsselskab, men ikke fra kommunen.

Pensionsselskaberne arbejder i nogle tilfælde med ERHVERVS-evne - ikke at forveksle med ARBEJDS-evne. Erhverv er det hidtidige fag, mens arbejdsevne måles på ALLE fag (i kommunalt regi).

Nu har jeg glemt, hvor jeg læste det, men det var vist www.folkeskolen.dk eller lærernes pensionsselskab, der skrev om "skader, depression og stress".

Og jo, der er maaaange, der får pension med disse diagnoser, og antallet har været i stigning.

Du kan tjekke på www.ast.dk og læse under diverse statistikker og praksisundersøgelser om eks. førtidspension, så får du et indtryk af det.

Desværre så ignorerer mange kommuner fysiske "skavanker", så mange efter en årrække knalder ned med depression - pga. sagsbehandlingen. Det kaldes systeminvalid her på siden. Den sidste rest af arbejdsevne forsvinder pga. systemet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 16:38   #14
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Og jo, der er maaaange, der får pension med disse diagnoser, og antallet har været i stigning.
Rart at høre det ikke er umuligt at kunne få tildelt førtidspension med disse diagnoser.

Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser

Det, der kan forvirre, når der står om læreres pension, er, at man kan få pension fra sit forsikringsselskab, men ikke fra kommunen.

Pensionsselskaberne arbejder i nogle tilfælde med ERHVERVS-evne - ikke at forveksle med ARBEJDS-evne. Erhverv er det hidtidige fag, mens arbejdsevne måles på ALLE fag (i kommunalt regi).
Er du sikker på det?
Jeg mindes at have hørt pensionen fra forsikringsselskaberne kun bliver udløst hvis der tilkendes førtidspension fra kommunens side.
Men jeg er ikke sikker i min sag. Det er længe siden jeg har hørt det , og det er muligt jeg husker forkert

Sidst redigeret af halse; 23-05-2010 kl. 16:48.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 17:04   #15
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
kunne da være lærerigt om der evt: var nogle skolelærere herinde, som kunne oplyse os en smule......

dette kunne jo i givet fald være til nytte for deres kommende kollegaer "i systemet"....

og man kunne få et lille indblik, i hvad deres sygdomsforløb, med tilhørende jobprøvninger, mundede ud i ...

mvh eders meget nysgerrige ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 17:11   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja nu er tallet alså i følge denne side 1100 på fem år
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyhede.../29/115203.htm

men det er mange inde for en faggruppe
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 17:43   #17
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Min datter på nu 8 år startede i 0. klasse forrig år og i denne klasse var en dreng, som skolen fra starten af vidst skulle ud igen pga. af hans psyke, men kommunen havde ikke fået alle tests, derfor SKULLE han starte op i en alm. klasse. Det blev noget af en oplevelse for både børn og forældre da det foregik med stole der fløj gennem lokalet, borde der blev væltet og en lærer der var ved at opgive, han gik i klassen størstedelen af skoleåret før end kommunen havde papirer nog på ham til en diagnose og han er idag i en specialklasse for meget vanskelige børn. Ydermere er der i den klasse en dreng der mere eller mindre lever sit eget liv i skoletiden, med sang/dans i sin egen verden og sidde andre steder end hvor han skal, men der er det forældrene der ikke vil se i øjnene at han er lidt anderledes, skolen har prøvet at forklarer dem at han ikke kan begå sig men de vil ikke hører, og derfor er der en konstant forstyrren i klassen.
Jeg kan godt forstå nogle lærer ikke kan holde til det, det er ikke småting de skal finde sig i fra børn idag, og det er helt fra 0. klasse af at man kalder lærerne nogle rigtig grimme ord og de kan intet gøre for der er rigtig mange forældre som helt fralægger sig ethvert ansvar.
Har lige selv været pædagogmedhjælper i 14 mdr. og har oplevet lidt af hvert i en ganske alm folkeskole.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2010, 11:58   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Hørte lige i nyhederne at ca. 1400 skolelærere fik tilkendt førtidspension sidste år. Den mest hyppige årsag var stress og "anden" psykologbehandling.
hm... , umidelbart synes jeg ikke det lyder særlig troværdigt. Er der noget de undlader at fortælle?

Hvor mange her inde har fået tilkendt førtidspension p.g.a. stress og hvad dertil hører af følgesygdomme?
Misforstå ikke mit indlæg , jeg forsøger ikke at bagatalisere stress.
Jeg mindes bare ikke at have læst om nogen der fået tilkendt førtidspension af den årsag alene.
Jeg er tilkendt førtidspension pga stress , og det vil sige at det er lige så meget følgesygdommene der kommer med stress som udløser pension ...

En kronisk stress (som udløser udbrændthed) giver mange fysiske smerter, kroniske migræner i mit tilfælde sekundær fib og endda d vitaminmangel mener de at kunne henholde til stress ...

dertil har mange depression angst og andre social invalidernede sygdomme så det er lige så meget følge sygdommene der gør at man kan ende med en førtidspension ... men sandsynligheden er at man ikke havde haft disse sygdomme hvis ikke man havde haft stress ....

Jeg har en datter i 7 klasse to sønner der læser til pædagog og den ene skulle have været lære det droppede han efter to uger på en folksekole , og skal hilse og sige at mine knægte er ret tuffe ... begge har i forbindelse med deres uddannelser været i skolen som hjælpelærer og de siger det er noget nær et mareridt ..

for tre måneder siden fik vi et brev via forældre intra fra en lære i min datters klasse , hun skrev lige ud at hun nu efter tre måneder som lære valgte at sige op og at vi skulle tage en lang god snak med vores børn om deres opførelse og tænke på at de i nogen tilfælde kunne ødelægge liv , til forældremøderene får vi at vide at det er skræmmende at det er den samme klasse man for fire år siden sad og kaldte rolige søde og samarbejdsvansklige børn og nogen af de historier min datter fortæller får mig sq til at tænke på om der er en brist i hovedet på nogen af de børn .... og den måde nogen af dem udvikler sig og mine egne erfaringer med mine egne ungers opvækst får mig sg til at tænke ... HVOR ER JEG GLAD FOR AT JEG IKKE HAR SMÅ BØRN I DAG det er uhyggeligt hvordan de kan opføre sig .. så jo jeg kan huske da jeg gik i skole var også en af dem der fik en lære til at sige op og fik et sammenbrud men kan da huske at vores klasse fik det SÅ dårligt da vi hørte det og skrev og sendte blomster og undskyldte .. i dag virker det nærmest som om de har en sejr når det sker .... uhyggeligt ... så jeg kan sgi godt forstå at de bryder sammen ..... (og så er der også de uhyggelige forældre , det at de ikke kan undervise som de burde , at folk bliver sure på dem fordi der er for mange i klassen, at forældre bliver sure på dem fordi der ikke er lære til undervisning osv osv )
  Besvar med citat
Gammel 24-05-2010, 13:13   #19
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har 2 børn, 10 og 14 år.
Den store havde en super lærer i børnehaveklassen, hun formåede at skabe ro i klassen samtidig med at børnene var glade for hende, en rigtig velfungerende klasse.
Så kom de i 1. klasse og fik nye lærere, klasselæreren (som de havde i matematik) var super sød og rar, men hun formåede ikke at sætte sig i respekt og skabe ro i klassen, dansk-læreren kunne godt få ro i sine timer, men børnene var pi... bange for hende.
Al den uro endte med, at flere af børnene opførte sig fuldstændig sindssygt, nogle blev direkte voldelige.
Jeg vil nærmest sammenligne klassen (på det tidspunkt) med de børnefamilier vi nogle gange ser i TV, i div. programmer om børneopdragelse.
Der ser vi også hvordan børn opfører sig fuldstændig sindssygt, indtil f.eks. Lola Jensen kommer og lærer forældrene at sætte grænser, være konsekvente o.s.v.

Efter flere voldelige hændelser valgte jeg at flytte min datter til en anden skole, dette har heller ikke været lutter lagkage, der har været stor udskiftning i lærerne.
I et par år havde de en klasselærer, som fik rettet gevaldigt op op klassen. Min datter var ikke udelt begejstret for hende, og det var ikke alt jeg var enig med hende (læreren) i, men hun formåede at skabe ro i klassen uden at skabe skræk og rædsel, og hun lavede rigtig mange gode ting med børnene.

så fik de ny klasselærer ved start af dette skoleår, og på det første forældremøde anbefalede vi forældre (der er en utrolig god forældregruppe i den klasse) hende, ikke at give alt for løse tøjler.
Men hun ønskede at give lang line i starten og så stramme op hen ad vejen, og nu hvor skoleåret nærmer sig sin slutning (og børnene skal have ny lærergruppe efter sommerferien) venter vi stadig på at hun begynder at stramme op.

Flere af børnene i klassen gør hvad der passer dem, og frikvartererne bliver ofte brugt på nærmest at lave hærværk i klassen.
Hun har f.eks. ofte truet et par "livlige" drenge med, at hvis de fortsætter så sker der "et eller andet", men når de så forsætter sker der nul og en sk..

For nogle år siden så vi på TV, at en reporter gik rundt på gaden og spurgte folk, hvem der havde ansvar for at opdrage børnene.
Alle som en svarede selvfølgelig, at det var forældrenes ansvar.

Og selvfølgelig har man som forældre et stort ansvar, og må ikke forvente at andre påtager sig denne store opgave, ingen tvivl om det.

MEN, enhver som har med børn at gøre har en opdragende rolle, efter min mening.
Enhver der har prøvet at passe andres børn, har vel oplevet at der skal prøves grænser af, og dermed stået i en opdragende rolle.
Hvis mine børn er oppe hos deres mormor, kan hun da også være nødt til at sætte nogle grænser.

Jeg har flere gange oplevet lærere, der har været af den opfattelse, at hvis forældrene opdrager deres børn ordentligt, så kan læreren gå direkte ind i en ny klasse og begynde undervisningen, uden nogen form for uro eller ballade.
Og den holder altså ikke en meter.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så vil en helt almindelig skoleklasse til hver en tid være sammensat af mange forskellige personligheder, der vil sædvanligvis være et par drenge med krudt i rø... (adhd?) - der vil også være en stille pige eller 2 - en nørd eller 2 (dem der altid har styr på deres ting) er der også - en enkelt fra et hjem med "rod i tingene" ..... o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Sådan er det i dag og sådan har det altid været.

Min søn skal i 4. efter sommerferien og skal dermed have ny lærergruppe, og hold da kæft hvor jeg gruer for det.
De 2 gennemgående lærere i klassen er af ældre dato, de er elskede af både elever og forældre, og det er en supergod klasse, men jeg har jo før set hvor hurtigt det kan ødelægges.

Hermed prøver jeg på at fortælle, at det er altså ikke altid forældrenes skyld, eller elevernes for den sags skyld
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2010, 14:05   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja Vovse der er en kæmpe forskel på lære og det betyder rigtig meget i forhold til børnene, min den yngste dreng har også (damp hed det da han fik diagnosen) og hold da op en forskel hans lære gjorde , når hun kunne se at han begyndte at rokere rundt på stolen og mistede koncentrationen kendte hun ham så godt at hun vidste at der ikke er nogen i verden så konkurrence mindede som ham, så han fik at vide du kan sgi da ikke løbe tre gange rundt om skolen på den og den tid og så oksede ungen derudaf og kunne holde sig stillet en time mere

Og det er derfor det er så vigtigt med skole hjem samarbejde , jeg har altid lige frem til 8 klasse(og skoleskift ) haft et sindsygt godt samarbejde med skolen , og det har helt sikkert været med til at gøre min søn til den han er i dag ....

Sport 24-7 mange voksne der stod sammen om at sætte grænser og kommunikation mellem skole, sfo, sportklub, og hjem gjorde at han vidste at selv om han ville så var det svært at løbe om hjørner med os, og at vi så boede et lille sted hvor naboen lige slog på tråden når han lavede ulykker så man kunne komme hurtigt efter ham gjorde også undværker ... hans fætter med samme diagnose har haft en helt anden opvækst og er i dag et helt andet sted i sit liv end min søn (som selv elsker at arbejde med *såkaldte* problembørn )
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilkendt Førtidspension kalona Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 08-10-2011 22:38
tilkendt førtidspension fra 14-03-11 henningv Alt det andet 13 17-03-2011 13:59
Tilkendt førtidspension!!!! :) JulieMie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 01-02-2011 20:49
Tilkendt førtidspension pag. stress - endelig popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 23-08-2010 14:20
tilkendt førtidspension anja At søge førtidspension 12 29-10-2008 23:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension